Gå til innhold
Hundesonen.no

Søke studieplass for sikkerhets skyld?

Ingvild

Recommended Posts

Søknadsfristen for universitet/høyskoler går ut 15. april, men jeg har i utgangspunktet ikke tenkt til å studere nå fra høsten av. Planen er å jobbe fram til jul og dra til Italia etterpå (språkskole og reising), og deretter begynne å studere høsten 2010. Jeg har problemer med å få tak i jobb - jeg har tross alt ikke arbeidserfaring fra før av, og vil ikke ha noen yrkesfaglig bakgrunn når jeg går ut av vgs til sommeren. Dermed er jeg jo heller ikke så attraktiv på et arbeidsmarked som er preget av finanskrise og bla bla bla. Italia-planene er langt fra i boks, jeg veit bare at jeg skal dit, liksom.

Jeg har flere venner som har langt fastere planer enn meg - som har søkt og kommet inn på Gateway college eller Kulturstudier (ett semester i utlandet-opplegg), eller som har jobbene klare for friåret sitt, eller som har kommet inn på folkehøgskole, også videre - men som allikevel har søkt noe på universitet/høyskole bare for å ha gjort det. Og det gjør jo at jeg begynner å lure på om jeg burde gjøre det samme.

For hva om jeg sitter der til høsten uten jobb, og dermed også uten penger til å reise med? Jeg har siden ungdomsskolen vært innstilt på å ta et friår etter videregående, men et friår skal ikke bestå av å sløse bort et helt år på å sitte hjemme, liksom. Da kan jeg like godt begynne på universitetet - om ikke annet så for å ta exphil og exfac. Dessuten kunne det jo vært litt interessant å søke for å se om jeg overhodet har sjangs til å komme inn på det studiet jeg ønsker å begynne på.

Altså - bør jeg ta meg bryet det er med å søke, eller skal jeg krysse fingrene og håpe på at ting ordner seg for meg? Hvis jeg ikke får meg jobb, men er nødt til å begynne å studere, så kommer jeg neppe til å være så motivert som jeg burde være, og det i seg selv er kanskje grunn nok til å la være å søke/begynne på studiene nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var egentlig ikke så mye bry å søke. :wub: Jeg tok av litt og søkte på åtte forskjellige studier - de sju siste kommer jeg garantert inn på. Men da trenger jeg i alle fall ikke å bekymre meg så alt for mye.

Nå må jeg bare gruble litt på om jeg skal sette årsstudium i historie eller bachelor i internasjonale studier først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var egentlig ikke så mye bry å søke. :wub: Jeg tok av litt og søkte på åtte forskjellige studier - de sju siste kommer jeg garantert inn på. Men da trenger jeg i alle fall ikke å bekymre meg så alt for mye.

Nå må jeg bare gruble litt på om jeg skal sette årsstudium i historie eller bachelor i internasjonale studier først...

Smart å søke ja. Jeg tror du ville kost deg på det siste alternativet jeg! Det skulle ikke være så vanskelig å få tatt deler av det i utlandet vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søok du. Det gjorde eg kom inn men stakk heller iforsvaret så fikk reservert plass til året etter, men ombestemte meg på studievalg før dim så søkte på et nytt og nå går jeg der :wub: NO STRESS. Bedre med back up enn å sitte og ikke ha noen alternativer plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å søke ja. Jeg tror du ville kost deg på det siste alternativet jeg! Det skulle ikke være så vanskelig å få tatt deler av det i utlandet vel?

Det er internasjonale studier jeg vil på (med utenlandsopphold) - men siden jeg har vært/er så innstilt på friår er jeg litt redd for at jeg ikke er helt motivert nok om jeg begynner der nå til høsten. Derfor hadde det kanskje vært greiere å begynne på et annet interessant studium som det ikke er så "farlig med" om jeg blir nødt til å begynne å studere nå med en gang.

Dessuten var poengkravet for førstegangsvitnemål 58,5 poeng høsten 2008, og selv om kravene går ned litt fordi fordypningspoengene er tatt bort, kommer det allikevel til å bli veldig vanskelig å komme inn der. Da kan det være greiere å samle opp litt poeng på et årsstudium og heller komme inn på ordinært vitnemål - men dette kan det jo hende jeg blir nødt til å gjøre uansett om jeg begynner å studere denne høsten eller høsten 2010.

Sååå, konklusjon :wub:

- Jeg håper selvfølgelig det ordner seg med jobb og Italia-opphold.

- Jeg lar internasjonale studier stå først, for å se om jeg kommer inn.

- Får jeg ikke jobb og kommer jeg ikke inn på internasjonale studier, kommer jeg inn på et årsstudium og får både lært litt og samlet poeng.

- Får jeg ikke jobb og jeg kommer inn på internasjonale studier, får jeg se hva jeg gjør. Det er en vurdering jeg må ta i sommer, og det er jo lenge til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...