Gå til innhold
Hundesonen.no

HD - arvelighet og genetikk - spm


LindaM

Recommended Posts

Er det noen som har en oversikt/kan forklare "i hvilken grad" HD er arvelig? altså jeg fant et bilde som viste PRA/PRCD- arvelighet, og lurte på om det fantes en lignende forklaring/illustrasjon for HD (eller AD, for den saks skyld :blink:)?

Jeg har søkt meg opp og ned på div. sider, men finner det ikke.. (klikk her. Scroll helt ned på siden, så ser du bildet :wub:)

lite eksempel:

(Papps + Mams = Avkom)

A + A = 100%A

A + B = 50%A 50%B

A + C = 100%B

B + B = 25%A 50%B 25%C

B + C = 50%B 50%C

C + C = 100%C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dokumentasjon for arveligheten av HD så vidt jeg vet ikke "spikret", men i følge en eller annen avl og genetikk bok så er det ca 25% genetisk arvelig og resten avhenger av miljøet (mosjon, fôring, rase, hva hunden utsettes for i det daglige, som valp osv). Dermed kan man vel ikke regne ut sannsynligheten for at et kull for HD fra foreldrene sine. Fordi foreldredyr som begge er røntget A kan fortsatt gi kullet B og C. Og foreldredyr som har A og C kan fortsatt gi bare A til kullet.

Med PRA er det enklere regnestykke:

Clear hund + clear = 100% clear valper

Clear hund + carrier = 25% carrier, 75% clear

carrier + carrier = 25% affected, 75% carrier

carrier + affected = 50% affected, 50% carrier

affected + affected = 100% affected

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok ingen slik oversikt for det fins ikke. Hadde HD og arvelighet vært så enkelt som eksempelet ditt hadde vi kunnet være fri for HD på hunder i dag.

HD styres polygenetisk. Det vil si at det er ikke et enkelt gen som styrer HD, men flere. I tillegg kan det være slik at de genene som gir HD på engelsk setter ikke gir det på cocker spaniel for eksempel.

HD er ingen enkel sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...