Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av valp fra Finland

Carina

Recommended Posts

Hvis man skal importere en valp (under tre måneder) fra Finland, hvordan går man egentlig frem da?

Jeg finner dette på Mattilsynet sine sider:

Følgende krav må innfris:

ID-merking (se lenke til høyre på siden)

Pass / veterinærsertifikat ved innførsel fra Australia, New Zealand og Hawai for dyr som reiser med eier/ledsager, eller veterinærsertifikat for dyr som reiser ”alene” som frakt.

Erklæring fra oppdretter som bekrefter at dyret kun har hatt opphold der det er født, uten kontakt med viltlvende dyr, eller andre dyr som kan ha utsatt valpen/kattungen/ilderen for rabiessmitte. Original av erklæring skal følge dyret ved grensepassering

Dyret skal være behandlet mot Echinococcus multilocularis med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dagene før innførsel. Denne behandlingen skal gjentas i løpet av de første 7 dager etter innførsel til Norge. Krav om behandlingen mot Echinococcose gjelder ikke for valper og kattunger fra Finland.

Dyret skal komme direkte fra oppdretter, og kan ikke fraktes gjennom andre land.

Søknadsprosedyre

Fyll ut søknadsskjema.

Husk å legge ved kopi av erklæring fra oppdretter.

Original tillatelsen og original erklæring fra oppdretter skal følge dyret gjennom grensekontrollen

Jeg synes de formulerer seg litt 'teit' og har litt problemer med å skjønne hva de mener.

Pass / veterinærsertifikat - Skal jeg ha dette dersom jeg reiser til Finland og henter valpen hos oppdretter?

Hvis jeg skal hente valpen i Finland, kan jeg ikke kjøre gjennom Sverige for å komme meg hjem igjen da??'

Dessuten står det følgende: Fyll ut søknadsskjema og husk å legge ved kopi av erklæring fra oppdretter.

På erklæringen fra oppdretter står det imidlertid noen punkter som skal fylles ut ved overlevering av valpen. Regner jo med søknaden skal sendes inn før jeg faktisk henter valpen liksom?

Please splain it to me like I'm a three-year-old..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje litt annerledes siden jeg sendte inn søknaden til jordbruksverket i Sverige.

Men jeg fikk beskjed at så lenge søknaden var godkjent i Sverige, kunne jeg fint frakte den over til Norge.

Da begge land er rabiesfrie.

Men tror kanskje jeg bare var heldig, og at du må sende søknad til både mattilsynet og jordbruksverket hvis du skal frakte valpen igjennom Sverige, og du må sende kopi av godkjent importering fra mattilsynet til jordbruksverket.

Men jeg sendte inn skriftelig søknad om å importere valp, til Jordbruksverket

(hvor jeg måtte begrunne hvorfor jeg ville importere valpen når den var under 3 mnd gammel) , sammen med ett brev hvor oppdretter skrev at valpen ikke hadde vært i kontakt med ville dyr, og kun hadde oppholdt seg hos oppdretter.

I tillegg måtte oppdretter gi valpen ormekur, som veterinær skrev inn i passet.

(Ikke nødvendig når du importerer fra Finland)

Man må ha med seg brevet fra mattilsynet hvor de godkjenner importeringen, og selvfølgelig pass hvor id-nr står, når man krysser grensa.

Edit: Kjøpskontrakten må man også ha med seg.

Fant dette på mattilsynet sine sider.

"Søknadsprosedyrer:

Dersom du ønsker å søke om tillatelse som nevnt over, bør du gjøre dette i god tid før planlagt innførsel. Søknaden bør minst inneholde følgende opplysninger:

* Eierens navn og adresse.

* Oppdretterens navn og adresse.

* Dyrets art, rase, fødselsdato og ID-nummer.

* Kopi av erklæring fra oppdretter, med angivelse av ID til dyret, som bekrefter at dyret er født hos vedkommende og kun har oppholdt seg der uten mulighet for kontakt med dyr som kan overføre rabies

* Grunnen til at det er nødvendig å innføre dyret før det oppfyller de normale kravene til rabiesvaksinasjon og antistofftest.

* Ønsket tidspunkt og sted for innførsel.

* Navnet på eier eller annen fysisk person som skal ledsage dyret under transporten til Norge."

Og "Minimumsvilkår for tillatelser er at dyrene har pass/veterinærsertifikat."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de formulerer seg litt 'teit' og har litt problemer med å skjønne hva de mener.

Pass / veterinærsertifikat - Skal jeg ha dette dersom jeg reiser til Finland og henter valpen hos oppdretter?

Hvis jeg skal hente valpen i Finland, kan jeg ikke kjøre gjennom Sverige for å komme meg hjem igjen da??'

Dessuten står det følgende: Fyll ut søknadsskjema og husk å legge ved kopi av erklæring fra oppdretter.

På erklæringen fra oppdretter står det imidlertid noen punkter som skal fylles ut ved overlevering av valpen. Regner jo med søknaden skal sendes inn før jeg faktisk henter valpen liksom?

Please splain it to me like I'm a three-year-old..

Oj, skal vi leke import-buddies? (Hvem er denne finnen of which you speak? Skal vi være valpe-buddies også?)

Sånn som jeg har forstått det (Jeg går utfra at kravene fra Finland og Spania er de samme?):

1) Nå valpene er født og har fått pass og chipnummer (dette fikser oppdretteren for deg), så fyller oppdretter ut den der breeder derclaration greia med det h*n kan, og sender en kopi til deg.

2) Du fyller ut søknaden til Mattilsynet og sender med kopien du har fått av oppdretter. Mattilsynet sier okelidokeli, du er verdig en finsk valp og du får innvilget søknad tilbake.

3) Du reiser så over til Finland for å hente valpen. Med deg har du papirene du har fått av Mattilsynet. Oppdretter gir deg valp, tilhørende pass (m chipnr og bekreftet ormekur) og originalversjonen av breeder declaration-dingsen.

4) Du stopper på grensa inn til Norge og viser fram alt det du har. Betaler x antall kroner i moms.

5) Du kjører inn i Norge og starter livet med ny valp.

Skal du kjøre via Sverige så søker du import fra Jordbruksverket. Får du den innvilget kan du ta med valpen inn til Norge uten merarbeid.

Og om jeg har misforstått noen av de ovenstående punktene så håper jeg virkelig at noen skriker ut, jeg har sårt bruk for korrekt informasjon jeg også.

Me hopes that helps!

Ooh, edit:

Kjøpekontrakten må være med. Noen som kan forklare meg hva den må bestå av? Er det en kvittering bare, eller må det være mer forseggjort enn som så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(hvor jeg måtte begrunne hvorfor jeg ville importere valpen når den var under 3 mnd gammel) , sammen med ett brev hvor oppdretter skrev at valpen ikke hadde vært i kontakt med ville dyr, og kun hadde oppholdt seg hos oppdretter.

I tillegg måtte oppdretter gi valpen ormekur, som veterinær skrev inn i passet.

(Ikke nødvendig når du importerer fra Finland)

Hva skrev du som begrunnelse? De er søte når de er små? :P

Hva er det som ikke er nødvendig når man importerer fra Finland, ormekur eller pass? Eller at veterinæren skriver i passet?

Oj, skal vi leke import-buddies? (Hvem er denne finnen of which you speak? Skal vi være valpe-buddies også?)

Takk for checklist, det var helt ypperlig. :)

Skulle gjerne vært både import- og valpebuddy med deg, men dette er noe som eventuelt er et stykke frem i tid. Vil bare undersøke litt rundt, har ingen konkrete planer om noen valp enda. :ahappy: Har funnet en oppdretter i Finland som jeg vil følge litt med på frem til det eventuelt blir valp. :P

Edit: Er det mulig å komme seg fra Finland til Sør-Norge med bil uten å være innom Sverige? Går det ferger? Eller må man ha importtillatelse siden man er i svensk farvann? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerguri: Jeg brukte sosialisering som begrunnelse, at man går glipp av viktig sosialisering hvis man må rabies vaksinere etc.

Ormekur er ikke nødvendig når man importerer fra Finland, så lenge valpen kun har oppholdt seg i Finland.

Men det har den jo. hehe

Mari: Kjøpskontrakten er kun for at Tollvesenet ser at valpen tilhører deg. (Og sånn at de kan ta moms fra deg. :ahappy:)

Med mindre valpen koster under 6000 kr, da slipper man å betale noe.

"Dersom du har vært utenfor tollområdet i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer tollfritt for inntil 6000 kr. Er utenlandsoppholdet kortere, kan du ta med deg varer tollfritt for 3000 kr."

Så det du trenger er ett papir hvor det står at oppdretter selger valpen til deg, med hunden navn og id-nr, gjerne reg.nr og valpens foreldre og underskrift fra dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skrev du som begrunnelse? De er søte når de er små? :P

Tror du har tre valg; 1) for å kunne sosialisere fra tidlig alder 2) behov for nytt avlsmateriale 3) annet

Kryss av det som passer. :ahappy:

Hva er det som ikke er nødvendig når man importerer fra Finland, ormekur eller pass? Eller at veterinæren skriver i passet?

Ikke ormekur tydeligvis, men chip og pass hvor chipnummeret er notert. (Ormekur er noe veterinæren skriver inn i passet så det hadde uansett ikke vært noen biggie)

Skulle gjerne vært både import- og valpebuddy med deg, men dette er noe som eventuelt er et stykke frem i tid.

Moro! :)

Edit: Er det mulig å komme seg fra Finland til Sør-Norge med bil uten å være innom Sverige? Går det ferger? Eller må man ha importtillatelse siden man er i svensk farvann? :P

Er man innom Sverige må man søke via Jordbruksverket ja. Det er kanskje både enklere og billigere å fly?

Så det du trenger er ett papir hvor det står at oppdretter selger valpen til deg, med hunden navn og id-nr, gjerne reg.nr og valpens foreldre og underskrift fra dere begge.

Takk! :P Skal sørge for å ha alt det der i orden før avreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har tre valg; 1) for å kunne sosialisere fra tidlig alder 2) behov for nytt avlsmateriale 3) annet

Kryss av det som passer. :getlost:

Er man innom Sverige må man søke via Jordbruksverket ja. Det er kanskje både enklere og billigere å fly?

Å, multiple choice, det kan jeg klare. :ahappy:

Ja, mulig det er bedre å bare ta fly, men hvordan gjør man det da da? :wub: Med toll og sånn? (Jeg er ikke særlig bereist, ikke skyt meg hvis spørsmålet er dumt :wub:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir sjekket i Tollen på flyplassen i Norge. :getlost:

Så er ikke noe problem å ta fly, ofte det enkleste.

Skal du innom Sverige og må søke tillatelse fra Jordbruksverket koster det deg 700 Svenske kr i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og husk nå på folkens at det nytter ofte ikke å ha en kjøpskontrakt hvor det står at hunden kostet 5000 hvis den vanligvis selges for 12.000. Dere kan fort bli sittende med skjegget i postkassen. Bruk sannheten, går som regel mest greit da :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...