Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan stoppe kattekreka rundt husdørene?

Gjest

Recommended Posts

Jeg kunne skrevet flere avsnitt om hvor lite jeg har tilovers for norsk kattehold, og det frilynte budskap som legges igjen rundt bilen min, og ikke minst rundt husdøra. Naboene på den ene siden av oss ber til høyere makter om at bikkja mi skal lære seg å være bøs og bjeffe på katter (hu bryr seg dessverre ikke om dem) - mens de på andre siden legger møllkuler og tilnærma giftåte ut for at blomsterbed og blomsterkasser ikke skal neddrites av semifordøyd fiskeslog fra Europris.

Problemet er stort. Det tiner kattedritt fram på hvert et hjørne nå, og matta utenfor døra stinker kattepiss. Hva er den mest effektive måten å holde katter unna inngangsområdet? Unna garasje? Jeg nekter å kjøpe noe av typen "get off" for dyre penger - det er f'en meg ikke mi katte som driter og pisser ned området. Skal jeg gå runden og kreve katteskatt hos nabokatteeierene? Funker sitron eller pepper? Hvorfor har ikke Norge båndtvang på katter? Hvorfor er det 2 katter for hvert hus i nabolaget mitt? Og hvorfor driter de ikke i sin egen hage / eget hus?!!

Vurderer å legge ned veto mot å plukke opp etter bikkja mi her i nabolaget - eller kanskje spesielt om hu driter i oppkjørselen til naboene med katt. For jeg ser IKKE at de går rundt og plukker opp dritten jeg trødde i i dag da jeg steg ut av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg må få tida til å gå, så skal jeg gi deg de tipsene andre har fått før deg på andre foraer som jeg fant på google. :icon_confused:

- appelsinskall

- nellik

- pepper

- kaffegrut

- eddik

- sitronsaft

- sitronpepper (alt i ett?)

Fant det her:

- http://forum.snartgravid.com/showthread.php?t=97068

- http://barnemix.no/skravlemix/showthread.php?t=2342

- http://debatt.sol.no/node/6162041

Det virker som om sitronsaft og pepper hadde funka for mange. Appelsinskall også, men det ser jo ikke særlig pent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng opp plakater om at det er observert rotter i området og at det vil bli lagt ut rottegift. Folk pleier holde kontroll på kattene sine da. Du legger selvsagt ikke ut gift da.

Et annet alternativ er å ha en hund som er ram på å jakte katter, binde den utenfor, så holder kattene seg etter hvert unna din tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne skrevet flere avsnitt om hvor lite jeg har tilovers for norsk kattehold, og det frilynte budskap som legges igjen rundt bilen min, og ikke minst rundt husdøra. Naboene på den ene siden av oss ber til høyere makter om at bikkja mi skal lære seg å være bøs og bjeffe på katter (hu bryr seg dessverre ikke om dem) - mens de på andre siden legger møllkuler og tilnærma giftåte ut for at blomsterbed og blomsterkasser ikke skal neddrites av semifordøyd fiskeslog fra Europris.

Bra det ikke bare er meg som irriterer meg over slike "bagateller". (er nemlig det for de som ha katt)

Sitronsaft, pepper, hvitløk, klorin og mye annet virker en stakket stund, men desverre ikke så veldig lenge. Ville spurt om ikke katteeieren kunne spandert en sånn "kattespray deg vekk" sak jeg. Om de ikke det vil, så er det å samle opp dritten, og evt innsauset sand med kattepiss, og dumpe det på trappen til eieren av dyret.

Kan ikke begripe hvorfor katter er unntatt alle regler for dyrehold/ansvar. For det er faktisk det eneste dyret man kan holde, og alikevel slippe fritt i naturen uten å få pes for det.... Om en katt knerter en av våre kaniner i vår hage, så er det, synd, men katter, er katter. Hadde hunden min vært løs, og tatt naboen sin katt, så hadde vi måtte betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet om som virkelig har fungert er å sprute vann på dem... Det er det ingen katter som er noe glad i - og får du inn 2 fulltreffere på noen dager er saken ofte biff... Jeg heiv et glass vann på en løs-katt som så gjerne ville inn verandadøra hjemme hos mamma en dag i påska - da hadde de forsøkt å jage den vekk i noen timer allerede. Etterpå satt den furtent og slikket seg tørr på tomta til naboen... En skvett vann er jo helt ufarlig, også - bare ekkelt. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden vår var en skikkelig jævel på å jage katter. Hun jagde dem aldri langt, men utenfor tomtegrensene/til de klatra opp i et tre. Var vel en 4-5 katter i område, og de lærte seg ganske raskt å holde seg borte fra tomten vår. Den ene nabokatten lever ennå (eldgammel jo) og den går fortsatt ikke inn i hagen! Så det funket.. heh :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er stort. Det tiner kattedritt fram på hvert et hjørne nå, og matta utenfor døra stinker kattepiss. Hva er den mest effektive måten å holde katter unna inngangsområdet? Unna garasje? Jeg nekter å kjøpe noe av typen "get off" for dyre penger - det er f'en meg ikke mi katte som driter og pisser ned området. Skal jeg gå runden og kreve katteskatt hos nabokatteeierene? Funker sitron eller pepper? Hvorfor har ikke Norge båndtvang på katter? Hvorfor er det 2 katter for hvert hus i nabolaget mitt? Og hvorfor driter de ikke i sin egen hage / eget hus?!

Vurderer å legge ned veto mot å plukke opp etter bikkja mi her i nabolaget - eller kanskje spesielt om hu driter i oppkjørselen til naboene med katt. For jeg ser IKKE at de går rundt og plukker opp dritten jeg trødde i i dag da jeg steg ut av bilen.

Båndtvang på katter! :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært båndtvang i bysområder. Har ikke noe i mot gårdskatter som vandrer rundt på eiers eiendom.

Skal hive meg i håg og SPADE vekk all dritten, hiver den i grøfta og der får den ligge sammens med resten av kattedritten. Så skal jeg prøve nevnte metoder, kanskje to og to i gangen, og prøve meg fram. DRITT - altså! :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse:

Boris leies ut som kattejager! Katter er nam! haletupper enda bedre!

:)

Hahahahha! Lo godt av den der :) Hunden vår er jo oppvokst med katter, men han kan ikke dy seg dersom han får sjansen til å jage en av dem.

Båndtvang på katter hadde vært genialt. Hadde halvvert kattebestanden i Norge med en gang.

Samboer og jeg har selv en UKASTERT HANNKATT men han får ikke lov til å være ute alene uten tilsyn. Vil han være ute, henger vi etter ham helt til vi ikke gidder mer. Da er det katta over skuldra og inn med seg :) Pusen og hunden pleier å være ute sammen. Til glede for den ene, men neppe den andre.

Leit for katten at han ikke får den friheten alle andre katter har, men vi mener dette er det beste for ham.

Han er simpelthen ikke redd for noe. Han er treg og nesten litt apatisk, som min mor sier :) Og dessuten: Vil han beholde balla, får han være innekatt. Hos oss får man ikke i poser og sekk, desverre. En katt er som regel ikke noe som kun angår oss som eiere.

Utebur får han når vi kjøper eget hus med egen hage. Blir vel mer eller mindre 1 år til.

Valgte hannkatt siden hunkatter trekker til seg så mange andre katter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...