Gå til innhold
Hundesonen.no

Hollandsk gjeterhund

Rosin

Recommended Posts

Skrevet

Vil dere anbefalle å skaffe en hollandsk gjeterhund til en som ikke har planer om å drive aktivt med agility, spor eller andre typer hundesport?

Hvor mye aktivitet bør en slik hund ha ? (Jeg vet det er vanskelig å si noe konkret, men et minimumsnivå går det vel kanskje ann å tenke seg til....? )

Skrevet

Nei, beklager det vil jeg ikke.. Hollenderene er rivgjern og arbeidsnarkomaner (som jeg kaller det :wink: ) og trenger derfor å få brukt både kropp og hodet ganske mye. Stort aktivitetsbehov med andre ord.

Hvis ikke du har tenkt å drive innen hundesporten så hadde jeg valgt en annen rase som ikke krever så mye som denne..

Skrevet

Gåturer med mye lydighetstrening og bære kløv var det jeg hadde tenkt til å bruke den til. Og kanskje lurecoursing (hvis det blir mynde jeg skal ha da, andre raser er vel kanskje ikke så godt egnet til det )

Får vel kanskje finne noe annet ja...

Skrevet

må si meg enig med marianne her altså. Har sett hollendere i aksjon. Og det er ikke for ingenting at den jeg trente ag sammen med gikk under kallenavnet "flyvende hollender". Dette er bc på høyt nivå.

Skrevet

Absolutt ikke! Hollender er som en BC eller bruksbelger/bruksschäfer- du bør ikke kjøpe en til tur og kløv og hverdagslydighet..

Skrevet

For å skli ut litt i min egen tråd her; Vil dere si det samme om dobberman? Er disse også for aktive til å bare kunne brukes til hverdagslydighet, turer og kløv?

Skrevet

Djervekvinnen her inne har doberman, og tror ikke hun driver med noe aktivt innen hundesporten med Hera..?

Men det kan vel hun forklare litt mer om. :)

Men sier som de andre, ikke kjøp hollender hvis du bare skal bruke den til litt lydighet, kløv og turer. :D

Skrevet
Djervekvinnen her inne har doberman, og tror ikke hun driver med noe aktivt innen hundesporten med Hera..?

Men det kan vel hun forklare litt mer om. :)

Men sier som de andre, ikke kjøp hollender hvis du bare skal bruke den til litt lydighet, kløv og turer. :D

Og Calina. :wink:

Skrevet

Og Calina. :wink:

Ja, men hun driver med IPO eller nå hva det er..

Så det er jo en hundersport?

Så da teller hun egentligt ikke. :D

Skrevet

Ja, men hun driver med IPO eller nå hva det er..

Så det er jo en hundersport?

Så da teller hun egentligt ikke. :D

Åja, stemmer det. :D

Glemte det jeg. :D

Skrevet

Jes here i am! :D Ja jeg bruker ikke min dobermann i noen hundesporter. Jeg har min hund som familiehund og driver vanlig hverdagslydighet, lek, hobbyspor, skogsturer, kløv, sykkel osv. Det går helt fint! :) En dobermann er en brukshund, og er i sitt ess hvis den får arbeide mye, for den er aktiv og har mye energi. Derfor bør du ha anledning til å slippe hunden løs slik at den får løpt ut sitt daglige energi, hvis du ikke jobber med den til vanlig. Finn også ting den kan gjøre for å bruke hodet. Det elsker denne rasen. Det er ikke en lett rase, men er du villig til å bruke mye tid og krefter på å tilfredstille din dobermann, og tar arbeidet seriøst, er det en flott familiehund. Minst like viktig for å få en harmonisk og rolig hund er å trene mye på ro-trening. For hunden har et høyt stress nivå, og trenger trening på å kunne slå dette stresset av.

Si ifra hvis det er noe mer du lurer på.

Skrevet

Men allikevel er ikke dobermann og hollandsk gjeterhund helt det samme. Utifra det jeg vet/har lest/har hørt om den er det en rase som for det første ikke passer i ukyndige hende,r som mallen, og i likhet med den, også trenger masse å holde på med. Å kløve, drive hverdagslydighet eller gå turer vil ikke være nok. Hvis du ser på sidene til www.hollyboom.com, en norsk oppdretter av hollandsk gjeterhund, vil du se bilder der de driver med alt fra ettersøk på skadet vilt, til søk av sprengstoff, sporing og agility. Dette er en rase som bør få jobbe masse!

Skrevet

Det kan jeg ikke uttale meg om, jeg har ingen erfaring med dobermann. Det jeg vet er at en hollandsk gjeterhund er en hardbarka brukshund, i likhet med malle, bruks schäfer, aussie, border collie. Jeg mener det er feil å bruke en så ressurssterk hund til kun turgåing, kløving osv. Jeg mener disse hundene virkelig bør jobbes med, og at om du kun skal ha en hund som blir brukt som familiehund/turhund bør du kanskje velge en rase som ikke er avlet kun for bruks! Hollandsk gjeterhund er ikke engang avlet kun med tanke på utstilling, som endel nye schäfere er. Det er en brukshund, og da mener jeg det ligger i ordet at hunden skal brukes til noe, at den skal få en viktig oppgave..

Men for all del, den får sikkert et fullverdig og lykkelig liv selv om den ikke blir brukt aktivt. :):D

Skrevet

Ja jeg er også av den formening om at hunder som BC osv bør brukes til noe. Har sett en del triste eksempler på hunder som ikke har blitt brukt og som har endt opp som "problemhunder" pga dette. Det er derfor jeg forhører meg litt før jeg evt velger rase. Og da kan jeg vel egentlig se bort ifra hollenderen siden jeg sansynligvis ikke får gitt den det den krever av mental aktivitet.

(Med aktivitet går jeg ut ifra at dere mener sporter hvor hunden får brukt hodet sitt, itilegg til kroppen? Agility osv?)

Synd, for det er en slik flott hund. Møtte en istad, kjempeflott. :lol:

Skrevet
Ja jeg er også av den formening om at hunder som BC osv bør brukes til noe. Har sett en del triste eksempler på hunder som ikke har blitt brukt og som har endt opp som "problemhunder" pga dette. Det er derfor jeg forhører meg litt før jeg evt velger rase. Og da kan jeg vel egentlig se bort ifra hollenderen siden jeg sansynligvis ikke får gitt den det den krever av mental aktivitet.

(Med aktivitet går jeg ut ifra at dere mener sporter hvor hunden får brukt hodet sitt, itilegg til kroppen? Agility osv?)

Synd, for det er en slik flott hund. Møtte en istad, kjempeflott. :lol:

Du kan jo ta kontakt med oppdretter, for jeg har ikke såå mye personlig erfaring. Har bare veldig lyst på en, så har lest alt jeg kommer over. Og for meg virker de som utpregede arbeidshunder, derfor synes jeg kanskje det ville være litt synd å ikke "bruke" hunden.. Jeg vet, de er fantastiske!! Men det kan jo være du har lyst til å f.eks spore litt eller noe sånt? Da er de jo perfekte hunder!

Skrevet

Rimfrosthuldra :P

Jeg bare lurer, hva er det egentlig du har tenkt å bruke hunden til, hvis du skal kjøpe hund? Alle hunder trenger jo både mental og fysisk stimulering, i mer eller mindre grad, og det bør man være klar over før man kjøper seg hund. Sier ikke at du ikke er det altså :P Men det virker som om du kikker mest på ganske krevende hunder, mens du ikke har tenkt å bruke de til noe spesielt.

Skrevet
Rimfrosthuldra :P

Jeg bare lurer, hva er det egentlig du har tenkt å bruke hunden til, hvis du skal kjøpe hund? Alle hunder trenger jo både mental og fysisk stimulering, i mer eller mindre grad, og det bør man være klar over før man kjøper seg hund. Sier ikke at du ikke er det altså :P Men det virker som om du kikker mest på ganske krevende hunder, mens du ikke har tenkt å bruke de til noe spesielt.

Tenkte bare den skulle ligge på sofan og se søt ut jeg :roll:

Det står i tråden hva jeg skal bruke den til. :P

Skrevet

Tenkte bare den skulle ligge på sofan og se søt ut jeg :roll:

Det står i tråden hva jeg skal bruke den til. :P

Ja, ikke sant :P Nettopp det jeg trodde.. Hehe.. Neida.. Bare lurte jeg :P

Skrevet

Den blir nok brukt ja! :P

Har sett litt for mange triste eksempler på hunder som kun får fysisk trim, og mange av disse har blitt lite hyggelige etterhvert :S

Skrevet

Du bør kanskje skaffe deg en litt mer selskapshund enn en sånn arbeidshune. Men alle hunder bør jo få både mental og fysisk trening da.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...