Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg blir gaaaal!

Ina

Recommended Posts

Skrevet

Eso er 7 mnd nå, og det er TYDELIG at han er inne i sin første pubertetsfase! Eneste posistive med dette er at jeg får trent på å ikke klikke for alt. Noen ganger ønsker jeg å kaste hunden til en viss plass, men det går jo ikke, hehe..

Spørsmålet:

Hvor mange slike "faser" har en hund, og hvor lenge varer de hver gang?

Han finner på tull og dritt hele tiden, gjør alt han ikke har lov til.. Løper rundt og drar med seg alle tepper og matter han finner, river ned ting, spiser opp alt han får tak i, nekter å gå skikkelig i båndet (bare hopper rundt ved siden av meg) Ææææ..!!

Meninga var at jeg skulle ha han med på hytta til kjæresten til helga, så han fikk løpe av seg litt, og oppleve noe annet. Men nå vet jeg ikke om jeg makter å ha ham med, hvis jeg konstant må gå å passe på ham så han ikke ødelegger ting. Sukk..

*Holde meg rolig - holde meg rolig - holde meg rolig...*

Skrevet

Tisper har to faser og hannhunder 3. Ettersom jeg har forstått rett. Den første er fysiske pubertet og den kan være noen måneder. Forskjell på hvert individ. Noen blir vanskeligere enn andre. Så har du den psykiske pubertet som sies at kan være værre enn den første. Den er ved to års alderer.. Dette er også forskjellig. Varer vel noen måneder det og. Og så har visst hannhunder en til periode ved tre års alderen (men det er jeg ikke sikker på, har bare hørt det)

MEn tror ikke man legger merke til at NÅ er puberteten ove, men det går såpass i ett og glir over til at hunden blir bedre og bedre. Jeg venter bare til hunden har passert 3 år og vel så det, så er jeg sikker på at puberteten begynner å være over. :) Lykke til. Ha tålmodighet....................

Skrevet
Eso er 7 mnd nå, og det er TYDELIG at han er inne i sin første pubertetsfase! Eneste posistive med dette er at jeg får trent på å ikke klikke for alt. Noen ganger ønsker jeg å kaste hunden til en viss plass, men det går jo ikke, hehe..

Spørsmålet:

Hvor mange slike "faser" har en hund, og hvor lenge varer de hver gang?

Han finner på tull og dritt hele tiden, gjør alt han ikke har lov til.. Løper rundt og drar med seg alle tepper og matter han finner, river ned ting, spiser opp alt han får tak i, nekter å gå skikkelig i båndet (bare hopper rundt ved siden av meg) Ææææ..!!

Meninga var at jeg skulle ha han med på hytta til kjæresten til helga, så han fikk løpe av seg litt, og oppleve noe annet. Men nå vet jeg ikke om jeg makter å ha ham med, hvis jeg konstant må gå å passe på ham så han ikke ødelegger ting. Sukk..

*Holde meg rolig - holde meg rolig - holde meg rolig...*

hehe ja da har du det gøy... Hanner har 3 faser. den første ved ca 7 mnd alder, den andre sånn ca 15 mnd`s alder og den siste psykiske fasen ved 2 år`s alder.

Skrevet

hehe ja da har du det gøy... Hanner har 3 faser. den første ved ca 7 mnd alder, den andre sånn ca 15 mnd`s alder og den siste psykiske fasen ved 2 år`s alder.

Og de blir verre og verre for hver gang.. :)

Skrevet

Ok, ja trodde det var tre faser, men flere jeg kjenner med hannhunder nevner denne 3 års alderen. at de blir veldig vanskelige da.. kanskje det bare er tilfeldigheter. (eller at alle har vært seint utviklet? :) )

Skrevet
Jeg har iallefall hørt at den siste fasen er ved 2 års alderen og at den er den verste. :wink:

Nå kan jeg bare snakke av egen erfaring, og jeg synes ikke den siste er den verste.... det var nr 2 for vår del...

Skrevet

Nå kan jeg bare snakke av egen erfaring, og jeg synes ikke den siste er den verste.... det var nr 2 for vår del...

Å herregud.. :roll:

Jaja, det er bare å bite tennene sammen å holde ut, hihi..

Skrevet

Åh, Ina, jeg er så enig. De siste dagene har Puma (nå er han ett år da, så er ikke heelt sikker på hvilken fase han inbiller seg at han er i) plutselig funnet ut at å ta tak i båndet og hoppe opp og ned ved siden av meg resten av turen er kjempegøy. gjett om jeg fikk rare blikk på morgenturen i dag.. *grr* Men men, fordelen for oss hannhundeiere er at hannhunder kun blir bedre med tiden, tispene blir surere og surere :)

Skrevet
Åh' date=' Ina, jeg er så enig. De siste dagene har Puma (nå er han ett år da, så er ikke heelt sikker på hvilken fase han inbiller seg at han er i) plutselig funnet ut at å ta tak i båndet og hoppe opp og ned ved siden av meg resten av turen er kjempegøy. gjett om jeg fikk rare blikk på morgenturen i dag.. *grr* Men men, fordelen for oss hannhundeiere er at hannhunder kun blir bedre med tiden, tispene blir surere og surere :D[/quote']

Hæhæ, ja! :) Folk tror jo det har klikka helt for hunden min (ehe, riktig! Det HAR klikka for han!)

Skrevet

Jeg VET ikke jeg heller da, det er bare det jeg har hørt. Zico rakk bare å komme til den andre. :wink:

Skrevet
Åh' date=' Ina, jeg er så enig. De siste dagene har Puma (nå er han ett år da, så er ikke heelt sikker på hvilken fase han inbiller seg at han er i) plutselig funnet ut at å ta tak i båndet og hoppe opp og ned ved siden av meg resten av turen er kjempegøy. gjett om jeg fikk rare blikk på morgenturen i dag.. *grr* Men men, fordelen for oss hannhundeiere er at hannhunder kun blir bedre med tiden, tispene blir surere og surere :)[/quote']

er nok ikke helt enig med deg i den beskrivelsen av tisper og alder... Igjen kan jeg kun snakke av egen erfaring, og mine tisper har aldri blitt surere etter som de har vokst til...

Skrevet

uff gruer meg, er vel lurt å trene hardt på båndtreninga nå da. håper han ikke blir såå villstyring da [-o<

Skrevet

ask er 17 mnd nå, og tydelig inne i en eller annen periode. han er spinnvill, skal tøffe seg mot alt og alle, og har visst pakket bort ørene. *telle rolig til ti, og finne på noe annet*

hormoner er no dritt! :)

Skrevet
uff gruer meg, er vel lurt å trene hardt på båndtreninga nå da. håper han ikke blir såå villstyring da [-o<

ja det er lurt! visst ikke blir det plutselig hunden som går tur med deg :) får håpe luckas ikke blir helt djevelsk, for din del :D

Skrevet

ja det er lurt! visst ikke blir det plutselig hunden som går tur med deg :lol: får håpe luckas ikke blir helt djevelsk, for din del :P

hehe ja :roll: det håper jeg og ja, men om han blir det så er det vel ikke noe å gjøre med det, dessverre, vi får vel bare være tålmodig å holde ut :wink:

Skrevet

Mico er i den fasen ved 2 års alderen...

Jeg har synes den er værst... kan knurrer på ALT.. Ting som ikke er der til å med...

Ikke sånn aggresiv knurr... men slik.. hmmm dette liker jeg ikke..

Og bjeffing... ååååå er litt slitsomt...

Skrevet

Nei, det var vel egentlig ikke helt seriøst ment heller.. men jeg synes det er veldig mange tisper som blir fryktelig grinete på sine eldre dager, spesielt mot andre/yngre hunder

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...