Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


tm100001

Recommended Posts

Jeg bare lurer på noe, skal hunden din fortsatt være med moren din på lange turer i all slags vær?

For både dsg og basenji er jo kjempefine raser, men syntes de faller litt ut hvis det er et kriterie ?

Dette vet jeg ikke da, men har inntrykk av at de er litt sensitive for regn og kaldt vær.

Ikke til vanlig, men i tilfelle jeg flytter ut og ikke kan ha hunden med meg må hun passe den :icon_confused: Forhåpentligvis blir ikke det nødvendig. Uansett har jeg lest at basenjien nesten utelukkende får vinterkull, og det passer ikke for meg :D

Edit:

Nå har ikke jeg lest gjennom tråden og kriteriene dine men svarer likevel. Hvis du føler jaktlabbe eller aussie blir for mye, så ville jeg ikke satset på kelpie...

Jeg har veldig god tid på ettermiddagene, så hunden blir nok å få minst 1 time tur hver dag med sykling, jogging eller at den er løs. Den blir også å få en del mental stimulering med lydighet, agility eller spor :) Men den må tåle hviledager noen ganger i blandt hvis jeg ikke har mulighet til samme aktivisering :D Vet ikke om det holder for en kelpie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar
Guest LeenaM

Nå føler jeg at det virker som jeg anbefaler rasen bare fordi jeg har det selv... Men hva med Lapsk Vallhund? Jeg synes den passer til kriteriene dine, men den røyter endel. Det gjør iallefall Eira. Har du sett på den?

Kom forresten på, jeg mener å ha lest at du ikke vil ha en hund som bjeffer? Min erfaring er at lapphunder kan bjeffe litt, men det går nok an å trene bort. Eira kan bjeffe litt, men er ikke av verste "sort".

edit: Nå skal det sies at jeg ikke har lest gjennom hele tråden din :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest gjennom tråden og kriteriene dine men svarer likevel. Hvis du føler jaktlabbe eller aussie blir for mye, så ville jeg ikke satset på kelpie...

Enig!

Jeg har veldig god tid på ettermiddagene, så hunden blir nok å få minst 1 time tur hver dag med sykling, jogging eller at den er løs. Den blir også å få en del mental stimulering med lydighet, agility eller spor :) Men den må tåle hviledager noen ganger i blandt hvis jeg ikke har mulighet til samme aktivisering :D Vet ikke om det holder for en kelpie?

Hvis du kjenner til Aussi/Jaktlabbis og føler dem har ett for høyt aktivitets nivå så er ikke AK heller noe å satse på, dem ligger nok så likt.

En kelpie tåler hviledager, men hva folk mener med "mental stimuleringe" varierer. Mange tror det er mental stimulering å trene 2 økter x 5 min på klubben og hunden skal være mentalt stimulert. Det rekker nok ikke.

En AK har større behov for mental stimulering enn fysisk, men mye er også hvordan du planlegger å forme hunden din fra start av. Mange går på den "smellen" at dem er meget aktive første året med hunden også legger dem "hatten på hyllen". Det kan du glemme med en AK, da vil du få en hund full av gode ideer... :icon_confused:

Men du kan forme behovet til hunden, men behovet vil alltid være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg at det virker som jeg anbefaler rasen bare fordi jeg har det selv... Men hva med Lapsk Vallhund? Jeg synes den passer til kriteriene dine, men den røyter endel. Det gjør iallefall Eira. Har du sett på den?

Kom forresten på, jeg mener å ha lest at du ikke vil ha en hund som bjeffer? Min erfaring er at lapphunder kan bjeffe litt, men det går nok an å trene bort. Eira kan bjeffe litt, men er ikke av verste "sort".

edit: Nå skal det sies at jeg ikke har lest gjennom hele tråden din :)

Lapsk Vallhund er fin, jeg traff en i Sverige her om dagen, og jeg var visst den første som visste at det var den rasen, alle andre hadde trodd at det var en blanding :D Kan jo se litt på den :D

Enig!

Hvis du kjenner til Aussi/Jaktlabbis og føler dem har ett for høyt aktivitets nivå så er ikke AK heller noe å satse på, dem ligger nok så likt.

Kjenner ikke til hverken aussie eller jaktlabbis sitt aktivitetsbehov. Aussien virker ganske krevende med vokt, at de er sky osv. Stemmer det? Jaktlabbisen synes jeg det blir litt synd å kjøpe, fordi oppdretterne jobber så hardt med å få fine jakthunder, også kjøper jeg den for å bruke til helt andre ting. Den røyter jo også helt ekstremt har jeg forstått?

En kelpie tåler hviledager, men hva folk mener med "mental stimuleringe" varierer. Mange tror det er mental stimulering å trene 2 økter x 5 min på klubben og hunden skal være mentalt stimulert. Det rekker nok ikke.

En AK har større behov for mental stimulering enn fysisk, men mye er også hvordan du planlegger å forme hunden din fra start av. Mange går på den "smellen" at dem er meget aktive første året med hunden også legger dem "hatten på hyllen". Det kan du glemme med en AK, da vil du få en hund full av gode ideer... :icon_confused:

Men du kan forme behovet til hunden, men behovet vil alltid være der.

Det jeg mener når jeg skriver at hunden vil få mental stimulering daglig, er å trene lydighet/agility/rundering/spor/shaping av forskjellige triks i minst 30 min daglig. :) Kanskje jeg etterhvert deltar i konkurranser i lydighet eller agility, og jeg vil stille hunden på utstilling noen ganger :D

Synes AK'en virker veldig fin, men hvis den har veldig høyt aktivitetsbehov må jeg finne en annen rase (igjen) :D

Det som skjer på rasevelgeren på canis (som jeg vet at kan være helt på trynet) er at jeg trykker at jeg har mulighet til "mye" aktivisering. Da faller aussien bort, mens AK enda er med på slutten. Aussien er satt til "svært mye" i aktivitetsbehov, AK'en til "mye". Stemmer det?

Kom gjerne med forslag om flere raser, selvom du har rasen selv (synes det er helt greit å foreslå sin egen rase, det er jo en grunn til at man har den selv) :D

Edit:

Nå tok jeg rasevelgeren på nytt, med flere kriterier:

Rasevelger

På bakgrunn av opplysningene du har gitt, vil vi anbefale deg følgende raser:

Australsk kelpie

Beauceron

Boxer

Dalmatiner

Dobermann

Labrador retriever

Rottweiler

Schäferhund

Shiba

Vorstehhund korthåret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren er litt tung synes jeg, ikke ta det personlig :icon_confused: Jaktlabbis er jo fin, men den har vel ett ganske høyt aktivitetsnivå?

*klipp*

Det kommer jo veldig an på hvor du får labbis fra da, selv om jeg ikke vet hva din mening av "tung" er. Feks jeg synes at de fleste labbisene i utstillings ringen er tunge/feite/bulldoser looking :) Men feks. Cita (til labbis) og Oscar (min fars) vil jeg ikke se på som tunge i det hele tatt.

Jaktlabbisen vet jeg ikke så mye om. Men det er en på forumet som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på hvor du får labbis fra da, selv om jeg ikke vet hva din mening av "tung" er. Feks jeg synes at de fleste labbisene i utstillings ringen er tunge/feite/bulldoser looking :D Men feks. Cita (til labbis) og Oscar (min fars) vil jeg ikke se på som tunge i det hele tatt.

Jaktlabbisen vet jeg ikke så mye om. Men det er en på forumet som har.

De jeg har sett har vært på utstilling, eid av eldre damer som avler show hunder. De er tunge/feite/bulldoser looking! :icon_confused: Cita synes jeg er veldig fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke en korthåret vorster?

:icon_confused:

Er jo det jeg har 50% av nå (Embla er 1/2 min). Hun er veldig pysete og usikker i visse situasjoner synes jeg. Når det kommer andre hunder busende mot henne mens hun står med meg fast i kobbel, begynner hun å reise bust og knurre. Inne er hun veldig klengete, og skal være oppå meg hele tiden. Tror ikke hun ville gjort det så bra på en MH for å si det sånn :D

Treningsmessig er hun jo crossoverhund, så hun tenker ikke alltid like bra selv. Vorstehhundene har jo kjempestort fysisk aktivitetsbehov, med løping, løping og løping. Det mentale er de ikke så nøye med liksom. Jeg ønsker en hund som ikke krever like mye fysisk, men mer mentalt.

Det går ikke bra med katter og Vorstehhund... Uansett er det jo jakthunder, så man burde gå i fjellet med eller uten gevær, så de får løpt og jaktet.

Mange grunner til at jeg ikke ønsker en sånn hund til meg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste tråden din tenkte jeg umiddelbart på Vestgötaspets og Lundehund, har du sett nærmere på disse rasene? Er Keeshund aktuell?

Vestgötaspets vet jeg ikke så mye om, så hvis du vet er det bare å fortelle! :icon_confused: Lundehunden vet jeg heller ikke så mye om. Keeshound bjeffer vel veldig mye?

Kan også legge til at jeg vil bruke hunden til kløv og snørekjøring hvis den er stor nok, men det er ingen krav om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestgötaspets vet jeg ikke så mye om, så hvis du vet er det bare å fortelle! :rolleyes2: Lundehunden vet jeg heller ikke så mye om. Keeshound bjeffer vel veldig mye?

Kan også legge til at jeg vil bruke hunden til kløv og snørekjøring hvis den er stor nok, men det er ingen krav om det :)

Dessverre kjenner jeg ikke noen Lundehunder eller Vestgötaspetser personlig, jeg har bare møtt et par på utstilling og snakket med eiere. Ut i fra det de sa høres det ut som disse rasene passer dine kriterier godt. Du kan jo google litt å se selv. ;) Bardman har vel skrevet en del om sin erfaring med Lundehund her på sonen.

Ang Keeshund så varsler de nok en del vil jeg tro, slik spisshunder gjerne gjør. Det finnes jo uansett indvidforskjeller, en av Sølves lekekompis er en japansk spisshund som aldri bjeffer, hun grynter bare. Men er det slik at du vil ha en hund som ikke varsler i det hele tatt, da er nok ikke Keeshund noe for deg. Vestgötaspetsen er også en spisshund, men om den er like løsmunnet vet jeg ikke.

Har du sett nærmere på Welsh Corgi Pembroke? Pembroke er lettere i kroppen og mer aktiv enn Cardigan. Du kan lese mer om de her: http://www.corgi.no/valpeinfo.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kjenner jeg ikke noen Lundehunder eller Vestgötaspetser personlig, jeg har bare møtt et par på utstilling og snakket med eiere. Ut i fra det de sa høres det ut som disse rasene passer dine kriterier godt. Du kan jo google litt å se selv. ;) Bardman har vel skrevet en del om sin erfaring med Lundehund her på sonen.

Ang Keeshund så varsler de nok en del vil jeg tro, slik spisshunder gjerne gjør. Det finnes jo uansett indvidforskjeller, en av Sølves lekekompis er en japansk spisshund som aldri bjeffer, hun grynter bare. Men er det slik at du vil ha en hund som ikke varsler i det hele tatt, da er nok ikke Keeshund noe for deg. Vestgötaspetsen er også en spisshund, men om den er like løsmunnet vet jeg ikke.

Har du sett nærmere på Welsh Corgi Pembroke? Pembroke er lettere i kroppen og mer aktiv enn Cardigan. Du kan lese mer om de her: http://www.corgi.no/valpeinfo.html

Pembroken har jo veldig korte ben synes jeg :rolleyes2: Jeg ønsker at hunden skal være stille når det kommer folk, noen bjeff er greit. Fint om den løper for å hilse også. Men det er jo en treningssak :hmm:

Tror dere en kelpie vil kjede seg hos meg, eller vil den trives med det jeg kan tilby? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til hverken aussie eller jaktlabbis sitt aktivitetsbehov. Aussien virker ganske krevende med vokt, at de er sky osv. Stemmer det? Jaktlabbisen synes jeg det blir litt synd å kjøpe, fordi oppdretterne jobber så hardt med å få fine jakthunder, også kjøper jeg den for å bruke til helt andre ting. Den røyter jo også helt ekstremt har jeg forstått?

Sånn i forhold til hvordan jeg kjenenr Aussien, så ja, den har mye mer vokt enn en AK. AK pleier å ha minimalt med vokt.

Dem labbisene jeg har hatt i hus har røytet i røyte perioder, som alle andre hunder. Dem har bare en litt annen type pels, det legger seg som ett "teppe" på gulvet og setter seg fast i ting istedet for å bli hybelkaniner.

Synes AK'en virker veldig fin, men hvis den har veldig høyt aktivitetsbehov må jeg finne en annen rase (igjen) :rolleyes2:

Legger du listen høyt så får du en hund som også krever høyt aktivitets nivå.

Det som skjer på rasevelgeren på canis (som jeg vet at kan være helt på trynet) er at jeg trykker at jeg har mulighet til "mye" aktivisering. Da faller aussien bort, mens AK enda er med på slutten. Aussien er satt til "svært mye" i aktivitetsbehov, AK'en til "mye". Stemmer det?

Jeg syns det med aktivitet er veldig inviduelt.

Jeg har selv en i huset som bare krever mer & mer og kjører seg selv skyhøyt opp i luften ved å få mye bare fysisk. Selv når jeg kjører henne hardt.

Mental trim skaper ikke noen form for stress som hun tar med seg neste dag.

Det er nå også inviduelt hva man som eier syns er mye eller svært mye aktivitet. Mine jenter krever nok mer mental stimuli enn dem fleste gjennomsnitts Aussiene jeg møter. Fysisk er dem nok ganske like.

Tror dere en kelpie vil kjede seg hos meg, eller vil den trives med det jeg kan tilby? :)

Det kan bare du svare på, jeg er somoftest mer opptatt av hva en som skaffer seg hund har tenkt dem kommer til å gjøre om 5år og om dem fortsatt kan tilby hunden det samme som nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM
Lapsk Vallhund er fin, jeg traff en i Sverige her om dagen, og jeg var visst den første som visste at det var den rasen, alle andre hadde trodd at det var en blanding :rolleyes2: Kan jo se litt på den ;)

Så gøy :hmm: Er noen som har spurt om Eira har vært blanding, men de fleste spør om det er Husky o.l., fordi de forbinder lapphunder med hårete hunder, slik som finske.

Edit:

Nå tok jeg rasevelgeren på nytt, med flere kriterier:

Rasevelger

På bakgrunn av opplysningene du har gitt, vil vi anbefale deg følgende raser:

Australsk kelpie

Beauceron

Boxer

Dalmatiner

Dobermann

Labrador retriever

Rottweiler

Schäferhund

Shiba

Vorstehhund korthåret

Kan jeg spørre hva du har lagt til? :) Om du husker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i forhold til hvordan jeg kjenenr Aussien, så ja, den har mye mer vokt enn en AK. AK pleier å ha minimalt med vokt.

Dem labbisene jeg har hatt i hus har røytet i røyte perioder, som alle andre hunder. Dem har bare en litt annen type pels, det legger seg som ett "teppe" på gulvet og setter seg fast i ting istedet for å bli hybelkaniner.

Legger du listen høyt så får du en hund som også krever høyt aktivitets nivå.

Jeg syns det med aktivitet er veldig inviduelt.

Jeg har selv en i huset som bare krever mer & mer og kjører seg selv skyhøyt opp i luften ved å få mye bare fysisk. Selv når jeg kjører henne hardt.

Mental trim skaper ikke noen form for stress som hun tar med seg neste dag.

Det er nå også inviduelt hva man som eier syns er mye eller svært mye aktivitet. Mine jenter krever nok mer mental stimuli enn dem fleste gjennomsnitts Aussiene jeg møter. Fysisk er dem nok ganske like.

Det kan bare du svare på, jeg er somoftest mer opptatt av hva en som skaffer seg hund har tenkt dem kommer til å gjøre om 5år og om dem fortsatt kan tilby hunden det samme som nå :)

Synes kelpien virker veldig, veldig fin! ;) Blir nok det samme, om ikke mer om 5 år med aktivitet. Ønsker en hund med kapasitet som strekker seg lengere enn det jeg kan drive med akkurat nå også, så jeg ikke blir bremset av at hunden ikke klarer å komme videre :hmm:

Så gøy :lol: Er noen som har spurt om Eira har vært blanding, men de fleste spør om det er Husky o.l., fordi de forbinder lapphunder med hårete hunder, slik som finske.

Kan jeg spørre hva du har lagt til? :lol: Om du husker det.

Jeg tror jeg la til snørekjøring og kløv.

Kan jo kopiere spørsmålene og svarene:

Rasevelger

Hva ønsker du å bruke hunden til?

Utstilling

Lydighet, aktivisering og moro

Lydighet, konkurranse

Agility, aktivisering og moro

Agility, konkurranse

Bruks, aktivisering og moro

Hundekjøring, snørekjøring/pulk til turbruk

Kløv og tur

Hvor mye tid har du til mosjonering og trening av hunden?

Mye

Hvor stor skal hunden være?

Liten (< 35 cm)

Middels (35 - 50 cm)

Stor (50 - 70 cm)

Hva slags pels skal hunden ha?

Ikke relevant

Hvor mye tid vil du maksimalt bruke på pelsstell?

Middels

Har du eller noen i familien noen form for allergi?

Nei

På bakgrunn av opplysningene du har gitt, vil vi anbefale deg følgende raser:

Australsk kelpie

Beauceron

Berner sennenhund

Boxer

Curly coated retriever

Dalmatiner

Dobermann

Engelsk springer spaniel

Flat coated retriever

Hovawart

Labrador retriever

Rottweiler

Schäferhund

Shiba

Vorstehhund korthåret

Svaret varierer enormt synes jeg :rolleyes2: Mange av disse passer jo ikke i det hele tatt heller :lol:

Edit: Det kom nok flere raser fordi jeg hadde trykket korthåret + ikke relevant, så den krysset ut de som ikke var korthåret...

Edit: Endret svaret. Må ha trykket på svært mye aktivitet, derfor kom det andre raser opp. Nå er svaret rett i forhold til kriteriene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, (husker ikke om noen har sagt det før) men hva med springer da? Siden det er greit å anbefale hva man har selv..

De er skapt for å kunne jobbe en hel dag og er veldig aktive, samtidig som endel også lever fint med roligere liv som familiehunder. De er letttrente på den måten at de er lette å motivere og elsker å jobbe. De egner seg til lydighet, agility, spor osv - jeg syntes de har få begrensninger innen bruk iallefall. Lette i kroppen men samtidig sterke. Fantastisk gemytt og utseende... min mening iallefall :) :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, (husker ikke om noen har sagt det før) men hva med springer da? Siden det er greit å anbefale hva man har selv..

De er skapt for å kunne jobbe en hel dag og er veldig aktive, samtidig som endel også lever fint med roligere liv som familiehunder. De er letttrente på den måten at de er lette å motivere og elsker å jobbe. De egner seg til lydighet, agility, spor osv - jeg syntes de har få begrensninger innen bruk iallefall. Lette i kroppen men samtidig sterke. Fantastisk gemytt og utseende... min mening iallefall :rolleyes2: :)

Synes welshen er veldig fin, men er ikke pelsen krevende? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm det kan jeg egentlig ikke svare helt ærlig på da Ellie bare er 7 måneder. Hittil har den ikke vært krevende i det hele tatt, men nå begynner den virkelig å vokse. Men det jeg har hørt er trimming to tre ganger i året samt litt enkel hverdag / vedlikeholdsstrimming. Kanskje man må regne med litt mer enn det hvis man skal stille jevnlig. Huldra og Anette kan sikkert svare bedre enn meg :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker :) Rasen er fin, men jeg leser titt og ofte at de kan være skarpe osv. Det får meg til å tenke at de ikke er egnet som førstegangshund... :whistle:

Jeg har ikke hørt at heelere kan være skarpe, men nå kjenner jeg ikke rasen SÅ godt. Hvis du ikke vil ha en hund med skarphet, er ikke aussien rette typen, da de kan være skarpe. Da ville jeg heller sett på toller eller kelpie hvis du vil ha den størrelsen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten synes jeg er veldig pen, men jeg har lest at den jager katter, så det går nok ikke :whistle: Mellom P blir litt stor tror jeg :P

Hehe jeg har beagle (hare og hjortehund.) og 2 katter, null problem det. :aww: Han bryr seg ikke om kaniner helder for den saks skyld. :( Så kommer and på hva bikkja er vandt med vil jeg si :o Er selv i planleggingsfasen av neste hund, men er 90% sikker på at jeg skal ha whippet og den kommer garantert til å bo med katter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt at heelere kan være skarpe, men nå kjenner jeg ikke rasen SÅ godt. Hvis du ikke vil ha en hund med skarphet, er ikke aussien rette typen, da de kan være skarpe. Da ville jeg heller sett på toller eller kelpie hvis du vil ha den størrelsen hund.

Nå har det kun vært generelle rasebøker som har antydet at de kan være vanskelige, men jeg vet ikke. Aussien skal jeg vente med, ja :whistle: Tolleren er det mye dårlig mentalitet på har jeg forstått, men kelpien liker jeg veldig godt :(

Hehe jeg har beagle (hare og hjortehund.) og 2 katter, null problem det. :aww: Han bryr seg ikke om kaniner helder for den saks skyld. :P Så kommer and på hva bikkja er vandt med vil jeg si :o Er selv i planleggingsfasen av neste hund, men er 90% sikker på at jeg skal ha whippet og den kommer garantert til å bo med katter. :P

Ok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt at heelere kan være skarpe, men nå kjenner jeg ikke rasen SÅ godt. Hvis du ikke vil ha en hund med skarphet, er ikke aussien rette typen, da de kan være skarpe. Da ville jeg heller sett på toller eller kelpie hvis du vil ha den størrelsen hund.

Nå har det kun vært generelle rasebøker som har antydet at de kan være vanskelige, men jeg vet ikke. Aussien skal jeg vente med, ja :whistle: Tolleren er det mye dårlig mentalitet på har jeg forstått, men kelpien liker jeg veldig godt :(

Hehe jeg har beagle (hare og hjortehund.) og 2 katter, null problem det. :aww: Han bryr seg ikke om kaniner helder for den saks skyld. :P Så kommer and på hva bikkja er vandt med vil jeg si :o Er selv i planleggingsfasen av neste hund, men er 90% sikker på at jeg skal ha whippet og den kommer garantert til å bo med katter. :P

Ok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...