Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkerkurs


tm100001

Recommended Posts

Endelig! Et klikkerkurs i Vadsø :wub:

Hundeklubben arrangerer. Det koster 2500 kr med hund og 1250 kr med observasjon. Jeg får ikke lov å være med med hund siden det er så dyrt. Instruktørene er Leif Ole og Marit fra Canis avdeling Harstad. Synes dere det er verdt pengene, og kjenner dere instruktørene? :wub:

Edit: Her er adressen til klubben :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var SØKKDYRT; men det er vel sånn det er når de må "fraktes" (har har) hele veien opp dit. I tillegg er jo Caniskurs ekstra dyre, og de skryter jo om at de har små grupper slik at alle får mer tid på seg osv.

Jeg vet ikke, et rent klikkerkurs synes _JEG_ er kjedelig, for jeg har lest så mye om klikker og sett så mane gratis videoer på nett at jeg ikke finner det nødvendig å betale i dyre dommer for å få noen til å illustrere det for meg. Da synes jeg det er bedre å betale for å lære noe spesifikt jeg har lyst å holde på med, det være lydighet, bruks eller agillity (eller noe nyttig som passering eller innkallingstrening). På den andre siden er jo dette nylig utdannede klikkertrenerinstruktører som sikkert er svært dyktige i å lære opp folk i alt fra teori til praksis.

Så du må nesten vurdere selv om du synes det er verdt å betale så mye for å få en praktisk (altså at noen andre forklarer deg det, i stedet for at en bok/internett gjør det) gjennomgang av prinsippene bak klikkertrening. Er du så interessert i hundetrening at du absolutt har lyst å delta? Kommer du til å få nok utbytte av å "bare gå og se på" uten å få gjort noe selv? Er du interessert i å finne ut om hvordan lærings-strategier fungerer og hvordan du da kan trene hunden din bedre i hva det nå enn måtte være, eller er det noe bak i hodet ditt som sier deg at du EGENTLIG bare kunne kjøpt ei bok og lest / sett en masse på nett?

Og sist men ikke minst er det neppe siste sjansen du noen sinne får til å ta ett klikkerkurs, man trenger ikke alltid ta det første som kommer. Kanskje du flytter til Tromsø og går på skole her om en liten stund? Her koster klikkerkurs med hund over 6 uker bare 1200 kr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være observatør kan være veldig verdifult! Har vært det flere ganger, både på agilitykurs og lydighetskurs. Da får man gjerne god tid til å se og lære og kan konsentrere seg fult og helt om hva som blir sagt og gjort uten å måtte tenke på seg selv og hunden. Man får sett alle ekvipasjene og hvilke utfordringer de har, hvilke tips de får osv, noe man som oftes kan ta med i sin egen trening. Gode instruktører inlemmer også observatørene i kurset slik at de ikke bare blir passive statuer, men aktive deltakere. Som observatør får man jo også stilt alle de spørsmålene man lurer på og man kan spørre og grave hele kurset :P

Jeg kjenner ikke disse instruktørene, men vet generelt at Canisinstruktører er dyktige og er de instruktørene som er best i landet på klikkertrening.

Selv om du ikke får deltatt med egen hund, får du mest sannsynlig mye kunnskap og ikke minst motivasjon! Det kan gi et kick i treningen slik at du kommer deg videre.

Det er noe med å se tingene i praksis også, ikke bare lese om dem, samt at man får sett andre i aksjon. Demonstrasjoner osv som man kanskje ikke hadde tenkt på osv.

Så det jeg sier er at det kan være veldig lærerrikt å være observatør på kurs :P

Man betaler også litt for kvaliteten, synes jeg. Det kan være verdt pengene nettopp fordi man kan få et kick til å komme videre, få den motivasjonen man trenger, lærer noe nytt, blir kjent med flere treningskamerater, får et nettverk av folk som klikkertrener i nærområdet osv. Likevel er det nok noe man må kjenne på selv, det koster jo, det er jeg enig i, men har du mulighet til å ta deg råd til det, ville jeg anbefalt deg å delta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal gjøre det :P Ca. 1 mnd til. Blir mitt 3. kurs da. Har vært med på valpekurs med Embla, men der brukte de bare lokking osv. Har også vært med på Turid Rugaas kurs. Turid mente at Jølle hadde for mye bulemuskler, og at bevegelsene ble stygge av musklene. Hun mente nærmest at hunden bare trenger tur til postkassa og tilbake daglig, uansett rase :P Men Turid lærte meg masse om dempende signaler, jeg husker det meste enda jeg var ganske liten på det kurset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke gått Caniskurs selv, men har gått kurs hos Klickerklok og i en hundeklubb som hadde klikkerkurs. Og min erfaring er at kvaliteten på "klikkerkurs" på de som følger filosofien, og de som trener med klikker er veldig stor. Og du vil nok ha et større utbytte av observatørplass på førstnevnte kurs, enn å gå med hund for noen som trener for det meste med klikker, men som bruker bare deler av filosofien i innlæringen (og forsvinner fra filosofien så fort ting er lært inn....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke gått Caniskurs selv, men har gått kurs hos Klickerklok og i en hundeklubb som hadde klikkerkurs. Og min erfaring er at kvaliteten på "klikkerkurs" på de som følger filosofien, og de som trener med klikker er veldig stor. Og du vil nok ha et større utbytte av observatørplass på førstnevnte kurs, enn å gå med hund for noen som trener for det meste med klikker, men som bruker bare deler av filosofien i innlæringen (og forsvinner fra filosofien så fort ting er lært inn....).

Mente du noe sånt som:

Nå har jeg ikke gått Caniskurs selv, men har gått kurs hos Klickerklok og i en hundeklubb som hadde klikkerkurs. Og min erfaring er at forskjellen på kvaliteten på "klikkerkurs" på de som følger filosofien, og de som trener med klikker er veldig stor. Og du vil nok ha et større utbytte av observatørplass på førstnevnte kurs, enn å gå med hund for noen som trener for det meste med klikker, men som bruker bare deler av filosofien i innlæringen (og forsvinner fra filosofien så fort ting er lært inn....).

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Første kursdagen er ferdig :ahappy: Jeg jo bare observatør, men det var veldig lærerikt fordetom. Kurset varte fra 10.00 til ca. 17. Etter kl. 19 kunne man komme hvis man ville, og hadde noe spesielt å øve på. Jeg kom begge gangene. På kurset var det mye teori, og litt praksis. Jeg fikk låne schafer(?) hunden til Marit til praksisen. Den kan alle de 19 grunnferdighetene under stimuluskontroll, og har vært igjennom alle læringsnivåene. Det var morsomt. Jeg fikk den til å halse på kommando, gå fvf med utgangsstilling og stopp, stå, sitt og dekk :) I morgen skal jeg få trene litt med Embla, mamma skal stikke innom. Tror jeg vil øve på avstandsbelønning (som jeg lærte på kurset), targeting både med musematte og stick og finne ut hvilke GF jeg burde starte med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjempegøy ut da :ahappy:

Ta bilder ?!

Bilder tok instruktørene, men jeg vet ikke noe mer om de bildene. Har ikke eget kamera.

Så bra det var lærerrikt :)

Jepp! I dag, som var siste dagen, hadde vi mer praksis. Vi hadde om baklengskjeding og skulle lage kriterieplan. Jeg fikk laget en kriterieplan på å trampe på musematta og så sette seg på kommando. Jeg hadde aldri gjort det før. Jeg visste ikke at jeg skulle bruke planen i praksis, så jeg måtte senke kriteriene endel i forhold til den. Embla fikk se musematta for første gang, og jeg fikk 60 min til å trene på det. Først trente jeg i ca. 15 min, og på slutten klarte hun å berøre targeten med labben og så sette seg på kommando. Jeg gikk ut en tur med henne og hun løp løs, mens jeg klikket for at hun kom når jeg ropte og stilte seg fint opp osv. Marit (instruktøren) ventet på meg i 10 min, men hun visste ikke hvor jeg var, så jeg fikk ikke trent mer på øvelsen før fremføringen. Fikk prøvd litt med musematta da, men ikke ordentlig. Vi skulle fremføre 3 - 6 sitt først, og etterpå 3 - 6 ganger den baklengskjeda øvelsen. Det var ny musematte, jeg hadde ikke baklengskjedet før, fikk bare trent i 15 min, nye folk, ny plass osv., men jeg ble fornøyd. Hun satt seg på kommando 3 ganger, og berørte targeten 3 ganger og satt seg, men hun var ikke bevisst på at hun berørte targeten når hun satt seg. Hun tisset inne i ett hus også, hun var vell veldig tissatrengt, heldigvis er det kjempelenge siden hun ble tisset inne sist. Jeg anbefaler dette kurset veldig sterkt, det ble også lagt opp tilpasset nivåene til kursdeltagerne.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...