Gå til innhold
Hundesonen.no

Fuktig tørrfor

Lola Pagola

Recommended Posts

Skrevet

Åpnet en ny sekk med tørrfôr nå, og kjente at kulene var fuktige, litt myke i kantene liksom. Har stått i vaskerommet (vi bor i kjellerleilighet) i noen uker. Har aldri opplevt at maten har blitt sånn før,men denne sekken sto ganske nære vaskemaskinen, selv om jeg ikke skjønner hva det skal ha med saken å gjøre.

Vel, kanskje et dumt spørsmål, men er det bare å kaste maten eller?

Er en 15 kilos sekk.

Skrevet

Vil tro det mugner om du ikke får tørket det iallefall.

Kan jo prøve å "strø" foret ut og la det ligge til det er tørt. Vet ikke hvor praktisk det er med 15 kg, men... :-)

Ikke vet jeg noe om det er spiselig heller...

Skrevet

Gav ham litt, og han hadde ikke noe imot å spise det iallefall...

Får ha sekken åpen iallefall, også har jeg tatt den på et annet rom, så får vi se...

:=)

Skrevet

Tørker du klær i vaskerommet også? For vil tro fuktigheten fra det kan trenge gjennom sekken over tid, dersom det er papirsekk foret er i? Har du mulighet til å oppbevare foret i ett tørrere rom?

Guest lijenta
Skrevet

På felleskjøpet kan du kjøpe fortønne så slipper du det problemet med fuktig for.

Skrevet
Tørker du klær i vaskerommet også? For vil tro fuktigheten fra det kan trenge gjennom sekken over tid, dersom det er papirsekk foret er i? Har du mulighet til å oppbevare foret i ett tørrere rom?

Nei, gjør ikke det altså... så jeg lurer egentlig på om vaskemaskinen er litt lekk, og det vannet har kommet bort til forsekken, da den sto unna de andre (de andre står rett ved døren, ut mot gangen, så de blir iallefall ikke våte fra vaskemaskinen).

Har satt sekkene utenfor vaskerommet nå, har en gang som det ikke er så farlig at det står i. Men har som sagt aldri vært plaget av fuktig fôr, har vel gått 6 15 kilos sekker mens jeg har bodd her. Så det må vel ha vært pga. vaskemaskinen tror jeg.

På felleskjøpet kan du kjøpe fortønne så slipper du det problemet med fuktig for.

Ja har tittet på dem, hadde egentlig lyst på proplan tønne fra intersport, men de har jo aldri inne... (de er mye finere, og det er jo det som betyr noe, ikke sant :P )

Neida, var på nippet til å kjøpe en tønne fra FK, men så var det så lang kø så jeg gikk... sto ikke noe pris på dem heller, vet du hva de koster?

Lurer på om jeg kanskje skal kaste den maten uansett jeg (ikke skyt meg nå folkens), men fikk det billig fordi det har gått ut på dato, og fuktig fôr som er gammelt har vel uansett ikke så mye næringsverdi? Med mindre jeg gir større posjoner da. Eventuelt prøve å tørke endel av det, 15 kilo blir vel litt mye å få tørket men.

De i butikken sa at det ikke var farlig å gi den maten da, så jeg tok sjansen. Har jo stått tørt og kjølig, helt til det kom til meg :P

Guest lijenta
Skrevet

Husker ikke san eksakt hva den største tønna koster men mener det var 125 kroner på fk mener jeg. Nei det er lenge siden Brukås har hatt fortønner inne nå. Jeg og syntes Proplan sin fortønner er fine da (har bare to av dem selv).

Skrevet

Om du ikke sprer det og tørker det vil det mugne. Det vil ikke tørke i en fortønne heller. Om det er gått ut på dato og i tillegg er blitt fuktig, så hadde jeg nok kastet det jeg og. Ingen grunn til å ta noen sjanser, selv om hunden mest sansynlig tåler det, men om du ikke kaster det, sørg for at du får tørket det, og da må du nesten spre det over områder.

Skrevet
Husker ikke san eksakt hva den største tønna koster men mener det var 125 kroner på fk mener jeg. Nei det er lenge siden Brukås har hatt fortønner inne nå. Jeg og syntes Proplan sin fortønner er fine da (har bare to av dem selv).

Også er det en dalmatiner utenpå proplan sine hehe :P

Får stikke i morgen og kjøpe en fortønne, er jo omtrent nabo til fk, så ikke så veldig langt å gå.

Om du ikke sprer det og tørker det vil det mugne. Det vil ikke tørke i en fortønne heller. Om det er gått ut på dato og i tillegg er blitt fuktig, så hadde jeg nok kastet det jeg og. Ingen grunn til å ta noen sjanser, selv om hunden mest sansynlig tåler det, men om du ikke kaster det, sørg for at du får tørket det, og da må du nesten spre det over områder.

Nei, det er jo sant, var mer som forebyggende det da, til nye sekker. Ikke bare så det ikke blir fuktig, men også så det er tett, også ser det mer ryddig ut og da.

Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å tørke, det blir iallefall lite av gangen.

Betalte ikke mer enn 200 kroner, er glad det ikke var en 600 kroners sekk dette skjedde med, da hadde jeg blitt dårlig tror jeg. :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Som sagt, få en instruktør til å komme hjem til deg og se situasjonene og få hjelp til et opplegg. Dette er en hund som trenger konsekvent gjennomgående trening og rammer i hverdagen. Men få utelukket først at det ikke er noe smerter eller andre ting som påvirker adferden også.
    • Men når jeg skiller dem så biter hun meg. Hun blir helt vill i blikket og i kroppen og alt. De kan aldri være alene sammen. Jeg kan heller ikke la hun være på ett rom og jeg ber hun bli når den andre er på andre siden av døra. Da løper hun og biter meg i bånda. Eller i armen. 
    • Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...