Gå til innhold
Hundesonen.no

Helt vanlig å betale for omplasseringshunder?


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Og da spør jeg deg igjen - hvorfor skulle ikke den nesten 2 år gamle tispa jeg solgte for et år siden (hun er nesten 3 år nå), være verdt å betale for? Familien som kjøpte henne fikk en husrein, ferdig dressert hund som var sjekket for både HD og AA, hun var øyelyst og hun hadde gått MH. De visste hun var vant til barn, at hun likte å kjøre bil, og at hun går godt overens med andre hunder..

Hva eksakt får deg til å mene at hun burde vært gitt bort gratis? Jeg skjønner ikke det jeg.. Det er ikke biler, de faller ikke i verdi bare fordi de blir eldre - snarere tvert i mot!

Enig med 2ne. Husker da jeg var littegranne innom fuglehundmiljøet, der er det ikke helt uhørt å betale 25.000 og opp for en grunn-/jakttrent pointer feks, spesielt hvis den virker bra. Det var til og med en som bød naboen 100.000 for sin hannhund, men han var ikke til salgs uansett. Personlig kunne jeg også betalt litt mer for en voksen hund, dersom det ikke var en problemhund og den passet til min bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar
jeg selger ikke et familiemedlem - det byr meg imot.

Jeg skjønner ikke helt hvordan det er mer nobelt å bare gi bort et familiemedlem heller, som om det ikke er verdt mer.

Er ellers helt enig med 2ne.

Jeg betalte 3000,- for Grim, uten papirer og med noen krøller på halen. Så ikke noe problem med det.

Det betyr ikke at den som solgte meg bikkja var kynisk.

Fatter ikke hvordan det er helt ok å betale 25 000 for en valp man ikke vet hvordan ender opp, også er det ramaskrik bare man må betale ett par lapper hvis man finner en omplasseringshund som passer midt i blinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da spør jeg deg igjen - hvorfor skulle ikke den nesten 2 år gamle tispa jeg solgte for et år siden (hun er nesten 3 år nå), være verdt å betale for? [...]

Hva eksakt får deg til å mene at hun burde vært gitt bort gratis? Jeg skjønner ikke det jeg.. Det er ikke biler, de faller ikke i verdi bare fordi de blir eldre - snarere tvert i mot!

Du quoter jo svaret på hva jeg mener og så skjønner du ikke hva jeg mener. For meg er ikke min hund en bil eller annet av mastrealistiske ting. For meg er vår hund et familiemedlem som sagt. Det har vært ille nok å måtte skaffe et annet hjem for han og da å selge han som en vare på lik linje med en bil blir som sagt helt feil for meg.

Skjønner du det ikke så skjønner du det ikke - verre er det ikke. Man må ikke være enige.

Jeg skjønner ikke helt hvordan det er mer nobelt å bare gi bort et familiemedlem heller, som om det ikke er verdt mer.

Skjønner ikke hvorfor alle skal nevne "nobelt" her. For meg er hunden verdt min kjærlighet og for meg kan ikke denne kjøpes og hvorfor skal jeg da plutselig gjøre det med hunden. Den er som sagt ikke en hvilken som helst vare i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du det ikke så skjønner du det ikke - verre er det ikke. Man må ikke være enige.

Tja, nå syns jeg at det er du som ikke forstår da. En hund - eller den hunden, om du vil - ble ikke verdiløs bare fordi at hun bodde hos meg til hun var nesten 2 år gammel. Da fatter jeg ikke hvorfor hun skal gis bort, og om den nye eieren hennes ikke hadde syns at hun var verdt å betale for, så hadde det neppe vært den rette eieren for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå syns jeg at det er du som ikke forstår da. En hund - eller den hunden, om du vil - ble ikke verdiløs bare fordi at hun bodde hos meg til hun var nesten 2 år gammel. Da fatter jeg ikke hvorfor hun skal gis bort, og om den nye eieren hennes ikke hadde syns at hun var verdt å betale for, så hadde det neppe vært den rette eieren for henne.

Du forstår ikke at jeg ikke ser på hunden som en handelsvare. For meg har (igjen) hunden min ingen verdi mastrealistisk etter at jeg kjøpte den. Da gikk han fra å være en vare til en del av meg. Han er et fullverdig medlem av familien sammen med kattene. (på den måten et dyr kan være) Han blir altså bare mer og mer verdt for oss - men ikke i verdi man kan måle i penger.

Det er altså snakk om følelser og kjærlighet... samt det er et levende vesen.

For meg blir det noe helt annet en en hvilket som helst 'ting' man kan selge.

Samme som f.eks hvis den nye bilen vår blir ødelagt og vi ikke har hatt forsikring - ja, irriterende, men det er tross alt bare snakk om penger... betyr ingenting. Hvis hunden ser ut til å plages med noe f.eks, så syns jeg dette er MYE verre. Hvorfor? - jo, fordi det er et familiemedlem og ikke bare en ting.

Joda, jeg skjønner du syns det er ok å selge og ser det anderledes. Men du forstår ikke mitt syn på det som jeg har gjentatt til det kjedsommelige her nå. Vi får bare være enige i at vi ser det på to forskjellige måter og la det blir med det, for dette blir bare gjentagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, hadde du bare vært glad nok i Emma, 2ne... Da hadde du nok forstått. *sukk* I skammekroken med seg!

KarpeSkrotum; Oppriktige følelser og autentisk kjærlighet kan fint la seg forbinde med penger. Ting må ikke være gratis for å være genuint.

2ne har selvsagt helt rett i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KarpeSkrotum; Oppriktige følelser og autentisk kjærlighet kan fint la seg forbinde med penger. Ting må ikke være gratis for å være genuint.

2ne har selvsagt helt rett i denne diskusjonen.

Han har rett for seg. Jeg har rett for meg. Det som er rett for meg er ikke ensbetydende med at det er rett for andre, samme for hans syn. Hvis han eller andre absolutt vil selge en del av seg selv, så er det opp til de. Jeg vil ikke det og det får være opp til meg.

Man ser forskjellig på ting, så enkelt er det bare.

Du syns det kan la seg forbinde med penger, jeg ikke - Jeg hadde følt meg råtten hvis jeg hadde solgt hunden som at den hadde vært en vare. Jeg føler det(bedre halvdel også), du og andre føler anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa du ikke det litt lengre opp? Du klager på at du må gjenta deg selv men du insisterer på å gjenta deg selv. Hm.

Selvsagt har man rett til sin egen mening, a blatant statement of the obvious. Men jeg har også rett til å ytre min mening selv om du allerede har sagt din. Vi er tross alt på et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa du ikke det litt lengre opp? Du klager på at du må gjenta deg selv men du insisterer på å gjenta deg selv. Hm.

Der ser du, du er i tvil om jeg gjorde det, så tydeligvis må jeg gjenta for enkelte... som jeg trodde.

Selvsagt har man rett til sin egen mening, a blatant statement of the obvious. Men jeg har også rett til å ytre min mening selv om du allerede har sagt din. Vi er tross alt på et diskusjonsforum.

Selvfølgelig må du bare gjøre det, men når du sier han har rett, så er det ensbetydende med at du sier jeg har feil. Noe jeg ikke har og da må du tåle at jeg svarer. Vi er tross alt på et diskusjonsforum. At du er enig med han er noe annet, men det var ikke det du sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser du, du er i tvil om jeg gjorde det, så tydeligvis må jeg gjenta for enkelte... som jeg trodde.

Jeg er ikke i tvil jeg. Jeg har nemlig hørt om noe som i det norske språk har endt opp med å kalles "retorisk spørsmål".

Selvfølgelig må du bare gjøre det, men når du sier han har rett, så er det ensbetydende med at du sier jeg har feil. Noe jeg ikke har og da må du tåle at jeg svarer. Vi er tross alt på et diskusjonsforum. At du er enig med han er noe annet, men det var ikke det du sa.

Man skulle tro at det var skrekkelig overflødig å på et diskusjonsforum hele tiden måtte påpeke og presisere at det er ens egen mening man ytrer. Men jeg skal være påpasselig neste gang vi er i samme tråden, og heller ta omveien med å virkelig understreke det åpenbare slik at vi slipper å ha denne skrekkelig unødvendige diskusjonen enda en gang.

Ellers kan jeg meddele at jeg synes flisespikking tenderer til kjedelig og innimellom pretensiøst, så du kan herved få meske deg helt alene uten mer hjelp fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har rett for seg. Jeg har rett for meg. Det som er rett for meg er ikke ensbetydende med at det er rett for andre, samme for hans syn. Hvis han eller andre absolutt vil selge en del av seg selv, så er det opp til de. Jeg vil ikke det og det får være opp til meg.

Hun.. 2ne, som i Tone.. HUN.. hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro at det var skrekkelig overflødig å på et diskusjonsforum hele tiden måtte påpeke og presisere at det er ens egen mening man ytrer. Men jeg skal være påpasselig neste gang vi er i samme tråden, og heller ta omveien med å virkelig understreke det åpenbare slik at vi slipper å ha denne skrekkelig unødvendige diskusjonen enda en gang.

Ellers kan jeg meddele at jeg synes flisespikking tenderer til kjedelig og innimellom pretensiøst, så du kan herved få meske deg helt alene uten mer hjelp fra meg.

Sier seg selv at man snakker om egen mening, men når den meningen sier at andre har feil, så må man vente at det blir svart på. Kall det flisespikkeri eller hva du vil, men tror du selv vil svare andre hvis de påstår du har feil i en ting. Skal være overflødig å fortelle dette på et forum da man bare må forvente svar på ting - det er slik et forum fungerer. Men se det positive på det, man lærer noe hele tiden... også på et forum.

Hun.. 2ne, som i Tone.. HUN.. hehe :)

Tja ... :)

Nå sjekker jeg ikke hele tiden kjønn på brukere her og når nick ikke indikerer kjønn, så tar jeg brukeren - en bruker = hankjønn.

Edit: la inn link i quote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så reagerer jeg på ideelle organisasjoner som da tar penger... HVIS det er slik at de 'brenner inne' med endel dyr - som det virker på meg at de kanskje gjør. (ingen har bekreftet eller avkreftet det i tråden her) Da er det vel bedre at dyrene får gå til hjem der de blir tatt vare på uten at de må betale mener jeg.... på den måten gjøre bedre plass til flere dyr som trenger hjelp.

Hvordan tror du den "ideelle" organisasjon klarer å finansiere sitt arbeid? Nå har ikke jeg opplevd at vi på min arbeidsplass, har "brent inne" med dyr, grunnet gebyret vi tar for omplasseringshundene våre. Ja, enkelte hunder kan være vanskelig å omplassere, men det har ALDRI NOEN SINNE dreid seg om pris. Så jeg ser ikke hvorfor du gidder å kverrulere, du har jo uansett tydeligvis ikke særlig mye peiling på dette området.

Men kanskje du kan svare meg på en ting likevel. Hvordan mener DU at man skal kunne finansiere sitt arbeid med omplassering, hvis man av "etiske" grunner ikke kan ta seg betalt for den TJENESTEN man utfører?

Stemmer det eller ei at man blir sittende inne med alt for mange dyr til tider (ofte?)?

Ja, det stemmer, til tider i alle fall. Og det er takket være samfunnets "bruk og kast"-mentalitet, ikke fordi folk ikke er villige til å betale for en vare, hvilket en hund per definisjon, nemlig er.

For å svare konkret, så har jeg både betalt for en, 2 og kanskje 3 hunder på det jeg betaler pr år til organisasjonen, så da skjønner du jo også hvordan jeg mener de bør skaffe pengene.

Så du mener man kan sette sin lit til donasjoner og medlemskontingenter, når man driver slikt arbeid? Og en annen ting du kanskje ikke har tenkt på, er at det finnes en aldri så liten trygghet når man vet at folk er villige til å betale noe for en hund. Jeg personlig mener det blir feil å kaste hunder gratis etter folk, jo mer tilgjengelig en vare er desto flere er det som går til anskaffelse av den. Bare se på kattepopulasjonen vår, for å dra frem et horribelt, men i aller høyeste grad, et relevant eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener man kan sette sin lit til donasjoner og medlemskontingenter, når man driver slikt arbeid? Og en annen ting du kanskje ikke har tenkt på, er at det finnes en aldri så liten trygghet når man vet at folk er villige til å betale noe for en hund. Jeg personlig mener det blir feil å kaste hunder gratis etter folk, jo mer tilgjengelig en vare er desto flere er det som går til anskaffelse av den. Bare se på kattepopulasjonen vår, for å dra frem et horribelt, men i aller høyeste grad, et relevant eksempel.

:D Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

{[...]Så jeg ser ikke hvorfor du gidder å kverrulere, du har jo uansett tydeligvis ikke særlig mye peiling på dette området.

Men kanskje du kan svare meg på en ting likevel. Hvordan mener DU at man skal kunne finansiere sitt arbeid med omplassering, hvis man av "etiske" grunner ikke kan ta seg betalt for den TJENESTEN man utfører?

Har jeg ikke rett til å komme med mine synspunkt, eller tror du virkelig jeg diskuterer for å klage eller lage bråk?

Jeg diskuterer her for å finne ut av ting og om min mening kan vinkles anderledes utifra andres meninger - altså at jeg da kanskje ser tingene anderledes. Peiling har jeg aldri sagt jeg har på dette.

Det har ikke vært verre enn at staten har bidratt i langt større grad enn idag. Både til dette og ellers for dyrevern.

Så du mener man kan sette sin lit til donasjoner og medlemskontingenter, når man driver slikt arbeid? Og en annen ting du kanskje ikke har tenkt på, er at det finnes en aldri så liten trygghet når man vet at folk er villige til å betale noe for en hund. Jeg personlig mener det blir feil å kaste hunder gratis etter folk, jo mer tilgjengelig en vare er desto flere er det som går til anskaffelse av den. Bare se på kattepopulasjonen vår, for å dra frem et horribelt, men i aller høyeste grad, et relevant eksempel.

Jeg sa vel at de som betalte på fast basis da kanskje kunne sluppet å betalt for et dyr hvis de bestemte seg for å ha ett via dem. Men ser at det kan være et problem både med tanke på svindlere som videreselger og at da endel folk har skaffet seg dyr ennå lettere og da igjen har tenkt ennå mindre gjennom det på forhånd - som ikke er bra.

Må medgi det har kommet opp endel momenter jeg ikke har tenkt på vedrørende dette og forstår mer at det ta's en sum og er da også nå villig til å betale hvis vi senere skal skaffe oss en hund gjennom denne ordningen.

Men for vår egen hund mener jeg fortsatt det samme hvis vi hadde vært nødt til å omplasserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener av prinsipp at å gi bort dyr er en uting, jeg ønsker at ALLE dyr (både fugler og mus og katter osv osv osv) skal koste så mye at folk tenker seg om før de tar på seg jobben det er å ha dem.

Men når det er sagt så har jeg selv tatt kr ingenting for å omplassere hund. Jeg hadde denne (schæfertispe på 1,5år om det spiller noen rolle) bl.a ute på finn og fikk veldig mange svar. Til tross for at hun er langhåret og at jeg skreiv at grunnen til omplassering var at hun ikke gikk overens med Buffy (mao potensielt problem) så bød folk ganske nært valpepris for henne (4000,- var vel det meste, betalte 6500,- selv), uten at jeg ba folk by i det hele tatt. Til slutt ga jeg henne bort fordi det føltes mest rett å gjøre det på den måten. Ikke fordi de som overtok henne ikke ville betale noe for henne, men fordi jeg følte det var vanskelig å sette en pris på noen jeg var glad i og som jeg i tillegg ikke visste hvordan kom til å fungere med andre hunder.

Men ellers synes jeg det må være litt smak og behag om man vil overta voksen hund eller få valp. Det er jo helt klart fordeler med å få voksen hund (om det ikke er snakk om problemhund, men det er jo absolutt ikke alle omplasseringshunder!), man kunne nesten se på det som det å kjøpe en ny bil kontra å kjøpe en bil som er stylet og har fått mengder med ekstrautstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt så har jeg selv tatt kr ingenting for å omplassere hund. Jeg hadde denne (schæfertispe på 1,5år om det spiller noen rolle) bl.a ute på finn og fikk veldig mange svar. Til tross for at hun er langhåret og at jeg skreiv at grunnen til omplassering var at hun ikke gikk overens med Buffy (mao potensielt problem) så bød folk ganske nært valpepris for henne (4000,- var vel det meste, betalte 6500,- selv), uten at jeg ba folk by i det hele tatt. Til slutt ga jeg henne bort fordi det føltes mest rett å gjøre det på den måten. Ikke fordi de som overtok henne ikke ville betale noe for henne, men fordi jeg følte det var vanskelig å sette en pris på noen jeg var glad i og som jeg i tillegg ikke visste hvordan kom til å fungere med andre hunder.

4000 for en renraset(?) hund på 1,5 år er slett ikke ille det.

Jeg hadde gjerne betalte det for en så ung hund.

Jeg synes prisen spiller en rolle om det er renrasa hund/problemhund/gammel/ung hund.

Her f.eks, betaler du 4500,- uannsett alder og rase. Der kan du godt få kjøpt en 7 år gammel mix til 4500,-

Renrasete hunder kan gjerne koste litt mer.

Valper/yngere hunder kan godt koste mer. (Da du har lenge igjen med hunden)

Gamle hunder kan man gjerne betale en sumpatetisk sum for bare.

Problemhund synes jeg også bare kan koste en symbolsksum, for de som har lyst til og prøve seg.

Men en rimlig sum for omplasseringshunder synes jeg er 500-3500,- Som sakt jeg synes prisen er fra hund til hund.

edit: endra kose til koste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 for en renraset(?) hund på 1,5 år er slett ikke ille det.

Jeg hadde gjerne betalte det for en så ung hund.

Ja, renraset. Dattera til Riccos Alexis faktisk. :D

Jeg synes prisen spiller en rolle om det er renrasa hund/problemhund/gammel/ung hund.

Ja, enig der. Var litt det som var tanken bak med Carma også. Jeg kunne ikke garantere at hun ville fungere med andre hunder (selv om det kun hadde vært Buffy som var problemet så langt jeg hadde sett). Dermed KUNNE hun jo være en problemhund selv om hun var en fantastisk hund på alle andre måter. Og så var det aller viktigste at jeg følte jeg kunne stole på de som overtok henne. Så da de "perfekte" (de har virkelig vist seg å være nærmest det!) dukket opp så betydde prisen veldig lite.

Jeg hadde nok ikke villet betale så mye for en gammel hund da. Men det er kanskje litt dobbeltmoralsk å tenke sånn... Ville også betalt mer for en hund med stamtavle enn en uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes prisen spiller en rolle om det er renrasa hund/problemhund/gammel/ung hund.

Her f.eks, betaler du 4500,- uannsett alder og rase. Der kan du godt få kjøpt en 7 år gammel mix til 4500,-

*klipp*

OT: Det er feil. På flere hunder er det redusert omplasseringsgebyr til den plassen du linket til. F.eks. de hundene som er gamle koster bare 2500kr, og de få som kommer inn med problemer som man må jobbe med, koster heller ikke så mye.

Ellers syns jeg at det skal være en pengesum for de hundene som blir omplassert gjennom organisasjoner. Enig med Emilie her! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Det er feil. På flere hunder er det redusert omplasseringsgebyr til den plassen du linket til. F.eks. de hundene som er gamle koster bare 2500kr, og de få som kommer inn med problemer som man må jobbe med, koster heller ikke så mye.

Jaja, men da må de være over 6-7år :ahappy: (+ at det er "bare" en tusen lapp de trekker fra)

Kjenner/kjente hun som driver med omplasseringen, så jeg har vært mye med omplasseringshundene, de er kjempefine hunder! Men synes det er litt dyrt.

eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes det er litt dyrt.

Synes du virkelig det er dyrt med 3500 kroner for denne hunden?

En hund som kan være hjemme alene, går overens med de fleste andre hunder, som er glad i barn, kommer på innkalling, som takler stell og er fin i bil.

Og attpåtil:

"Omplasseringsavtalen inkl helsesjekk, vaksine, sykeforsikring, 3 kg Hills Senior 7+ hundefor, boken "På talefot med hunden" av Turid Rugaas, kurs hos Foldahls hundeskole"

Hunden høres ut som en forutsigbar og lydig herremann med mange gode år foran seg. Jeg skjønner helt ikke hvordan dette kan være dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virkelig det er dyrt med 3500 kroner for denne hunden?

En hund som kan være hjemme alene, går overens med de fleste andre hunder, som er glad i barn, kommer på innkalling, som takler stell og er fin i bil.

Og attpåtil:

"Omplasseringsavtalen inkl helsesjekk, vaksine, sykeforsikring, 3 kg Hills Senior 7+ hundefor, boken "På talefot med hunden" av Turid Rugaas, kurs hos Foldahls hundeskole"

Hunden høres ut som en forutsigbar og lydig herremann med mange gode år foran seg. Jeg skjønner helt ikke hvordan dette kan være dyrt?

Nei, jeg synes 4500,- er noe dyrt. Men egentlig 3500,- også for en hund på 8-10 år :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min bror og damen hannes kjøpte en omplasseringshund fra Fant omplassering og dem har en orndning som er slik: kjøper man en voksen hund av dem betaler man 2000 kr som blir lagt vekk i tilfelle dem får inn hunder som er forlatt og trenger vetrinær besøk, men vis man skal ha en valp av dem betaler man 3500 og det er fordi da får man valpekurset i prisen for at dem vil ha flest mulige til og gå på kurset med valpene sine... dette synes eg er en helt ok deal for dem som gjør dette gjør det uten lønn og dem bruker all tid på det så eg har ikke noe i mot det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...