Gå til innhold
Hundesonen.no

American Bull Molosser


angelano

Recommended Posts

Er dette en rase? Hvor registreres de?

Helt tydelig et nytt mix-prosjekt med diverse buller og molossere. Her var det hummer og kanari, for å si det mildt. Man er nok godt på kant med loven om man tar inn en av disse til Norge. Disse bildene ligger under "American Bull Molosser Stock":

Vulcanbust4yrs.jpg

aburubust.jpg

TripperBustfront8months.jpg

Jessesidebust1year.jpg

Thelma2yrshead.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tydelig et nytt mix-prosjekt med diverse buller og molossere. Her var det hummer og kanari, for å si det mildt. Man er nok godt på kant med loven om man tar inn en av disse til Norge. Disse bildene ligger under "American Bull Molosser Stock":

*klippe bilder*

Jøss, det var hummer og kanari ja. Det var relativt få likhetstrekk mellom dem gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig typelike var de jo ikke da. :P

Prøvde å lese rasestandarden og ble egentlig ikke noe klokere av det. :P

Det er en salig mix av de største/tyngste/tøffeste rasene her.

Jeg tror nok jeg med sikkerhet kan si at dette får man ikke registrert i Norge.

Som man ser under Gruppetilhørighet står det ingenting og det står heller ingenting under Recognition.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tydelig et nytt mix-prosjekt med diverse buller og molossere. Her var det hummer og kanari, for å si det mildt. Man er nok godt på kant med loven om man tar inn en av disse til Norge. Disse bildene ligger under "American Bull Molosser Stock":

Vulcanbust4yrs.jpg

Dette ligner på en mindre pen Bordeaux Dogge (og det er det jo også hehe=

aburubust.jpg

Dette seer ut som en Boerboel

TripperBustfront8months.jpg

Jessesidebust1year.jpg

Thelma2yrshead.jpg

Det er rett og slett gatemixer av store molosser uten noe form for standard, mål og mening annet enn store og tøffe hunder. Vi har en slik "oppdretter" i Norge også, som blander diverse mastiff/molosser, også har vi en som blander cane corso og rottis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Vi har en slik "oppdretter" i Norge også, som blander diverse mastiff/molosser, også har vi en som blander cane corso og rottis./quote]

Gjør de dette regelmessig, eller har det ''bare'' vært ett eller to kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de dette regelmessig, eller har det ''bare'' vært ett eller to kull?

I følge dem selv har de drevet med dette i flere år desverre.

De som driver med Cane/Rottweiler har vel også hatt noen kull de siste årene. Kjører gjerne på tispa på hver løpetid og røntgenresultater aner man ikke hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne American Bull Molosseren fremstår som et forsøk på å gjenskape Bullenbijteren fra 1600 - tallet, som forøvrig regnes som en stor del av grunnmuren i rasen Boerboel og RidgeB. Den består så vidt jeg kjenner til ikke av noen ulovlige hunder ift Norsk lov, men det kan bli noe vanskelig å dokumentere opphavet dersom enkelte inflytelsesrike personer begynner å stille vanskelige spørsmål.

Ellers finnes det en person i Stavanger som driver med blandingsavl på Molossere, og har jevnlig kull, uten at dette skal være en ABM. Det finnes også en eller flere personer på østlandet som blander Boerboel, DC, og andre ulovlige hunder - og som nylig ble fratatt en del av hundene sine.

Det er selvfølgelig ikke ulovlig eller etisk uforsvarlig å bedrive eventyrmix - avl på denne måten, det har mennesker gjort siden tidenes morgen. Men personlig vil jeg aldri anbefale noen å kjøpe slike blandinger, da det er for uorganisert og uoversiktelig til at en har en viss formening om hva en kan forvente seg av disse hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke ulovlig eller etisk uforsvarlig å bedrive eventyrmix - avl på denne måten, det har mennesker gjort siden tidenes morgen. Men personlig vil jeg aldri anbefale noen å kjøpe slike blandinger, da det er for uorganisert og uoversiktelig til at en har en viss formening om hva en kan forvente seg av disse hundene.

Syntes absolutt det er uetisk å avl frem slike valper i Norge i og med at valpene kan ligne ulovlige raser eller blandinger, og om det da ikke er mulig å bevise at det ikke er slike raser med i blandingen, så kan valpene bli avlivet. Ja det er totalt uetisk og rett og slett forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de dette regelmessig, eller har det ''bare'' vært ett eller to kull?

Her på denne kanten av landet er det en som gjør dette meget regelmessig og tjener gode penger på det. Prøver å forkle og rettferdiggjøre det som å "avle bort all sykdommen som er på molossene".

Han blander bullmastiff, napper, cane corso og andregenerasjonshunder ettder disse blandingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske vagt at jeg traff en som hadde ett slikt kull på et annet forum, med samme argument. Han hadde parret en Rottweiler som ikke fulgte Rottweiler klubbens avlskriterier, og han var ute etter friskere hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes absolutt det er uetisk å avl frem slike valper i Norge i og med at valpene kan ligne ulovlige raser eller blandinger, og om det da ikke er mulig å bevise at det ikke er slike raser med i blandingen, så kan valpene bli avlivet. Ja det er totalt uetisk og rett og slett forkastelig.

Så lenge en ikke importerer disse hundene, men starter dette fra bunnen av og blander dette til selv - er det ingenting som tilsier at valpene blir avlivet, nettopp fordi en da vil kunne dokumentere valpenes tilhørighet til hunder som står oppført i registeret til feks NKK, m.a.o. vil en DNA - analyse avgjøre mye.

At en forsvarer blandingsavl med at en vil forbedre enkelte av Molosserene sin helse, er på ingen måte hverken nytt eller dumt. Det er flere av disse rasene som hadde hatt godt av en solid innsprøytning av friske gener i rasen - enkelte av rasene er nå så ufunksjonelle og syke at de er i ferd med å utrydde seg selv. Det verste av alt er at det skjer med de ulike lands raseklubbers velsignelse.

Som eier av Molossere, og registrert oppdretter, er jeg i utgangspunktet sterkt i mot blandingsavl. Men så lenge disse menneskene ikke bryter Norsk lov, er det lite eller ingenting en kan gjøre med det. En hunds viktigste egenskaper er temperament, helse og funksjonalitet, og så lenge en avler etter de prinsippene - må en kunne tolerere at enkelte går nye veier for å nå sine mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske vagt at jeg traff en som hadde ett slikt kull på et annet forum, med samme argument. Han hadde parret en Rottweiler som ikke fulgte Rottweiler klubbens avlskriterier, og han var ute etter friskere hunder :)

Ja men det skal man ikke kimse av. Er hunder godkjent av ulike raseklubber som er bærere av sykdommer men som da ikke kommer frem fordi det er et par røde sløyfer, hd og aa resultat og en mentaltest som kreves for å havne på hannhundlista eller føre til en godkjent kombinasjon. Så at et kull er godkjent etter raseklubbers regler er ikke gitt at ikke bærer på noe arvelig.

Er ellers enig med deg i dine meninger om avl på diverse blandingshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tydelig et nytt mix-prosjekt med diverse buller og molossere. Her var det hummer og kanari, for å si det mildt. Man er nok godt på kant med loven om man tar inn en av disse til Norge. Disse bildene ligger under "American Bull Molosser Stock":

Vulcanbust4yrs.jpg

aburubust.jpg

Ser ut som Bordeaux Dogge og Boerboel. Samlebetegnelse på litt tøffe hunder det her, tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det skal man ikke kimse av. Er hunder godkjent av ulike raseklubber som er bærere av sykdommer men som da ikke kommer frem fordi det er et par røde sløyfer, hd og aa resultat og en mentaltest som kreves for å havne på hannhundlista eller føre til en godkjent kombinasjon. Så at et kull er godkjent etter raseklubbers regler er ikke gitt at ikke bærer på noe arvelig.

Var det jeg mente, ikke engang raseklubbens kriterier var overholdt, var liksom det minste oppdretter som ønsker friskere hunder, burde hatt.

Så lenge en ikke importerer disse hundene, men starter dette fra bunnen av og blander dette til selv - er det ingenting som tilsier at valpene blir avlivet, nettopp fordi en da vil kunne dokumentere valpenes tilhørighet til hunder som står oppført i registeret til feks NKK, m.a.o. vil en DNA - analyse avgjøre mye.

Så da må blødprøve sendes inn til vetrinærhøyskolen, og dette er noe som blir gjort, svært lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spørsmål av noen som hadde Cane Corso om jeg ville la Boxertispen eller hannen få kose seg litt med en av hundene hans, ville blande inn litt Boxer i sin "nye" eventyrmix.

Jeg ba han ryke og reise :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må blødprøve sendes inn til vetrinærhøyskolen, og dette er noe som blir gjort, svært lite sannsynlig.

Det må en selvfølgelig kunne hevde, og ikke er det helt usansynlig heller. Men med den oppmerksomheten disse hundene vil få, blir det nesten et krav at en kan dokumentere opphavet til hundene. Gjør en dette på en skikkelig måte, og følger de lover og regler som gjelder ift hundeloven og kynologisk skikk forøvrig - er det fint lite en kan gjøre med det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...