Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder


ipadda

Recommended Posts

Jeg stiller jo i Junior med Betty nå.

Dommeren pleier somregel å spørre hvor gammel hun er... Nå er hun 1 år og 3mnd, hva skal jeg si da?

Det er vel en fordel å si 1år, fremfor å si 1 1/2, men er det "lov"?

Hun vipper jo mellom de to, så.. what to do?

Hva sier dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier antall måneder frem til hunden fyller 2 år.

Altså hadde jeg sagt 15 mnd. om Betty.

Jeg gjør stort sett det samme her. Dog synes jeg det høres litt dumt ut å si 23 måneder, om det blir aktuelt velger jeg nok å si at dyret er 2 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også sier antall måneder fram til to år, for meg er det stor forskjell på om hunden er 12, 15 eller 18 måneder. Og jeg runder nedover. Etter det går det på halve år, hvis de spør - dommerne spør oftere i de yngste klassene, synes jeg.

Mens på Even runder jeg oppover - han ble presentert som ti og et halvt år gammel i Bø, enda han "bare" var ti år og fire måneder da.

På de yngste og eldste kan det være greit å flikke på måneder, men uker og dager er ikke viktig i junior.

Sist jeg var ringsekretær så var det en som svarte at hunden var et år og seks dager, og dommeren svarte litt tørt og litt lunt, "yes, I see the six days on her!"

I fjor stilte jeg forresten X'en på ettårsdagen sin, og da dommer spurte om alder glapp det ut av meg "ett år i dag". Og dommeren, koselige damen, klappet ekstra på dyret og gratulerte. Hehe, søte dommeren!

Ja, vi vant klassen (av 11) med CK, klart jeg synes dommeren var søt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også sier antall måneder fram til to år, for meg er det stor forskjell på om hunden er 12, 15 eller 18 måneder. Og jeg runder nedover. Etter det går det på halve år, hvis de spør - dommerne spør oftere i de yngste klassene, synes jeg.

Mens på Even runder jeg oppover - han ble presentert som ti og et halvt år gammel i Bø, enda han "bare" var ti år og fire måneder da.

På de yngste og eldste kan det være greit å flikke på måneder, men uker og dager er ikke viktig i junior.

Sist jeg var ringsekretær så var det en som svarte at hunden var et år og seks dager, og dommeren svarte litt tørt og litt lunt, "yes, I see the six days on her!"

I fjor stilte jeg forresten X'en på ettårsdagen sin, og da dommer spurte om alder glapp det ut av meg "ett år i dag". Og dommeren, koselige damen, klappet ekstra på dyret og gratulerte. Hehe, søte dommeren!

Ja, vi vant klassen (av 11) med CK, klart jeg synes dommeren var søt! :)

Fantastisk bra kommentar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen sier tre år helt til de er fyllt fire.. :) Jeg har lurt litt på det nemlig; for er det ikke noen dommere som kan reagere på at man kommer med en godt voksen hund i åpenklasse? Kanskje de tenker "jaha - fem år allerede og ikke champion? Da kan den neppe være særlig pen?". Men så vet ikke dommeren at hunden er stilt ut fire ganger i åpenklasse, men tror kanskje hunden har vært på cert-jakt hele sitt liv. Hva da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alltid like overasket når de spør...

" oi, øøøøø "

" rundt 2? "

" eller nei, 18mnd kanskje? "

Så sist nå så hadde jeg det klart å memorert, men nå er decoy så gammel at dommeren ikke spurte.... :)

normen er nok å svare i mnd opp mot 2år, og svare i år + mnd fra 2år og opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen sier tre år helt til de er fyllt fire.. :) Jeg har lurt litt på det nemlig; for er det ikke noen dommere som kan reagere på at man kommer med en godt voksen hund i åpenklasse? Kanskje de tenker "jaha - fem år allerede og ikke champion? Da kan den neppe være særlig pen?". Men så vet ikke dommeren at hunden er stilt ut fire ganger i åpenklasse, men tror kanskje hunden har vært på cert-jakt hele sitt liv. Hva da? :)

Klart det ikke gir ekstrapoeng å stille en syvåring i åpen klasse - men en skal jo ikke lyve på alderen heller. Jeg synes en kan si tre år, tre og et halvt, fire år - men å kutte det ned i mindre enheter enn det er ikke så veldig nødvendig. En kan jo si knappe tre år, nettopp fylt to, nærmer seg fem, osv.

Jeg har tiltro til at dommerne setter opp det som de mener er best, og jeg er overbevist om at dommere er så drevne og full av erfaring at de vet at ikke alle hunder stilles hver helg. Men, jeg har forståelse for at de titter en ekstra gang på en gammel hund i åpen klasse, for å sjekke om de overser en åpenbar feil eller noe slikt. Men for alt de vet kan det jo være en toppvinnende utlending som står der og håper på norsk cert.

I NKK Bergen hørte jeg at en papillon på 12-13 år hadde blitt champion, så det er aldri for sent.

Tore, mistet quoten din, men jeg synes det er en del av handlingen å vite hvor gammel hunden du har i lenka er, men det er overraskende mange som må begynne å regne og telle.

Jeg hadde en utstiller i ringen en gang som kom med en gammel hund i åpen klasse, den trengte et storcert tydeligvis. Ingen juniorer eller unghunder har fått HP, og denne er alene i åpen, så det er vinn eller forsvinn. Eier sier først at hunden er ni år, før eier tenker seg om og runder nedover og nedover, og stopper på fem år. Det hørtes vel ille ut at hunden var nesten ni og ikke champion. Eier kom med så mange aldre, at jeg i all "velvillighet" til slutt slo opp i katalogen og fortalte eier og dommer hvor gammel hunden var. Og den var åtte og et halvt. Vil dommer vite alder, er det jo for å kunne ta hensyn til dette.

Nå endte hunden med cert og championat, fordi den holdt seg godt for alderen, var i flott kondisjon for alderen. Så kanskje den ikke hadde fått det om eier hadde insistert på fem år og jeg ikke dobbeltsjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alltid like overasket når de spør...

" oi, øøøøø "

" rundt 2? "

" eller nei, 18mnd kanskje? "

Jeg fikk jernteppe på valpeshow en av de første gangene jeg stilte. Jeg husket jo fødselsdatoen, men hjernen min klarte ikke å regne ut alderen ut fra datoen, så det måtte dommeren gjøre. :)

Men det var en nyttig lærepenge, nå kan jeg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...