Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store hundebæsj debatten..


Ross

Recommended Posts

Så lenge man tar seg til rett på andres eiendom/bruksrett, så er ikke dette noen forskjell nei. Tar man seg til rette, så tar man seg til rette. Argumentet for at dritten ikke merkes, blir samme som bil og sykkel blir brukt når du ikke skal ha det og dermed ikke merker det heller.

Klart det er forskjell på å ta seg til rette og å ta seg til rette. Jeg kan fint gi kjæresten til bestevenninna mi en vennskapelig dytt på skulderen, men jeg kan ikke gå hen og dele et samleie med ham liksom. Jeg kan flytte sykkelen til naboen om den står i veien for meg, men jeg kan ikke stjele den. Man kan sikkert argumentere for at sykkelen er min og bare minminmiiin og at naboen bryter eiendomsretten om han såvidt tar på den, men det er det som går på tvers av normal folkeskikk. Ikke naboen som tok på'n.

Jeg mener det er normal høflighet å gjøre det enklere for folk å ta ansvar og plukke opp møkka jeg, via å låne bort en kubikkcentimeter eller to. Det virker det heldigvis som alle andre gjør også. Du derimot minner meg om en triggerhappy sørstatsamerikaner som roper med Cartman-stemme; "It's my property goddamit! You go to hell and you die!" før han plaffer løs på enhver som skulle snuble inn på plenen hans. Det virker heldigvis som du er i et ubetydelig mindretall. Thank doG for det, for dette blir for dumt.

Er verden blitt en slik plass at man må passe på bikkja med argusøyne slik at den ikke pisser på naboens busk uten at den er spesifikt merket at det er tillatt? Eller at man plent må bære tyggisen sin i hånda til man kommer hjem til seg selv og kan kaste den i sitt eget helt private avfall. Om man tilfeldigvis er røyker (=sosialt avskum på lik linje med hundeeier forøvrig) så må man for all del ikke kaste sneipen i søpla til herr Hermansen heller, det kan jo hende at den kan lukte en anelse sneip av den ellers søppeldunstende dunken. Servietten som er innklint med sennep fra ostepølsa du kjøpte på Statoil er det bare å pakke ned i bukselomma, for tenk om naboens søppelbøtte ikke liker sennep, den kan jo bli støtt må vite.

Vi skal da ikke måtte gå på tå og liste oss rundt i verden bare fordi vi har hund. Eller bare fordi vi eksisterer for den saks skyld.

Og ja. Jeg har kastet posen i søpla til naboen men han stod i hagen. Et vennskapelig nikk fra begge involverte. Big effin' deal liksom. Jeg setter pris på at vi begge har normal folkeskikk.

Om jeg en gang snubler over en som går i fistel over at jeg bruker søpla deres så blir nok reaksjonen min som bastian skriver her over. Jeg nikker vel og sier halvhjertet sorry, men inni meg himler jeg med øya og tenker at jammen finnes det mye snåle folk her i verden. Det må føles kjipt å være så smålig.

Mari out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

*fnis* Jeg er heldigvis veldig bortskjemt og bor i et område med masse offentlige søppeldunker. Jeg kaster ikke posen i søppelrommet i blokka engang jeg. Jada "unskyld-at-jeg-er-til" er mitt mellomnavn. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en historie nå, da en dame i fjor sommer kommer forbi huset vårt og hennes to STOORE(hehe)mynder bæsjer rett utenfor borten til hagen vår og hun bare går.

Mamma som ser dette fra kjøkkenet vrenger opåp vinduet å skriver at hun må for helvettte plukke opp møkka etter seg. Damen svarer med samme mynt og sier at hun ikke pleier å få bruke søppelkassene til andre mennesker, og at hun ikke orker å dra på de store bæsjeposene så hun skulle ta de på veien hjem. Mamma roper tilbake at hun kan bruke hele søppelkasse om hun vil så lenge hun plukker opp møkka. Jeg sto litt små flau i hagen og lo litt for meg selv av hele situasjoene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta samme vanlige ruta her i gaten når jeg går på tur med Kaisa.

Hun har en fast plass der hun gjør fra seg og det er ikke lang hjemmene ifra, og da trenger jeg ikke å hive posen i noen andre sin søppelkasse.

Men når vi går en annen vei eller en lang tur kan det noen ganger hende at jeg hiver den i andre sin søppelkasse.

Jeg mener heller ikke at det er noe problem at andre hiver det i fks. min søppelkasse.

Det er MYE bedre enn at de hiver den i naturen!

Og hvis folk greier å kjøpe seg hund, skal de i så fall greie å kjøpe poser, plukke opp etter den og hive posen i bosset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er verden blitt en slik plass at man må passe på bikkja med argusøyne slik at den ikke pisser på naboens busk uten at den er spesifikt merket at det er tillatt?

Det er vanlig folkeskikk å ikke la hunden tisse verken på gjerde eller andre ting som er privat. Det ene er at det stinker, det andre er at andre hunder tisser der også pga det. Det tredje er at busken mest sannsynlig vil bli missfarget/dø pga det. (siste er noe jeg tror, da jeg vet hvordan gress blir seende ut av tisset fra vår hund)

Mulig du syns det er greit, men jeg er av en annen oppfatning og mener mitt syn er vanlig folkeskikk.

Selv har jeg ingen dunk og kaster aldri i andres dunk uten lov - hvorfor? Fordi jeg liker ikke at noen tar seg til rett hos meg, så enkelt er det. Min pose tar like lite plass som alle de som argumenterer for dette.

ps: å flytte en sykkel er ikke det samme som å BRUKE den - man BRUKER dunken. Lukten og at den kan grise til er der hele tiden, samt overtrampet med at noen andre bruker ens eiendom/bruksrett. (ingen som bare holder posen nedi i 2 sek og tar den med seg videre)

Var noen som prøvde å stjele min sykkel og jeg tok han på fersken. Jeg er egentlig imot vold, men før jeg rakk å tenke, så klappet jeg ned fyren. Ikke noe å være stolt av, men det skjedde altså. Hadde jeg hatt dunk og sett noen som har kastet sin dritt der uten lov, så vet jeg at jeg har reagert, men vet ikke hvordan. Man kan mene hva man vil om folkeskikk både fra hundeeiere og dunkeier, men det er altså uansett hundeeieren som starter det hele hvis det blir bråk ut av det.

Ja, jeg er ganske forbannet på folk som bare tar seg til rett og kanskje derfor jeg argumentere såpass for mitt syn. Men jeg er møkk lei av f.eks når man står i lang kø, så sniker det seg en inn forran i køa. Man merker ikke mye til det i tiden man må stå, men med hvilken rett og hva f... tror de de er? Hvordan har det blitt hvis alle bare tar seg til rett slik og på andre måter. (kanskje en liten digresjon dette ^^)

Mange snakker om mitt mitt mitt som at det er andres feil at DU(DE) ikke klarer å bære en liten pose eller 2. Hvor vanskelig er det - høres jo ut som det er verdens undergang hvis dere ikke får brukt andres eiendom til deres ansvar som dere skaffet dere frivillig. Det er det minste vanskelig for meg, men så syns jeg ikke dritten er noe å skjemmes for heller jeg da - jeg viste hva jeg gikk til når jeg skaffet hund.

Så det er jo helt frivillig for hver enkelt å bruke andres dunker og bagatellisere det, men sørg da for samme bagatellisering når/hvis dere får en dritt eller annet i bakhodet (som sagt før) Ta dere til rette og la andre gjøre det også da (heldigvis er det få som svarer med en reaksjon da)

ps: mulig jeg høres litt krass ut, men det er ikke så ille som det høres ut. Liker å si ting rett ut og å argumentere for ting jeg mener og prøver bare å få fram hva som kan skje. Det er tross alt de som ikke engang har tenkt seg tanken på at noen reagerer på at de bruker andres dunk og greit at de er obs på dette.

Beklager hvis noen føler seg støtt på noen måte med mitt ordbruk/argumentasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja pokker heller, Skrotum. (Passende navn forresten.) Vi får nesten få kommunen til å sette opp egne tissebusker til hundene våre slik at ingen kan komme til å bli utsatt for litt hundeurin på eiendommen sin. Vi må vel holde bikkene unna lyktestolper, offentlige søplebøtter, og husvegger med det samme også. Det er jo ikke våre ting de pisser på, vi har ingen råderett til å bruke lyktestolpene til vårt eget godtbefinnende, og til og med lyktestolpene har krav på å ikke bli skjendet. Vi hundeeiere bedriver jo egentlig bare tagging med urin. Når jeg tenker meg om så bør ikke hunder gjøre fra seg utenom på eierens egen private eiendom, vi ska'ke komme her og komme her. Jeg synes også at vi skal holde oss for gode for å gå forbi husene til folk egentlig. Det kan jo hende at noen titter ut av vinduet idét vi svinser forbi, og snakk om å ta seg til rette på andre menneskers utsikt liksom! Man kan jammen argumentere for alt mulig rart gitt, om man bare er kranglete nok. :getlost:

Men det er jo tross alt vi som har valgt å få oss hund, det er vårt ansvar å aldri sette oss i den situasjonen at noen kan ha noe å utsette på oss. Om de så skulle lete med lupe. Som hundeeier må man være plettfri, og man mister retten til å kunne forvente en smule smidighet av omgivelsene. Dette kaller jeg fremskritt. Janteloven lenge leve.

At du selv innrømmer at du kan komme til å regelrett denge ned noen fordi de bruker en aldeles pyyteliten del av søppelbøtta di sier langt mer om deg enn om de som faktisk kaster søpla. Du er i dette henseende uptight, smålig og fryktelig hårsår, KarpeSkrotum. Dette er ditt problem.

Jeg kan ikke si det mange nok ganger: smil til verden. Jeg tror virkelig du ville nytt godt av det. :ahappy:

Mari totally out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja pokker heller, Skrotum. (Passende navn forresten.)

Nå tror jeg det er greit at du er "totally out", for nå begynner du å ta tingene vel personlig her.

At du selv innrømmer at du kan komme til å regelrett denge ned noen fordi de bruker en aldeles pyyteliten del av søppelbøtta di sier langt mer om deg enn om de som faktisk kaster søpla. Du er i dette henseende uptight, smålig og fryktelig hårsår, KarpeSkrotum. Dette er ditt problem.

Jeg satte det på spissen for å illustrere hva som kan skje i ytterste fall og brukte ett reelt eksempel fra når ting skjer litt for fort. Selv kauker jeg ikke engang på folk som f.eks ikke plukker opp rett utenfor der jeg bor. Står jeg der, så sier jeg det rolig og på en måte som i minst mulig grad skal få de i angrepsstilling. Det hjelper nemlig ingen. Dette var et eksempel som sagt og bare det å lese link fra TS sier vel at ting kan skje. Sier det igjen - jeg har INGEN dunk selv, så du har helt missforstått poenget i hva jeg skriver. Kall meg hva du vil bare for at jeg vil argumentere for min mening og kanskje hindre at noen lider nød pga at de ikke gidder å bære en eller flere poser noen skritt. Å argumentere med lyktestolper osv der folk reagerer er noe helt annet enn privat eiendom - tror de fleste reagerer på en eller annen måte der hvis de føler overtramp kontra offentlig rom - det varierer selvfølgelig veldig på hvor denne grensen går for hver enkelt.

Se på link og ikke si det er en mulighet for at hundeeiere kan bli 'angrepet' pga det. Jeg og du kan mene hva vi vil, men det ER vel en realitet, er det vel ikke? Da bør vel eiere være klar over at dette kan skje.

Jeg kan ikke si det mange nok ganger: smil til verden. Jeg tror virkelig du ville nytt godt av det. :getlost:

Jeg liker bare å diskutere og argumentere for mitt syn. Jeg er ikke det minste irritert eller annet. Hvorfor skulle jeg være det - har det som plommen i egget. varmt og sol i det siste og har det ellers bra, så her smiles det hele tiden. Jeg tror dog det er noen som ikke klarer å følge sin egen oppfordring og tar en diskusjon vel alvorlig. Når man går på person, så tror jeg nok det er best å ta en pause/fjerne seg og finne tilbake til smilet jeg håper du finner asap :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du syns det er greit, men jeg er av en annen oppfatning og mener mitt syn er vanlig folkeskikk.

Selv har jeg ingen dunk og kaster aldri i andres dunk uten lov - hvorfor? Fordi jeg liker ikke at noen tar seg til rett hos meg, så enkelt er det. Min pose tar like lite plass som alle de som argumenterer for dette.

Med andre ord: Hvis du er dust så må alle andre være det også?

Forøvrig forklarer Mari alt så innmari bra hver gang :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bare å diskutere og argumentere for mitt syn. Jeg er ikke det minste irritert eller annet.

:wub:

Med andre ord: Å følge loven er å være dust, jaja, deg om det.

Du følger dem så lenge du er enig i dem? For det var visst ikke like farlig med båndtvangen i følge en diskusjon rett oppi høgget her?

"Etter min mening er loven 'hål i hue' og da må jeg innrømme jeg har en tendens til å drite i de. "

En av de tingene som er kjipt med å være moralens høyvokter er at man må være på jobb 24/7.

:ahappy: *laller videre* Nå er jeg ferdig altså. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så mye måtte jeg gjøre for å lokke fram smilet ditt igjen - dere damer(eller skal jeg si noen) er sannelig lette å manipulere. Jeg vet jo hva jeg sier og vet jo du leser andre innlegg også, så hvorfor tror du jeg ordla meg slik så tett oppi 'vår' diskusjon? hehe, men bra det virket da, så får du lalle videre. Hyggelig å være til hjelp.

Når det er sagt, så jo, jeg mener hva jeg skrev også der. Moralens høyvokter er jeg nok ikke, men det er en stor forskjell på en lov som dreier seg om privat eiendom/bruksrett og det at noen da tar seg til rette og bryter dette, kontra en lov som er med å forverre hverdagen til et dyr, når loven liksom skal være der FOR dyrene. Selvmotsigende lov og slik har jeg nok vanskelig for å svelge ja. Loven for privat eiendom går ikke utover noen og hvis bæring av noen små poser er å gå utover noen, så kan jo disse heller velge å la være å skaffe seg hund da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda IW, jeg vet hva jeg har skrevet der og vet at slik skarpe uttalelser kan missoppfattes. Det er nettopp derfor disse uttalelsene ligger i bloggen og ikke her. Jeg har da også med "Har sterke meninger og liker å ytre disse, derfor kan det bli noen krasse ord av og til her på denne siden. Men også andre ting som f.eks humor, som også kan være på kanten. Alt blir skrevet og ytret i beste mening."

Jeg vet nemlig at ting jeg sier kan missoppfattes da jeg har en tendens til å 'trykke til' i mine uttalelser og overdrive for å poengtere hva jeg mener. Jeg liker å 'trykke til' som sagt og føler det blir mer blodtrykk hos de som diskuterer og med resultat at man kan få fram deres sanne jeg istedet for å bake meninger inn i fine ord og uttrykk.

Men som sagt, dette er min private side som ikke har noe med doggis å gjøre. Her er jeg en del av doggis.no og må respektere vanlig skikk og bruk, samt jeg har jo tatt opp flere ting i denne diskusjonen på en 'godkjent' måte. På min side blir man jo advart på forsiden om det, så folk er fri til å lese eller ei. Disse argumentene fra debattanter hverken linker jeg til eller nevner nick eller hvor dette diskuteres. Noe av det er likt hva som er i denne diskusjonen her, men også andre plasser er det slik svar, så noe direkte knytting til doggis.no er det ikke - viser bare en generell argumentasjon som blir brukt for å kaste dritten i andres dunker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det er en side som ikke er knyttet til forumet og som du advarer om din skrivemåte, så har du like fullt linken i signaturen - og jeg tror du vet godt at det er stor sannsynlighet for at folk trykker på den for å se om de kan f. eks se hvem de diskuterer med/se på hunden din eller lignende.

Ja, kanskje du tar i litt ekstra for å provosere frem svar, men blogginnlegget virker bare som "jeg diskuterer med noen skikkelige duster på et forum, og her er hvordan de bruker de dumme argumentene sine som jeg bare knuser". Det er lett å tolke tonen i en tekst feil på nettet, og spesielt da om den som skriver prøver å ta i litt ekstra.

Syns svarene dine her på forumet ikke skiller seg ut fra noen andre i en spesiell retning, men fant blogginnlegget noe merkelig :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg som alltid Mari! Det er helt utrolig hvor mye hensyn det skal tas i tilfellerottefelle. Nordmenn er noen skikkelige uptighte nisser innimellom faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns svarene dine her på forumet ikke skiller seg ut fra noen andre i en spesiell retning, men fant blogginnlegget noe merkelig :ahappy:

Joda, og det var vel også litt intensjonen i den kraftige ordbruken også. Var vel litt bevist på å kanskje få en aldri så liten kommentar der for noen kanskje ble litt provosert. Ser ut til at det ikke virket og/eller virket mot sin hensikt :getlost:

Jeg kan gjerne fjerne link til min side hvis du vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord: Å følge loven er å være dust, jaja, deg om det.

Men båndtvangen er det ikke så farlig med? Velger ikke også du da hvilke "lover" du vil følge? Med fare for å blande diskusjonene her så er løse hunder til større sjenanse for offentligheten enn bæsjeposer i søppeldunkene.

Jeg følger ikke båndvang hvis det å slippe hunden på åkerområder og andre plasser som er helt åpne og man har full oversikt er innenfor tvangen. Etter min mening er loven 'hål i hue' og da må jeg innrømme jeg har en tendens til å drite i de. For meg er alle dyr verdt å ta godt vare på og da også hunden. Den har behov for å få strekke ut og da får lov være lov så lenge det ikke går utover noen. Hverken dyr eller mennesker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Men båndtvangen er det ikke så farlig med? Velger ikke også du da hvilke "lover" du vil følge? Med fare for å blande diskusjonene her så er løse hunder til større sjenanse for offentligheten enn bæsjeposer i søppeldunkene.

Joda, båndtvangen er noe man bør følge, men på områder der man har full oversikt og man har automatisert innkalling på hunden, så er det en lov som er; etter min mening helt feil. Loven er for dyrene og ikke personer. Når man da ikke er til sjenanse og heller ikke påvirker det ville dyrelivet, så er det etter min mening også hunden man må ta hensyn til. Noen plasser har de tatt hensyn til dette og laget egne store områder der hunder får lov å utfolde seg.

Men ja, du skal få rett i at jeg var for lite nyansert i mitt innlegg vedrørende å følge loven.

Jeg mener dog det å trampe over på privat eiendom uten lov og ta det som selvfølge at andre er av samme oppfatning som en selv er litt anderledes. (jeg spurte bonden om lov f.eks på åkeren jeg slapp hunden, for der er det heller ikke lov å gå utenom i frost periodene hvis jeg har forstått det rett)

Så hvis ingen blir berørt kontra en som blir eitrende irritert på overtramp på privat grunn er litt forskjell - dritten er der fordi om hund og eier er bort, sammen med lukta og ev griseri hvis det skal gå hull. Når jeg slapp hunden så kom båndet på bare jeg så noen lang der i det fjerne. Også i bykjerner uten vilt dyreliv, f.eks i en park er loven malplassert å følge opp - loven er for viltlivet og ikke personer/offentligheten forøvrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster kun i offentlige søppelbøtter og må av og til bære den med meg ett lite stykke

mest for jeg ikke får meg til å bruke andres søppelbøtter

men jeg bryr meg ikke om noen bruker min søppekbøtte hadde de bare klart å pytte det oppi den

nå har jeg ikke selv hund men passer ofte en, blant annet nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster i andres søppelkasser. Om de er uenige kan de klage til kommunen eller saksøke meg!

En rettsak vil i hvertfall prøve lovligheten av å kaste hundeposer i kasser som er en del av kommunens rennovasjonssystem - og gi endelig klarhet i hvorvidt søppelkassene langs veien er en del av samfunnsstrukturen eller en privat del av den enkeltes eiendom.

Når jeg bodde i en annen kommune hvor vi selv måtte kjøre egen søppel til kontainere kastet jeg ikke i kassene. Uggent for folk å ta søppelsekken i bilen, da. Her er det kommunal tømming.

Mon tro om dette er rettslig prøvet allerede? Kan en enkelt huseier saksøke meg for å kaste en hundepose i kassen, eller er det kommunen som eventuelt må gjøre det? Hvem har egentlig eierskapet til selve søppelkassen?

Må kanskje høre med kommunen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om dette er rettslig prøvet allerede? Kan en enkelt huseier saksøke meg for å kaste en hundepose i kassen, eller er det kommunen som eventuelt må gjøre det? Hvem har egentlig eierskapet til selve søppelkassen?

Et område som skulle vært en presedens på ja.

Betviler dog at noen gidder å prøve det rettslig, men reaksjoner som at dunk'eier' truer med å skyte både hund og eier er jo et fakta, sammen med andre reaksjoner. Om man er enig eller ei, så er nå det noe som kan skje.

Eierforholdet er vel at kommunen eier dunkene, for man har vel ikke lov engang å merke kassene med "kast gjerne din knyttede pose fra hunden her" eller andre 'endringer' av deres eiendom (uten lov, fått godkjent det). Selve bruksretten er vel de som eier leilighet, hus osv som kun har. (slik jeg har forstått det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke merke søppeldunken med beskjed om å kunne kaste hundeposen? :)

Jeg har blitt flinkere å bære med meg posen til offentlig søppeldunk eller hjem. I dag bæsjet Embla ganske raskt etter at vi startet, og det var ingen søpeldunker i nærheten. Da knyttet jeg posen på kobbelet. Hev posen hjemme etterpå. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...