Gå til innhold
Hundesonen.no

apporteringen=(


Benedicte

Recommended Posts

Jeg ahr alltid vært så stolt over apporteringen vår - og det har alltid vært en av våre beste øvelser. Jeg baklengskjedet hele øvelsen, og fikk en kjempegod fart inn i tillegg til en god fart ut!

Men i det siste har jeg merket at farten inn bare blir dårligere og dårligere. Jeg prøvde litt før i dag og baklengskjede øvelsen igjen, men gikk kanskje litt for fort? Eller kanskje belønningen ikke er god nok? Jeg skal prøve igjen i morgen i tilfelle hun bare var sliten, men jeg har som sagt begynt å merke det for hver gang vi trener apport.

Noen som ahr noen råd? Vil så gjerne ha tilbake den gode apporteringen hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er viktig med variasjon i treningen! Kan tenkes hun er lei av apporten..!? Legg den vekk en stund og når du tar den fram igjen så vis henne at du syns den er dødskul!!!! :mrgreen: Smittsom adferd KAN være en bra ting også!!! :wink:

Lykke til!!! :mrgreen: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt pause dritlenge, og trener bare apport en gang i uken :? Ikke noen flere ganger per økt liksom.. Og hun virker ikke lei den, for hun blir skikkelig gira når jeg tar den fram og springer som et lyn ut til den, men tar det mer med "ro" på vei inn igjen. Er litt redd for at hun ikke vet helt hva hun belønnes for. Derfor jeg har prøvd å baklengskjede den ENDA en gang, men problemet ligger nok ingen av stedene :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare trene på innleveringen..? Gir henne skikkelig opp og belønn masse kun når hun har go' farten inn! Tren på det til den sitter igjen som den skal også kan du sette alt sammen igjen.. Vet ikke annet råd å gi deg.. Masse lykke til, håper det ordner seg!!!! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare trene på innleveringen..? Gir henne skikkelig opp og belønn masse kun når hun har go' farten inn! Tren på det til den sitter igjen som den skal også kan du sette alt sammen igjen.. Vet ikke annet råd å gi deg.. Masse lykke til' date=' håper det ordner seg!!!! :mrgreen:[/quote']

Jepp, problemet er bare at på 9 av 10 innkomster "jogger" hun. Så jeg må senket kravet veldig, men jeg får ikke trent noe på god fart, annet enn når jeg får en til å holde henne mens jeg løper ifra, men med en gang jeg begynner å trene det begynner hun å jogge igjen. Og jeg kan ikke avbryte - bare unngå det - for da blir hun "deppa" og står passivt og neste innkalling blir enda treigere. Så det er viktig at hun ikke feiler! For det blir bare en ond sirkel (hun jogger inn - jeg avbryter - hun blir passiv og GÅR inn - jeg avbryter - hun går enda saktere - jeg avbryter - hun nekter å gå - jeg avbryter, jeg kan liksom ikke holde på slik :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det aller, aller, aller beste Cita veit om som du kan bruke som belønning?

Enn om du prøver å bare bruke det i apporteringstreninga, og ikke i noen annen trening, og sjekke om det gir bedre resultater? Ellers så veit jeg ikke helt...

Hjemmelaget fersk lever, og jeg bruker det nesten bare i nesprøver, fremadsending og apportering siden jeg trenger ekstra fart der :? Og det var det jeg brukte denne gangen, + en drakamp og som hun er veldig villig til å jobbe for. Men som sagt, så er det kun innkomsten som ikke er like bra :? Hun kunne ha drept for å få den drakampen og leverbitene, og hun sitter og dirrer i kroppen og venter til jeg skal gi henne en kommando, og da stormer hun ut og plukker apporten flott opp, men det virker som om hun bare "tar det med ro" innover, for jeg har jo så vanskelig for å avbryte siden hun er som hun er (som jeg skrev til Marianne her, så blir det en slags ond sirkel)..

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'

ja, DA er det fart i henne! :wink: Men slik kan jeg holde på i evigheter liksom.. Men med en gang jeg slutter å løpe slutter hun å løpe også :roll: :D Men skal ut å trene no.. Får håpe det går bedre denne gangen :D Skal prøve med noe som er enda bedre enn leverbiter, selv om det blir litt vanskelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en ide å gjøre det mange ganger nå i en periode sånn at hun får et bilde inni hodet sitt på at mamma løper og kanskje hun vil huske det...!

Lykke til på treningen nå da, håper hun kommer som et skudd!!! :mrgreen: :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge deg ned på bakken og ta henne i mot som om hun skulle vært på månen og hentet apporten? Lisa blir helt tullerusk av glede når jeg ligger/sitter på bakken og leker med henne. Husk å ta imot hunden en gang i mellom også. Nå du alltid tar imot apporten først og ikke hunden, så kan hunden fort miste motivasjonen. La henne få en seiersrunde med apporten en gang i mellom, dette kan også øke tempoet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge deg ned på bakken og ta henne i mot som om hun skulle vært på månen og hentet apporten? Lisa blir helt tullerusk av glede når jeg ligger/sitter på bakken og leker med henne. Husk å ta imot hunden en gang i mellom også. Nå du alltid tar imot apporten først og ikke hunden' date=' så kan hunden fort miste motivasjonen. La henne få en seiersrunde med apporten en gang i mellom, dette kan også øke tempoet litt.[/quote']

Det skal jeg prøve :wink:

Jeg var ute og trente, og måtte droppe å si "feil" :roll: Så først tok jeg opp 6 godbiter og skulle få henne til å hente en kopp uten lokking og slikt, slik at jeg fikk opp kreativiteten og den klikkerkloke hunden min. Da ble hun skikkelig ivrig, og vi danset oss gjennom noen fri v/foten øvelsen. Så kom mamma hjem fra jobben, og Cita løp og hilste på henne. Når mamma gikk inn var Cita kjempeivrig, så da grep jeg sjansen og kastet apporten, og det gikk SUPERT!!! :):D:D:D:D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund blir mer intens og fokusert når jeg bruker doggiezen på den øvelsen(på alle øvelser egentlig :D )

Nå kan ikke jeg bruke leike om belønning på apport for da stresstygger han,så jeg bruker godbitskål på akkurat den øvelsen,men en draleike fungerer kanskje for Cita?

Vi hadde faktisk akkurat om apporttrening på lydighetskurset i går (Loke tyggde som en idiot,andre hunder der vettu... :) ) og da anbefalte instruktørene (Fanny gott og Thomas Stokke) å bruke ekstern belønning så tidlig som mulig under apportøvelsen og en av grunnen var nettopp at hunden høyner intensiteten og fokusen.

Men du gjør vel kanskje det til vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert et idiotisk råd men det var det første som slo meg :oops:

Cita er jo veldig glad i å leke med andre hunder er hun ikke?

Hva med å en gang avtale med f.eks Birte og Sico at hun skal komme med Sico en gang dere trener. Cita ser ikke Sico før idé hun er på vei INN med apport bukken. Kanskje hun blir kjempegira og løper fortere da? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert et idiotisk råd men det var det første som slo meg :oops:

Cita er jo veldig glad i å leke med andre hunder er hun ikke?

Hva med å en gang avtale med f.eks Birte og Sico at hun skal komme med Sico en gang dere trener. Cita ser ikke Sico før idé hun er på vei INN med apport bukken. Kanskje hun blir kjempegira og løper fortere da? :oops:

Ja, det hadde vært en kjempeidè!! :D Jeg kan gjemme Sico i lommen :D hihi... :wink: Det skal nok gå :) Eller jeg kan bruke Birte som belønning? #-o :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...