Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippser på LC og tur


Tonje

Recommended Posts

Idag har vi knipset litt bilder på tur,også har jeg fått tilsendt bilder fra LC-treninga ihelga som er tatt av Steinar Riberg.

Enjoy!

DSC_0404.jpg

DSC_0416.jpg

DSC_0410.jpg

Mose er nammis!

DSC_0412.jpg

DSC_0408.jpg

DSC_0417.jpg

DSC_0443.jpg

DSC_0433.jpg

DSC_0451.jpg

DSC_0452.jpg

DSC_0482.jpg

DSC_0478.jpg

DSC_0500.jpg

DSC_0509.jpg

DSC_0508.jpg

Lure-Coursing:

m_lc110409-32.jpg

2786_73742837750_548337750_2144553_.jpg

2786_73742827750_548337750_2144552_.jpg

Felix og Elrohir går parløp

2786_73742822750_548337750_2144551_.jpg

2786_73742817750_548337750_2144550_.jpg

2786_73742807750_548337750_2144549_.jpg

2786_73742757750_548337750_2144541_.jpg

2786_73742752750_548337750_2144540_.jpg

2786_73742677750_548337750_2144527_.jpg

2786_73742667750_548337750_2144526_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilige bilder! Vakre hunder da. :wub: Kan du forklare for en som ikke har peiling på LC hvorfor de har munnkurv på parløp? Er det for å ungå at de skader hverandre?

Munnkurven er for sikkerheten ja:) Hundene blir nokså "heftige" under løpene,og skulle de løpe inni hverandre og kanskje begynne å snappe kan det fort bli stygt når det går så snabla fort.

Kan jo nevne at dette var Felix sitt første parløp,og han har aldri hatt munnkurv før og syntes det var heslige greier,helt til filla fikk fart på seg.Da var munnkurven og alle andre bekymringer forsvunnet som dugg for solen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munnkurven er for sikkerheten ja:) Hundene blir nokså "heftige" under løpene,og skulle de løpe inni hverandre og kanskje begynne å snappe kan det fort bli stygt når det går så snabla fort.

Kan jo nevne at dette var Felix sitt første parløp,og han har aldri hatt munnkurv før og syntes det var heslige greier,helt til filla fikk fart på seg.Da var munnkurven og alle andre bekymringer forsvunnet som dugg for solen :blink:

Kan tenke meg det kan gå heftig for seg. De ser utrolig flotte ut når de kan løpe sånn. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig :blink:

Hvordan gjør dere det med "kaninen", er det noen som drar plastikkgreiene bak seg på en motorsykkel eller?

Nei vi har en LC-maskin. Det er rett og slett ei maskin som snurrer inn tråden som filla er festet til. Også er det "piloten" som styrer hvor fort tråden skal snurres inn. Men etter hvert løp må vi dra filla rundt hele banen igjen,så snart blir det investert i en firhjuling så ting går litt raskere. Vi har også trinser som snora går rundt,så vi får varierte baner med svinger og ikke bare rettstrekke. Knotete forklart,men du får bare spørre hvis du lurer på noe mer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi har en LC-maskin. Det er rett og slett ei maskin som snurrer inn tråden som filla er festet til. Også er det "piloten" som styrer hvor fort tråden skal snurres inn. Men etter hvert løp må vi dra filla rundt hele banen igjen,så snart blir det investert i en firhjuling så ting går litt raskere. Vi har også trinser som snora går rundt,så vi får varierte baner med svinger og ikke bare rettstrekke. Knotete forklart,men du får bare spørre hvis du lurer på noe mer :blink:

Skjønner, så smart da, visste ikke at det fantes slike maskiner, sånn bortsett fra på ordentlige baner da (og dette så ut som et jorde synes jeg). Ser skikkelig gøy ut, kunne vært morsomt å prøve med dalmisen :wub: *finne myndevenner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, så smart da, visste ikke at det fantes slike maskiner, sånn bortsett fra på ordentlige baner da (og dette så ut som et jorde synes jeg). Ser skikkelig gøy ut, kunne vært morsomt å prøve med dalmisen :blink: *finne myndevenner*

Jepp det er et jorde. Hovedtreningsplassen vår er et gressjorde i midten av en travbane,men pga at det er for vått der ennå fikk vi lånt oss et jorde. Men det er stort sett der det foregår(på jorder og sletter),ikke på sånne rund-baner man ser veddeløp på. Poenget med LC er; bevegelighet, fart, utholdenhet, entusiasme og jaktevne (i den rekkefølgen), og at den selvfølgelig ”løper rent”, dvs sammen med og ikke mot partneren sin(hentet fra myndeklubben). Derfor settes banene våre opp på steder hvor vi kan variere med forskjellige svinger og retninger :wub:

Ifjor kom det en pinscher(tror jeg det var) på trening,og han løp etter filla som bare det. Sålenge jaktinstinktet er der løper de stort sett etter. Ihelga fikk jeg også høre om en som driver med hundekjøring som brukte LC for å trene hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med LC er; bevegelighet, fart, utholdenhet, entusiasme og jaktevne (i den rekkefølgen), og at den selvfølgelig ”løper rent”, dvs sammen med og ikke mot partneren sin(hentet fra myndeklubben).

Bare en liiiten korreksjon :icon_confused:

Del-momentene bedømmes i denne rekkefølgen: Utholdenhet, bevegelighet, entusiasme, jaktevne og fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liiiten korreksjon :wub:

Del-momentene bedømmes i denne rekkefølgen: Utholdenhet, bevegelighet, entusiasme, jaktevne og fart.

Helt i orden :) Jeg er helt ferskis,så jeg har ikke lært meg så fryktelige mye om den teoretiske delen ennå. Så dette ble klippet fra myndeklubben sine sider.

Men det er denne rekkefølgen som gjelder altså? *lære seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden :) Jeg er helt ferskis,så jeg har ikke lært meg så fryktelige mye om den teoretiske delen ennå. Så dette ble klippet fra myndeklubben sine sider.

Men det er denne rekkefølgen som gjelder altså? *lære seg*

Jepp, det er denne rekkefølgen som gjelder :wub:

I utgangspunktet er du ikke helt på jordet heller (eller kanskje det er der du og whippsene er ;) ), for rekkefølgen var slik tidligere. Før regelverket ble revidert og lagt på samme linje som FCI sitt. Det er sikkert bare en forglemmelse fra LC-utvalget at de ikke har oppdatert den biten på sine sider på NMK's hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er denne rekkefølgen som gjelder :wub:

I utgangspunktet er du ikke helt på jordet heller (eller kanskje det er der du og whippsene er ;) ), for rekkefølgen var slik tidligere. Før regelverket ble revidert og lagt på samme linje som FCI sitt. Det er sikkert bare en forglemmelse fra LC-utvalget at de ikke har oppdatert den biten på sine sider på NMK's hjemmeside.

Aha,I see. :) Og ja,vi er nok litt sånn på jordet,vi trives igrunn ganske godt der faktisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...