Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr to- rase ift til den første?

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg absolutt ikke begynt å planlegge hund nr to aktivt.. Men i løpet av to år skal jeg ha en til, også fordi Puma er så glad i å være med andre hunder, men også fordi jeg synes det er bedre og morsommere å ha to hunder enn en..

Spørsmålet blir.. Jeg har fryktelig lyst på belger, men jeg har en arbeidsnarkoman fra før. Vil dette bli for mye? Er det kanskje bedre å nå satse på en cavalier eller papillon som jeg også har kjempelyst på, som ikke krever FULLT så mye, men som allikevel er aktive nok til å være med å trene mye, gå lange turer osv?

Hva mener dere?

Skrevet

Jeg ville valgt en papillon :P hæhæhæ.. Jeg skal også ha papillon neste gang, det blir valpen til LiLi :lol: Neida, jeg vet sannelig ikke jeg. Men jeg ville helt klart valgt noe annet enn belger når du allerede har en BC.. Tror det blir veldig krevende og ha to sånne raser. Greit at du kan trimme dem mye sammen, men de krever jo også mye hver for seg.

Skrevet

Det kommer vel litt ann på hvilket aktivitetsnivå du selv ligger på.... Og hvor god tid du har til å stimulere to "arbeidsnarkomaner".

Skrevet

Min neste hund (om et par år her og)blir nok en belger.Laekenois eller Malinois.Jeg har jo allerede en arbeidsnarkoman jeg og,men jeg tror ikke det blir noe problem så lenge de har såpass like behov. :lol: .

Jeg har en drøm om en husky etterhvert men de er så ulike belgeren i behovene at der tror jeg det blir vanskeligere å kunne tilfredstille begge.

Skrevet

Ja, og du er helt objektiv, ikke sant??

Ja. :lol:

Cavalieren syns jeg faktisk er en veldig fin rase som kan brukes til alt. Og den tåler lange turer sammen med en BC, men samtidig så lider den ikke om den får en dag fri f.ex. :P

Og dette er ikke noe jeg sier bare fordi at jeg har rasen selv da. :P

Det er virkelig en hærlig rase, herlig gemytt og temperament. :P

Skrevet

Hva med labrador? Du kan skru den på ute og skru den av inne, et arbeidsjern uten like i det ene øyeblikket, og varmeflaske i det andre øyeblikket. En skikkelig allround hund.

Og ikke kom med den derre "åå labador er så kjeedelig assa, alle har det" for da må Benedicte, Ingvild og jeg vise deg hvor "kjedelige"de er :lol:

Nå har jeg absolutt ikke begynt å planlegge hund nr to aktivt.. Men i løpet av to år skal jeg ha en til, også fordi Puma er så glad i å være med andre hunder, men også fordi jeg synes det er bedre og morsommere å ha to hunder enn en..

Spørsmålet blir.. Jeg har fryktelig lyst på belger, men jeg har en arbeidsnarkoman fra før. Vil dette bli for mye? Er det kanskje bedre å nå satse på en cavalier eller papillon som jeg også har kjempelyst på, som ikke krever FULLT så mye, men som allikevel er aktive nok til å være med å trene mye, gå lange turer osv?

Hva mener dere?

Skrevet

Hehe, jeg er glad i labrador, men hvis jeg skulle hatt en ville jeg nok hatt en jaktlabbis, og drevet med jakt og det er ikke det jeg vil satse på fremover.. :lol: Det står mellom terv og Cavalier/papillon.. Dessuten komemr det litt ann på min livssituasjon, dvs. har jeg lappen? Jeg SKAL ha alle rasene, men vil si det er lettere å dra med en BC og en papillon på toget enn to digre dyr som stresser på hver sin måte :P

Men vi får se. Det er jo ikke en realitet før om 1-2 år enda, så jeg må jo vurdere hele veien fortløpende

Skrevet

Jeg ville valgt en Belger.. :P

Men nå har jeg ikke akkurat en arbeidsnarkoman fra før da.

Så neste hunden min skal være Hollender, trenger ett treningsnarkoman, som jeg kan bruke. :lol:

Skrevet

Jeg vet ikke helt faktisk, jeg har jo to krevende hunder, en border blanding og en grønsky også venter jeg en aussie valp. Men det passer mitt bruk.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...