Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som knekker fingrene her?

Tuskelusken

Recommended Posts

Skrevet

Er det andre enn meg som knekker fingrene her? En periode var jeg helt ekstrem, men så klarte jeg å slutte nesten, men nå har jeg begynt igjen. Jeg VIL slutte, men kalrer ikke. Noen som har samme problem? :lol:

Er det forresten farlig? Noen sier det, noen sier det ikke er det, og jeg vil gjerne hør sannheten...

Skrevet

Har hatt samme uvanen, og kan finne på å "knekke" med en hel del andre ledd også - inkludert nakken. Det er ikke farlig, nei, det sa i hvert fall medisinstudenten jeg spurte en gang (og ja, han ble lege til slutt, så vidt jeg vet).

Skrevet
Yapp, jeg knekker også fingre, nakke, skulder osv :lol: Og tær innimellom :)

Ankel og albue er favoritten her i gården.. ellers går det i fingre og tær av og til :)

Nakke får jeg ikke til.. irriterende nok..

Og noe av det diggeste er når noen knekker ryggen på en! aah!

Skrevet

Neeeei *titte i taket*

Anyhooo.. jeg har blitt fortalt at ved å knekke et ledd som egentlig ikke skal knekkes (ehem..) så forårsaker man visstnok skade. Denne kan vise seg iform av leddproblematikk senere / at leddene "vokser".

Men om dette er skremselspropaganda eller ei, det aner jeg ikke. Men for meg, høres det fornuftig ut. Iaf når man tenker på fingerledd o.l.

Skrevet

Nu har jeg løse led og knekker dem ikke selv, men mine gør det af sig selv og ryger ud af led, og der er en bagside ved det, man har nemmere ved at få ledgigt, senere hen i livet.

Skrevet
Nu har jeg løse led og knekker dem ikke selv, men mine gør det af sig selv og ryger ud af led, og der er en bagside ved det, man har nemmere ved at få ledgigt, senere hen i livet.

HAH! Da har jeg ikke gått fem på når jeg ble fortalt dette *klappe seg selv på skulderen*

Skrevet

Jeg knekker knoker, klarte å slutte en stund, men nå er jeg på kjøret igjen :)

Knekker fingre, håndledd, knær, tær og ankler, og den ene albuen.

Albuen vil bare knekkes en gang om dagen ca, og knærne bare to-tre. Knekker når jeg husker det.... ha ha ha

Skrevet

*frysninger på ryggen*

Knekking av ledd er nesten det verste jeg veit... Særlig når vi har prøver og tentamener - tre klasser sitter i en gymsal og skriver, og det er helt stille - og så begynner en person med en hel "knekkerunde" av alle mulige ledd. Beklager, men det gjør meg nesten fysisk kvalm. :closedeyes:

Guest Dratini
Skrevet
Er det andre enn meg som knekker fingrene her? En periode var jeg helt ekstrem, men så klarte jeg å slutte nesten, men nå har jeg begynt igjen. Jeg VIL slutte, men kalrer ikke. Noen som har samme problem? :)

Er det forresten farlig? Noen sier det, noen sier det ikke er det, og jeg vil gjerne hør sannheten...

Du slutter nok når du får vondt i leddene pga at du "knekker" de :)

Samme problem som meg. Har også ledd som dislokerer:( Har fått beskjed om at å "knekke" leddene MÅ jeg slutte med pga at det fører til slitasje-gikt.

Ifølge en reumatolog vet St. Olavs så er det ikke noe de mener er skadelig.

Og ifølge en annen reumatolog ved samme avdeling gir det ofte slitasje-gikt (de lærde strides eller de stride lærdes :rolleyes: ).

Skrevet
Leddene kan bli litt svakere over tid, står det, men vil tro at det går an å trene de opp igjen.

Hvordan skal du trene opp leddene igjen? Går det an? Isåfall er jeg svært nysgjerrig på hvordan man gjør det, for det eneste jeg har fått beskjed om, er at - som på hund - man må bygge opp muskelaturen rundt, slik at belastninga på leddet blir mindre.. :)

Guest Dratini
Skrevet
Hvordan skal du trene opp leddene igjen? Går det an? Isåfall er jeg svært nysgjerrig på hvordan man gjør det, for det eneste jeg har fått beskjed om, er at - som på hund - man må bygge opp muskelaturen rundt, slik at belastninga på leddet blir mindre.. :)

Samme har jeg fått beskjed om... (bortsett fra at jeg får ikke lov til å trene, fordi jeg ikke får lov til å tøye ut :) ).

Skrevet

Jeg har perioder hvor jeg knekker endel i ankel og håndledd, noen ganger fingre også, men prøver å unngå det siden mamma har veldig sterk leddgikt..

Skrevet

Jeg knekker knærne om jeg ska bøye dem mer enn hva man gjør når man går vanlig, hvis ikke låser de seg.

Albuer får jeg vondt i om ikke de knekkes tidvis, dvs så fort jeg får vondt så knekker jeg dem.

Håndledd og ankler knekker bare jeg beveger på leddene.

Fingrene uten tomler knekker jeg når jeg føler for det, altså når de "stivner".

Hofta må knekkes tidvis, merker det om jeg ska sette meg på huk eller når jeg står opp om mora'n.

Nakke og rygg klarer jeg skjeldent alene, men det er blomsterpotte så digg når noen knekker ryggen for meg.

(og neida, jeg har ingen leddsykdommer, selv om man skulle tru det)

Jeg har hørt fra noen at det er skadelig å knekke, andre mener det ikke er det. (med noen mener jeg leger, fysioterapeuter osv) Så de lærde strides. Men jeg kan jo forstå at det muligens blir mer slitasje på leddene, og at man nok kan få senskader av det.

Det er vel fullt mulig å få senskader uten å merke det, det avhenger jo mye av hvor god muskelatur man har rundt leddene.

Skrevet
*frysninger på ryggen*

Knekking av ledd er nesten det verste jeg veit... Særlig når vi har prøver og tentamener - tre klasser sitter i en gymsal og skriver, og det er helt stille - og så begynner en person med en hel "knekkerunde" av alle mulige ledd. Beklager, men det gjør meg nesten fysisk kvalm. :closedeyes:

Jeg får frysninger helt inn til margen av sånn knekking.. *grøss* jeg klarer ikke å fatte at det er godt. Høres helt sinnsykt vondt ut..

Signerer her. Jeg er dårlig nå jeg, bare jeg leser om det <_<

Skrevet

Vet om mannge som synest det er ekkelt å høre på. Mamma foreksempel. :) Derfor er det enda morsommere å gjøre det.... :rolleyes:

Men davet jeg at det ikke er noe farligt da. :)

Skrevet
Albuen vil bare knekkes en gang om dagen ca, og knærne bare to-tre. Knekker når jeg husker det.... ha ha ha

OH, samme som meg! jeg har ene Albuen, men den vil bare knekke en gang om dagen ca! :)

Jeg går i klasse med en som "knekker" med kjeven!...

Skrevet

Hi hi artig tråd, her kan vi dele knekke-erfaringer og teknikker :)

Er det høyre albue? Er høyrehendt, så vet ikke om det har noe med det å gjøre. Klarer bare å knekke den høyre ankelen og. For å knekke albuen må jeg liksom "hive" armen ut til siden, i lysets hastighet også siert det knekk! (Gjorde det akkurat NU, så da var dagens knekk unnagjort. Løvly!

Skrevet

Knekker tærne mine hele tiden.

Men det går også en del i fingrene og nakken ..

Forresten, jeg knekker/får kjeven og venstre skulderen min ut av ledd ..

Du hører en høyt kvekk og det hopper ut og inn av sin vanlige plass :angel:

Elsker og plage folk med det, de får jo gåsehud over hele, og synes det er fryktelig heslig :) Enest bruttern som ikke synes det, da han også knekker på alt :)

Skrevet
Knekker tærne mine hele tiden.

Men det går også en del i fingrene og nakken ..

Forresten, jeg knekker/får kjeven og venstre skulderen min ut av ledd ..

Du hører en høyt kvekk og det hopper ut og inn av sin vanlige plass :angel:

Elsker og plage folk med det, de får jo gåsehud over hele, og synes det er fryktelig heslig :) Enest bruttern som ikke synes det, da han også knekker på alt :)

Obs, pass deg for å gjøre det der for ofte, altså om ledda faktisk går ut av ledd.

Det gjør leddet veldig mye dårligere, og er no herk å trene opp de musklene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...