Gå til innhold
Hundesonen.no

Positiv forsterkning på diskusjonsfora

bardmand

Recommended Posts

Merk: Denne posten er ikke rettet mot spesifikke brukere eller inspirert av en spesifikk tråd. Dette er funderinger jeg har gått med en stund, og vil gjerne at de som har noe å legge til gjør det.

Mange av oss har med etter hvert kommet fram til at positiv forsterkning er den mest hensiktsmessige og ikke minst hyggeligste måten å forme atferden til våre firbente. Klarer vi å overføre denne innstillingen til hvordan vi argumenterer på diskusjonsfora og i hverdagen? Jeg tror nemlig det kan være vel så effektivt som å forsøke å overbevise "annerledestenkende" på mer aggressive måter.

Når det gjelder nettfora som doggis har jeg noen enkle forslag:

1. Det finnes alltid noe å berømme i en post. Gjør det! Om en bruker mener at man MÅ straffe hunden sin for at den ikke skal ta over som hersker i familien: Berøm i det minste vedkommende for at h*n ønsker å leve et harmonisk liv med en hund som ikke er til belastning for omgivelsene. Vi mennesker er svake for ros, og vil nok heller høre på de som viser oss positiv oppmerksomhet enn de som skriker til oss.

2. Unngå karakteristikker. Selv om du synes motdebattanten din er udugelig, uintelligent, lat og sta, hjelper det lite å fortelle vedkommende det. Dette gjelder også indirekte formuleringer: "Jeg har aldri sagt at du er dum, bare at det er dumt å..." - det går ut på ett for den som blir latterliggjort. Prøv heller med: "Jeg tror det hadde vært lurt av deg å forsøke ..." - da gir du den du diskuterer med muligheten til å vise seg som smart nettopp ved å gjøre det du foreslår!

3. La aldri en mulighet til å berømme noen for å vise vilje til nytenkning gå fra deg!

4. Husk at positiv straff må være konsekvent for å fungere. Om din utskjelling skal få noen til å endre mening, må ingen andre komme og gi støtte til den du har skjelt ut. Hvor sannsynlig er det på et nettforum?

5. Dersom du blir veldig opprørt av et innlegg: Vent med å skrive - eller i hvert fall å poste. Ikke start prinsipielle debatter fra noe du ble opprørt av i en annen tråd før det har gått noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meget bra tenkt.

Det er utrolig mange dyktige personer her inne som har så mage gode råd.

Hvis de hadde presentert disse rådene på en positiv måte så hadde de kunne hjulpet så mange flere.

Jeg går ut i fra at de som kommer med råd gjerne vil at de skal bli tatt til følge, sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra skrevet av TS... Noen av de samme tankene har slått meg.

Det er slett ikke umulig å få meg til å forandre mening om noe med konstuktive tilbakemeldinger.

Men provokasjoner og spydigheter derimot har helt motsatt effekt, og gir bare inntrykk

av at motparten ikke har noen vettuge argumenter i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :lol:

Men.. jeg syntes hete diskusjoner er det mest spennende å lese :icon_confused:

Og blir man provosert og vil svare skikkelig for seg, lærer man kanskje mer ? Men det bør være en viss grense såklart..!

Vet ikke, og kan vel ikke akkurat skryte på meg å delta i nevnte diskusjoner her inne i noen stor grad enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode poenger! Folk leser og deltar i diskusjoner av en mengde ulike årsaker, og det må det være åpent for, helt klart! Det gjør jeg selv også, og selvsagt kan både temperament og kverulantinstinkt slå inn hos meg også ... Likevel tror jeg at jeg vil holde fast på at det kan være konstruktivt å tenke positiv forsterkning om man faktisk ønsker å overbevise noen om ens eget standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. Ignorer uønsket atferd

Det blir jo kjedelig her hvis vi skal være så saklige og positive hele tiden. Blir helt svett av sånt, jeg. Ærlig talt er det svært skjelden jeg går inn for å forme andres atferd her inne også. Noen ber jo om råd (definerer sin egen forsterker) og blir furtne når de får noen fordi det var ikke akkurat sånne råd TS hadde forestilt seg. I slike tråder kan jeg glatt innrømme at jeg kan bli litt OT og leke litt med egne og andres usakligheter. Det akter jeg å fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo kjedelig her hvis vi skal være så saklige og positive hele tiden. Blir helt svett av sånt, jeg. Ærlig talt er det svært skjelden jeg går inn for å forme andres atferd her inne også. Noen ber jo om råd (definerer sin egen forsterker) og blir furtne når de får noen fordi det var ikke akkurat sånne råd TS hadde forestilt seg. I slike tråder kan jeg glatt innrømme at jeg kan bli litt OT og leke litt med egne og andres usakligheter. Det akter jeg å fortsette med.

Oj igjen. Det er selvfølgelig jeg som skrev dette innlegget.

Glemte å kommentere ignoreringen. Det er lurt. Man må ikke svare i tråder man ikke liker. Blir man furten kan man bare kutte ut å lese en tråd. Det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig, men du skal ha for initiativet Bardmand!

Og jeg er enig med Gråtass altså. Jeg diskuterer ikke med folk for at de på liv og død skal være enige med meg, slets ikke. Jeg er ikke på forum for å "trene" de andre på forumet, være seg på negativt eller positivt vis! (Fnis.. ny gren? "Forumsdeltager-lydighet", eller IPO?). Nå mener jeg ikke å gjøre narr av verken Bardmand eller de som er enige med Bardmand, men jeg er ikke her for å trene folk eller bli trent av andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er enig med Gråtass altså. Jeg diskuterer ikke med folk for at de på liv og død skal være enige med meg, slets ikke. Jeg er ikke på forum for å "trene" de andre på forumet, være seg på negativt eller positivt vis! (Fnis.. ny gren? "Forumsdeltager-lydighet", eller IPO?). Nå mener jeg ikke å gjøre narr av verken Bardmand eller de som er enige med Bardmand, men jeg er ikke her for å trene folk eller bli trent av andre!

Nei det kan så være. Mange som sikkert ikke er det.

Man trenger da vel heller ikke å være enig bestandig. Det hadde jo vært fryktelig kjedelig.

Det er jo helt greit med en ordentlig diskusjon. Man trenger ikke bli ufin for det.

Uansett så er det en fin regel å ikke være mere tøff på ett forum enn man ville vært "face to face" med en person.

Jeg tør vedde på at mange her inne ikke ville vrengt ut av seg så mye hvis de ikke satt skjult bak ett tastatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så basenji-eiere er akkurat like egne som hundene sine? ;-) Neida, jeg mener ikke å "omvende" eller manipulere eller "trene" noen. I enkelte debatter har jeg likevel et lønnlig håp om at enkelte skal kunne komme på bedre tanker, til beste for hundene sine. Det handler ikke om å "trene" forumsdeltakere, men om å forsøke å holde kommunikasjonslinjene åpne, og ikke sette folk i en situasjon der de føler at de taper ansikt om de innrømmer å ha tatt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Fundere på om man skal bli snill og diplomatisk, kjedelig tante som klapper uvitende idioter på hodet og sier stakkars deg...*.... *konkludere med at NEI - det blir da alt for kjedelig - vi har vel ikke tenkt at dette skal bli Canis II ?*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Fundere på om man skal bli snill og diplomatisk, kjedelig tante som klapper uvitende idioter på hodet og sier stakkars deg...*.... *konkludere med at NEI - det blir da alt for kjedelig - vi har vel ikke tenkt at dette skal bli Canis II ?*

Kranglefant :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så basenji-eiere er akkurat like egne som hundene sine? ;-) Neida, jeg mener ikke å "omvende" eller manipulere eller "trene" noen. I enkelte debatter har jeg likevel et lønnlig håp om at enkelte skal kunne komme på bedre tanker, til beste for hundene sine. Det handler ikke om å "trene" forumsdeltakere, men om å forsøke å holde kommunikasjonslinjene åpne, og ikke sette folk i en situasjon der de føler at de taper ansikt om de innrømmer å ha tatt feil.

:icon_confused: Kanskje det.. Nei, jeg er nok mange hakk "snillere" enn basenjien min! Jeg er vel blitt så gammel og sur at slike lønnlige håp er skrotet for lengst! Imidlertid så har det vært burdiskusjoner som har vært rimlig hissige som allikevel har "omvendt" folk. Jeg tror ikke det er ufinhetsgraden som avgjør egentlig, men saklighets grad - verdien av argumentene på en måte - nesten uansett hvordan de fremføres. Selv har jeg null toleranse overfor de som skriver innlegg hvor de spør etter råd og som så blir sutrete og klaget og maser om ufinheter når rådene som kommer inn ikke er i tråd med deres oppfattning. Jeg synes tonen her er stortsett fin jeg, litt krasst nå og da kanskje men da synes jeg kanskje at folk skulle prøve Canis litt over tid - tror de vil ende opp tilbake på doggis altså..

Å grøss neitakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er ufinhetsgraden som avgjør egentlig, men saklighets grad - verdien av argumentene på en måte - nesten uansett hvordan de fremføres.

Det tror jeg du har mye rett i. Samtidig: Om du tar deg tid til å argumentere saklig i en diskusjon, så innrømmer du jo meningsmotstanderen tilstrekkelig intelligens til å forstå argumentene dine og verdi nok til at du bruker tid på en diskusjon med vedkommende. Kan du være enig i at det kan ligge en form for positiv forsterkning i det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg du har mye rett i. Samtidig: Om du tar deg tid til å argumentere saklig i en diskusjon, så innrømmer du jo meningsmotstanderen tilstrekkelig intelligens til å forstå argumentene dine og verdi nok til at du bruker tid på en diskusjon med vedkommende. Kan du være enig i at det kan ligge en form for positiv forsterkning i det også?

Ja absolutt! Men bare for å kverulere litt - på et forum som dette her kan man ofte kommer over saklige argumenter usaklig fremført! Når innlegg helt mangler noen som helst form for argumentasjon, bare hetsing i den ene eller den andre rettning, pleier jeg å hoppe over dem (eventuelt more meg litt hvis de er morsomt formulert, men tar dem jo ikke alvorlig). Synes stortsett ikke slike innlegg er noe å hisse seg opp over jeg, og det er vel i bunn og grunn disse sporadiske trådene om krasshet/ufinhet etc dreier seg om - at folk lar seg hisse opp/blir såret av møkkainnlegg og så blir det bruduljer og så skal det utestenges og modereres og vonbrotne stoltheter skal godsnakkes med .. akkurat sånt har tatt rotta på Canis i mine øyne, og jeg er redd for at sånt kunne skje her på doggis også - synes det er greit her og vil ikke ha noen "nå skal vi være snille mot hverandre dagen lang"-kampanje (ikke at jeg mistenker deg for noe slikt Bardmand - men sånt skjer fort.. akkurat som massemdia og politkere det - nok kjas i media og politikerne er kjappe til å bytte mening!)

Edit: og jeg ser absolutt at du lever etter egen lære! Men jeg lar meg ikke påvirke så mye av innledende setninger av type "Det tror jeg du har mye rett i"! Har hatt for mange sjefer som har gått på lederskapskurs som de så utøver på sine undersåtter på mer eller mindre bevisstløs måte - man ser fort de triksene der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja absolutt! Men bare for å kverulere litt - på et forum som dette her kan man ofte kommer over saklige argumenter usaklig fremført! Når innlegg helt mangler noen som helst form for argumentasjon, bare hetsing i den ene eller den andre rettning, pleier jeg å hoppe over dem (eventuelt more meg litt hvis de er morsomt formulert, men tar dem jo ikke alvorlig).

Synes ikke du kverulerer, jeg! Du skriver jo her at du nettopp ignorerer innlegg du ikke synes er verd å argumentere mot, så da gjør du akkurat som jeg synes du skal! Klikk! ;-)

Edit: og jeg ser absolutt at du lever etter egen lære! Men jeg lar meg ikke påvirke så mye av innledende setninger av type "Det tror jeg du har mye rett i"! Har hatt for mange sjefer som har gått på lederskapskurs som de så utøver på sine undersåtter på mer eller mindre bevisstløs måte - man ser fort de triksene der!

Jeg gjør kanskje ikke det utenfor denne tråden, da... Og det blir jo veldig synlig i en slik tråd - man skal jammen ikke være mye hyggelig i en slik tråd før det virker påtatt, DET HAR DU JAMMEN RETT I! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ikke er ute etter å 'omvende' eller å få folk til å forandre mening; hva er egentlig poenget med å diskutere i det hele tatt? er det for kveruleringen i seg selv, og for å få ut litt frustrasjoner?

Når jeg diskuterer er det gjerne fordi jeg mener noen tar feil, og vil gjerne ha de til å se min side av saken.

Men blir jeg provosert hender det at horna vokser ut, og kveruleringen blir viktigere enn saken.

For øvrig, holder denne diskusjonen et fint og saklig nivå :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ikke er ute etter å 'omvende' eller å få folk til å forandre mening; hva er egentlig poenget med å diskutere i det hele tatt? er det for kveruleringen i seg selv, og for å få ut litt frustrasjoner?

Når jeg diskuterer er det gjerne fordi jeg mener noen tar feil, og vil gjerne ha de til å se min side av saken.

Men blir jeg provosert hender det at horna vokser ut, og kveruleringen blir viktigere enn saken.

For øvrig, holder denne diskusjonen et fint og saklig nivå :icon_confused:

Jeg ser ikke noen på dette forumet som bare er ute etter å lage bråk. En og annen er det, men de forsvinner fort. Ellers så tenker jeg at de aller fleste diskuterer for å 'omvende' folk, og at av og til så vokser horna litt kjappere ut enn høyst nødvendig i visse diskusjoner hos begge parter.

Forøvrig støtter jeg Siri og TonjeM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...