Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommando for spor


Bjørg Eva

Recommended Posts

Ett lite problem i den store sammenhengen, men jeg har gått "tom" for kommandoord :ahappy: Så hvordan skal jeg fortelle hunden min at det nå er tiden for å søke spor? Jeg kan ikke bruke "Søk". Dette ordet forbinder han med neseprøve og har da lært at man søker ikke så langt fra meg og stille og rolig. Dette funker bare ikke å bruke i andre sammenhenger har jeg erfart...

Så hva skal jeg si? Bare "spor"? Og bare "Felt" til feltsøk? Må vel funke det?

Hehe, ble mange spørsmål det her og ganske utrolig hva man kan bruke tid på å fundere over :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommando er jo det du selv bestemmer at det skal være, så om du vil si "spor"/"felt" så er ike det noe problem. Selv har jeg "Søk spor" på sporoppsøk og "jah søk" på felt. "Jah" er en universalkommando som betyr at han får lov til å gjøre noe. Et utløsningsord. Søk er også et ord jeg bruker når de får godbitsøk også. Mye brukt kommando både "jah" og "søk", men ingen av hundene er forvirret, er situasjonsbetingede kommandoer.

Edit: Ei veninne av meg gikk tom for søksord, så i feltet bruker hun "tingen", og i spor bruker hun "finn pinnen":ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gi han et arbeids tegn i tilleg til kommando? jeg kommanderer sitt når vi er i nærheten av sporet, så ruller jeg opp sporlina og kaster den ut, knepper den på og så "spor"... Har andre rutiner før feltsøk,runderingen osv..

Bruker forøvrig søk apport på felt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør henne mens hun er i sitt: "Er du klar?" Så: "Værsågod ", "Finn ballen, Ingvild, etc", mens jeg knipser av båndet og sender henne i retningen hun skal starte søket. I tillegg har jeg "Neiiii, hjelp meg. Hent den da, Fibi. :ahappy: " Det er når vannflaska har trilletrulla ned en skrent og jeg ikke gidder, orker, klarer å hente den selv. Da er hun jo løs og på snusern i sin egen verden sånn i utgangspunktet. Vi er jo sonenopplært i spor og har nok dermed ingen faglig tyngde i utførelsen. Ikke det at vi ikke har fått gode råd, men nettopplæring i praktiske fag, blir jo litt begrenset. :lol:

EDIT: Dessuten er jeg rå på dobbeltkommandoer med armen som retningsviser. Hemningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg bruker "søk" på alt, jeg... Bruksspor, godbitsøk, feltsøk, søk etter leker også videre. Bikkja skjønner jo hva hun skal gjøre ut i fra hvordan situasjonen er, hvordan jeg oppfører meg og hva som har skjedd før kommandoen kommer, så "søk" blir mer et ok-nå-kan-du-starte-signal enn et signal som forteller hunden akkurat hva hun skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 'søk' i feltsøk og ellers på tur feks hvis vi kaster pinner osv, i sporet bruker jeg 'søk spor'. Det er såpass forskjellige settinger at han skiller helt fint. Ellers kan du jo si dobørste om du vil, det betyr jo ingenting for hunden. Det eneste jeg passer på er at det må være litt naturlig for meg å si den kommandoen i den settingen, ellers sier jeg bare feil. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 'søk' i feltsøk og ellers på tur feks hvis vi kaster pinner osv, i sporet bruker jeg 'søk spor'. Det er såpass forskjellige settinger at han skiller helt fint. Ellers kan du jo si dobørste om du vil, det betyr jo ingenting for hunden. Det eneste jeg passer på er at det må være litt naturlig for meg å si den kommandoen i den settingen, ellers sier jeg bare feil. :blink:

Og dobørste er liksom ikke naturlig å si når man skal ut og gå spor, mener du? :) hehe

Jeg sier det samme som deg, "søk spor" når vi søker spor, og søk på alt annet som skal søkes etter.. Bortsett fra med Dinamor, da sier jeg "finn ballen" når vi går felt.. Og "hent den da".. Og "nei, du må ta den med deg"..

- Det er godt hun aldri skal konkurrere i felt.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hehe godt det er fler som ikke har helt standard kommandoer på alt ;) Bruker vel i grunn det som er mest naturlig der og da tenker jeg. På felt har det så langt vært "Jah!" så er hunden over alle hauger... hehe. Men burde legge til noe der føler jeg, da Jah! er universellt her også for Du får lov osv... Og det er vel helst det at man bør ha kommandoer som blir naturlig for en å si, men der stoppet det for de kommandoene var allerede brukt til andre ting.

Tidligere sa jeg i grunn bare søk om feltsøk, men når vi begynte med neseprøver fikk jeg "feltsøk" over hele appellbanen, derfor vil jeg ikke bruke søk i noen annen sammenheng nå som han har forstått det der.

Men som sagt ikke noe stort problem, bare nysgjerrig på hva alle andre gjør. "Søk apport" er som sagt neseprøver og da er det 10-15 meter ut og rolig, behersket søk over pinner. Han sitter nemlig ikke lenge nok ved siden av meg til å høre mer enn søk om jeg sier søk felt... hehe. Vil heller ikke blande inn apporter i skogen, jada, sær jeg... men vi har da hopp apport, søk apport og høyre apport, venstre apport osv... Nok apportkommandoer føler jeg ;)

Arbeidstegn kan man jo si han har, han tar ikke feil om det er feltsøk eller rundering, men ser litt teit ut å bare stå og si "jah!" på felt. Så da tenker jeg det blir jah,felt eller noe... hehe. Spor kan han jo ikke så der skjønner han jo selvfølgelig ikke noe... og det gjør forsåvidt ikke jeg heller så da stille vi likt. Vi har gått totalt fire spor tror jeg det er. Har prioritert runderingen jeg og tar sporet sånn etterhvert.

Dobørste har jeg ikke sett i skogen så langt, men oppvaskbørste har da vært feltgjenstand ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...