Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp


BareLinn

Recommended Posts

Ja,siden jeg ikke har hatt valp før, så lurer jeg på noen ting.. om jeg EN vakker dag skulle få en liten i hus .. :)

* Hva gjør man den første uken, valpen er i hus ?

* Viktig å begynne sosialisering, fra dag 1 ?

* Hvor kan man evt. gå for å miljøtrene en valp ? Kjøpesentre, butikker ?

* Er det viktig å venne valpen til all kollektiv trafikk, med engang ?

* Hvor lange turer er det vanligvis normalt å gå med en valp ?

Man blir jo gjerne litt stolt,og vil vise frem, regner jeg med ,,, :)

* Når bør man begynne "alene hjemme" treningen ?

* Og hvordan lærer man en valp at h*n skal "gjøre fra seg", UTE?

Sikkert en del flere spm også .. Men redigerer heller etterhvert :)

Jeg har jo en hund, som utagerer på andre hunder, når han er i bånd..

Om han er løs, enser han ikke andre hunder engang, m.m annen hund boffer,og lager "bråk" først ..

* Hvordan skulle jeg da lært valpen at det IKKE er sånn man oppfører seg i bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Hva gjør man den første uken, valpen er i hus ?

Da bruker man tid på å bli kjent med valpen, gjøre den trygg i det nye hjemmet og med de nye menneskene (og dyra i noen tilfeller...) Leker med den og koser seg mest mulig...Også begynner man med renslighetstreningen...

* Viktig å begynne sosialisering, fra dag 1 ?

Vi skal ta med oss valpen dit vi er fra dag en i allefall...her gjør folk litt forskjellig...avhengig av hvor tøff valpen er, eiers situasjon osv...

* Hvor kan man evt. gå for å miljøtrene en valp ? Kjøpesentre, butikker ?

Butikker, gå gater, valpekurs, hundetreff, utstillinger/stevner...kort sagt: ta den med deg der du ferdes...

* Er det viktig å venne valpen til all kollektiv trafikk, med engang ?

Med kollektiv trafikk regner jeg med du mener å ta med valpen på buss/tog/trikk osv? dette er ikke noe som må gjøres med en gang...men ta gjerne med valpen hvis du skal ut å kjøre med kollektiv trafikk...for min del er ikke dette noe vi kommer til å stresse med siden vi begge har bil, og derfor skjelden benytter kollektivtrafikk...

* Hvor lange turer er det vanligvis normalt å gå med en valp ?

Selvfølgelig er man stolt og vil vise fram hunden sin!! men når valpen er liten ville jeg ikke gått så alt for lange turer...la den bli kjent og utforske nærområdet...så kan du heller øke gradvis...:)

* Når bør man begynne "alene hjemme" treningen ?

Dette varierer veldig...men en liten valp klarer seg ikke hjemme alene i 8 timer med det første...Her også er qluet å trene gradvis...la den være alene mens du er på do, i dusjen, henter posten, er i butikken osv...

* Og hvordan lærer man en valp at h*n skal "gjøre fra seg", UTE?

Ta med valpen ut HVER gang den har sovet, spist eller lekt...og ellers når det er en stund siden siste lufteturen...:) Hvor lang tid det tar å få valpen renslig varierer veldig...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere spm, jeg..

En valp er jo som regel leveringsklar rundt 8uker..

Er ihvertfall det man ser mest av ...

Også lurte jeg på..

Hvis man lar valpen være alene mens man dusjer, f.eks .. første dagen ?

Piper den da? Er det helt normalt ?

Selvfølgelig er det det.. jeg er så teit.. Hehe ..

Men bare lurer hvordan man skal gå frem for å faktisk få en valp til å være stille ?

..og ja..jeg har omgang med en valp om dagen, så jeg bare spør..

fordi den valpen piper bare man skal pusse tenner.. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei link det der.. Men er den virkelig skrevet av hun Rugaas dama?? For jeg må bare si der var et lass av stygge skrivefeil, og en del uklare setninger som gjorde at poenget ble borte i rotet, og der var også en del poeng jeg rett og slett ikke forsto. Synes bare det var litt rart, for har ikke hun Rugaas skrevet flere bøker og greier? Anyways, ellers synes jeg der var mye bra informasjon! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man lar valpen være alene mens man dusjer, f.eks .. første dagen ?

Piper den da? Er det helt normalt ?

hehe, det ville nok vært normalt...her har vi ikke det problemet siden vi er to om ansvaret, men når han sover (noe han gjør ofte) har vi vært ute fra rommet noen turer begge to samtidig...og det er ikke noe problem...

Det beste ville nok vært å gjøre valpen ordentlig sliten så han sover mens du tar en kjapp dusj, eller du kan gi h*n noe å jobbe med...bein e.l...for de som bruker bur ville det jo vært naturlig å plassere valpen i buret...mange muligheter...

Men bare lurer hvordan man skal gå frem for å faktisk få en valp til å være stille?

Ikke gi valpen oppmerksomhet når den piper!! ikke synes synd på den osv, for da kommer den (i mange tilfeller) til å fortsette å pipe pga oppmerksomheten den fikk...

Når du begynner med alenetrening, lukker du døren mellom deg og valpen en kort stund...kanskje piper den, kanskje ikke...dette varierer...men hvis den skulle pipe venter du med å åpne døra til h*n har gitt seg, også går du inn og roser den masse...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei link det der.. Men er den virkelig skrevet av hun Rugaas dama?? For jeg må bare si der var et lass av stygge skrivefeil, og en del uklare setninger som gjorde at poenget ble borte i rotet, og der var også en del poeng jeg rett og slett ikke forsto. Synes bare det var litt rart, for har ikke hun Rugaas skrevet flere bøker og greier? Anyways, ellers synes jeg der var mye bra informasjon! :)

Hmm rart. Kanskje jeg har funnet en dårlig kopi av den jeg egentlig skulle sende? For tror ikke det var så rotete da jeg leste den første gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er mulig, for jeg tror ikke en forfatter har såå mye feil, selv om de blir rettet på og sånn av proffe :) Men der var jo unektelig en god del fin info da, og det er jo det som egentlig teller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja nå har vi fått oss valp. Det er blanding av Husky,Groendaler og grønnlandshund. Den er ca 14 uker gammel og vi har hatt den i ei uke. Så her går jeg rundt i ammetåke.

Vi har store problemmer med å få den stue ren. Den var vant til å være mye ute hos mora og vi prøver på det nå og. Vi har vært ute i 4-5 timer og da har vi gått tur, leka med den og bare kosa oss med den. Tror den tissa ute da, men så gikk vi inn og jeg tok av meg sko og jakke og da ho så vidt var kommet inn i indre gangen gjorde ho ifra seg. Tok å bar ho ut med en gang, men hjelper ikke. Her er vi ute når ho våkner, spist, drukket og leka. Bære ho ut med en gang vi ser at ho skal på do, men av og til så har ho jo klart å gjøre det, mens vi har sett bort. er det noe mer vi kan gjøre?

Ho ligger i bur om natta og da gjør ho ikke fra seg. Ho er veldig sosial og skal hilse på alt fra huner, mennesker og katter.

Har to katter selv og de er litt skeptisk til Mira og det er den andre veien og, men nå tør de være i same rom. Kattene få mat på en kommode og har sine gjemmesteder som Mira ikke vet. Deår slippe ho om natta og når vi er ute på tur med Mira. Pusene kan drikke av sin vannskåler, selv om Mira har drukket av de..Det er de siste par dagene.

Der ho var før fikk ho mat en gang om dagen. Her får ho mat tre ganger og nå er ho ikke så glupsk lenger. Ho får tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som Molly jenta mi, hehe, av og til virker det som hun holder seg til hun kommer inn. Men det du kan gjøre er å rett å slett hive ut noen godbiter på bakken som han begynner å snuse etter, da vil han nok helt sikkert tisse. Og rose mye når han tisser ute og ikke si noe når han tisser ute bare få han ut. Det har funket for mine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleeere spm :D

Har en valp i hus (hos mamma) som nå er 3mnd...

H*n har til nå ligget i valpegrind om natta ..

Men selvfølgelig har valpen klart å kave seg over ..

Bare lurte på .. Når kan vi tørre å la h*n være alene ? om natta? LØS ? ..

Da h*n hadde kommet seg løs, så hadde h*n ikke ødelagt noen ting .. Bare funnet noen sko .. :D

H*n har vært alene hjemme med annen hund i 6t alene.. uten problem.. men da i valpebås..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...