Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt forsøk!

Caroline

Recommended Posts

Så gikk det altså sånn at Jóga gikk tom, og vi ikke fikk noen Whiskeyvalper.

Derimot har vi nye planer, og ganske spennende også i mine øyne. Jeg har vært så heldig å få låne Siljes vakre Enya til et kull. Hun har altså vært paret før, men gått tom, så vi håper at alle gode ting er tre! De siste gangene har hun vært paret på dag 14 (kun 1 gang tror jeg) samt 9 og 11.

Første paring ble gjennomført i går, på dag 12, som resulterte i 14 min. heng. Det vil sikkert bli gjort en ny paring i morgen også, så kommer hun nok hit i helga. Termin er forøvrig ca. 2. juni.

Kombinasjonen blir altså som følger:

Cody1.pngEnya4-smaller.png

Far: Gb Ch Nord Uch Japaro By Design (Degallo The Legend JW x Gb Ch Japaro Song 'n' Dance).

Mor: N Uch Bøengen's Enya (Jefsfire Dean Martin x Bøengen's Babine).

Cody har også 3 Cacib i hhv. Norge, Sverige og Danmark, og trenger kun et Cacib til for sin Internasjonale tittel. Mer om foreldrene står på hjemmesiden.

Det forventes forøvrig kun soble valper etter disse to ;)

Denne gangen vil jeg nok ta ultralyd etter en stund, pga. hun har gått tom før, og det blir en spennende ventetid fram til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Håper at det bilr mange søte små valper ;)

(kan man pare 2 soble sheltier? Jeg tenker på farger o.l. Har hørt at det ikke anbefales på Collie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at det bilr mange søte små valper :P

(kan man pare 2 soble sheltier? Jeg tenker på farger o.l. Har hørt at det ikke anbefales på Collie).

damen... det er lov å parre to soble på både collie og sheltie :P

Det som bør/må unngås er Blå + blå og sobel + blå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at det bilr mange søte små valper ;)

Som de to over nevnte er dette helt lovlig og faktisk den aller vanligste kombinasjonen. Det som ikke bør dobles er som de sa blue merle x blue merle, blue merle x sobel (da dette kan gi sobel merle, ikke godkjent farge) samt at hvitfaktor (hvite lårbuer) ikke bør dobles da dette kan gi overtegnede valper (= ikke godkjent farge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar dette ikke er en av de (usedvanlig like) aprilsnarrene?? :P Hvis ikke, må jeg jo ønske lykke til med heng og full klaff! :P

Absolutt ingen aprilsnarr nei, dessuten ble de jo paret igår og kullet ble publisert på hjemmesiden som planlagt alt for et par uker siden ;) Takk for det! Vi krysser fingre og poter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje jeg en SMULE subjektiv her, men dette er en kjempe spennende kombinasjon! Og jeg er kjempe glad for at Caroline tok på seg jobbe med kull og det hele da jeg ikke har tid og helse til det denne våren :lol: Godt at Enya har en god reserve mor på østlandet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje jeg en SMULE subjektiv her, men dette er en kjempe spennende kombinasjon! Og jeg er kjempe glad for at Caroline tok på seg jobbe med kull og det hele da jeg ikke har tid og helse til det denne våren :D Godt at Enya har en god reserve mor på østlandet :P

Ja, det er faktisk en ganske så spennende kombinasjon, selv når man ser objektivt på det :P Og ja, Enya har alltid en reservemamma å komme til på Østlandet, enten det for for utstillingsturné, valper eller noe annet :lol: Fineste jenta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Det stemmer ikke. På Collie'n frarådes det å parre Blue Merle X Blue Merle og Sobel X Blue Merle, men Sobel X Sobel parring går helt fint.

damen... det er lov å parre to soble på både collie og sheltie :)

Det som bør/må unngås er Blå + blå og sobel + blå. :)

Ok, da er det "collie-damen" som bor i nabolaget som "mener" feil. Men så har jeg forstått at jeg ikke skal høre så veldig mye på hva hun sier lengre, da hun parer omtrent alt som går an, bare det er samme rase. Følger ikke avlsregler til raseklubbene og parer hunder som har gitt syke avkom tidligere osv...

Uansett så håper jeg at det kullet som Caroline nå venter blir frisk og rask og at det kommer masse små "pirrayaer" til våren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :whistle: Ja, vi håper bare det faktisk blir valper vi, for det er synd om ei så flott tispe ikke skal få avkom. Jeg synes hvertfall hun virkelig har noe å tilføre rasen, spesielt i kombinasjon med akkurat denne hannhunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

En foreløpig oppdatering:

Enya har nå fått herpessprøyte nr. 1 i samråd med veterinær (fordi hun har gått tom/resorbert tidligere), og skal ha en ny om 4 uker. Ellers har hun null matlyst og er totalt rolig hele tiden, så i mine øyne lover det foreløpig godt :blink: UL er under vurdering om et par uker om ikke det skjer såpass at jeg ser tydelige utvendige tegn innen den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...