Gå til innhold
Hundesonen.no

Søke studieplass for sikkerhets skyld?

Ingvild

Recommended Posts

Søknadsfristen for universitet/høyskoler går ut 15. april, men jeg har i utgangspunktet ikke tenkt til å studere nå fra høsten av. Planen er å jobbe fram til jul og dra til Italia etterpå (språkskole og reising), og deretter begynne å studere høsten 2010. Jeg har problemer med å få tak i jobb - jeg har tross alt ikke arbeidserfaring fra før av, og vil ikke ha noen yrkesfaglig bakgrunn når jeg går ut av vgs til sommeren. Dermed er jeg jo heller ikke så attraktiv på et arbeidsmarked som er preget av finanskrise og bla bla bla. Italia-planene er langt fra i boks, jeg veit bare at jeg skal dit, liksom.

Jeg har flere venner som har langt fastere planer enn meg - som har søkt og kommet inn på Gateway college eller Kulturstudier (ett semester i utlandet-opplegg), eller som har jobbene klare for friåret sitt, eller som har kommet inn på folkehøgskole, også videre - men som allikevel har søkt noe på universitet/høyskole bare for å ha gjort det. Og det gjør jo at jeg begynner å lure på om jeg burde gjøre det samme.

For hva om jeg sitter der til høsten uten jobb, og dermed også uten penger til å reise med? Jeg har siden ungdomsskolen vært innstilt på å ta et friår etter videregående, men et friår skal ikke bestå av å sløse bort et helt år på å sitte hjemme, liksom. Da kan jeg like godt begynne på universitetet - om ikke annet så for å ta exphil og exfac. Dessuten kunne det jo vært litt interessant å søke for å se om jeg overhodet har sjangs til å komme inn på det studiet jeg ønsker å begynne på.

Altså - bør jeg ta meg bryet det er med å søke, eller skal jeg krysse fingrene og håpe på at ting ordner seg for meg? Hvis jeg ikke får meg jobb, men er nødt til å begynne å studere, så kommer jeg neppe til å være så motivert som jeg burde være, og det i seg selv er kanskje grunn nok til å la være å søke/begynne på studiene nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var egentlig ikke så mye bry å søke. :wub: Jeg tok av litt og søkte på åtte forskjellige studier - de sju siste kommer jeg garantert inn på. Men da trenger jeg i alle fall ikke å bekymre meg så alt for mye.

Nå må jeg bare gruble litt på om jeg skal sette årsstudium i historie eller bachelor i internasjonale studier først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var egentlig ikke så mye bry å søke. :wub: Jeg tok av litt og søkte på åtte forskjellige studier - de sju siste kommer jeg garantert inn på. Men da trenger jeg i alle fall ikke å bekymre meg så alt for mye.

Nå må jeg bare gruble litt på om jeg skal sette årsstudium i historie eller bachelor i internasjonale studier først...

Smart å søke ja. Jeg tror du ville kost deg på det siste alternativet jeg! Det skulle ikke være så vanskelig å få tatt deler av det i utlandet vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søok du. Det gjorde eg kom inn men stakk heller iforsvaret så fikk reservert plass til året etter, men ombestemte meg på studievalg før dim så søkte på et nytt og nå går jeg der :wub: NO STRESS. Bedre med back up enn å sitte og ikke ha noen alternativer plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å søke ja. Jeg tror du ville kost deg på det siste alternativet jeg! Det skulle ikke være så vanskelig å få tatt deler av det i utlandet vel?

Det er internasjonale studier jeg vil på (med utenlandsopphold) - men siden jeg har vært/er så innstilt på friår er jeg litt redd for at jeg ikke er helt motivert nok om jeg begynner der nå til høsten. Derfor hadde det kanskje vært greiere å begynne på et annet interessant studium som det ikke er så "farlig med" om jeg blir nødt til å begynne å studere nå med en gang.

Dessuten var poengkravet for førstegangsvitnemål 58,5 poeng høsten 2008, og selv om kravene går ned litt fordi fordypningspoengene er tatt bort, kommer det allikevel til å bli veldig vanskelig å komme inn der. Da kan det være greiere å samle opp litt poeng på et årsstudium og heller komme inn på ordinært vitnemål - men dette kan det jo hende jeg blir nødt til å gjøre uansett om jeg begynner å studere denne høsten eller høsten 2010.

Sååå, konklusjon :wub:

- Jeg håper selvfølgelig det ordner seg med jobb og Italia-opphold.

- Jeg lar internasjonale studier stå først, for å se om jeg kommer inn.

- Får jeg ikke jobb og kommer jeg ikke inn på internasjonale studier, kommer jeg inn på et årsstudium og får både lært litt og samlet poeng.

- Får jeg ikke jobb og jeg kommer inn på internasjonale studier, får jeg se hva jeg gjør. Det er en vurdering jeg må ta i sommer, og det er jo lenge til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...