Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasemiljøer

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet
Eneste miljøet som faktisk er verre enn rasehundmiljøet er hestemiljøet, hehe..

Deilig å ikke være en del av det miljøet syns jeg, hundemiljøet generellt når det er snakk om hummer og kanari er mye bedre :whistle:

Ja det har jeg vært borti ja. Utrolig hvor mye ball det blir med traver folk kontra dressurfolk og utstyr og treningsmåter, at man som jente trener travere, og om man har en ponni i en stall med store hester, blir det bare feil osv. :)

Skrevet
Bare se på myndeklubben sine sider. Der er diskusjonsforumet blitt stengt fordi enkelte ikke klarte å oppføre seg. Virkelig helt på tryne spør du meg!

Så enig så enig. Det er merkelig at de som kan oppføre seg blir straffet fordi enkelte "voksne" mennesker ikke klarer å ta en diskusjon uten å gå så til de grader langt over streken.

Skrevet
Eneste miljøet som faktisk er verre enn rasehundmiljøet er hestemiljøet, hehe..

Deilig å ikke være en del av det miljøet syns jeg, hundemiljøet generellt når det er snakk om hummer og kanari er mye bedre :banana:

Kjenner til hestemiljøet ja, jeg var sprangrytter... Trenger kanskje ikke si mer? :icon_redface:

I hundemiljøet er jeg ikke noe særlig inne i rasemiljøer enda, har jo "bare" en bc. Men noe har jeg da fått med meg på den lille tiden jeg har hatt en annen rase. To fjær blir til ti høns. Ting man sier blir vridd og vrengt på til det er så forferdelig som det kan bli. Man baksnakker hverandre og de fleste folk man vet om om alt fra hundene dems til treningsmetoder. Men møtes man ansikt til ansikt står de der med smil om munnen og er blide, helt til en stakkar går vekk... Utrolig falskt og ikke noe jeg vil være en del av.

Rasehundmiljø frister meg ikke i det hele tatt, men hundeklubber derimot er helt ok :( Selvfølgelig er det noen der også som er sånn at om du ikke hører til dem så er du en dust... Men dem om det :closedeyes:

Skrevet

Synes det er mye drama i både rasemiljøer, lydighetsmiljøet, utstillingsmiljøet osv. Eneste folkene jeg tror på når de gratulerer meg er de gode, gamle brukshundfolkene som har vært med en stund.

Også synes jeg ikke å huske så mye dramatikk i de lokale fuglehundklubbene, iallefall ikke vorstehhundklubben og pointerklubben.

Skrevet

Gjengen jeg trener bruks sammen med er helt super. Har følt meg velkommen fra første stund og alle er hjelpsomme og stiller opp for hverandre. Ingen drittslenging eller baksnakking.

Men når det gjelder utstillingsfolka er det noe helt annet. Første gangen jeg var der var det ingen som sa et eneste ord til meg. Det virket som jeg egentlig var til bry hvis jeg spurte om noe. Under trening ble vi delt i to grupper også skulle vi trene på tannvisning. Vi stod på rad og rekke - jeg sist selvfølgelig - og da hun kom til meg bare snudde hun å gikk uten å kikke på Stitch :shocked: Det er vel kanskje ikke nødvendig å si at det var første og siste gangen jeg var der :icon_redface:

Skrevet

Stor forskjell fra rase til rase føler jeg. Jeg trodde det var drama i den første raseklubben jeg var medlem i, men det er virkelig ingenting i forhold til den andre jeg har vært litt i/sett litt av. Dessverre.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...