Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening i undervisning av barn.


ida

Recommended Posts

Jeg jobber som lærer for elever med autisme. Mye av treningen der minner om treningen vi bedriver med hunder. Mange repitisjoner, logiske oppbygninger av atferdskjeder og hyppig forsterkningsformidling under innlæring av nye atferder. Jeg har ofte tenkt at klikker måtte være tingen å bruke, særlig for de svakeste barna. Men blir stoppet mest av mine egne fordommer, tror jeg. Det er jo ikke egentlig noe gæærnt i å bruke de mest effektive hjelpemidllene, eller er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller nå?

Nei, dette har vært oppe i mediene tidligere. Folk ble mest støtt av ideen om å bruke "hundedressur" på ungene deres. Men ideen har jo sitt utspring i det å fokusere på det positive fremfor det negative.. og det gjelder jo ikke bare hund liksom :lol:

Fant en artikkel om forsøket i norsk skole her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet man er fagidiot når man ikke engang tenker tanken at det kan være en aprilspøk, men etter å ha blitt ledd av på msn måtte jeg spørre ida om det var en spøk - det er ikke det. Og linken min er helt reell. :lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ skolen der jeg arbeider jobber vi med "PALS".

Dette er ikke klikkertrening, men det går ut på det samme prinsippet:

Å belønne forventet adferd i det den utføres.

Upassende adferd ignoreres dersom det ikke er snakk om graverende eller gjentakende hendelser- da blir det gitt advarsler om sankjsoner, og eleven selv får et valg om han vil gjøre som h*n blir fortalt, eller om h*n vil fortsette sin adferd og få den allerede forespeilte sanksjonen.

H'n blir liksom med på å bestemme litt selv.

Forventet (positiv) adferd blir belønnet med "ROS" - kort (iallefall heter de det hos oss. Jeg vet at andre skoler f.eks. benytter seg av BRA -kort.)