Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som knekker fingrene her?


Tuskelusken

Recommended Posts

Er det andre enn meg som knekker fingrene her? En periode var jeg helt ekstrem, men så klarte jeg å slutte nesten, men nå har jeg begynt igjen. Jeg VIL slutte, men kalrer ikke. Noen som har samme problem? :lol:

Er det forresten farlig? Noen sier det, noen sier det ikke er det, og jeg vil gjerne hør sannheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme uvanen, og kan finne på å "knekke" med en hel del andre ledd også - inkludert nakken. Det er ikke farlig, nei, det sa i hvert fall medisinstudenten jeg spurte en gang (og ja, han ble lege til slutt, så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yapp, jeg knekker også fingre, nakke, skulder osv :lol: Og tær innimellom :)

Ankel og albue er favoritten her i gården.. ellers går det i fingre og tær av og til :)

Nakke får jeg ikke til.. irriterende nok..

Og noe av det diggeste er når noen knekker ryggen på en! aah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeei *titte i taket*

Anyhooo.. jeg har blitt fortalt at ved å knekke et ledd som egentlig ikke skal knekkes (ehem..) så forårsaker man visstnok skade. Denne kan vise seg iform av leddproblematikk senere / at leddene "vokser".

Men om dette er skremselspropaganda eller ei, det aner jeg ikke. Men for meg, høres det fornuftig ut. Iaf når man tenker på fingerledd o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jeg løse led og knekker dem ikke selv, men mine gør det af sig selv og ryger ud af led, og der er en bagside ved det, man har nemmere ved at få ledgigt, senere hen i livet.

HAH! Da har jeg ikke gått fem på når jeg ble fortalt dette *klappe seg selv på skulderen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knekker knoker, klarte å slutte en stund, men nå er jeg på kjøret igjen :)

Knekker fingre, håndledd, knær, tær og ankler, og den ene albuen.

Albuen vil bare knekkes en gang om dagen ca, og knærne bare to-tre. Knekker når jeg husker det.... ha ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*frysninger på ryggen*

Knekking av ledd er nesten det verste jeg veit... Særlig når vi har prøver og tentamener - tre klasser sitter i en gymsal og skriver, og det er helt stille - og så begynner en person med en hel "knekkerunde" av alle mulige ledd. Beklager, men det gjør meg nesten fysisk kvalm. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Er det andre enn meg som knekker fingrene her? En periode var jeg helt ekstrem, men så klarte jeg å slutte nesten, men nå har jeg begynt igjen. Jeg VIL slutte, men kalrer ikke. Noen som har samme problem? :)

Er det forresten farlig? Noen sier det, noen sier det ikke er det, og jeg vil gjerne hør sannheten...

Du slutter nok når du får vondt i leddene pga at du "knekker" de :)

Nu har jeg løse led og knekker dem ikke selv, men mine gør det af sig selv og ryger ud af led, og der er en bagside ved det, man har nemmere ved at få ledgigt, senere hen i livet.

Samme problem som meg. Har også ledd som dislokerer:( Har fått beskjed om at å "knekke" leddene MÅ jeg slutte med pga at det fører til slitasje-gikt.

Ifølge en reumatolog vet St. Olavs så er det ikke noe de mener er skadelig.

Og ifølge en annen reumatolog ved samme avdeling gir det ofte slitasje-gikt (de lærde strides eller de stride lærdes :rolleyes: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leddene kan bli litt svakere over tid, står det, men vil tro at det går an å trene de opp igjen.

Hvordan skal du trene opp leddene igjen? Går det an? Isåfall er jeg svært nysgjerrig på hvordan man gjør det, for det eneste jeg har fått beskjed om, er at - som på hund - man må bygge opp muskelaturen rundt, slik at belastninga på leddet blir mindre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Hvordan skal du trene opp leddene igjen? Går det an? Isåfall er jeg svært nysgjerrig på hvordan man gjør det, for det eneste jeg har fått beskjed om, er at - som på hund - man må bygge opp muskelaturen rundt, slik at belastninga på leddet blir mindre.. :)

Samme har jeg fått beskjed om... (bortsett fra at jeg får ikke lov til å trene, fordi jeg ikke får lov til å tøye ut :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knekker knærne om jeg ska bøye dem mer enn hva man gjør når man går vanlig, hvis ikke låser de seg.

Albuer får jeg vondt i om ikke de knekkes tidvis, dvs så fort jeg får vondt så knekker jeg dem.

Håndledd og ankler knekker bare jeg beveger på leddene.

Fingrene uten tomler knekker jeg når jeg føler for det, altså når de "stivner".

Hofta må knekkes tidvis, merker det om jeg ska sette meg på huk eller når jeg står opp om mora'n.

Nakke og rygg klarer jeg skjeldent alene, men det er blomsterpotte så digg når noen knekker ryggen for meg.

(og neida, jeg har ingen leddsykdommer, selv om man skulle tru det)

Jeg har hørt fra noen at det er skadelig å knekke, andre mener det ikke er det. (med noen mener jeg leger, fysioterapeuter osv) Så de lærde strides. Men jeg kan jo forstå at det muligens blir mer slitasje på leddene, og at man nok kan få senskader av det.

Det er vel fullt mulig å få senskader uten å merke det, det avhenger jo mye av hvor god muskelatur man har rundt leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*frysninger på ryggen*

Knekking av ledd er nesten det verste jeg veit... Særlig når vi har prøver og tentamener - tre klasser sitter i en gymsal og skriver, og det er helt stille - og så begynner en person med en hel "knekkerunde" av alle mulige ledd. Beklager, men det gjør meg nesten fysisk kvalm. :closedeyes:

Jeg får frysninger helt inn til margen av sånn knekking.. *grøss* jeg klarer ikke å fatte at det er godt. Høres helt sinnsykt vondt ut..

Signerer her. Jeg er dårlig nå jeg, bare jeg leser om det <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albuen vil bare knekkes en gang om dagen ca, og knærne bare to-tre. Knekker når jeg husker det.... ha ha ha

OH, samme som meg! jeg har ene Albuen, men den vil bare knekke en gang om dagen ca! :)

Jeg går i klasse med en som "knekker" med kjeven!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi artig tråd, her kan vi dele knekke-erfaringer og teknikker :)

Er det høyre albue? Er høyrehendt, så vet ikke om det har noe med det å gjøre. Klarer bare å knekke den høyre ankelen og. For å knekke albuen må jeg liksom "hive" armen ut til siden, i lysets hastighet også siert det knekk! (Gjorde det akkurat NU, så da var dagens knekk unnagjort. Løvly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekker tærne mine hele tiden.

Men det går også en del i fingrene og nakken ..

Forresten, jeg knekker/får kjeven og venstre skulderen min ut av ledd ..

Du hører en høyt kvekk og det hopper ut og inn av sin vanlige plass :angel:

Elsker og plage folk med det, de får jo gåsehud over hele, og synes det er fryktelig heslig :) Enest bruttern som ikke synes det, da han også knekker på alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekker tærne mine hele tiden.

Men det går også en del i fingrene og nakken ..

Forresten, jeg knekker/får kjeven og venstre skulderen min ut av ledd ..

Du hører en høyt kvekk og det hopper ut og inn av sin vanlige plass :angel:

Elsker og plage folk med det, de får jo gåsehud over hele, og synes det er fryktelig heslig :) Enest bruttern som ikke synes det, da han også knekker på alt :)

Obs, pass deg for å gjøre det der for ofte, altså om ledda faktisk går ut av ledd.

Det gjør leddet veldig mye dårligere, og er no herk å trene opp de musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...