Jump to content
Hundesonen.no

Hva om oppdretter lyver da kontrakten skrives under?

Mirai

Recommended Posts

La oss si du kjøper en hund, og det er i tillegg til NKK sin standardkontrakt hvor det blant annet står : foreldredyrene er øyelyst fri og man kan ikke få erstatning dersom denne øyesykdommer dukker opp ved senere øyelysning (valpene lyst fri ved 7 uker).

En valpekjøper spør om å få se øyelysningspapirene, men oppdretter er midt i flytting og "det er litt kaos her akkurat nå". Men, det står jo i kontrakten som oppdretter har skrevet selv at hunden ER lyst fri, og som oppdretter skriver under på, så valpekjøperne godtar det.

Så viser det seg at den ene forelderen blir øyelyst og får påvist sykdom ca ett år etter valpene er solgt. Oppdretter "kan" fremdeles ikke få tak i papirene av øyelysningen, og det ligger heller ikke ute på nettet. "Husker ikke hvilken veterinær jeg brukte" er en av flere unnskyldninger her.

Et par mnd senere blir også det ene avkommet øyelyst og får også påvist samme sykdom.

Har man på noen som helst måte mulighet til å få noe refusjon da oppdretter gjentar seg til det kjedsommelige og ikke får tak i disse "papirene" på at hunden er øyelyst? Eller sitter man med skjegget i postkassa fordi man skrev under på kontrakten der det står at hunden er øyelyst fri?

Det er helt klart kontraktsbrudd. Du har betalt full pris for en vare med feil. Du har kraf på ny vare (hehe), refusjon eller en godtgjørelse. Kontakt forbrukerombudet, de kan hjelpe med konkrete rettigheter.

Den valpekjøperen som spurte om å få se papirene før kjøpet ble jo også fortalt at det skulle hun, men oppdretter fant dem ikke "akkurat nå, finner dem sikkert igjen senere".

Edit: Bare for å klargjøre det så er det ikke min hund som er øyelyst med sykdom :whistle:

Nå har vel denne oppdretteren allede bevist at h*n ikke er til å stole på, med tanke på registreringen av kullet. Her ville jeg gitt oppdretter en veldig kort frist til å få dokumentene på bordet, og raskt kontaktet Forbrukerrådet for hjelp når fristen er oversittet (for ingen har vel tro på at denne fristen overholdes av oppdretter).

Jeg har et spørsmål. IW spør om den som har den syke valpen kan kreve noe tilbake, men kan ikke utgangspunktet alle valpekjøperne heve kjøpet dersom det står uriktige opplysninger om foreldrenes helse i kontrakten?

Jeg lurer forsåvidt på om den med den syke valpen kan kreve noe, OG vi som har de andre hundene, uansett om de er fri eller ikke :whistle: For jeg må innrømme jeg føler meg ganske lurt når de papirene bare aldri blir "funnet".

Edit: Fikk svar på et annet forum også.

Forbrukerkjøpsloven:

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Han sa at siden hunder ikke kan rettes eller omleveres, så har man da krav på erstatning.

§ 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Forklaringen på det var selvfølgelig at NKK ikke hadde lagt det ut enda.

Ja og det er jo ikke akkurat ett ubekjent faktum at NKK har vært veldig treige ellers.

Men du har helt rett i det svaret du har fått ellers :whistle:

Håper det ordner seg, må gjerne fortelle om det, greot å vite hvordan man ligger ann skulle man havne i lignende situasjon ;)

La oss si du kjøper en hund, og det er i tillegg til NKK sin standardkontrakt hvor det blant annet står : foreldredyrene er øyelyst fri og man kan ikke få erstatning dersom denne øyesykdommer dukker opp ved senere øyelysning (valpene lyst fri ved 7 uker).

En valpekjøper spør om å få se øyelysningspapirene, men oppdretter er midt i flytting og "det er litt kaos her akkurat nå". Men, det står jo i kontrakten som oppdretter har skrevet selv at hunden ER lyst fri, og som oppdretter skriver under på, så valpekjøperne godtar det.

Så viser det seg at den ene forelderen blir øyelyst og får påvist sykdom ca ett år etter valpene er solgt. Oppdretter "kan" fremdeles ikke få tak i papirene av øyelysningen, og det ligger heller ikke ute på nettet. "Husker ikke hvilken veterinær jeg brukte" er en av flere unnskyldninger her.

Et par mnd senere blir også det ene avkommet øyelyst og får også påvist samme sykdom.

Har man på noen som helst måte mulighet til å få noe refusjon da oppdretter gjentar seg til det kjedsommelige og ikke får tak i disse "papirene" på at hunden er øyelyst? Eller sitter man med skjegget i postkassa fordi man skrev under på kontrakten der det står at hunden er øyelyst fri?

Valper blir ikke øyenlyst for den feilen. Den utvikler seg ikke så tidlig på tenkte rase.

I denne "tenkte" situasjon så gikk en annen oppdretter "god" for å ha sett de påståtte papirene. Sjekket ved samme konsultasjon som røntging fant sted på tenkt hannhund, der hund var i en alt for ung alder til at sykdommen dukker opp på den tenkte rase.

Når papirene ikke kan fremvises, og heller ikke er registrerte - så er det vel egnetlig mulig at sjekken aldri har funnet sted. Å kunne garantere at foreldrene er friske utfra tester tatt i alt for ung alder, på en rase der særlig katarakt har en veldig treig utvikling - kan vel i bestefall kalles bedrageri.

Men, kan jo kontakte NKK og høre, samt presentere dem for slikt som kontraktene og hva som står i dem.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

• Create New...