Gå til innhold
Hundesonen.no

Brokk


Tab07

Recommended Posts

Hunden min har også brokk. Oppdretterene ville egentlig ha henne i flokken sin men ombestemte seg når de fant ut hun hadde brokk, det er jeg glad for den dag idag. Veterinæren sa da det ikke var et problem men kunne det i forbindelse med viss hun blei drektig. Men trudde ikke det skulle bli noe problem. Vi skulle på utstilling en gang å spørte ang. brokken det var ikke noe problem eller minus sa de. Men siden hun er en bc-tispe blei det ikke utstilling alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hunden min har også brokk. Oppdretterene ville egentlig ha henne i flokken sin men ombestemte seg når de fant ut hun hadde brokk, det er jeg glad for den dag idag. Veterinæren sa da det ikke var et problem men kunne det i forbindelse med viss hun blei drektig. Men trudde ikke det skulle bli noe problem. Vi skulle på utstilling en gang å spørte ang. brokken det var ikke noe problem eller minus sa de. Men siden hun er en bc-tispe blei det ikke utstilling alikevel.

Et lite navlebrokk er ikke farlig, og det trekker ikke ned på utstilling.

Det er heller ikke farlig å avle på hunder med navlebrokk såfremt brokket ikke er så stort at det egentlig burde vært operert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Eira hadde navlebrokk, men hun er operert for det. Er det ikke noe slikt at de ikke skal anstrenge seg eller noe, da? Jeg er iallefall veldig glad for at hun ble operert, for det var jo et eller annet vi måtte være forsiktige med :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eira hadde navlebrokk, men hun er operert for det. Er det ikke noe slikt at de ikke skal anstrenge seg eller noe, da? Jeg er iallefall veldig glad for at hun ble operert, for det var jo et eller annet vi måtte være forsiktige med ;)

Jeg har bare fått beskjed av oppdretter og veterinær at jeg skal følge med på det om det er noen forandringer med den. Ellers er det ikke noe spesielt vi har fått beskjed om at vi må være forsiktige med. :whistle:

Men kanskje deres hund hadde større enn min hund har, siden dere måtte operere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tispe med navlebrokk. Selve åpningen er ikke større enn et riskorn, men allikevel er den ganske fremtredende pga fettvev som har seget ut fra buken og lagt seg under huden. Som Belgerpia sier, så trekker det ikke ned på utstilling, og det er heller ikke farlig å avle på tisper med små navlebrokk.

Navlebrokker som opereres er vanligvis såpass store at (det er fare for at) innvoller kan legge seg i åpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tispe med navlebrokk. Selve åpningen er ikke større enn et riskorn, men allikevel er den ganske fremtredende pga fettvev som har seget ut fra buken og lagt seg under huden. Som Belgerpia sier, så trekker det ikke ned på utstilling, og det er heller ikke farlig å avle på tisper med små navlebrokk.

Navlebrokker som opereres er vanligvis såpass store at (det er fare for at) innvoller kan legge seg i åpningen.

Nå skal vi ikke avle på tispa vår, men jeg må bare spørre. Hun har et liiite navlebrokk (ca 2mm åpning), og jeg har forstått det slik at så lenge det er brokk i det hele tatt må hunden opereres før den avles på, på grunn av risiko for at buken skal sprekke? Synes det høres fryktelig dramatisk ut jeg, og iallefall når du sier at det ikke behøver å være farlig i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil "åpning" på navlebrokk si? Selve størrelsen på "kulen" eller er åpning noe annet?

Norma har navlebrokk, men vi har hele tiden fått beskjed om at det ikke er nødvendig med operasjon. Størrelsen på hennes "kul" er ca 2x2 cm vil jeg tro, muligens litt større. Jeg er fryktelig dårlig på øyemål, og tipper ofte for lite...

Vi har forøvrig ikke fått trekk for dette på utstilling. Jeg har heller ingen store planer om valper på henne :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Åpningen" er såvidt jeg forstår det "hullet" som er i buken. Det er vel musklene eller noe annet rart "ytterst", altså rundt/utenfor bukhulen som ikke er helt grodd sammen..? Nå var jeg flink til å formulere meg gitt! :whistle:

Men det er iallefall hullet. Det man ser er jo fettvev som kommer ut dette lille hullet, som blir en liten kul. Sita sin er vel sånn va 1x1 cm, men det varierer littegranne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei - ikke nødvendig å operere tispen før hun skal ha valper, såfremt det er et lite brokk, da. Et stort brokk (stort nok til at tarmer kan "falle ut" skal opereres uansett.

Min Moses hadde et kjempebrokk når han var ung. "Hullet" inn i bukhulen var stor nok til nesten 2 fingre når han var 8 uker gammel, og det surklet skikkelig når man trykket alt det som hadde falt ut inn igjen i buken (gjorde det hver gang man tok på han - rent automatisk). Han ble operert når han var 10-11 uker gammel, og det er selvsagt umulig å se eller kjenne det idag. Men det var et DIGERT brokk, da..

Jeg har hatt valpekull på tisper med små navlebrokk uten noen komplikasjoner. Dog har de tispene som hatt navlebrokk fått klart fler valper med samme problem enn de tispene jeg har hatt valper på som ikke har hatt det selv.

Men ikke helt vitenskapelig nøyaktig - da det er så få hunder/kull det er snakk om, men likevel..

Og selv om det er en liten kul der, er det likevel ikke sikkert at brokket fremdeles er åpent, da. Det kan godt ha lukket seg, men litt væske og "gørr" har blitt igjen utenfor buken. (I mangel på bedre måte å forklare det på)

Og nei - har riktignok opplevt EN gang at den dommer poengerte brokket på en av mine - men i forhold til alle de 100-vis av gangene jeg har stilt hunder med liten kul på magen er det ikke på noen måte et problem i utst.ringen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke lest en rasestandard hvor det står noe om navlebrokk.

Og en dommer skal granske en hund rimelig nøye for å oppdage brokket.

X'en har et lite brokk, men det er jo midt under, og det er jo ingenting annet der dommer skal sjekke. Dommer fører hendene langs ribbein og lend, langs rygglinje og hale, kjenner på forbryst, skuldre, bein fram og bak, samt ansikt. Men det er ikke noe på magen de skal sjekke, så en hund skal være ganske liten for at dommers fingre skal tilfeldigvis komme borti navlebrokket mens en sjekker noe annet.

Jeg har heller ikke hørt i Norge anbefaling om å operere ethvert navlebrokk, det har aldri vært snakk om å operere bort X'en sitt.

Men en dansk oppdretter har hatt syv kull, og ifølge kullstatistikken er tre valper i et kull, to valper i et kull og fem valper i et kull opereret for navlebrokk før levering. Så det kan virke som om det er en rutinegreie som gjøres, om ikke annet så i hvert fall av denne oppdretter. Med mindre alle faktisk har hatt over gjennomsnittet store brokk.

Noen som vet mer om danske regler og praksiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...