Gå til innhold
Hundesonen.no

Svineinnfluensa


BDD Girl

Recommended Posts

Ganske ille egentlig. Sitter og ser på nyhetene på tv2. Det er jo heftige tilstander i Mexico nå. Det deles ut munnbind og folk holder seg inne. De stenger skoler osv. Ganske heftige saker, og håper de klarer isolere og holde det der det er slik at det ikke sprer seg.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=542331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet i en annen tråd, jeg blir så arg på media som krisemaksimerer med en gang. Det er et fåtall mennesker som er bekreftet død i Mexico, og de som er døde i USA er de enda ikke sikker på hva årsaken er til.

I tillegg bor vi i Norge - OG tamiflu beskytter mot guffen. De fleste har da vel tamiflu liggende etter fugleinfluensaen skulle ta knekken på oss? :P

Men for all del, det ER en reell trussel! Jeg er bare redd for at media er føre var, og kunne spart på kruttet til det faktisk VAR en global pandemi. For som gutten som ropte "ulv, ulv!" for mange gang, kan det fort skje at folk til slutt ikke bryr seg.

Og sist men ikke minst kan man jo spørre seg, hvorfor skjer dette? Og som allerede skrevet, tror jeg det kommer av uverdige forhold for slaktedyr. Det er jo slik fugleinfluensaen også kom til live og muterte i Asia - fugleh*lvete nr1 i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsjeurve; http://www.dagbladet.no/2009/04/26/nyheter...tuttet/5923033/

Her har faktisk kommentarene under noe substans, må være første gangen jeg har vært enig i noe som er skrevet der! For det første er det faktisk større smittefare enn ved fugleinfluensa siden svineinfluensaen nettopp smitter mellom folk - og i tillegg burde grensene stenges om dette utvikler seg enda mer.

Hvis noen har prøvd spillet Pandemic - er det å stenge flyplasser, havner osv. det første verdensdelene gjør for å stoppe pandemiene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pandemic er et kult spill.. Tenkte på det med engang denne svineinfluensaen oppstod og ting begynte å bli ille. Synes også man burde stenge grenser og flyplasser osv hvis dette blir skikkelig ille etter hvert.... Ikke noe morsomt dette nei. best å ta det så alvorlig som mulig for å forhindre at det spres over hele verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pandemic er et kult spill..

Litt OT ift topic, men altså- dette spillet gnager på tålmodigheten min kjenner jeg... Hvordan klarer dere å oppfatte noe så tregt noe som kult? "Dagene" i spillet går og ting skjer ikke liksom? Og ja, jeg forsøkte å følge tutorial'en, men herlighet så lite inspirerende den damestemmen var *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT ift topic, men altså- dette spillet gnager på tålmodigheten min kjenner jeg... Hvordan klarer dere å oppfatte noe så tregt noe som kult? "Dagene" i spillet går og ting skjer ikke liksom? Og ja, jeg forsøkte å følge tutorial'en, men herlighet så lite inspirerende den damestemmen var *flire*

Sett på full speed (til høyre på den linja nederst i vinduet) og vær innom doggis i bakgrunnen. Da utsletter du verden uten å kjede deg. :) Hos meg døde hele verden utenom Madagaskar, som stengte grensene sine ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på full speed (til høyre på den linja nederst i vinduet) og vær innom doggis i bakgrunnen. Da utsletter du verden uten å kjede deg. :) Hos meg døde hele verden utenom Madagaskar, som stengte grensene sine ganske fort.

Vel, den har stått på full speed nå mens jeg har fikset bursdagsinvitasjoner :D Og tja, ingen døde iaf... kun sykdom hos over en mill kinesere. Men joy and behold, smitten har visstnok funnet veien til Russland... men dette tar usaklig laaaang tid *trommr med fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den har stått på full speed nå mens jeg har fikset bursdagsinvitasjoner :) Og tja, ingen døde iaf... kun sykdom hos over en mill kinesere. Men joy and behold, smitten har visstnok funnet veien til Russland... men dette tar usaklig laaaang tid *trommr med fingrene*

Jøss - har du "kjøpt" effektive nok smittebærere og symptomer og sånt da? Diare er skrekkelig effektivt :D

Oh my, kynisk, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteri-igjen! Først var det Aids mange tusen nordmenn skulle dø av, siden har det vært Sars-virus, fuglevirus, Kreutz-Jacobs og jeg vet ikke hva. Nå står en eller annenhelsevesentulling frem og sier at 1,4 millioner vil bli syke, og 13000 dø!?

Hva i huleste er vitsen med å krisemaksimere og skremme livskiten av folk, gang etter gang? Selv tar jeg dette hysteriet med et skuldertrekk. Vi bor i et land med god levestandard og hygiene, vi har medisiner for det meste, et infliuensavirus betyr ikke massedød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss - har du "kjøpt" effektive nok smittebærere og symptomer og sånt da? Diare er skrekkelig effektivt :)

Oh my, kynisk, ja.

Vet du, jeg misforsto den biten der. Jeg trodde det var symptomer som ville gi folk et "varsku her"... Så jeg kjøpte ikke så mye av dem, ikke raskt iaf... så de klarte seg faktisk :S Nuvel, jeg har aldri trodd at jeg ville egne meg til å slette ut jordens befolkning heller- sliter jo med hva jeg skal gjøre med edderkoppbebisene på badet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteri-igjen! Først var det Aids mange tusen nordmenn skulle dø av, siden har det vært Sars-virus, fuglevirus, Kreutz-Jacobs og jeg vet ikke hva. Nå står en eller annenhelsevesentulling frem og sier at 1,4 millioner vil bli syke, og 13000 dø!?

Hva i huleste er vitsen med å krisemaksimere og skremme livskiten av folk, gang etter gang? Selv tar jeg dette hysteriet med et skuldertrekk. Vi bor i et land med god levestandard og hygiene, vi har medisiner for det meste, et infliuensavirus betyr ikke massedød!

Tja, si ikke det. Jeg må innrømme at jeg tenker mine tanker hver gang slike ting kommer frem i media. På den ene siden forsøker jeg å dempe det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest en artikkel om det. Vi vet jo alle at cluet er først og fremst å tjene penger. Men på den annen side, medias funksjon er jo også å informere. Så ja, jeg blir kanskje bekymret. Iallefall nok til at jeg ikke reiser ut av landet på en stund, eller omfavne en som har reist inn fra Mexico. Utenom det, så vil jeg selvsagt tenke meg om to ganger dersom jeg eller noen av mine nærmeste skulle få influensaliknende symptomer.

Selv om man tenker sitt over "ulv,ulv- syndromet" så må det jo dessverre før eller senere "klaffe" med den virkelige ulven vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg misforsto den biten der. Jeg trodde det var symptomer som ville gi folk et "varsku her"... Så jeg kjøpte ikke så mye av dem, ikke raskt iaf... så de klarte seg faktisk :S Nuvel, jeg har aldri trodd at jeg ville egne meg til å slette ut jordens befolkning heller- sliter jo med hva jeg skal gjøre med edderkoppbebisene på badet :)

Den som funka best hos meg var svake svake symptomer i starten - og satse alt på spredning og resistens - og når nesten alt er smittet så kjør på med sterkere symptomer som er potensielt dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsjeurve; http://www.dagbladet.no/2009/04/26/nyheter...tuttet/5923033/

Her har faktisk kommentarene under noe substans, må være første gangen jeg har vært enig i noe som er skrevet der! For det første er det faktisk større smittefare enn ved fugleinfluensa siden svineinfluensaen nettopp smitter mellom folk - og i tillegg burde grensene stenges om dette utvikler seg enda mer.

Fakta fra WHO sier at:

Nivå 1

Lav risiko for smitte fra dyr til mennesker.

Nivå 2

En betydelig risiko for at dyreviruset kan smitte til mennesker.

Nivå 3

Viruset kan i noen tilfeller smitte mellom mennesker ved nærkontakt.

Nivå 4

Større spredningsfare mellom mennesker, men viruset viser ikke tegn til å ha tilpasset seg menneskekroppen særlig godt.

Nivå 5

Viruset har tilpasset seg menneskekroppen bedre. Overhengende fare for pandemi.

Nivå 6

Pandemi. Stor og vedvarende fare for smitte mellom mennesker.

Hvis noen har prøvd spillet Pandemic - er det å stenge flyplasser, havner osv. det første verdensdelene gjør for å stoppe pandemiene dine.

Hvordan har du tenkt at det skal gjøres i praksis? Det har ikke slått deg at vi trenger daglig forsyninger fra utlandet eller at turister skal hjem den ene eller andre veien (for vi vet ikke hvor lenge epedemien varer).

Og du, Pandemic er ett SPILL! Ikke slik det foregår på ekte, på ekte er ting bittelitt mer vansklig. Nå kjente jeg at jeg ble litt oppgitt. Tenke litt lenger enn nesa si er ofte lurt...

Om man leser ALLE avisene så ser man at det er stort sett i Mexico at influensaen har drept. I USA er det et veldig mye mildere sykdomsforløp. Man kan undres hvorfor. Ellers i verden, der det ikke tett befolket vil vi ikke engang merke noe særlig til det vil jeg tro. Grunnen til at dette er blåst opp så himla er at det har vært dødsfall pga denne influensaen i Mexico. Det har ikke kommet så tydelig frem at de første utbruddene var i USA, hvor det ikke har vært dødsfall. Det er bare slik at det har ikke forekommet så veldig ofte at slike influensaer har forårsaket flere dødsfall. For at noen har dødd vet man helt sikkert!

Kjenner det er lurt å lese noe annet enn tabloid aviser som Dagbladet og VG jeg. Finne frem papirutgaver er også lurt der står det gjerne mer fakta og leser man alt og ikke bare den fete skriften får man jammen også nyansene og ikke bare "ulv ulv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt på vei enig med Margrete her!

Såvidt jeg har skjønt er svineinfluensaen som en kraftig influensa, neppe så kraftig som feks Hongkong-influensaen som herjet i min grønne ungdom men antagelig den hissigste influensaen vi har hatt i Norge de siste 30-40 årene. Den aller aller verste scenarioen i Norge (og det er høyst usannsynlig vil skje) er de tallene med 1.2 millioner syke og 13 000 døde (dvs ca 1 av 100 som dør) i løpet av 6 måneder. Typisk media å trekke frem de tallene der (jeg tror worst case scenarioet har sannsynlighet under 1 %, om ikke helt ned på 0.5 % sannsynlighet såvidt jeg husker)

Mennesker som er svekkede, gamle og spebarn er slike som tåler influensaen dårligst. Vedr alle dødsfallene i Mexico - det hadde vært interessant å vite om dette gjaldt fattige, underernærte individer og eller gamle/babyer - for det har de ikke sagt noe om. Det er jo påtagelig at det kun er i Mexico man har hatt dødsfall mens i USA og Canada har det ikke vært noen.

Jeg antar at mennesker i sin beste alder og som er friske i utgangspunktet, tåler denne influensaen aldeles utmerket men selvfølgelig at man blir skikkelig dårlig og må regne med lengre sykdomsfravær.

Ellers må jeg innrømme jeg flirte litt av Pandemi-spillet.. å måtte "kjøpe seg diare" liksom! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som er svekkede, gamle og spebarn er slike som tåler influensaen dårligst. Vedr alle dødsfallene i Mexico - det hadde vært interessant å vite om dette gjaldt fattige, underernærte individer og eller gamle/babyer - for det har de ikke sagt noe om. Det er jo påtagelig at det kun er i Mexico man har hatt dødsfall mens i USA og Canada har det ikke vært noen.

Jeg antar at mennesker i sin beste alder og som er friske i utgangspunktet, tåler denne influensaen aldeles utmerket men selvfølgelig at man blir skikkelig dårlig og må regne med lengre sykdomsfravær.

Tja... I Aftenposten i dag står det at det er unge, spreke mennesker som rammes hardest (også/særlig i Mexico), fordi de med sterkest immunforsvar blir mest syke eller noe sånt. Har ikke tid til å skrive så mye om det nå - må løpe til bussen straks - men det står på side 14-15 i hoveddelen om folk er interesserte i å lese mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nivå 4

Større spredningsfare mellom mennesker, men viruset viser ikke tegn til å ha tilpasset seg menneskekroppen særlig godt.

Men siden folk stadig vekk sammenlikner det med fugleinfluensa (og evt. sars, men det var ikke det jeg skrev), er det jo på sin plass og kjøre en sammenlikning som faktisk sier at det er større sjangs for smitte mellom mennesker av svineinfluensa enn det var under fugleinfluensaen.

Hvordan har du tenkt at det skal gjøres i praksis? Det har ikke slått deg at vi trenger daglig forsyninger fra utlandet eller at turister skal hjem den ene eller andre veien (for vi vet ikke hvor lenge epedemien varer).

Ja det stemmer, bananer og mais er jo livsviktig for vår eksistens. Og om noen stakkars turister blir stuck i et land er det jo ikke værre enn at man skaper et system hvor de blir testet for sykdom og så fraktet hjem.

Og du, Pandemic er ett SPILL! Ikke slik det foregår på ekte, på ekte er ting bittelitt mer vansklig. Nå kjente jeg at jeg ble litt oppgitt. Tenke litt lenger enn nesa si er ofte lurt...

NEI. SIER DU? Herregud .... nå ble jeg skikkelig flau, trodde pandemic var på ekte jeg! :)

Poenget mitt er at selv det enkle forhåndsprogrammerte spillet tar større forhåndsregler enn oss i saueflokken jorda, og at vi dermed er mer sårbare enn de smarte jævlene som lukker grensa før man har utviklet viruset sitt lengre enn stage 2. Nei det er ikke virkeligheten, men overføringsprinsippet TIL virkeligheten ER på sin plass.

Om man leser ALLE avisene så ser man at det er stort sett i Mexico at influensaen har drept. I USA er det et veldig mye mildere sykdomsforløp. Man kan undres hvorfor. Ellers i verden, der det ikke tett befolket vil vi ikke engang merke noe særlig til det vil jeg tro. Grunnen til at dette er blåst opp så himla er at det har vært dødsfall pga denne influensaen i Mexico. Det har ikke kommet så tydelig frem at de første utbruddene var i USA, hvor det ikke har vært dødsfall. Det er bare slik at det har ikke forekommet så veldig ofte at slike influensaer har forårsaket flere dødsfall. For at noen har dødd vet man helt sikkert!

Blåst opp, er det. Media elsker jo slike historier. Men å begynne å synse selv om ditt og datt er like teit som mediaenes overdrevne synsing. Å ta stilling til hva man gjør om dette faktisk utvikler seg til å bli noe enda mer ****** - det er mer klokt.

Kjenner det er lurt å lese noe annet enn tabloid aviser som Dagbladet og VG jeg. Finne frem papirutgaver er også lurt der står det gjerne mer fakta og leser man alt og ikke bare den fete skriften får man jammen også nyansene og ikke bare "ulv ulv".

Det er et veldig klokt råd, WHO og folkehelseinstituttet er vel sources #1 å gå til hvis man ikke vil sitte med dødsangst eller på den andre siden sinne over at noe så lite blir blåst opp så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, bananer og mais er jo livsviktig for vår eksistens. Og om noen stakkars turister blir stuck i et land er det jo ikke værre enn at man skaper et system hvor de blir testet for sykdom og så fraktet hjem.

Ja for det jo absolutt kun det som vi importerer og eksporterer ut av landet...

NEI. SIER DU? Herregud .... nå ble jeg skikkelig flau, trodde pandemic var på ekte jeg! :)

Poenget mitt er at selv det enkle forhåndsprogrammerte spillet tar større forhåndsregler enn oss i saueflokken jorda, og at vi dermed er mer sårbare enn de smarte jævlene som lukker grensa før man har utviklet viruset sitt lengre enn stage 2. Nei det er ikke virkeligheten, men overføringsprinsippet TIL virkeligheten ER på sin plass.

Om du mente det med ironi så har du flere smiles du kan bruke; :):):P:P:P :P er bare noen :P Jeg er fortsatt ikke enig at du kan overføre det til den virkelig verden. Gi meg ett godt eksempel og begrunn det for meg er du snill, bruk samme scenario fra spillet og fra virkeligheten (jeg har ikke spilt dette spillet), da skal vi se om jeg ikke forandrer mening :P

Blåst opp, er det. Media elsker jo slike historier. Men å begynne å synse selv om ditt og datt er like teit som mediaenes overdrevne synsing. Å ta stilling til hva man gjør om dette faktisk utvikler seg til å bli noe enda mer ****** - det er mer klokt.

Og det har du helt rett i!

Det er et veldig klokt råd, WHO og folkehelseinstituttet er vel sources #1 å gå til hvis man ikke vil sitte med dødsangst eller på den andre siden sinne over at noe så lite blir blåst opp så mye.

Jepp jeg er en klok kone jeg :D Nå er det vel strengt tatt både WHO og folkehelseinstituttet de fleste går til for å hente fakta... Men klart en litt mer nøktern tone og ikke gjøre som Dagbladet på internett og ramme det inn i sort med stor hvit skrift trenges ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva HVIS svineinfluensaen kommer til Norge... Kommer dere til å gå med munnbind?

Hysteri, kanskje. Men det er da noe som heter "better safe than sorry"?

Jeg hadde heller villet vært litt hysteriesk og gått med munnbind, hansker og full innpakning, selv om det viser seg at det ikke var så farlig, enn å ikke ta noen forhåndsregler og blåse av det hele, så ender det opp at man faktisk blir smittet og alvorlig syk.

(jeg sier ikke at jeg skal dette, bare lufter noen tanker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva HVIS svineinfluensaen kommer til Norge... Kommer dere til å gå med munnbind?

Hysteri, kanskje. Men det er da noe som heter "better safe than sorry"?

Jeg hadde heller villet vært litt hysteriesk og gått med munnbind, hansker og full innpakning, selv om det viser seg at det ikke var så farlig, enn å ikke ta noen forhåndsregler og blåse av det hele, så ender det opp at man faktisk blir smittet og alvorlig syk.

(jeg sier ikke at jeg skal dette, bare lufter noen tanker)

Dersom de 10-12 tilfellene de sjekker ut i Norge nå viser seg å være svineinnfluensaen så tror jeg nesten at jeg vil være litt hysterisk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... I Aftenposten i dag står det at det er unge, spreke mennesker som rammes hardest (også/særlig i Mexico), fordi de med sterkest immunforsvar blir mest syke eller noe sånt. Har ikke tid til å skrive så mye om det nå - må løpe til bussen straks - men det står på side 14-15 i hoveddelen om folk er interesserte i å lese mer.

Bare sånn for ordens skyld, her er artikkelen: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3048775.ece

En teori er at viruset setter i gang en særdeles aggressiv immunreaksjon som fører til at vevet i hals og lunger ødelegges. Unge voksne, de med det mest robuste immunforsvaret, utsettes dermed for spesielt stor risiko.

(...)

Epidemiolog Justino Regalado Pineda i Helsedepartementet mener at den mest sannsynlige årsaken til at voksne smittes, ganske enkelt er at de går på jobb og beveger seg mer på offentlige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på full speed (til høyre på den linja nederst i vinduet) og vær innom doggis i bakgrunnen. Da utsletter du verden uten å kjede deg. :) Hos meg døde hele verden utenom Madagaskar, som stengte grensene sine ganske fort.

http://i286.photobucket.com/albums/ll100/C...NEVERYTHING.jpg

Mennesker som er svekkede, gamle og spebarn er slike som tåler influensaen dårligst. Vedr alle dødsfallene i Mexico - det hadde vært interessant å vite om dette gjaldt fattige, underernærte individer og eller gamle/babyer - for det har de ikke sagt noe om. Det er jo påtagelig at det kun er i Mexico man har hatt dødsfall mens i USA og Canada har det ikke vært noen.

Det lurer jeg også på. Men tar sikkert ikke veldig lang tid før det blir offentliggjoft mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i et nettmøte (på VG eller Dagbladet, husker ikke) med en av de fra folkehelseinstituttet at det faktisk ikke hjelper å gå med munnbind. Faktisk kan det gjøre vondt verre fordi folk som går med munnbind gjerne tar seg til munnen mye og dermed kan smitte seg selv.

God håndhygiene tror jeg er mye, mye viktigere.. Samt å holde avstand til syke personer.

Men generelt mener jeg det er snakk om noe hysterisk krisemaksimering, godt hjulpet av tabloid-pressen selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God personlig hygiene er alfa og omega, å ikke oppholde seg unødvendig i store folkemasser er nok også lurt.

Til info, Tamiflu er ikke forebyggende medisin.

Ser ut til at media blåser det en smule opp, er nok en fare for at hvis dette blir like lite alvorlig som fugleinfluensaen, så har de ropt ulv,ulv igjen, altså vil vi ikke tro det når neste greie kommer.

Jeg for min del velger å leve så og si som før, kanskje skjerpe enda mer inn på håndvask osv. Og hvis det faktisk blir pandemi, ja da får jeg vel sykle de 1-2 mila til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...