Gå til innhold
Hundesonen.no

Bestått funksjonsanalyse 25. april

M.J

Recommended Posts

Skrevet

Chili(og jeg) har vært på Forsvarets hundeskole i dag for å gå funksjonsanalyse, og hun bestod med glans. :P Hun syntes det var kjempegøy å få løpe med fille(liten hare) i skogen, kjelka brydde hun seg knapt om(det var mye morsommere å rulle seg i snøen) og hun var også 100% skuddfast. Dommeren, som også har langhårsbelger, sa at det eneste som var synd var at hun ikke var svart, hehe. :P

Jeg er strålende fornøyd med frøkna! :P

Resultatet kan sees her.

Guest Belgerpia
Skrevet

Gratulerer med knallbra test til både deg og Ann Merethe - veldig bra altså :P

Guest Dratini
Skrevet

Er hunden en av de som tok MH i Trøndelag? Vet at oppdretteren har vært "her" med hunder fra flere kull :ahappy:

Skrevet
Er hunden en av de som tok MH i Trøndelag? Vet at oppdretteren har vært "her" med hunder fra flere kull :wub:

Ja, hun gikk MH der i juni 2007. :ahappy:

Skrevet
Tusen takk! :ahappy:

Oppdretter filmet forresten, så jeg regner med at det blir lagt ut filmer på hennes hjemmeside etter hvert.

Så flott! Gratulerer! :wub:

Si fra når det blir lagt ut film da, interessant å se! :wub:

Skrevet

Gratulerer :ahappy:

Bare et lite spørsmål: Får hun tittelen (om man kan kalle det det..) BH ved å bestå funksjonsanalyse? Eller er det noe annet?

Skrevet
Gratulerer :ahappy:

Bare et lite spørsmål: Får hun tittelen (om man kan kalle det det..) BH ved å bestå funksjonsanalyse? Eller er det noe annet?

Ingen tittel for funksjonsanalyse. BH er tittelen du får hvis du består ferdselsprøve.

Skrevet
Gratulerer :wub:

Takk! :ahappy: Nei, BH er tittel for bestått ferdselsprøve, som Belgerguri skrev. :wub:

Skrevet
Ingen tittel for funksjonsanalyse. BH er tittelen du får hvis du består ferdselsprøve.

Takk! :ahappy: Nei, BH er tittel for bestått ferdselsprøve, som Belgerguri skrev. :wub:

Okey, takk for svar :wub:

Guest Dratini
Skrevet
Ja, hun gikk MH der i juni 2007. :wub:

Da er det godt mulig at jeg var en av figurantene :ahappy: Spørs bare på hvilken av MH'ene det var, men jeg har figurert de fleste gangene da hundene fra hennes oppdrett har deltatt i Trøndelag :) (hvis det da ikke var samme helg som Oppdals-utstillingene).

Bl.a. i fjor, i Oktober. Da var en av hundene skikkelig gira og kjempe moro å være figurant for, faktisk så moro hadde vi det under "avstandslek" at jeg fikk revet ett fingerledd ut av ledd :) Men det spillte jo liten rolle, "gutten" var en hærlig representant som det var råmoro å figurere for. Litt værre er det at det vil ta ca 10 mnd innen leddbåndene (som også røk) gror skikkelig, men jeg skal figurere til høsten likevel (eller være testleder) :wub:

Skrevet
Da er det godt mulig at jeg var en av figurantene :ahappy: Spørs bare på hvilken av MH'ene det var, men jeg har figurert de fleste gangene da hundene fra hennes oppdrett har deltatt i Trøndelag :) (hvis det da ikke var samme helg som Oppdals-utstillingene).

Bl.a. i fjor, i Oktober. Da var en av hundene skikkelig gira og kjempe moro å være figurant for, faktisk så moro hadde vi det under "avstandslek" at jeg fikk revet ett fingerledd ut av ledd :) Men det spillte jo liten rolle, "gutten" var en hærlig representant som det var råmoro å figurere for. Litt værre er det at det vil ta ca 10 mnd innen leddbåndene (som også røk) gror skikkelig, men jeg skal figurere til høsten likevel (eller være testleder) :wub:

Ja, det kan godt være at du var det da. (Hun gikk MH 16. juni) Husker at det var en jente som var figurant og da var det kanskje deg? :wub:

Uff, hørtes ikke så godt ut med den fingeren, men jeg tror kanskje jeg kan tenke meg hvem den herlige, heftige gutten er, hehe. :) Eller kanskje det var broren?(Hvis det er du som er figurant der). :) Han er omtrent like heftig i leken.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...