Gå til innhold
Hundesonen.no

Bein..

Marit32

Recommended Posts

Berre lurte på om det er slik at hunder ikkje skal få bein lenger.. Eg har i dag hatt hjortesteik til middag og fikk då eit rundt og fint bein, uten splinter og skarpe kanter.. ER det sånn at ho helst ikkje bør få det å gnage på.. Hundene før i tida fekk no verkeleg bein etter middagen.. hmmm ,,, var ein her som sa at det skulle dei ikkje få lenger..

Nokon som har høyrt om detta ???? :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan få bein de :yes:

Det skal bare ikke være behandlet. For no tull at de ikke kan få det lenger.. det er mange her på doggis som gir rå, ubehandlet bein :yes: Så så lenge du ikke har stekt, kokt e.l. så er det bare å gi :yes:

Edit: grunnen ti lat de ikke skal ha behandlet ben er fordi de splintrer og kan skjære hunden opp innvendig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre lurte på om det er slik at hunder ikkje skal få bein lenger.. Eg har i dag hatt hjortesteik til middag og fikk då eit rundt og fint bein, uten splinter og skarpe kanter.. ER det sånn at ho helst ikkje bør få det å gnage på.. Hundene før i tida fekk no verkeleg bein etter middagen.. hmmm ,,, var ein her som sa at det skulle dei ikkje få lenger..

Nokon som har høyrt om detta ???? :yes:

Det er riktig som det sies at hunder kan få bein bare de ikke er behandlet. Kyllingbein skal hunder ikke ha, men om det er OK om de er rå er jeg usikker på. De er nå ganske små og fislete og hvor ofte har en nå råe kyllingbein tigengelig...!?

Fisk er heller ikke god knall for hunder, mye spisse bein der.

Kjør safe og gi store bein fra større dyr enn fjørkre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe F bein man ikke skal gi? Fugl, får, fisk?

Jo det har vært snakk om det, men igjen så blir det nå snakket om at det ikke gjelder med unntak av fisk... 

Mulig moghrebi har noe fornuftig å si her? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gammel myte at man ikke skal gi enkelte typer bein, enten de nå heter noe på f- eller ikke. Man kan gi stort sett alle typer spiselige bein, så lenge de er rå og ubehandlede. Fra naturens side er hunden designet til å hente kalsium fra rå bein, og de eter da først og fremst de beina som er lette å tygge og/eller som er porøse inni. Hundene er så genialt utformet at de har en magesyre som er nærmest ren syre (pH 1-2), og den bryter ned stort sett alle bein som det er normalt for en hund å spise.

Men det er noen viktige unntak.

Kokte, stekte, røkte og alle andre former for varmebehandlede bein er hardere og mer splintrete enn rå bein. Også vektbærende bein, også kalt rørknokler eller margbein, er veldig tette i strukturen og de splintrer i biter som er veldig skarpe. Se på forskjellen mellom selve beinsubstansen i et gjennomskåret margbein sammenlignet med et kotelettbein. Sistnevnte er porøst og ganske blodfylt, mens førstnevnte nesten ser ut som stein. Kotelettbeinets svamplignende struktur gjør at det er lettere å tygge, og det er fylt med næringsrike proteiner og fett. Margbeinet består derimot nesten utelukkende av mineraler og ufordøyelige substanser (kalt "aske").

I begge endene av margbein/rørknokler finner man leddbein, som er formet nesten som køller. Disse er litt mer porøse og næringsrike, og hunder liker gjerne å ligge og gnage på disse. Det er OK så lenge man følger med. Hvis hunden klarer å gnage vekk hele leddbeinet slik at bare selve margbeinet er igjen, så bør man kaste restene. Men også leddbeinet kan være risikabelt hvis hunden tygger så hardt og maniskt at det går på tennene løs. Emaljen kan rett og slett bli slipt vekk, eller tennene kan tilogmed brekke. Derfor er det viktig at man ser an hvordan hunden behandler beinet.

Mine hunder er mynder, og mynder har et langt kjeveparti med moderate kjevemuskler. De har derfor liten nytte av bein fra store dyr, sånn som voksent storfe eller hest. Men bein fra mindre dyr, sånn som sau og gris, eter de uten nevneverdige problemer. Og bein fra kylling og kalkun er ikkeno' problem (men jeg gir dem ikke vektbærende lår-/leggbein - jeg knuser dem først med en hammer eller ei øks). Fiskebein er heller ikke noe problem, for de er så myke at magesyra oppløser dem uten problem.

Men folk bør være obs på at hunder som kun eter tørrfôr kan ha problemer med å fordøye andre råvarer. Det er fordi mage-/tarmsystemet blir så innstilt på kun én type mat at det blir problematisk å omstille seg til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gammel myte at man ikke skal gi enkelte typer bein, enten de nå heter noe på f- eller ikke. Man kan gi stort sett alle typer spiselige bein, så lenge de er rå og ubehandlede. Fra naturens side er hunden designet til å hente kalsium fra rå bein, og de eter da først og fremst de beina som er lette å tygge og/eller som er porøse inni. Hundene er så genialt utformet at de har en magesyre som er nærmest ren syre (pH 1-2), og den bryter ned stort sett alle bein som det er normalt for en hund å spise.

Men det er noen viktige unntak.

Kokte, stekte, røkte og alle andre former for varmebehandlede bein er hardere og mer splintrete enn rå bein. Også vektbærende bein, også kalt rørknokler eller margbein, er veldig tette i strukturen og de splintrer i biter som er veldig skarpe. Se på forskjellen mellom selve beinsubstansen i et gjennomskåret margbein sammenlignet med et kotelettbein. Sistnevnte er porøst og ganske blodfylt, mens førstnevnte nesten ser ut som stein. Kotelettbeinets svamplignende struktur gjør at det er lettere å tygge, og det er fylt med næringsrike proteiner og fett. Margbeinet består derimot nesten utelukkende av mineraler og ufordøyelige substanser (kalt "aske").

I begge endene av margbein/rørknokler finner man leddbein, som er formet nesten som køller. Disse er litt mer porøse og næringsrike, og hunder liker gjerne å ligge og gnage på disse. Det er OK så lenge man følger med. Hvis hunden klarer å gnage vekk hele leddbeinet slik at bare selve margbeinet er igjen, så bør man kaste restene. Men også leddbeinet kan være risikabelt hvis hunden tygger så hardt og maniskt at det går på tennene løs. Emaljen kan rett og slett bli slipt vekk, eller tennene kan tilogmed brekke. Derfor er det viktig at man ser an hvordan hunden behandler beinet.

Mine hunder er mynder, og mynder har et langt kjeveparti med moderate kjevemuskler. De har derfor liten nytte av bein fra store dyr, sånn som voksent storfe eller hest. Men bein fra mindre dyr, sånn som sau og gris, eter de uten nevneverdige problemer. Og bein fra kylling og kalkun er ikkeno' problem (men jeg gir dem ikke vektbærende lår-/leggbein - jeg knuser dem først med en hammer eller ei øks). Fiskebein er heller ikke noe problem, for de er så myke at magesyra oppløser dem uten problem.

Men folk bør være obs på at hunder som kun eter tørrfôr kan ha problemer med å fordøye andre råvarer. Det er fordi mage-/tarmsystemet blir så innstilt på kun én type mat at det blir problematisk å omstille seg til noe annet.

Så konklusjonen er: Alle bein rått, men være forsiktig med vektbærende bein. Tørrforhunder kan reagere på bein og rå mat. Var det sånn? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...