Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye sover hunden din?


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Vår hund er straks 11 mnd og jeg syns han sover lite til tider. Han kan ligge endel, men da ligger han ofte og følger med det som skjer uansett. Natta sover han godt, men med tanke på det jeg har hørt om der eier(e) er borte hele dagen pga jobb og skole og der de har sett blant annet med web kamera at hunden så og si sover hele tiden de er borte, så er vår hund veldig våken.

Her er han så heldig at det for det meste er folk hjemme nesten hele tiden, men trener jo alene trening og da legger han seg og sover merker vi.

Så spørsmålet og info jeg gjerne vil ha er:

  1. Hvor gammel er hunden din? (rase også kanskje?)
  2. Sovetid på dagen er totalt ca mye?
  3. Er det korte dupper eller/og lengre perioder den sover?
  4. Hvor mye søvn har egentlig en normal aktiv familiehund i snitt på dagtid?
  5. Kan hunden ta skade av for lite søvn på dagtid, eller justerer de dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Charlie er en 7 år gammel (lat) amstaff.

2. Han sover sikkert ca 21-22 timer i døgnet.

3. Ja og ja.

4. Mine andre hunder har vel sovet pluss minus 16-18 timer om dagen. Det har selvsagt variert veldig på hvor mye stimuli de har fått den dagen.

5. Ja. Hunder som ikke klarer å slappe av kan ta både fysisk og psykisk skade av det. Men da snakker vi jo ekstremer selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor gammel er hunden din? (rase også kanskje?) Rottweiler 10,5 mnd

2. Sovetid på dagen er totalt ca mye? på dagen blir det vel tja 4-7 timer + pluss de 10/12 timene om natta. Går ute på dagene med en annen hund, men sover en del ute og, ellers sover hun stort sett bort ettermiddag og kveld viss vi ikke gjør noe spesielt

3. Er det korte dupper eller/og lengre perioder den sover? ja takk begge deler

4. Hvor mye søvn har egentlig en normal aktiv familiehund i snitt på dagtid? Veit ikke har liksom aldri tenkt over det men opplever jo at de fleste hundersover mye. Det kommer og litt an på vane vil jeg tro, en hund som er vant til mye søvn sover vel og mer enn en som blir mye trent( bare en tanke)

5. Kan hunden ta skade av for lite søvn på dagtid, eller justerer de dette selv? I mitt hode vil jeg tro de regulerer det, med mindre de ikke sover fordi de ikke klarer å slappe av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar til nå. Grunnen til at jeg lurer er fordi vår hund virker som en som ikke er så trygg på se selv og den stresser lett. Har prøvd så godt vi kan å bruke positiv forsterkning - negativ straff filosofien og han har ikke vært utsatt for hverken hard kustus eller kauking, samt han har ikke vært utsatt for noe som skulle ha utløst dette slik jeg ser det. Så han er nok slik genetisk skulle jeg tro.

Han kan gå flere dager der han ikke sover særlig, for så å sove ganske mye (sover på natt fra ca 23-24 til ca 8) Har vurdert å bruke buret til faste tider på dagen for å 'bringe han ned', for det virker som han roer seg ned og får sove der. (han legger seg også i buret for natta istedet for å bruke senga på soverommet enkelte ganger selv) Jeg er nemlig litt redd for at hvis jeg ikke 'tar kontroll' på dette med strukturert søvn, så kan stress øke.

Er jeg helt på jordet her nå eller har dere andre syn på saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 13 mnd - Labrador Retriever

2. Varierer stort. På hverdager med skole sover hun 9-11 timer, fridager 4-5 timer.

3. Lengre perioder når hu er alene, ellers varierende etter hva vi gjør. Lager vi mat blir det små dupper, rydder vi eller noe annet kjedelig (ser på tv, lekser) blir det lengre.

4. Hvor mye søvn har egentlig en normal aktiv familiehund i snitt på dagtid?

5. Kan hunden ta skade av for lite søvn på dagtid, eller justerer de dette selv?

Har jeg ingen formening om. Klarer den ikke legge seg ned ville jeg brukt timeout og "tvang". Brukte dette enkle knepet for å få bikkja til å la være å gå oppi meg når jeg rydder (slitsomt med nysgjerrig hund som synes alt er spennende) og festet henne med kort bånd i trappa. Slapp henne løs når hun sovnet. Dermed ligger hun i dag og snorker så lenge vi ikke holder på med mat fordi hun vet det ikke skjer noe spennende uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du da? (trådstarter)

1. Hvor gammel er hunden din? (rase også kanskje?) 9, Setter

2. Sovetid på dagen er totalt ca mye?ca 13-14 om natten, +3 timer på formiddagen, ++ 19-20 timer ca.

3. Er det korte dupper eller/og lengre perioder den sover?En lang om natten. Ut og tisser på morgenen, inn og legger seg igjen til ca 15,16.00 når vi kommer hjem. +Pluss et par timer på dagen.

4. Hvor mye søvn har egentlig en normal aktiv familiehund i snitt på dagtid?

5. Kan hunden ta skade av for lite søvn på dagtid, eller justerer de dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund er straks 11 mnd og jeg syns han sover lite til tider. Han kan ligge endel, men da ligger han ofte og følger med det som skjer uansett. Natta sover han godt, men med tanke på det jeg har hørt om der eier(e) er borte hele dagen pga jobb og skole og der de har sett blant annet med web kamera at hunden så og si sover hele tiden de er borte, så er vår hund veldig våken.

Her er han så heldig at det for det meste er folk hjemme nesten hele tiden, men trener jo alene trening og da legger han seg og sover merker vi.

Så spørsmålet og info jeg gjerne vil ha er:

  1. Hvor gammel er hunden din? (rase også kanskje?)

Dalmatinergodgutt på 13 mnd

  1. Sovetid på dagen er totalt ca mye?

Ganske mye. Er helt sikker på at han sover når jeg er borte, dvs. alt fra 3 timer til 7. Jeg blir alltid møtt av en søvnig varm hund.

  1. Er det korte dupper eller/og lengre perioder den sover?

Både og. Når jeg er borte er det jo lengre, og når jeg er hjemme er det både og. Han er jo en dalmatiner, og vil helst være innenfor 3 meter av meg omtrent. Men han slapper fint av, og er han trøtt går han og legger seg i sengen min på et annet rom, der han sover tungt og godt.

  1. Hvor mye søvn har egentlig en normal aktiv familiehund i snitt på dagtid?

Aner ikke jeg, men min er iallefall et rolig eksemplar, selv om han ikke er det heller (er store forskjeller på graden av våkenhet mellom ham og golden retrieverne her i huset, dalmatineren er det helt klart mer hopp og sprett i.)

Om morgenen er han naturligvis ganske våken, men han kan fint sove, sånn av og på fra klokken 12 til 17, er ikke nødvendig for ham at det skjer noe.

  1. Kan hunden ta skade av for lite søvn på dagtid, eller justerer de dette selv?

Vil tro at dette justerer de selv ja. Slikt går jo i perioder, og du har en ung hund som vil få med seg det meste som skjer, hvor mye unge hunder sover varierer jo fra individ til individ. Min har sovet mye helt fra jeg fikk ham, og er i det hele tatt en laid back fyr (og det kan vel de her inne som har møtt ham sikkert si seg enig i)...

Jeg tviler sterkt på at Ivo tar noen skade av å sove for lite, han sover jo sikkert heller ikke for lite, selv om du kanskje synes det:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 20 mnd gammel Finsk Lapphund gutt.

2. Tja jeg synes han sover veeeldig mye, men samla opp er det kanskje snakk om 18 timer per døgn. Han tar jo å legger seg så fort det ikke skjer noe og smådupper rundt omkring.

3. Både og, men han foretrekker lengre lurer gutten :ahappy:

4. Aner ikke, det normale er vel kanskje at de i hvertfall sover når familien er borte og når det ikke skjer noe. Selvfølgelig også avhengig av aktiviteten de har fått i løpet av dagen.

5. Som andre skriver så kan de vel ta skade hvis det er ekstremt, men jeg har ikke hørt noe spesiellt om det.

Når Marco var valp sov han i grunn lite. Fra 4-12 mnd sov han kanskje 14-16 timer per døgn avhengig av aktivitet og hvor mange timer alene. Han var en aktiv valp som brukte mange timer med lekene sine og han burde nok også hatt mer aktivitet mentalt på den tiden (man lærer med tiden) Han har ikke tatt noe skade av at han sov mindre på den tiden :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at han stresser lett Lola Pagola. Selv når ikke noe skjer, så plutselig opp og sjekker gang, legger seg ned, så opp igjen og tilbake til stua osv. Skal jeg opp (do oppe) så har han sluttet å følge pga får ikke lov, men går fra stua til trapp, legger seg ned og følger etter når jeg kommer ned og går på stua. Selv i går da det ble en utilsiktet tur på over 3 timer la han seg ned helt utslitt virket det som, men sannelig lå han ikke lenge da heller før han var i full vigør igjen (virket ikke over-klar)

Skjønner jo at en 'normal' hund sikkert regulerer dette selv, men hva med hunder som stresser/ikke finner denne roen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at han stresser lett Lola Pagola. Selv når ikke noe skjer, så plutselig opp og sjekker gang, legger seg ned, så opp igjen og tilbake til stua osv. Skal jeg opp (do oppe) så har han sluttet å følge pga får ikke lov, men går fra stua til trapp, legger seg ned og følger etter når jeg kommer ned og går på stua. Selv i går da det ble en utilsiktet tur på over 3 timer la han seg ned helt utslitt virket det som, men sannelig lå han ikke lenge da heller før han var i full vigør igjen (virket ikke over-klar)

Skjønner jo at en 'normal' hund sikkert regulerer dette selv, men hva med hunder som stresser/ikke finner denne roen

Skjønner hva du mener. Casper blir som regel med på do han også, sitter og venter utenfor. Det er nok slik mange dalmatinere er, de skal være med menneskene sine overalt.

Jeg vet jo såklart ikke mer om hunden din enn du gjør selv, men jeg tror kanskje det er litt alderen hans dette, livet er nytt, han er redd for å gå glipp av ting. Casper er slik til en viss grad han også (selv om jeg ikke opplever at han har problemer med å slappe av). Men alt skal følges med på, og i det hele tatt :getlost:

Men det du kan gjøre, er jo å gå frem og tilbake mye, slik at han reiser seg for å følge deg, men det skjer ingenting, og hvis du gjør slikt mye, vil han kanskje tilslutt ikke gidde å følge med så mye mer, fordi det ikke skjer noen ting, og det ikke er noen vits.

Som sagt kjenner jeg jo ikke hunden din da, men for meg høres han ut som en helt vanlig dalmatiner. De er veldig våkne, psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt kjenner jeg jo ikke hunden din da, men for meg høres han ut som en helt vanlig dalmatiner. De er veldig våkne, psykisk.

Siste dagene har han vært utrolig rolig og sovet mye. Samtidig som han ikke må opp på alt og følge med. Selv å gå ut gangdør så er han ikke opp og sjekker (noen ganger, spesielt når jeg går gjør han det dog) Mulig det er fordi han har vondt i foten pga kuttet i den ene puta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...