Gå til innhold
Hundesonen.no

Dommere moss HK


HHC

Recommended Posts

Du må se på ringoppsettet ditt og telle antall hunder i ringen før dere. Startnummeret har ikke noe i forhold til tallet hunder før deg i ringen å gjøre :D

Det er 36 før Berner voksen.... noe mer kan jeg ikke finne ut tror jeg :lol: Og vi har oppmøte kl10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar
Vi har start nr737 og det er 36 hunder før oss i ringen.... betyr det at vi skal først inn da eller? Hjelp :lol:

Puste med magen sin! :-)

I ringoversikten står det hvilke raser som skal inn når, samt hvor mange påmeldte, i tabellform.

Hvor mange raser er det før berner? Hvor mange hunder utgjør det? Hvor mange bernere er det påmeldt?

For eksempel: Si det skal dømmes 12 andre hunder før berner begynner. Gross er hund nummer 37 i ringen, altså berner nummer 25 (37. hund i ringen minus de tolv andre = bernerrekkefølgen).

Så, hvis du er avansert, ringer du de du kjenner som skal stille i åpen klasse hannhund og junior klasse tispe, for å høre hvilke startnummer de har, for å regne deg fram til antall championer. Hvis en kompis har nummer 736 og en annen kompis har nummer 739, vet du at det er maks to championer. Hehehe, det er leksjon 2 eller 3, dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 36 før Berner voksen.... noe mer kan jeg ikke finne ut tror jeg :lol: Og vi har oppmøte kl10.

Er det 36 hunder i tabelloversikten som IKKE er bernere, og skal inn i ringen før berner?

Da er du neppe hund 37 i ringen, nekter å tro at det ikke stiller annet enn championhannhunder.

Se på startnummeret ditt - ved siden av det store tallet som er startnummeret står det hvilket nummer du er i ringen - står det 37 der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoho, skriveleif. Sånn går det når du laster båt på jobb og skal være på forum samtidig! :lol:

*se for seg noen som må tviholde i et tau for å holde fast en båt som skal opp av vannet, mens HHC surfer på Sonen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puste med magen sin! :-)

I ringoversikten står det hvilke raser som skal inn når, samt hvor mange påmeldte, i tabellform.

Hvor mange raser er det før berner? Hvor mange hunder utgjør det? Hvor mange bernere er det påmeldt?

For eksempel: Si det skal dømmes 12 andre hunder før berner begynner. Gross er hund nummer 37 i ringen, altså berner nummer 25 (37. hund i ringen minus de tolv andre = bernerrekkefølgen).

Så, hvis du er avansert, ringer du de du kjenner som skal stille i åpen klasse hannhund og junior klasse tispe, for å høre hvilke startnummer de har, for å regne deg fram til antall championer. Hvis en kompis har nummer 736 og en annen kompis har nummer 739, vet du at det er maks to championer. Hehehe, det er leksjon 2 eller 3, dette :jump:

:lol: Åhh kurs er så artig..etter mye om og litt men har jeg funnet ut at det er 9berner valper og 17 voksne før oss :D

Pluss 27 leonbergere :hyper:

Puster tungt med tunga på skrå ut av truten nå :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ermm: Åhh kurs er så artig..etter mye om og litt men har jeg funnet ut at det er 9berner valper og 17 voksne før oss :lol:

Pluss 27 leonbergere :D

Puster tungt med tunga på skrå ut av truten nå :hyper:

Flink pike!

Og da står det altså på startnummeret ditt at dere er hund nummer 54 i ringen, sant?

*Streng lærer må dobbeltsjekke fasiten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg et par spørsmål i hodet jeg også :lol: Valpen min skal bedømmes som nr. 3. Vil det si at det er 2 tisper før meg, eller er det regnet med hannvalpene også?? Har ikke lyst å gå først i ringen! skummelt! hehe. Men siden det bare er 5 valper, så kan det jo hende jeg er den eneste med tispe valp i klassen 4-6 mnd??

Dansk svensk gårdshund valp (som vi er) skal stilles først i ring 10. oppmøte kl. 09.00. er det da tispene blir bedømt, eller er det da hannene blir bedømt? Altså, hannene begynner kl. 09.00 og når de er ferdig så kommer tispene (selv om kl. har blitt 10 for eksempel).

også står det at flere raser skal møte kl. 09.00 i samme ring. Må de bare sitte å vente de da?? aldri vært med på dette før, så sikkert litt dumme spørsmål men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg et par spørsmål i hodet jeg også :lol: Valpen min skal bedømmes som nr. 3. Vil det si at det er 2 tisper før meg, eller er det regnet med hannvalpene også?? Har ikke lyst å gå først i ringen! skummelt! hehe. Men siden det bare er 5 valper, så kan det jo hende jeg er den eneste med tispe valp i klassen 4-6 mnd??

Dansk svensk gårdshund valp (som vi er) skal stilles først i ring 10. oppmøte kl. 09.00. er det da tispene blir bedømt, eller er det da hannene blir bedømt? Altså, hannene begynner kl. 09.00 og når de er ferdig så kommer tispene (selv om kl. har blitt 10 for eksempel).

også står det at flere raser skal møte kl. 09.00 i samme ring. Må de bare sitte å vente de da?? aldri vært med på dette før, så sikkert litt dumme spørsmål men..

Det finnes ingen dumme spørsmål, en må spørre for å lære - alle har vært nybegynnere.

I valp dømmes først hannhundene, deretter tispene. Hvis det er hannhunder påmeldt i begge klassene, går de først, deretter 4-6 måneder tispe, og deretter 6-9 måneder tispe (om det er noen påmeldt).

Alle hundene i en rase gjøres ferdig før de begynner på neste rase. Men flere raser kalles gjerne inn til klokka ni, for at de skal være rimelig klare. En regner med at en dommer dømmer 20 hunder på en time, altså må flere raser der rasene er fåtallige kalles inn for å gi dommeren noe å gjøre hele dagen. I fall ikke alle møter kaller en også inn flere hunder til klokka 0900 enn dommer kan bedømme, for ikke å få dødtid.

Det er derfor lurt å ta med en stol, for ventetiden kan av og til bli lang.

I tabelloversikten står det hvilke raser som skal i hvilken ring når, og jeg forstår det som at din rase er første rase i ringen? Og at du er hund nummer tre i ringen? Det er medregnet hannhunder, ja, men vi vet jo ikke om det er påmeldt hannhunder. Altså kan det være bare tisper. Jeg anbefaler deg uansett å være ute i god tid, slik at dere har nok tid til å finne fram, senke pulsen, roe ned, forberede hunden og gjøre dere klar - ikke vits i å ødelegge debuten med stress! Ta det med ro, senk skuldrene, pust med magen og ha moro - så blir det bra for hunden din også. Lykke til! Og bare spør om du lurer på mer, eller om jeg forklarer meg klønete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink pike!

Og da står det altså på startnummeret ditt at dere er hund nummer 54 i ringen, sant?

*Streng lærer må dobbeltsjekke fasiten*

Nr 53 i ringen står det,jeg har bommet med en et eller annet sted :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 53 i ringen står det,jeg har bommet med en et eller annet sted :lol:

27 leonbergere + 9 bernervalper = 36.

53 minus 36 er 17, altså er du berner nummer 17, og det er 16 bernergutter før dere.

Men du var veldig nærme, dette blir Mg +!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen dumme spørsmål, en må spørre for å lære - alle har vært nybegynnere.

I valp dømmes først hannhundene, deretter tispene. Hvis det er hannhunder påmeldt i begge klassene, går de først, deretter 4-6 måneder tispe, og deretter 6-9 måneder tispe (om det er noen påmeldt).

Alle hundene i en rase gjøres ferdig før de begynner på neste rase. Men flere raser kalles gjerne inn til klokka ni, for at de skal være rimelig klare. En regner med at en dommer dømmer 20 hunder på en time, altså må flere raser der rasene er fåtallige kalles inn for å gi dommeren noe å gjøre hele dagen. I fall ikke alle møter kaller en også inn flere hunder til klokka 0900 enn dommer kan bedømme, for ikke å få dødtid.

Det er derfor lurt å ta med en stol, for ventetiden kan av og til bli lang.

I tabelloversikten står det hvilke raser som skal i hvilken ring når, og jeg forstår det som at din rase er første rase i ringen? Og at du er hund nummer tre i ringen? Det er medregnet hannhunder, ja, men vi vet jo ikke om det er påmeldt hannhunder. Altså kan det være bare tisper. Jeg anbefaler deg uansett å være ute i god tid, slik at dere har nok tid til å finne fram, senke pulsen, roe ned, forberede hunden og gjøre dere klar - ikke vits i å ødelegge debuten med stress! Ta det med ro, senk skuldrene, pust med magen og ha moro - så blir det bra for hunden din også. Lykke til! Og bare spør om du lurer på mer, eller om jeg forklarer meg klønete.

Tusen takk for utfyllende svar! da var det som jeg trodde da. Får håpe det er flere tisper, er jo litt morro om det ikke bare er meg og valpisen :lol:

Vi stiller på søndagen, og jeg lurer litt på om vi skal ta turen på lørdagen også, siden valpen min ikke har vært på noen utstilling før. Bare for å la henne oppleve det miljøet før den store dagen, noen meninger?

Og er det forresten ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar! da var det som jeg trodde da. Får håpe det er flere tisper, er jo litt morro om det ikke bare er meg og valpisen :lol:

Vi stiller på søndagen, og jeg lurer litt på om vi skal ta turen på lørdagen også, siden valpen min ikke har vært på noen utstilling før. Bare for å la henne oppleve det miljøet før den store dagen, noen meninger?

Og er det forresten ute?

Det er ute.

Og alltid gøy med konkurranse, ja, og god trening for valpen å akseptere at det løper noen foran og/eller bak uten at de MÅ lekes med, hehehehe.

Angående det å ta henne med på lørdagen: Min siste valp debuterte på valpeshow fire og en halv måned gammel, og hun hadde ikke vært på utstilling før det - men gikk inn i Letohallen som den største selvfølge i verden, fulgte spent med på ting som skjedde, la seg til å sove når hun ønsket det, lekte med andre valper når anledningen bød seg, hilste på alle menneskene som var der for å treffe BARE henne, og var trygg og "hjemmekjær". Hun var rimelig sliten da vi kom hjem, men fit for fight og ny utstilling dagen etter. Slik har vi gjort det med alle - de har vært med på det vi har vært med på, noen har dermed vært på utstilling før debuten - andre ikke. Og det går fint uansett.

Du vet selv best hva din hund er vant til, hva den er sosialisert til, hvor selvsikker og trygg den er, hvor lenge den er sliten etter nye opplevelser, også videre. En valp som bare har sett stua hjemme kan få seg en overraskelse når den kommer på utstilling, mens en valp som er introdusert for verden takler ganske mye uten at det må være forsiktig tilvenning.

Det viktigste synes jeg er at du kommer i god tid på søndagen, så hun rekker å "lande" før dere skal i ringen. Det hjelper ikke at hun er der hele lørdagen, hvis dere kommer heseblesende fem på ni på søndagen, og hun skal inn i ringen fem over ni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ute.

Og alltid gøy med konkurranse, ja, og god trening for valpen å akseptere at det løper noen foran og/eller bak uten at de MÅ lekes med, hehehehe.

Angående det å ta henne med på lørdagen: Min siste valp debuterte på valpeshow fire og en halv måned gammel, og hun hadde ikke vært på utstilling før det - men gikk inn i Letohallen som den største selvfølge i verden, fulgte spent med på ting som skjedde, la seg til å sove når hun ønsket det, lekte med andre valper når anledningen bød seg, hilste på alle menneskene som var der for å treffe BARE henne, og var trygg og "hjemmekjær". Hun var rimelig sliten da vi kom hjem, men fit for fight og ny utstilling dagen etter. Slik har vi gjort det med alle - de har vært med på det vi har vært med på, noen har dermed vært på utstilling før debuten - andre ikke. Og det går fint uansett.

Du vet selv best hva din hund er vant til, hva den er sosialisert til, hvor selvsikker og trygg den er, hvor lenge den er sliten etter nye opplevelser, også videre. En valp som bare har sett stua hjemme kan få seg en overraskelse når den kommer på utstilling, mens en valp som er introdusert for verden takler ganske mye uten at det må være forsiktig tilvenning.

Det viktigste synes jeg er at du kommer i god tid på søndagen, så hun rekker å "lande" før dere skal i ringen. Det hjelper ikke at hun er der hele lørdagen, hvis dere kommer heseblesende fem på ni på søndagen, og hun skal inn i ringen fem over ni.

hahaha :lol: nei det er sant. Hun er supertrygg på andre hunder og er med meg stort sett overalt. Så tror det skal gå bra. Men vi skal nok møte opp i GOD tid før kl. 9 :D Bali, som valpen min heter, fyller 4 mnd to dager før søndagen, så hun er nok den yngste av alle konkurrentene sine.

Finner forresten ikke noe veibeskrivelse fra Oslo og til Råde idrettspark. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går super bra! da slipper du å ha en hund foran deg når dere løper :lol: (prøver å oppmuntre andre nybegynnere som meg, som kanskje er like nervøse!).

Hehe...bra det er flere enn meg som er nybegynnere og nervøse! :hyper: Vi klarer oss vel når det kommer til stykket, nervene er verst i forkant... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAAHRRRG hvordan går det ann å være så klønete? Jeg har meldt på B til Bjerke i stede og da er vi i tillegg i Hellas! KLØNE!!!

Uff, det var jo synd da... :lol: Jeg er rimelig klønete selv, så jeg sjekker alltid påmeldingene mine ørten ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har stilt eller vet noe om Elina Haapaniemi?

Vi skal stille for samme dommeren. Det er litt flere staffe valper, det er kun 2 jrt valper. Lurer fælt på om det er 2 hanner eller en hann og en tispe. Vi skal inn 30 min etter dere, så da ser vi dere nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle lage kake og kjøre mulighetn for drop-in i teltet mitt ved fint vær? :ahappy:

Foreløpig sier yr.no;

Delvis skyet. Lett bris, 4 m/s fra nord-nordvest. 0 mm nedbør i døgnet.

noe verre for lørdagen foeløpig;

Regn. Lett bris, 4 m/s fra nord-nordøst. 6 mm nedbør i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...