Gå til innhold
Hundesonen.no

Earth hour 2009

borderen

Recommended Posts

Skrevet

Ble med å støtt opp under aksjonen Earth Hour 2009. Få gjerne med hele din kommune, skole o.l til å slukke lyset lørdag 28. mars klokka 20-30 til 21.30!

earth-hour.jpg

Kilde til info: wwf.no :

Bli med på verdens største klimakampanje

Slukk lyset i en time lørdag 28. mars klokken 20.30 og bli med på en global klimamarkering uten sidestykke i historien!

Den siste lørdagen i mars 2009 blir en merkedag i arbeidet mot klimaendringer. Byer, bedrifter, organisasjoner og enkeltmennesker over hele verden skal slukke lyset i én time – Earth Hour – for å vise sitt engasjement for klimaet. Målet er en milliard deltakere verden over. Bli med du også – hver lysbryter teller!

En symbolsk handling for klimaet

Klimaendringene er en trussel mot mennesker og miljø over hele kloden. Earth Hour handler om å gi en global utfordring et globalt svar. Ved å slå av lyset i kun en time, blir du med på tidenes største og mest spektakulære klimakampanje - en kampanje som skal inspirere regjeringer, byer, bedrifter og enkeltpersoner til innsats mot den globale oppvarmingen. Når verdens politikere møtes i København i desember 2009, er det for å inngå en global klimaavtale. Under Earth Hour skal vi vise at politikerne har folket i ryggen, og at vi vil ha en ansvarlig klimapolitikk!

Earth Hour gjennomføres av WWF – med et mylder av samarbeidspartnere verden over. I år er WWF-Norge med for første gang i samarbeid med flere norske byer, kommuner, organisasjoner og bedrifter.

http://www.earthhour.org/home/

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg har meldt meg på, har satt på alarm på tlf sånn at jeg skal huske det :whistle: Vet ikke om det har noe å si da, men syns sånne ting er litt gøy.

Skrevet

Bare lyset, ikke pc/tv osv.? :whistle:

Ellers høres det jo fint ut uansett, kanskje finner mange ut at det kan være riktig så koselig uten elektriske duppederter rundt seg hele tiden (om de har mulighet til å gjøre det akkurat da, that is...)

Ellers så er det jo ingen som hindrer noen i å slå av lys og andre ting resten av året når det måtte passe seg :>

Skrevet
Bare lyset, ikke pc/tv osv.? :lol:

Ellers høres det jo fint ut uansett, kanskje finner mange ut at det kan være riktig så koselig uten elektriske duppederter rundt seg hele tiden (om de har mulighet til å gjøre det akkurat da, that is...)

Ellers så er det jo ingen som hindrer noen i å slå av lys og andre ting resten av året når det måtte passe seg :>

Først og fremst lyset skal av akkurat denne timen. Det skal først og fremst være symbolsk. Skal vi spare masse strøm, så det gjøres bevisst hele året, ikke bare denne timen. Men jeg tror jeg kommer til å slukke alt, bare for å få følelsen. Også er det nok så koselig med masse stearinlys også da :whistle:

Skrevet

Jeg er med, men er ikke sikkert tv blir skrudd av.. Blir spennende om dette er noe folk kommer til å gjøre.. og om det merkes..

Skrevet

om jeg rekker hjem fra jobb til det skal jeg prøve å få det til :lol: Får melding på tlf en halvtime før så da burde man iallefall huske det!

Skrevet

Jeg skal ikke være med - bor jo et sted med ekstremt mye strømstans så jeg har hatt ca 6 døgn med earth hours det siste året..

Skjønner ikke helt hva det opplegget skal være godt for, folk "lider" 1 time i mørkret men har på allverdens andre strømgreier.. det er liksom bare en gimmick, et jippo..

Skrevet

Har meldt meg på. Kommer til å skru av lyset og andre ting som går på strøm hvis jeg er hjemme på det aktuelle tidspunktet :lol:

Skrevet
Jeg skal ikke være med - bor jo et sted med ekstremt mye strømstans så jeg har hatt ca 6 døgn med earth hours det siste året..

Skjønner ikke helt hva det opplegget skal være godt for, folk "lider" 1 time i mørkret men har på allverdens andre strømgreier.. det er liksom bare en gimmick, et jippo..

Klart det er jippo. Men, for enkelte sløve sjeler (som meg, som ikke betaler strømregningen selv) så har det faktisk hatt sin virkning allerede - siden jeg har blitt mer oppmerksom på å skru av lyset i rom jeg ikke er i. Syns det er et fint jippo jeg. :lol:

Får vel legge til at det ikke er noe jeg har "lært" nå - det er bare at jeg har fått en fin liten påminnelse om at man bør huske sånt liksom.

Skrevet

Jeg må bare si det tydelig: Poenget er ikke at vi skal spare masse strøm eller lide ved at lyset skal av en time. Vi skal sende historiens sterkeste signal til hele verdens miljøpolitikere og vise at vi engasjerer oss og er med på kampen mot global oppvarming! Det er for å få fart på miljøpolitikken! :lol:

Skrevet
Jeg må bare si det tydelig: Poenget er ikke at vi skal spare masse strøm eller lide ved at lyset skal av en time. Vi skal sende historiens sterkeste signal til hele verdens miljøpolitikere og vise at vi engasjerer oss og er med på kampen mot global oppvarming! Det er for å få fart på miljøpolitikken! :)

:) Jeg er med!

Skrevet

Klart man må være med på dette!

Tenkt så "teit" å si etterpå: "nei, jeg gadd ikke å slå av noen lys i en time - men jeg er bryr meg om miljøet, krig og fred og sånn da...".

Har tenkt å ta med hundene ut en tur og kikke på blokkene i nærheten, jeg - se om det er noen der som har fått det med seg.

Susanne

(Som dog er evig pessimist - tror virkelig ikke det hjelper det spøtt om så hele jorden hadde skrudd av lyset...)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...