Gå til innhold
Hundesonen.no

Lapsk vallhund


LBL

Recommended Posts

Dette har jeg tatt fra en informasjonsfolder om lapsk vallhund, siden jeg ikke har så lang erfaring med rasen ennå.

---------------------

Den komplette bruks- og familiehunden.

Historie:

Den lapske vallhunden stammer direkte fra samenes opprinneligkorhårete reingjeterhunder. På 50- og 60-tallet samarbeidet den finske kennelklubben med de finske reingjeterenes forbund "Paliskuntain Yhdistys", hensikten var å standardrisere den urgamle reingjeterhunden.

Den gamle reingeterhunder var truet av oppblanding fra andre raser, som

ville resultere i at de gamle gjeterinstinktene ville forsvinne. På

50-tallet var reindriften fortsatt i stor grad avhengig av å ha en god

gjeterhund i arbeidet. Det var ikke før på 70- tallet snøskuteren

definitivt inntok fjell og vidde. Reingjeterhunden skulle bli en egen rase

for å beskytte den mot oppblanding og utryddelse. Samene valgte ut de

beste gjeterhundene av den gamle typen til den rasen de også i framtiden

ville ha som "egen" reingjeterhund. De aller første oppdretterene av

registrerte hunder var reingjetere og også reingjeterforbundet

Paliskuntain Yhdistys hadde en egen "reingjeterhundstasjon" der de

oppdrettet lapske vallhunder. Rasen fikk navnet lapinporokoira/lapsk

vallhund, som kan oversettes til samisk gjeterhund i en mer morderne

språkform.

Brukshunden

Til tross for snøskuterens omfattende anvendelse i reindriften er den

lapske vallhunden ennå idag nordens mest brukte rase innen reingjeting og rasestandarden har også denne hensikten klart beskrevet. Reingjeting

bedømmes av mange som verdens hardeste hundeyrke, gjetingen foregår i variende terreng og ofte under polare værforhold. I reindriften brukes en

eller flere hunder samtidig, de halvville reinflokkene kan ovestige et

tusentals dyr. Reingjetingen har sin opprinnelse i hundens egne instinkter

i tillegg til korrekt innlæring. En god reingjeter holder en reinflokk

samlet og i bevegelse i ønsket retning. Hunden jobber både selvstendig og

under kommando, den forutser også om enkeltrein bryter ut av flokken og

forhindrer at dette skjer. Hundene skal til og med kunne sitte på med

snøskutere, lastebiler, motorsykler og i helikopter ved behov.

Den lapske vallhunden har en lynrask oppfattelsesevne av hendelsen i

omgivelsene, har god hukommelse - også terreng- og luktminne, den er

signalsikker med andre hunder og er lettlært. Dette gjør at rasen har et

mye bredere bruksområde enn bare reingjeting. Til tross for at rasen er ny

i Sverige har rasen allerede gode agilityhunder, certifiserte

bevakningshunder og reddningshunder. Enda flere bra bruksemner er i ferd

med å vokse opp. Den lapske vallhundens gode helse gjør også til at den er en rase og tenke på som brukshund. Den finske mentaltestens middelverdi på 145.8 poeng og det store antallen MH testede hunder i Sverige viser at rasen har en framtid i de mer tradisjonelle brukshundsportene. At den lapske vallhunden er en nordisk brukshundrase er det ingen tvil om.

Familiehunden

Samtlige hunderaser er i dag familiehunder på en eller annen måte. Den

lapske vallhunden har i fjellverdenens harde klima og leveforhold vært

mennekets beste venn i tusentalls år. Samene holdt meget av sine hunder, på 70-tallet var det fortsatt ikke uvanlig at "Tshape" eller "Calmo"

skulle være med på kirkebryllup i Sápmi. Den lapsk vallhunden er rolig når

den ikke jobber , hjemme merker man nesten ikke at man har hund. Rasen er barnevennlig og pålitelige. Vaktinstinktet hos lapske vallhunder har også sin nytteverdi i dagens samfunn. Generelt beskrives den lapske vallhundens lynne som en "arbeidshund" det vil si en hund som rolig går og venter på å få jobbe sammen med sin eier.

Bruksområde: reingjeting, bruks- og tjenestehund

Helhetsintrykk: Lapsk vallhund er en middelstor polar gjeterhund av

spisshundtype. Benstammen og muskulaturen er kraftig. Hunden skal være

spenstig og får ikke virke tung. Pelsen er vel anpasset et arktiskt klima.

Fargen er svart i ulike nyanser, til og med gråaktig eller brun. Øynene

skal helst være mørke.

Lynne/Karakter: Lapsk vallhund er lærenem, rolig, vennlig, energisk og

arbeidsvillig. Når den gjeter har den en tendens til å bjeffe.

Størrelse: Idealhøyde for hannhunder er 51 cm hos tisper er den 46 cm, med en tillatt avikelse på + / - 3 cm.

(Fra Svenska Lapphundklubbens informasjonsfolder om lapsk vallhund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er en av mine yndligsraser! :wink:

Så utrolig herlige og vakre!!

Bjeffinga er vel ikke så ille heller? Er den vel? :? Hehe, kjenner ingen eksemplarer av rasen...

Den har vel også en del til felles med finsk lapphund (også en av mine yndligsraser :lol: ), men de er avlet mer for utstilling og mer pels?

picture.aspx?id=908492

kiv_surk.jpg

Linker:

http://norsklapphundklubb.com/index.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er en av mine yndligsraser! :wink:

Så utrolig herlige og vakre!!

Bjeffinga er vel ikke så ille heller? Er den vel? :? Hehe, kjenner ingen eksemplarer av rasen...

Den har vel også en del til felles med finsk lapphund (også en av mine yndligsraser :lol: ), men de er avlet mer for utstilling og mer pels?

picture.aspx?id=908492

kiv_surk.jpg

Linker:

http://norsklapphundklubb.com/index.shtml

http://home.swipnet.se/fjellfarmen/photo.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er en av mine yndligsraser!

Så utrolig herlige og vakre!!

Bjeffinga er vel ikke så ille heller? Er den vel? Hehe, kjenner ingen eksemplarer av rasen...

Den har vel også en del til felles med finsk lapphund (også en av mine yndligsraser ), men de er avlet mer for utstilling og mer pels?

Så hyggelig at det er en av dine yndlingsraser!

Jo, de bjeffer, men det sies at de skal være dem minst bjeffete lapphunden og mulig og kontrollere bjeffinga på. Men alt er relativt, jeg kjenner noen skikkelige "bjeffedyr" av rasen og har man mer enn en så tror problemet øker. Likka er lite bjeffete (men hun kan godt altså! :P ), men om det er fordi hun er sånn eller fordi hun er vokst opp med stille huskier vet jeg ikke. Kanskje jeg bare har hatt flaks! :lol:

Det er store likheter mellom finsk og lapsk, en gang i tiden hadde de også samme aner. Den finske lapphunden har jo lenger pels og mer kvadratisk kropp. Man finner nok de som avler kun for utstilling i begge raser, men i Finland er det mange som jobber med lapphundene sine ihvertfall.

Det som fasinerer meg mest med lapsk er at den fortsatt blir brukt som renhund, og at den fortsatt har åpen stambok.

Bildet du satte inn er jo av Surkimus! :P Han jeg hilst på, han eies nemlig av Likkas oppdretter. En skikkelig staselig kar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at det er en av dine yndlingsraser!

Jo, de bjeffer, men det sies at de skal være dem minst bjeffete lapphunden og mulig og kontrollere bjeffinga på. Men alt er relativt, jeg kjenner noen skikkelige "bjeffedyr" av rasen og har man mer enn en så tror problemet øker. Likka er lite bjeffete (men hun kan godt altså! :P ), men om det er fordi hun er sånn eller fordi hun er vokst opp med stille huskier vet jeg ikke. Kanskje jeg bare har hatt flaks! :lol:

Det er store likheter mellom finsk og lapsk, en gang i tiden hadde de også samme aner. Den finske lapphunden har jo lenger pels og mer kvadratisk kropp. Man finner nok de som avler kun for utstilling i begge raser, men i Finland er det mange som jobber med lapphundene sine ihvertfall.

Det som fasinerer meg mest med lapsk er at den fortsatt blir brukt som renhund, og at den fortsatt har åpen stambok.

Bildet du satte inn er jo av Surkimus! :P Han jeg hilst på, han eies nemlig av Likkas oppdretter. En skikkelig staselig kar!

Å, hei! Din side har jeg vært inne på flere ganger, da det var aktuelt at jeg skulle kjøpe en vakker rød lapphund fra Sverige.. Dessuten var jeg der inne da husky ble diskutert hjemme, og jeg må si du har vært til inspirasjon for meg!! Vakre hunder har du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Løpsk Villhund :cry: Flotte hunder' date=' og ikke så veldig vanlig. Den er kanskje ikke så belastet av HD eller andre sykdommer heller?[/quote']

HD finnes på rasen ja, men ganske lite. I Finland har de en prosent på 82 som er A/B, men ikke alle blir røntget. Øyensykdommer er nok et større tema, PRA gjør jo en hund blind, men er vanskelig å avle vekk, siden det ofte blir påvist i høy alder (etter at barn og barnebarn er født.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke farger finnes det på dem da?

Hvis du ser på linken jeg la ut før her: http://koti.mbnet.fi/tuulen/tyyppeja.htm så finner du de fleste fargene som finnes.

Det som står i standarden er at hovedfargen skal være mørk (skulle visstnok synes bedre på snø når de gjetet rein.) så veldig mange varianter av viltfarget og sort og brun med lysere tegninger finnes. De finnes i gule også, dette er ikke ønskelig etter standard, men de dukker opp iblant.

Litt vanskelig å liste opp fargene siden det er så mange som går over i hverandre, men jeg prøver:

Helt svart

Helt brun

Viltfarget (fra helt mørkt til helt lyst, svart, grått eller brunaktig)

Svart med tegninger (lyse, tan, hvitt eller alt samtidig)

Viltfarget med tegninger (lyst, tan, hvit eller alt samtidig)

Brunt med tegninger (lyst, tan, hvit eller alt samtidig)

Gult

Puh! Ble vanskelig dette.. :D

Må si at jeg har sansen for svart med veldig rød tan, dessuten liker jeg brune og, men det var før jeg fikk Likka, for nå liker jeg Likka best!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om den viltfargede er vanlig?  

Har inntrykk av at de fleste er svarte med lyse tegninger?

Ja, viltfargede er vanlige. Men noen ganger glir jo fargene litt over i hverandre da, hvis en viltfarget feks har lyse tegninger så kan det se ganske likt ut. Også er det forskjell på hvor mye de "lysner" med alderen. Valpene er ofte veldig mørke når de blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, viltfargede er vanlige. Men noen ganger glir jo fargene litt over i hverandre da, hvis en viltfarget feks har lyse tegninger så kan det se ganske likt ut. Også er det forskjell på hvor mye de "lysner" med alderen. Valpene er ofte veldig mørke når de blir født.

http://koti.mbnet.fi/tuulen/ilme11.jpg

http://koti.mbnet.fi/tuulen/rakenne20.jpg

Er dette viltfarget? Eller har jeg misforstått? :oops:

Har aldri sett en laps vallhund i den fargen jeg. Trodde ikke det var en vanlig farge :-o

Den er ihvertfall fin... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette viltfarget? Eller har jeg misforstått?

Har aldri sett en laps vallhund i den fargen jeg. Trodde ikke det var en vanlig farge

Den er ihvertfall fin...

Den første er viltfarget ja (eller "wolfgrey" eller "agouti" som det også kalles) Den andre er brun (uten svart pigment) men ser ganske mørk ut.

Det er ikke så lett det med farger.. Nå er jeg ikke noen genetikkekspert akkurat, men jeg har ihvertfall fått med meg at en farge ofte er satt sammen av flere gener (eller genpar, arveannlegg whatever), dvs at en viltfarget hund også kan ha tegninger og derfor se ganske så "vanlig" ut. Den eneste måte du kan se det på da er å nappe ut noen dekkhår, en "ordentlig" viltfarget vil ha dekkhår som er lyse på midten og mørke innerst og ytterst.

(Jeg er så heldig at mine to raser har mye like farger, siberians kommer jo også i mørke versjoner selv om det ikke sees så ofte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...