Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg

tm100001

Recommended Posts

Skrevet
Sheltien er jo fin da. Skulle ønske de fantes i korthår! :D Hvordan er pelsen i snø? Jeg ønsker en ganske "tøff" hund, den skal ikke være redd andre hunder eller mennesker. Hvilke linjer er lurt å gå for da? :)

Har ikke selv hatt noen problemer med Zima i snø, hun kan få litt snøklumper i faner og labber, men det er ikke noe stort problem. Og pelsen er virkelig ikke noe problem, det er lite vedlikehold, og den er mye bedre i norske kalde vintre enn mange korthårshunder. Zima er ikke redd hverken hunder eller mennesker, men hun foretrekker både hunder og mennesker som hilser på en litt høflig måte- og det tror jeg gjelder mange små hunder. De er jo SMÅ, det er klart at det kan bli litt mye dersom en diger Rottweiler slenger labber vilt rundt seg i en hilsesituasjon. Tispen min både lekesloss og tar igjen med Border Colliene, som jo er endel større. Sosialisering er selvsagt viktig, valpen må få masse gode opplevelser med både større hunder og fremmede mennesker. Når det gjelder linjer er ikke jeg spesielt erfaren innenfor rasen, da ville jeg sendt en PM til Caroline eller Silje her inne.

• Svar 125
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Småhunder er også hunder, de spiser om de er sultne på samme måte som store hunder. Mange småhunder får derimot "småhundsyndrom", men det er stortsett kun eiers feil som lar de komme unna med ting de ikke hadde fått kommet unna med om de hadde vært store.

Veldig enig.

Jeg ser relativt få forskjeller på små og store hunder, bortsett fra størrelsen. Derimot er det større forskjeller på hundeeierne :D Om du begynner å fore hunden din for hånd, om den ikke spiser med en gang, så er du ganske garantert å få en hund som ikke spiser om du ikke da forer den for hånd. En liten hund skal behandles som en stor hund, i størst mulig grad. Hvordan matlysten på din hund blir kommer mye an på hva du som eier gjør. Om du lar hunden få tilgang til så mye mat den vil ha, når den vil, så vil jo hunden så klart ikke være like interessert i maten. Jeg lar maten stå fremme i ca 10-15 sekunder, og har hun ikke begynt å spise da tar jeg den vekk igjen og hun får ikke mat før neste måltid.

Skrevet
Småhunder er også hunder, de spiser om de er sultne på samme måte som store hunder. Mange småhunder får derimot "småhundsyndrom", men det er stortsett kun eiers feil som lar de komme unna med ting de ikke hadde fått kommet unna med om de hadde vært store.

Ok :D

Har ikke selv hatt noen problemer med Zima i snø, hun kan få litt snøklumper i faner og labber, men det er ikke noe stort problem. Og pelsen er virkelig ikke noe problem, det er lite vedlikehold, og den er mye bedre i norske kalde vintre enn mange korthårshunder. Zima er ikke redd hverken hunder eller mennesker, men hun foretrekker både hunder og mennesker som hilser på en litt høflig måte- og det tror jeg gjelder mange små hunder. De er jo SMÅ, det er klart at det kan bli litt mye dersom en diger Rottweiler slenger labber vilt rundt seg i en hilsesituasjon. Tispen min både lekesloss og tar igjen med Border Colliene, som jo er endel større. Sosialisering er selvsagt viktig, valpen må få masse gode opplevelser med både større hunder og fremmede mennesker. Når det gjelder linjer er ikke jeg spesielt erfaren innenfor rasen, da ville jeg sendt en PM til Caroline eller Silje her inne.

Mammas hund kan være veldig som en "diger rottweiler som slenger labbene villt rundt seg" :) Han er snill, men ganske voldsom...

Mamma går mye på ski, og det blir trist for hunden hvis den får klumper i pelsen. Da får den heller ha ett lite dekken på :D

Skrevet
- Den må kunne følge mammas turer (som ferdig utvokst altså). Turene hennes går fra 30 min med hundene løs, til snørekjøretur med vorstehhundene i 2-3 timer. Det er jo greit å snu hvis den ikke klarer mer, men den må kunne holde følge ett godt stykke. Samtidig skal den klare seg med 1-2 times luftetur i bånd eller løs med meg.

- Den må være lett å ha med å gjøre, ikke noen aggressiv liten terrier som flyr på alle andre :D

Dette kan fint en dsg tåle ihvertfall, jeg ser du tenker litt på den også. Min er nå bare et halvt år enda, men han er gjerne med på flere timers turer allerede og han løper gjerne hele turen. Han tåler også fint roligere dager. Dsg'en kan fryse litt på vinteren, men da er det bare å ta på dem et dekken så er ikke det noe problem.

De fleste dsg'er jeg har møtt er også noen skikkelig matvrak, så tviler på at det trengs noe håndfôring om du velger den rasen :)

Skrevet

Jeg tror ikke en heeler vil greie å henge med på snørekjøringsturer med vhorstere. Fysisk, joda, ikke noe problem, men fartsmessig vil de bli hengende bak.

Skrevet
Jeg tror ikke en heeler vil greie å henge med på snørekjøringsturer med vhorstere. Fysisk, joda, ikke noe problem, men fartsmessig vil de bli hengende bak.

Huff da :)

Jeg må snakke med mamma om hvordan hun har tenkt å gjøre det med turer, fordi jeg har veldig lyst på heeler! Det er mulig hun begrenser seg endel den tiden hun har hunden. Hun tror heeleren klarer hennes turer fint :D

Edit: Snakket med mamma på tlf :D Hun har snakket med landbrusskolen, og når skolen er så nært som 1 time fra Vadsø, bruker elevene fra Vadsø å dra hjem i helgene. Det betyr at de 3 årene jeg går der er jeg med hunden nesten hver helg! :D Hun kan begrense lengden og intensiteten på turene etter heeleren, og hvis hun skal ekstra langt kan den være hjemme.

Skrevet
Huff da :D

Jeg må snakke med mamma om hvordan hun har tenkt å gjøre det med turer, fordi jeg har veldig lyst på heeler! Det er mulig hun begrenser seg endel den tiden hun har hunden. Hun tror heeleren klarer hennes turer fint :D

Edit: Snakket med mamma på tlf :D Hun har snakket med landbrusskolen, og når skolen er så nært som 1 time fra Vadsø, bruker elevene fra Vadsø å dra hjem i helgene. Det betyr at de 3 årene jeg går der er jeg med hunden nesten hver helg! :D Hun kan begrense lengden og intensiteten på turene etter heeleren, og hvis hun skal ekstra langt kan den være hjemme.

Så greit, da! :) Snill mor du har!

Skrevet
Huff da :D

Edit: Snakket med mamma på tlf :lol: Hun har snakket med landbrusskolen, og når skolen er så nært som 1 time fra Vadsø, bruker elevene fra Vadsø å dra hjem i helgene. Det betyr at de 3 årene jeg går der er jeg med hunden nesten hver helg! :) Hun kan begrense lengden og intensiteten på turene etter heeleren, og hvis hun skal ekstra langt kan den være hjemme.

Når jeg gikk der var det en del som leide leilighet/hus i lag (gjerne på andre og tredie året når man var blitt litt kjent med folk). Det var mange som hadde hunder med seg da, men ikke på internatet.

Skrevet

Sendte mail til rådgiveren på skolen, og jeg fikk kjempe nyheter! :) Innen den tid jeg begynner der er det mest sannsynlig lov å ha kjæledr på internatet, men de blir strenge regler ang. dyrevelferd og i forhold til de andre beboerne. Det er fordypning i hund som valgfag der også :D:lol:

Skrevet
Sendte mail til rådgiveren på skolen, og jeg fikk kjempe nyheter! :yawn: Innen den tid jeg begynner der er det mest sannsynlig lov å ha kjæledr på internatet, men de blir strenge regler ang. dyrevelferd og i forhold til de andre beboerne. Det er fordypning i hund som valgfag der også ;) ;)

Wow, det må jeg si! :)

Skrevet

Vi hadde også hund som valgfag; hund og hundekjøring. Utrolig morro! Nå skal det sies at "noen" tok litt av og det ble mer enn valgfag, men,men :yawn:

Skrevet
Wow, det må jeg si! ;)

;)

Vi hadde også hund som valgfag; hund og hundekjøring. Utrolig morro! Nå skal det sies at "noen" tok litt av og det ble mer enn valgfag, men,men :yawn:

Hehe :)

Skrevet

Får se, først må pappas hund være borte(KILL! neida :icon_cry:)... Kjenner du til kennel Tanspots i Sverige? Synes hundene deres er fine, og de avler også på hotpot linjer :rolleyes2: Hvor mange kull har hun på Skogstrollet i året? Tenker i forhold til at hun, som jeg kan se, bare har en heeler..?

Skrevet
Får se, først må pappas hund være borte(KILL! neida :icon_cry:)... Kjenner du til kennel Tanspots i Sverige? Synes hundene deres er fine, og de avler også på hotpot linjer :rolleyes2: Hvor mange kull har hun på Skogstrollet i året? Tenker i forhold til at hun, som jeg kan se, bare har en heeler..?

Jeg traff en fra Tanspots i dag, faktisk! Trivelig, liten tass :ahappy: Ellers kjenner jeg ikke til dem, jeg er ikke bevandret i heelerverdenen i det hele tatt. Skogstrollets har hatt 2 heelerkull. Hun har to tisper. Send henne en mail og hør :)

Skrevet
Jeg traff en fra Tanspots i dag, faktisk! Trivelig, liten tass :lol: Ellers kjenner jeg ikke til dem, jeg er ikke bevandret i heelerverdenen i det hele tatt. Skogstrollets har hatt 2 heelerkull. Hun har to tisper. Send henne en mail og hør :lol:

Jeg finner ikke så mye ut om skogstrollet på siden egentlig :whistle: Vet at det bor en gutt fra tanspots i Tromsø, så det på lancashireheeler.no. Åja, de har 2 tisper? :lol: Hva heter de? Hva er det skogstrollet avler for/mot?

Skrevet
Jeg finner ikke så mye ut om skogstrollet på siden egentlig :whistle: Vet at det bor en gutt fra tanspots i Tromsø, så det på lancashireheeler.no. Åja, de har 2 tisper? :lol: Hva heter de?

Ser ut til at den ene heter Hotspot Hot News.

Hva er det skogstrollet avler for/mot?

Foreslår også at du sender en mail og spør. Ingen vet det bedre enn oppdretteren selv.

http://www.skogstrolletskennel.com/

Skrevet
Jeg finner ikke så mye ut om skogstrollet på siden egentlig :whistle: Vet at det bor en gutt fra tanspots i Tromsø, så det på lancashireheeler.no. Åja, de har 2 tisper? :lol: Hva heter de? Hva er det skogstrollet avler for/mot?

Mail eller ring henne du, det er det beste. Hun er veldig trivelig og lett å snakke med.

Skrevet
Tør ikke å maile henne :) Hva hvis hun får ett dårlig førsteinntrykk? :D At jeg virker useriøs osv.

Hvordan skal du ellers få kontakt med henne? Ring henne da? Og hvorfor skal hun ha grunn til å se på deg som useriøs når du sender mail og spør om rasen?

Skrevet

Det blir fort litt vanskelig å få tak i valp og å lære mer om rasen om man faktisk ikke tar kontakt :) Dette klarer du helt fint!

Skrevet

Dobbelpost... :wub:

Fikk svar av Trine i går :icon_redface: Jeg får lov å kjøpe heeler av henne. Kull er ikke bestemt, fordi jeg ikke vet når jeg har mulighet til å få hund. Hun svarte også på spørsmålene mine :wub:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...