Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang..


pippin

Recommended Posts

Det at blir tatt flere rådyr av traktor enn av hunden og andre latterlige argumenter nytter det ikke komme med. Når viltet er med unge avkom er vi forpliktet til å ta ansvar, enkelt og greit.

Hjemme på gården går vi over de delene av jordet det er sannsynelig at vi finner vilt og det er ikke sjeldent det er 2-3 råådyrkalver og et harekull å finne på jordet og i skogkanten. Som hundeeier er det utrolig enkelt å ta hensyn til viltet, så det må vi bare gjøre!

Jeg har sjeldent hunden i bånd selv, men jeg har alltid kontroll og får hundene til å gå fot når jeg møter vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 198
  • Created
  • Siste svar
Nope, har ingenting med personangrep og gjøre - du er sikkert en trivelig fyr du. Men holdningene du forfekter i forhold til båndtvang synes jeg vitner om mangel på respekt for det som ikke interesserer deg.

Du begynte jo helt klart å gå på person fremfor sak, det regner jeg med at du så selv.

Hva gjelder dette er jeg helt enig i at man skal ha respekt for dyrelivet, og at man skal ha hunden under kontroll.

Tja, kan jo nevne at det langs Akerselva finnes bl a ca 80 fuglearter og bever, ellers finnes det jo både hare, rev, rådyr mm.

Tror du de fuglereirene som havner på bakken levner avkommet noen som helst sannsynlighet for å overleve i utgangspunktet? Det tror ikke jeg..

Fuglereir i trær er ikke no stress for oss, hunden min kan ikke klatre.

Beveren lager seg vel rede i en hytte i vannet, et sted min hund på ingen måte vil finne på å gå.. (Han liker ikke vann)

Hva gjelder hare, rev og rådyr såpass sentralt i Oslo er det noe jeg betviler.

Jeg har aldri sett harespor innenfor Ring 2, og tror knapt jeg har sett det innenfor Ring 3.

Rådyr har jeg sett i Frognerparken et par ganger, men det er alt jeg har sett i sentrumsnære områder..

Pan, hvis du har en inngjerdet hage så kan du ha hunden løs så mye du bare orker, der gjelder det ingen båndtvang!

Ikke nødvendigvis riktig.

Der gjelder også regler om at hunden skal være forsvarlig inngjerdet, hvilket vil si at den ikke har mulighet til å komme seg ut av hagen.

I tillegg gjelder vel faktisk hensyn til dyra der også skjønner du.. Det står ikke noe sted at det er lov å knaske på rådyr i egen hage.

Men i byene gjelder den selvsagt. Hvis din hund ikke gjør noe annet galt enn "å knaske litt på en av de altfor mange duer og måker", så kan den jo godt finne på å knaske litt på en fugl eller tre ut i naturen også.

Hvorfor skal det være selvsagt med båndtvang i byen, men ikke i en hage på landet? Kan du forklare det?

Vel, min hund knasker ikke på hverken duer eller måker, han gidder faktisk ikke bry seg om de heller, med unntak av et par ender da, de han er kompis med :)

Det er ikke mulig å lage en lov slik du gjerne vil ha den, nemlig at man selv skal avgjøre om man er en god og ansvarsfull hundeeier eller ikke, og dermed kunne ha hunden løs eller ikke. Vil nok bli svært mange feilvurderinger da vil jeg tro! :P

Et regelverk slik jeg skisserer er det LETT å lage, men det vil kreve desto mer for å håndheves.

Ikke at det gjør så stor forskjell i forhold til i dag, for vi vet jo alle at håndheving av lover og regler er en stor fleip i dette landet.

Hvorfor i all verden er liksom vitsen med langline borte da? poenget med en langline er jo nettopp å la hunden gå litt løst MENS den fortsatt er i bånd. Og får man da plutselig behov for å redusere hundens radius kan man jo bare snøre inn båndet litt. Det er jo kjempepraktisk og litt derfor det ble oppfunnet.

Det geniale med en langline er at man kan la den henge etter hunden (som et langt bånd bak hunden..), og slippe å holde i båndet hele tiden.

Med den bruken du her skisserer er flexibånd (yukk) en like bra løsning.

Ja hvorfor kan du ikke bare ha hunden i langline da? Hvis han omtrent aldri får gå lengre vekk fra deg enn 4-5 meter?

Blant annet fordi det er pes med båndet, og fordi det er et overgrep mot individets frihet.

Jeg setter individets frihet meget høyt, og mener man som voksne individer må kunne ha frihet under ansvar.

Du trenger ikke finne deg i det, men det går an å respektere norske lover. Og ikke vise det helt åpenlyst at du ikke bryr deg i det hele tatt.

I det man respekterer en lov finner man seg i den.

Man trenger ikke gå rundt å lete i buskas for å få øye på noe som ligger i gresset eller i et kratt. Ofte legger man bare merke til slike ting, og man får lyst til å se nærmere på det. En hund kan ofte finne slike ting leeenge før vi mennesker merker noe i det hele tatt og da kan det være forsent...

Leser du egentlig hva du selv skriver? MANGE finner FLERE rådyrkalver.. Altså er det et meget utbredt problem, og det er ikke såååå mange rådyr som fødes her i landet, jeg går ut fra at dette også gjaldt innenfor et geografisk begrenset område, og kan overføres til resten av landet, det er jo samme rase og samme formeringsevne mm.

Det handler bare om respekt til andre mennesker. Alle skal ha lov til å gå rundt å føle seg trygge. Og folk med frykt for hunder føler seg tryggere om hunden er i bånd. Det sier seg selv. Trenger ikke forklare det nærmere vel?

Så om jeg er redd svarte mennesker, rosa biler, feminine menn, maskuline damer osv skal de vise respekt til meg?

Hva med min store frykt for katter (som er reell og rasjonell..) ?

Jeg er heller ikke glad i hester i gata, allikevel godtar vi at hestene dumper hver sin kubikk med drit midt i paradegata..

Droppa sitatene, for de ble så lange. Men Pan, hva er en betinget 1%er? Har aldri hørt om det, jeg.

En 1%er er motsetningen til de 99% som naive og godtroende tar til seg enhver lov og regel som noe fornuftig og gjennomtenkt.

Det er ikke så mange dagene siden vi møtte et rådyr på løypa rundt Østensjøvannet. Ikke lenge etter at "turistene" har gått hjem, kommer dyrene fram. De er heller ikke langt unna om dagen, selvom du ikke ser dem.

I tilfelle du ikke er klar over det, Østensjøvannet er i marka, faktisk også utenfor Ring 3.

Slike steder må man naturlig nok utvise aktsomhet, og være trygg på at man har kontroll.

Du skal respektere en lov fordi vi ikke lever i et anarki. Individets frihet betyr gjerne ufrihet for noen andre. Det er bare vås, men høres flott ut. Peace and love.

Individets frihet betyr at individet selv har ansvar for sine handlinger, til gjengjeld får altså individet en viss frihet..

Dette mangler vi fullstendig i vår rødgrønne røre.

Hvordan kan det bli strenge straffer for hundeeiere som ikke holder mål, hvis de ikke har brutt loven? Du kommer med et svært selvmotsigende utsagn her.

Manglende kontroll må naturligvis regnes som et lovbrudd, en svikt i forhold til individuell frihet..

Viser man seg uskikket til å ha slik frihet må man få sanksjoner.

I dag får vi sanksjoner UTEN å faktisk ha gjort oss fortjent til det.

Så å måtte ta hundelappen (etter hvilke kriterier, da? Dine?) er mindre inngripende i individets frihet, enn å holde bikkja i bånd i en periode?

Det vil naturligvis måtte være overgangsordninger for de som allerede har hund, ved anskaffelse av ny hund bør et hundesertifikat være krav. Det vil faktisk ivareta individets frihet, da de individene som ikke egner seg til å ha slik frihet også vil kunne bli fratatt den. Det blir litt som det at det ikke er fartssperre i bilen din, selv om den faktisk kan kjøre raskere enn lovlig..

Jeg holder i andre enden i langlina. Vi bruker den mye nå når vi trener spor. I en stund framover nå bruker jeg tometers bånd i skauen. Ti meter er langt nok ut til at det kan være både reder og rådyrkalver der. Vi går skikkelig i skauen, ikke på hovedtrasèene.

Hvor deilig hadde det ikke vært å slippe båndet, kunne la hunden gå løs på stien?

Argumentet om mangel av hjortedyr i sentrale Oslo ble ferdigdebbatert i mars. Vi er unntatt ekstraordinær båndtvang pga mye snø. Så nå risikerer du ikke lengre å få bot om du har hunden løs utenom hundesletta i Frognerparken. Følg med i timen om du vil diskutere seriøst.

I tilfelle du ikke har oppfattet det, akkurat dette gjelder nettopp kun den EKSTRAORDINÆRE BÅNDTVANGEN.

Den er nettopp det, ekstraordinær..

Det jeg vil til livs er primært den ORDINÆRE båndtvangen, altså den som gjelder fra 1. april til 20. august hvert år.. Den som har størst impact.

Langline er praktisk til sitt bruk. Spor er en ypperlig aktivitet for hunden i båndtvangtiden. Anbefales.

Akkurat som flexibånd ja..

Selvfølgelig kan du ha hunden din løs i hagen. Du trenger ikke å finne på argumenter, vel.

Selvfølgelig kan du ha hunden løs i hagen hvis den ikke forstyrrer det ville dyrelivet, OG hagen din er forsvarlig inngjerdet slik at hunden ikke kommer seg ut.

Det ble visst ikke fullt så enkelt som enkelte vil ha det til..

Og hva med alle som ikke har hage? Jeg er neppe den eneste..

Det at blir tatt flere rådyr av traktor enn av hunden og andre latterlige argumenter nytter det ikke komme med. Når viltet er med unge avkom er vi forpliktet til å ta ansvar, enkelt og greit.

Det er eksemplets makt, for å vise hvor lite problem løse hunder faktisk utgjør.

Ellers går jeg som sagt alltid med hunden slik at jeg har kontroll.

Jeg har sjeldent hunden i bånd selv, men jeg har alltid kontroll og får hundene til å gå fot når jeg møter vilt.

Så bra å se at det er flere som forsøker å tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt feilsitering der men ok.. :)

Så bare fordi du synes det å holde i bånd er "pes" så velger du da altså heller å sette dyreliv i fare? Snakk om å være giddesløs da... :P

Hester og hunder er noe vidt forskjellig. Hestene er på en måte i "bånd" men de er ikke lette å kontrollere HVIS det skulle skje noe. Og det å måtte plukke opp hestemøkk.. Hva har det med saken å gjøre? Og det tar vel staten seg av eller de som har ansvar for hestene vil jeg tro...

Rosa biler har ikke til en tendens å løpe mot folk for å hilse på har de? Og hva mennesker gjør er en annen sak (svarte, maskuline kvinner osv..) her snakker vi om hunder. Det er ganske stor forskjell på hunder og mennesker. Vi kan ikke drive å gå rundt med mennesker i bånd fordi noen har fordommer mot svarte eller andre typer folk. Eller er redd de. Uansett så viser jo alle oppegående mennesker respekt til andre medmennesker :P

Men hunder er hunder og mange er redd de. Kunne man hatt bånd på allslags katter så for all del.. men det er en annen sak.. :P

En hund tar ikke skade av å være i bånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du de fuglereirene som havner på bakken levner avkommet noen som helst sannsynlighet for å overleve i utgangspunktet? Det tror ikke jeg..

Det finnes faktisk fugler som legger egg på bakkenivå. Trosten er et eksempel på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles hopper jeg over sitering, men Pan:

Det er mange rådyr i Osloskogene og nærliggende små skogholdt i byen. som i Tallbergskogen ved Østensjøvannet.

Østensjøvannet er ikke i marka, men utenfor ring 3. Før marka ligger Rustad, Bogerud, Skullerud, eller Ulsrud og Bøler om du ser den veien. Tallbergskogen ligger på Manglerud og turstien går rett forbi Manglerud videregående og Manglerudhallen. Alt innefor stien er naturreservat, så båndtvangen er absolutt. Rådyret jeg så for noen dager siden var sånn ca trehundre meter fra Brynsenteret. Siden du ikke helt vet hvor det er, hvordan kan du da vite at man skal vise ekstra varsomhet der? Jeg bor der og har bodd der nå i sju år, bare sånn til orientering. Jeg vet også hvor marka er.

Andefugler og vadefugler hekker på bakken, så det er ingen reir som detter ned, men der de ligger på redet.

Du kan ikke kjenne meg så veldig godt, siden du nevner flexiline som et alternativ til langline.

Har du gått mye spor med hunden din? Det har ikke mye med deilighet å gjøre om man holder i lina, eller ikke. En hund som jobber bryr seg ikke så veldig om det er noen som holder i lina, eller ikke.

På AGbanen i Frognerparken kan du også ha løs hund. Der får hunden lekt og jobbet på èn gang.

Jeg er overbevist om at en hund som blir brukt er en lykkelig hund. Da er det ikke så innmari farlig om den går i bånd når den går på tur i sommerhalvåret.

Vi er så heldige i Oslo at det er flere friområder de kan leke på. Jeg må innrømme at verken jeg eller hundene syns det er toppen av lykken med slike meningsløse frislepp, men bevares leke får de da gjort. Med hverandre og oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg komme med et lite spm/innskytelse her?? Jeg er nemlig en liten lovbryter.. i tillegg en særs bevist lovbryter, for jeg slipper min hund så hun får rast fra seg..

MEN dette er fordi min hund, min rase i det store og hele er avhengig av å få løpe løs (ikke svinse rundt løs, men løpe alt hun orker-løs) for å i det heletatt trives.. Her jeg bor er det ingen friområder hvor det er lov å slippe, hagen vår er hverken stor nok, eller inngjæret, løpe etter i langline er uaktuelt, og jeg klarer heller ikke sykla fra henne..

Hvordan kan jeg da tilftredstille løpebehovene til min hund UTEN å bryte båndtvangen?

Om noen kan komme med et genialt forslag her, så skal jeg gladelig følge båndtvangsreglene jeg asså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er en lovbryter. Men kun på steder der jeg vet at sjansen for å treffe andre er minimal. Som Zoen sier, en whippet trenger å få rast litt fra seg!

Men ser jeg eller hører noen kommer, så kobler jeg han med en gang. LAr han ikke svinse rundt forbi. Men han lar seg sykle med da, og det hjelper jo litt, selv om det ikke er det samme som å løpe fritt.

Og han har liten interesse for ville dyr, det være seg 2 eller 4 beinte heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg da tilftredstille løpebehovene til min hund UTEN å bryte båndtvangen?

Om noen kan komme med et genialt forslag her, så skal jeg gladelig følge båndtvangsreglene jeg asså!

Vi er jo heldige her i Oslo, for her har vi tross alt områder der hundene kan få løpe litt løse. Jeg har prøvd å søke litt og jeg fant Sletta Hundeklubb. Ser ut som det er ett inngjerdet område om ikke annet.

Etter å ha fulgt med på diskusjonen her inne de siste dagene har jeg altså blitt så flau på oss lovbryternes vegne at jeg faktisk skal bli flinkere til å ha lurvelevenet mitt i bånd. Ikke sikkert jeg overholder båndtvangen overalt da... :) men der jeg vet det er litt stillere og ikke så mye folk som kan skremme opp dyra.

Pan: Alle argumentene dine har vi alle tenkt, TENKT er cluet her. Vi vet at det handler om noe annet, vi vet at det er bakkehekkende fugler, vi vet at det kan være trykkende rådyrunger i busken og at båndtvangen er til for en del. Jeg vet hvor lett det er å tenke forbannet være båndtvangen. Min hund løper ikke slik at han forstyrrer noen vel, se bare på orienteringsløperene eller ungene som skiter i skogen. Selv om det finnes noen som er verre enn oss, så trenger ikke vi rettferdiggjøre våre "lovbrudd" med de argumentene.

Båndtvangen føles urimelig for oss med lydige hunder, men slik er det nå en gang. Noen ødlegger for oss, og det er de som ikke tar hensyn til andre og de små i skogen, på bakken, i strandsonen, til fjells og på jordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I båndtvang delen av året går Aysha og Oscar som regel alltid i bånd. De gangene de ikke gjør det er når vi går ved friområder og andre lovlige slippsteder feks. ag banen i Frognerparken. Selvfølgelig også på agilitytreninga, der er de løse. Jeg bruker enten langline eller flexi.

Meeen med Puma bryter jeg loven :) Hun dilter i beina mine og det lengste hun løper er kanskje 2 meter fra meg. Jeg har tenkt til å la henne gå løs til hun nærmer seg 3 mnd, da begynner det å bli litt mer selvstendighet og størrelse på frøkna, så da er det på med langlina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bare fordi du synes det å holde i bånd er "pes" så velger du da altså heller å sette dyreliv i fare? Snakk om å være giddesløs da... :)

Nei. Hvor har jeg skrevet at jeg setter dyreliv i fare?

Pan er en hund som er under kontroll, en hund som ikke jager noe som helst dersom jeg ber han stoppe.

Men hunder er hunder og mange er redd de. Kunne man hatt bånd på allslags katter så for all del.. men det er en annen sak.. :P

En hund tar ikke skade av å være i bånd!

Hvorfor kan man da ikke ha bånd på katter? Det er jo indirekte det du skriver her.

Katter er vel også et mye større problem for bakkehekkende fugler enn hva hunder er.

Beklager Pan, men nå har jeg store problemer med å ta deg helt alvorlig! Mener du alt det du skriver eller er du bare ute etter å kverulere?

Hva av det jeg sier virker så urimelig?

Dersom jeg skal måtte ta hensyn til alle mulige og umulige fobier folk har bør da alle andre også ta hensyn til mine fobier?

Det finnes faktisk fugler som legger egg på bakkenivå. Trosten er et eksempel på dette..

Jada, og det er jeg fullstendig klar over. Naturens lover tilsier at de som legger egg på bakkenivå har lave odds for å få levedyktig avkom.

Når de i tillegg gjør det på steder der det er mye trafikk av mennesker og andre dyr er oddsene enda lavere.

Det er nok flere egg som ødelegges av uforsiktige barn enn av hunder, kanskje vi skal innføre båndtvang for unger? (Jeg mener dette er langt mer fornuftig enn båndtvang på hunder.)

Den trosten som legger egg der vi går er uansett dødsdømt fra før, Pan holder seg faktisk på stien/veien der jeg går, med unntak av de gangene han stikker borti en dam/bekk for å drikke litt.

Fremdeles hopper jeg over sitering, men Pan:

Det er mange rådyr i Osloskogene og nærliggende små skogholdt i byen. som i Tallbergskogen ved Østensjøvannet.

Østensjøvannet er etter mitt syn å regne som et naturområde, ikke by.

Østensjøvannet er ikke i marka, men utenfor ring 3.

Irrelevant.

Alt innefor stien er naturreservat, så båndtvangen er absolutt. Rådyret jeg så for noen dager siden var sånn ca trehundre meter fra Brynsenteret. Siden du ikke helt vet hvor det er, hvordan kan du da vite at man skal vise ekstra varsomhet der? Jeg bor der og har bodd der nå i sju år, bare sånn til orientering. Jeg vet også hvor marka er.

Jeg vet godt hvor østensjøvannet er, det er forøvrig et av særdeles få områder som defacto trenger vern.

Andefugler og vadefugler hekker på bakken, så det er ingen reir som detter ned, men der de ligger på redet.

Andefugler og vadefugler har en ganske dårlig odds for å overleve nettopp pga det, og derfor blir det også lagt vannvittig mange egg, langt flere enn de som bør vokse opp.

Du kan ikke kjenne meg så veldig godt, siden du nevner flexiline som et alternativ til langline.

Det er jo reelt sett et alternativ til langline, en lang snor med håndtak i enden, hva er vel bedre enn det?

Har du gått mye spor med hunden din? Det har ikke mye med deilighet å gjøre om man holder i lina, eller ikke. En hund som jobber bryr seg ikke så veldig om det er noen som holder i lina, eller ikke.

Vi går spor, uten bånd.

På AGbanen i Frognerparken kan du også ha løs hund. Der får hunden lekt og jobbet på èn gang.

Og?

Jeg er overbevist om at en hund som blir brukt er en lykkelig hund. Da er det ikke så innmari farlig om den går i bånd når den går på tur i sommerhalvåret.

En sliten hund er en lykkelig hund, det er det ingen tvil om.

Men å gå på en slik måte at den får tatt til seg flest mulig inntrykk er utelukkende positivt for hunden.

Vi er så heldige i Oslo at det er flere friområder de kan leke på. Jeg må innrømme at verken jeg eller hundene syns det er toppen av lykken med slike meningsløse frislepp, men bevares leke får de da gjort. Med hverandre og oss.

Vi er så "heldige" at kommunen har tatt ansvar for å gi oss en viss individuell frihet, mye takket være at det er et helt annet styre i Oslo enn i landet som helhet.

Fakta er at friområdene tildels er ubrukelige pga ubrukelige hundeeiere som tror det er steder man ikke trenger å ha kontroll.

Det er også særdeles dårlige områder å gå tur på.. Min hund har ikke stort behov for å være løs på et område, han har mye bedre av å kunne gå løs på tur.

Båndtvangen føles urimelig for oss med lydige hunder, men slik er det nå en gang. Noen ødlegger for oss, og det er de som ikke tar hensyn til andre og de små i skogen, på bakken, i strandsonen, til fjells og på jordene.

Båndtvangen ikke bare føles urimelig, den ER urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det meste av det du sier nå er ganske urimelig Pan! Katter i bånd, unger i bånd, fugler og dyr som får takke seg selv fordi de er så dumme at de legger egg og føder unger der det går folk med løse hunder!

Hvilke fobier er det folk har som du må ta hensyn til? Og hvilke fobier har du som du mener folk skal ta hensyn til, hvis du må ta hensyn til deres?

Hva har dette med båndtvangen å gjøre?

Jeg vil tro at de aller fleste av oss hundeeiere synes båndtvangen er lite festlig, men mange av oss PRØVER iallefall å respektere den. Det kan da ikke være så veldig vanskelig vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er 50% husky i hunden min, så tar jeg ingen sjanser. Jeg slipper henne aldri i skogen her jeg bor, og har alltid langline på henne hvis hun skal få et snev av frihet. Hun er ram på å jakte alt fra mus til rådyr og stikker garantert hvis hun ser noe. Det har blitt noen brennmerker i hendene.

Dessverre er ikke hunden min like glad i å overholde båndtvangen. Hun har lært seg å både åpne opp og låse opp dører, og haspevinduene er ingen problem å få opp. Man kan si mye rart om trening av de polare spisshundene, men dumme er de ikke. Det er ikke spesielt morsomt å komme hjem fra jobb til et vindu på vidt gap, og en hund som er borte vekk. Gudskjelov (og bank i bordet) har det bare gått med noen jordrotter før jeg har fått tak i henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at svært mange ser ut til å tro at det kun er jaging av vilt som fotstyrrer, men etterhvert dyr forstyrrer viltet. At vi går tur med hundene våre forstyrrer også, men er de o bånd forstyrrer de mindre. En hund som er løs forstyrrer så lenge den løper rundt omkring.

Dere som har ikke-jakthunder løs: løper de ALDRI ut i skogen? holder de seg alltid på veien? Om hunden alltid, og aldri under noen som helst omstendighet svinser av veien, ja da kan man bryte båndtvangen. For på de veiene hvor folk går mye er også dyrene fant til folk har trukket seg unna. Men ute i skogen, på små ubrukte stier og der det ikke er sti kan viltet være og bli stresset av en hunden som "svinger" ut i skogen en liten tur.

Og en fuglehund som min synes også livet er ganske kjipt i bånd, men da får man bruke sykkel og treningsområder. Gå på www.njff.no og se etter treningsområder for fuglehund der. En del av disse er bare fjellområder og det kan da ikke være en regel mot hvilke hunder som skal få lov til å betale treningskort?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det meste av det du sier nå er ganske urimelig Pan! Katter i bånd, unger i bånd, fugler og dyr som får takke seg selv fordi de er så dumme at de legger egg og føder unger der det går folk med løse hunder!

Hvorfor vil det være urimelig å forvente at folk har sine tamme skadedyr i bånd?

Og unger? Skrikete skrålete uvesener som er til konstant plage for alle andre enn foreldrene, foreldrene synes nemlig de er så søte..

Selv anser jeg unger for å være den eneste grunnen til å ha min hund i bånd, fordi ungene overfaller han alt for ofte.

Hvilke fobier er det folk har som du må ta hensyn til? Og hvilke fobier har du som du mener folk skal ta hensyn til, hvis du må ta hensyn til deres?

I følge tidligere utsagn i denne debatten er det en selvfølge å ha bånd på bikkja i byen, av hensyn til folk med fobi mot hunder..

Hva har dette med båndtvangen å gjøre?

Se ovenfor.

Jeg vil tro at de aller fleste av oss hundeeiere synes båndtvangen er lite festlig, men mange av oss PRØVER iallefall å respektere den. Det kan da ikke være så veldig vanskelig vel?

Det er for meg vanskelig å forholde seg til urimelige reguleringer fra ordensmakten.

Siden det er 50% husky i hunden min, så tar jeg ingen sjanser. Jeg slipper henne aldri i skogen her jeg bor, og har alltid langline på henne hvis hun skal få et snev av frihet. Hun er ram på å jakte alt fra mus til rådyr og stikker garantert hvis hun ser noe. Det har blitt noen brennmerker i hendene.

Akkurat, du tar ikke slanser, du slipper ikke hunden.. Og det er bra, for dersom du ikke har god nok kontroll skal du ikke slippe hunden heller.

Det er jo akkurat det jeg vil frem til, individets frihet, en frihet man kan ha under ansvar.

Problemet er at svært mange ser ut til å tro at det kun er jaging av vilt som fotstyrrer, men etterhvert dyr forstyrrer viltet. At vi går tur med hundene våre forstyrrer også, men er de o bånd forstyrrer de mindre. En hund som er løs forstyrrer så lenge den løper rundt omkring.

Kan du forklare hvordan 15 meter langline gjør at det blir mindre forstyrrelser for viltet kontra en hund som løper rundt løs innenfor samme radius fra eier?

Dere som har ikke-jakthunder løs: løper de ALDRI ut i skogen? holder de seg alltid på veien? Om hunden alltid, og aldri under noen som helst omstendighet svinser av veien, ja da kan man bryte båndtvangen. For på de veiene hvor folk går mye er også dyrene fant til folk har trukket seg unna. Men ute i skogen, på små ubrukte stier og der det ikke er sti kan viltet være og bli stresset av en hunden som "svinger" ut i skogen en liten tur.

Jeg kan jo nevne lørdag som et godt eksempel, vi gikk en drøy mil i marka, Pan holdt seg på veien hele tiden, med unntak av de gangene han gikk bort i en bekk for å drikke litt, bekken gikk 2-3 meter unna veien.

Dyrene som blir stresset av det har faktisk ikke livets rett.

Og en fuglehund som min synes også livet er ganske kjipt i bånd, men da får man bruke sykkel og treningsområder. Gå på www.njff.no og se etter treningsområder for fuglehund der. En del av disse er bare fjellområder og det kan da ikke være en regel mot hvilke hunder som skal få lov til å betale treningskort?:)

Dersom hunden ikke er godt nok trent til å gå fri må den naturligvis gå i bånd, dersom hunden derimot er godt nok dressert til å gå pent og fornuftig på en måte der eier har kontroll er det en helt annen sak.

Ja til frihet under ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan: Alle argumentene dine har vi alle tenkt, TENKT er cluet her. Vi vet at det handler om noe annet, vi vet at det er bakkehekkende fugler, vi vet at det kan være trykkende rådyrunger i busken og at båndtvangen er til for en del. Jeg vet hvor lett det er å tenke forbannet være båndtvangen. Min hund løper ikke slik at han forstyrrer noen vel, se bare på orienteringsløperene eller ungene som skiter i skogen. Selv om det finnes noen som er verre enn oss, så trenger ikke vi rettferdiggjøre våre "lovbrudd" med de argumentene.

Fullstendig enig! Utover det, så finner jeg argumentene som "inngripen mot individets frihet" grunnet "urimelige reguleringer fra ordensmakten" eller hva det nå var rimelig flaut. Men for all del, det må da være deilig å anse seg selv som hevet over alle andre. Tenk så spesielt å være den ene prosenten som ser alle andre (de 99%) som naive godtroende personer.

Dyrene som blir stresset av det har faktisk ikke livets rett.

Det er derfor vi har reguleringer. Skal en la folk avlive det som ikke passer dem? Det spiller jo ingen rolle om det er hunden din eller du som tar livet av et dyr når eierens holdninger er på det planet du nå utviser.

Ja til frihet under ansvar!

Individet har ikke god nok innsikt til å se forbi sin egen nesetipp, noe du ganske klart viser i dine innlegg. Derav behovet for regler.

Pan: Engasjement er bra - men bruk det til noe fornuftig istedenfor å hevde din egen "rett". Forsøk heller å endre regelverket. Enslige demonstrasjoner av en mann funker lite i det lange løp. Dessuten, det fremstår bare som tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan.

Nå har jeg jo hund selv,som du Pan kanskje kan se... Og jeg har unger også! Det er begrenset festelig med løshunder når du går tur med barnevogn og hund i bånd! (Barna mine er hhv.3 år og 16 år.)Bikkja mi er 11 år nå - og svært godt dressert... Men jeg overholder alikevel båndttvangen! Tro det eller ei - det er faktisk BARE EN HUND!! Ikke et opphøyet vesen fra en høyere sfære,fritatt for å følge norges lover! Å få en 50 kg Rottis opp i barnevogna,fordi den ville hilse på min hund er IKKE festelig! Det er heller ikke koselig med en liten gulvracer som vil leke - eller yppe på min STORE hanne. Lillegutt er min hund,jeg bestemmer om han skal hilse,og når han skal hilse! Jeg vil ikke ha en hund som er en belastning for mine omgivelser! Du er jo en av de hundeeiere som virkelig ødelegger for oss som virkelig prøver å være seriøse! Jeg har jo nå min 9 hund,og har hatt mange forskjellige raser - så om din hund MÅ gå løs for å ha det bra så tror jeg du bør vurdere en annen rase,eller flytte til et øde sted hvor du kan gjære inn et stort omeråde til hunden din - så du ikke vil være til sjenanse for andre... Du vet at hunder ikke er 100% pålitelige? Ikke sant? Min hund har ikke jaktinstingt,og han går ikke mer enn et par meter unna oss - men alikevel stoler jeg ikke på ham! DET ER "BARE" EN HUND!!

I dette innlegget tar jeg ikke opp problematikken med viltet - nå er det hennsynet til andre mennesker som betyr noe! Båndtvangen kommer desverre til å bli skjerpet mer og mer når folk ikke overholder de regler som faktisk finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig! Utover det, så finner jeg argumentene som "inngripen mot individets frihet" grunnet "urimelige reguleringer fra ordensmakten" eller hva det nå var rimelig flaut. Men for all del, det må da være deilig å anse seg selv som hevet over alle andre. Tenk så spesielt å være den ene prosenten som ser alle andre (de 99%) som naive godtroende personer.

Du må gjerne synes at det er flaut, og det spiller egentlig ingen rolle.

Det er derfor vi har reguleringer. Skal en la folk avlive det som ikke passer dem? Det spiller jo ingen rolle om det er hunden din eller du som tar livet av et dyr når eierens holdninger er på det planet du nå utviser.

Hunden min tar da ikke livet av noen, han er nemlig veldressert og har forstått hvem som har kommandoen og at det jeg sier er noe han skal forholde seg til.

Individet har ikke god nok innsikt til å se forbi sin egen nesetipp, noe du ganske klart viser i dine innlegg. Derav behovet for regler.

Interessant påstand all den tid jeg faktisk er meget opptatt av at min hund ikke skal medføre unødig forstyrrelse for andre, naturligvis innen rimelighetens grenser.

Pan: Engasjement er bra - men bruk det til noe fornuftig istedenfor å hevde din egen "rett". Forsøk heller å endre regelverket. Enslige demonstrasjoner av en mann funker lite i det lange løp. Dessuten, det fremstår bare som tåpelig.

Jeg jobber aktivt med å endre reglementet, og har nylig vært i kontakt med flere relevante instanser.

Pan.

Nå har jeg jo hund selv,som du Pan kanskje kan se... Og jeg har unger også! Det er begrenset festelig med løshunder når du går tur med barnevogn og hund i bånd! (Barna mine er hhv.3 år og 16 år.)Bikkja mi er 11 år nå - og svært godt dressert... Men jeg overholder alikevel båndttvangen!

Så fint, det er helt i tråd med hva jeg ønsker, individets frihet.

Tro det eller ei - det er faktisk BARE EN HUND! Ikke et opphøyet vesen fra en høyere sfære,fritatt for å følge norges lover! Å få en 50 kg Rottis opp i barnevogna,fordi den ville hilse på min hund er IKKE festelig!

Jeg er naturligvis helt enig, det er derfor man skal ha kontroll på hunden, det gjelder faktisk hele året.

Du er jo en av de hundeeiere som virkelig ødelegger for oss som virkelig prøver å være seriøse!

Et innlegg i beste doggis-stil ser jeg.

Jeg er en av de hundeeierne som har kontroll på hunden og forsøker å spille på lag med hunden, dette trenger jeg ikke noen teit snor for å gjøre.

Jeg har jo nå min 9 hund,og har hatt mange forskjellige raser - så om din hund MÅ gå løs for å ha det bra så tror jeg du bør vurdere en annen rase,eller flytte til et øde sted hvor du kan gjære inn et stort omeråde til hunden din - så du ikke vil være til sjenanse for andre... Du vet at hunder ikke er 100% pålitelige? Ikke sant? Min hund har ikke jaktinstingt,og han går ikke mer enn et par meter unna oss - men alikevel stoler jeg ikke på ham! DET ER "BARE" EN HUND!

Alle hunder har jaktinstinkt, så å si at din ikke har det er rent bullshit.

Min hund har også jaktinstinkt, det er faktisk ganske synlig i det daglige, men det er under kontroll.

I dette innlegget tar jeg ikke opp problematikken med viltet - nå er det hennsynet til andre mennesker som betyr noe! Båndtvangen kommer desverre til å bli skjerpet mer og mer når folk ikke overholder de regler som faktisk finnes!

I dette innlegget kom du bare med svada, hensynet til andre mennesker ivaretas ved å få hunden inn på plass når man passerer andre, det gjør vi faktisk alltid.

Ja, kom på en ting Pan; lar du din hund løpe bort til gud og hverman med hund? Siden du snakker om individets frihet ol mener jeg.

Klart jeg ikke gjør det, min hund er hos meg inntil han eventuelt får lov til å hilse på andre, det er ikke alle andre hunder han er glad i heller, jeg ser veldig an på den møtende hunden og eieren før det eventuelt er aktuelt å hilse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan

Tja,tatt alderen på min hund i betraktning.. Og at han pr.dags dato har jaktet på en mus en gang for ca 8 år siden.. Og ikke har manglet mulighet til å jakte mus ol. etterpå (vi har hytte på fjellet ,med et par mål inngjærdet tomt - og nok av mus )-så kan jeg nok si at den bikkja har IKKE jaktinstingt! (Merkelig nok..)

MEN JEG STOLER IKKE PÅ HAM!! Han er en hund ,og ett eller annet instingt kan plutselig slå inn. Derfor har jeg ham i bånd,eller inngjærdet.

Jeg VIL ikke ha løse hunder kommende mot meg - uansett ! Unntaket er om jeg er på et omeråde ala hundejordet i Frognerparken. Der det er båndtvang vil jeg kun møt hunder i bånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan

Tja,tatt alderen på min hund i betraktning.. Og at han pr.dags dato har jaktet på en mus en gang for ca 8 år siden.. Og ikke har manglet mulighet til å jakte mus ol. etterpå (vi har hytte på fjellet ,med et par mål inngjærdet tomt - og nok av mus )-så kan jeg nok si at den bikkja har IKKE jaktinstingt! (Merkelig nok..)

Artig. Hvilke metoder bruker du i trening? Jaktinstinkt er en ting man veldig ofte bruker blant annet i lydighet, agility osv.

MEN JEG STOLER IKKE PÅ HAM! Han er en hund ,og ett eller annet instingt kan plutselig slå inn. Derfor har jeg ham i bånd,eller inngjærdet.

Dersom du ikke stoler på han er det din greie, ha han i bånd da, det er jo faktisk noe individuell frihet gir deg full mulighet til.

Jeg VIL ikke ha løse hunder kommende mot meg - uansett ! Unntaket er om jeg er på et omeråde ala hundejordet i Frognerparken. Der det er båndtvang vil jeg kun møt hunder i bånd!

At du har manglende respekt for individets frihet får være din greie, mens jeg vil kunne gå med min hund under kontroll og på plass når jeg møter andre, uavhengig av hvor det er.

Hunder som løper bort til folk man møter er en uting.

PS: Hvilket av de rødgrønne stemte du på? Kommunistene SV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har manglende respekt for individets frihet får være din greie, mens jeg vil kunne gå med min hund under kontroll og på plass når jeg møter andre, uavhengig av hvor det er.

Hunder som løper bort til folk man møter er en uting.

PS: Hvilket av de rødgrønne stemte du på? Kommunistene SV?

Og se, der kom det et innlegg i - hva var det du kalte det? - Et innlegg i beste doggis-stil .

Jeg er nysgjerrig jeg, hva legger du egentlig i "Individets frihet"? Det er et argument du bruker om igjen og om igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Hvilket av de rødgrønne stemte du på? Kommunistene SV?

Hva har det med båndtvang å gjøre? :P

Nei, jeg følger ikke båndtvangen. Jeg er rett og slett litt for lat til å følge den slavisk hele sommeren... Men jeg sørger i det minste for å ikke gå der jeg vet at rådyr og annet vilt har faste tilholdssteder i skogene rundt oss. Som hunder flest liker Jaily å tusle rundt å snuse på egenhånd og så lenge hun kommer når jeg roper er jeg i grunn fornøyd. (Og foreløpig har hun ikke helt skjønt at de rare firbente dyra i skogen kan løpes etter fremfor å komme til meg å få godbit :) Regner ikke med at den oppfatningen hennes varer livet ut, men nyter den inntil videre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hvor en bor, og hvilke lokale båndtvangsbestemmelser en må forholde seg til, er det nokså enkelt og forholdsvis logisk at en viser respekt for resten av samfunnet som ikke har hund. Det er fryktelig mange store og små som er livredde de firebente skapningene våres, og det skal en respektere ved å holde hunden i bånd når en treffer andre på tur, uansett om det er båndtvang eller ikke ! Det er å vise respekt og normal folkeskikk !

Men, enkelte hundeeiere skjønner rett og slett ikke dette, og det er i grunn fryktelig dumt, for det er stort sett hunden deres det går ut over. Kommer det løse hunder og oppsøker meg og mine på tur, og de skaper problemer, er ikke jeg typen som lar hunden min bli skadet mens den holdes i bånd. Da slipper jeg den heller løs, og lar den ordne opp selv...og da får eieren av den løse hunden ta det fulle ansvaret og de utgiftene til veterinær som måtte oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...