Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvit Gjeterhund vs Schäferhund


Kristian_

Recommended Posts

Driver og ser på hunderaser og har falt litt for Hvit Gjeterhund. Er det noen som vet noe om helse og gemytt på rasen, og kan si noe om likheter og forskjeller kontra Schäferhund?

Jeg har prøvd å lete opp litt info, men er ikke veldig mye jeg klarer å finne. Hvit Gjeterhund skal være mer gjeterhund enn Schäferhunden (hva vil det si i praksis, litt mer utfyllende?), "mykere" (mer følsom for røff behandling?) og rettere rygg (positivt?).

Regner nesten med at aktivitetsbehov og pelsstell blir omtrent som med Schäferhund. Angående røff behandling er jeg sterk motstander av det, bare så det ikke oppstår noen misforståelser.

Mest interessert i hva som er typisk for rasen i forhold til møter med to- og firbeinte. Da vet jeg at sosialisering osv spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt kun to hvite gjeterhunder kontra mange schæfere, men de to var iallefall veldig åpne i forhold til folk, sosiale, hyggelige mot andre hunder. Den ene var noe schæfer-lik i masingen, men ikke like intens. (jeg synes personlig schæfere er forferdelig masete hunder, det er min oppfatning av dem, enkelt og greit.)

Så sånn sett synes jeg hvit gjeterhund virker som en mer avbalansert rase enn schæfer ut ifra det jeg har lest meg til og de to hvite jeg har møtt. (jeg leste en del om rasen og besøkte forskjellige oppdrettersider da jeg vurderte å skaffe meg hvit gjeterhund for et års tid siden) Men godt mulig jeg tar veldig feil, og at de to jeg har møtt, ikke representerer rasen i det hele tatt!

Det står vel ganske mye om rasen på forskjellige sider, og synes å erindre jeg leste en del om gjeterhund kontra schæfer på hjemmesidene til en del oppdrettere. Husker ikke akkurat nå hva den hjemmesiden het der jeg leste mest, men kan prøve å finne det, om du vil. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Her er litt fakta du har å sammenligne med.

MH for Hvit Gjeterhund korthåret (96 stk testede individer) & Hvit gjeterhund langhåret. (30 testede individ).

Schäferhund (13237 testede individ).

Hunder med HD C,D eller E) Hvit gjeterhund:

2004: 23,8% (antall hunder HD rønket 42, antall fødte dette året 97)

2005: 30,6% (antall rønket 62, født 109)

2006: 17,8% (antall rønket 45, født 88)

2007: 8,3% (antall rønket 36, født 77)

2008: 0% (antall rønket 9, 167)

Hunder med HD C,D eller E Schäferhund:

2004: 26,2% (antall rønket 1856, antall født 2996)

2005: 28,4% (antall rønket 1828, født 2969)

2006: 25,6% (antall rønket 1663, født 2753)

2007: 23,1% (antall rønket 1405, født 2772)

2008: 21.1% (antall rønket 76, født 2448)

Resultatene er hentet fra SKK avlsdata. Men jeg lurer på om det er noe feil med 2008? Det var jo veldig lave tall på rønkete hunder på begge raser? :lol:

Da har du iallefall litt fakta å sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel ganske mye om rasen på forskjellige sider, og synes å erindre jeg leste en del om gjeterhund kontra schæfer på hjemmesidene til en del oppdrettere. Husker ikke akkurat nå hva den hjemmesiden het der jeg leste mest, men kan prøve å finne det, om du vil. :lol:

Hadde vært fint med litt å lese på, hvis det ikke er stress å finne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra white-rewyr`s side

Hva som skiller den Hvite gjeterhunden fra Schäferen i dag er ikke bare fargen.

Den Hvite gjeterhunden skal ha et mildere temperament enn schäferen. Den Hvite gjeterhunden skal ikke heller som det står i Schäferens rasestandard at: ”den må ha mot kamplyst og hardhet”. Den Hvite gjeterhunden regnes ikke som en brukshundrase men som en selskapsrase, som dog passer for bruksarbeid.

Eksteriørt er det foruten fargen, fremfor alt rygglinjen og krysset som skiller sig fra Schäferen. I den Hvite gjeterhundens rasestandard står følgende:

”Ryggen skal være rak og horisontal med sterk muskulatur. Krysset skal være langt og middelsbredt. I sin begynnelse er krysset omtrent horisontalt for siden å avslutte mykt.”

I den tyske Schäferens rasestandard står:

”Rygglinjen løper fra halsen langs den vel markerte manken og langs den lett sluttende ryggen fram til krysset, som slutter lett uten synlig avbrott. Krysset skal være langt og lett avfallende(ca 23 grader) i forhold til horisontalplanet og umerkelig gå over i halefestet.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...