Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H, trengs noe i tillegg?


Aisa

Recommended Posts

Overskrifta sier vel det meste, men ja.. Mulig svaret ligger i en annen tråd, men jeg har ikke funnet det iallefall.

Gir dere eller trengs det noe tillegg til V&H?

Er det noe de vil mangle om man gir kun det?

Trenger ikke synsing her nå, vil gjerne ha svar fra noen som har undersøkt litt eller har erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått trenger de egentlig ikke noe mer. Men enkelte individer kan trenge tilskudd, som Josephine ovenfor.

Selv gir jeg litt kruskakli i maten (etter anbefaling herfra), grunnet at hun får litt hard og tørr avføring. Pga, litt sprø negler og litt tørr hud og matt pels vurderer jeg å prøve V&H's selolje i tillegg.

Ellers kan det kanskje være lurt å gi hunden noe å tygge på, eller Plaque-Off.. da V&H ikke er mye å tygge på så man må passe bedre på tenna. Og jeg anbefaler sterkt å pusse hundens tenner hver dag, eller ihvertfall prøve så ofte som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom & Hundemat har flere fòrtyper. 100% kylling, Storfevom er tilleggsfòr. Hundemat (nr 33) kan du fore på alene om du tilsetter en omegakilde i form av f.eks selolje som også leveres av V&H. Hundemat m/laks (nr 25), Sprit og valpefòr er fullfor alene.

Det er riktig som noen siet at noen hunder blir for hard i avføringa. Eller for hard avføring er vel feil å si, men noen hunder har problemer med å få ut avføringa. Da trenger du tilsetning av fiber. Dette kan tilsettes i form av noen tørrforkuler, kruskakli eller andre fiberkilder.

Noen tilsetter olje ( f.eks selolje) selv om en forer med fullfortypene, det er noe en må ta stilling til selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å prøve seg frem for å se om din hund fungerer kun på V&H alene. Dina får v&h valpefór, kruskakli og dog vitality olje med omega 3. Hun får hard besj uten kli i fóret. Når hun blir 1 år skal jeg går over til V&H 25 eller 33 og fóre kun på det. Man merker etterhvert om hunden trenger noe tillegg, og da må man se an hva problemet er og hva man vil tilføre fóret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takker for svar:) Får vel bare se da om hun trenger olje eller fiber etterhvert! Hun får valpeforet nå, men også tørrfor i tillegg i en overgang til sekken er tom hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo forresten nevne at det hender jeg tar en sånn aktivitetsball (til å ha fór i) og gir henne et måltid med tørrfór. I tillegg til at jeg gir det som godbiter. Ellers er det kun V&H valpefór her også, og videre hvilket fór har jeg ikke tatt stilling til, enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskrifta sier vel det meste, men ja.. Mulig svaret ligger i en annen tråd, men jeg har ikke funnet det iallefall.

Gir dere eller trengs det noe tillegg til V&H?

Er det noe de vil mangle om man gir kun det?

Trenger ikke synsing her nå, vil gjerne ha svar fra noen som har undersøkt litt eller har erfaring med det.

Jeg har tre sloughier (jaktmynder fra Sahara) som får V&H og diverse slakteriråvarer, pluss egg. Jeg gir dem ingenting annet i tillegg til dette. Eller jo, etpar ganger i året skjer det kanskje at jeg gir dem en spiseskje tørre linfrø og/eller Kruskakli, i forbindelse med at de får eller har fått mye bein å spise. Jeg kjøper f.eks. nakkebein av svin direkte fra slakteri, og disse er det ikke så veldig mye kjøtt på. Da kan guttaboys få litt for hard avføring, slik at de trenger litt ufordøyelige tilsetninger for å gjøre avføringen løsere.

Rå egg gir jeg ofte, for egg er nærmest som næringsbomber, fulle av alle aminosyrene en hund er avhengig av, pluss essensielle fettsyrer, vitaminer, mineraler - you name it. Jeg har mine egne frittgående hobbyhøns som får masse frukt og grønnsaker, så eggene deres inneholder også en gode del omega-3. Hønene er forresten helt tussete etter Vom & Hundemat, så det får de av og til. De får også blodvann når jeg tiner ting fra slakteriet. :icon_redface:

Hundene mine er totalt uinteresserte i frukt og grønnsaker, og de trenger det ikke heller. De eter friskt gress i sommerhalvåret, men ikke noe særlige mengder. De setter pris på helt fersk hestelort hvis de kommer over det, men eter ikke mye av det heller.

Alt i alt har jeg fôret med V&H i snart 8 år, uten å gi noe tilsetninger av vegetabilsk art, og hundene mine trives aldeles storartet. Jeg forsøkte å BARFe med min første hund, men det tok ikke lang tid før han fortalte meg at han ikke likte plantekost. Siden da har det kun gått i kjøttvarer. Men gu'-å-gu' så mye lettere det ble da jeg flyttet ut av Oslo, skaffet meg fire frysebokser, og fikk ordnet meg en avtale med et slakteri! Før det rant jeg ned dørene hos slakterbutikker og fiskebutikker i Oslo, og betalte i dyre dommer for de små mengdene kjøtt- og fiskeråvarene jeg hadde plass til i mitt lille fryseskap. Nå kjøper jeg 200+ kilo i slengen, og nu går alt så meget bedre, sann! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ingen fare med at de kan få for mye egg? Er jo egg i V&H også. Er det bare bra selv om det er en valp jeg har? Rasen er litt utsatt for HD så jeg er litt skep i forrhold til foring, i tilfellet for mye eller for lite av noe kan gi utslag i det.. Hun er vandt med å få egg altså, da jeg ga tørrfor, men jeg kan fortsette å gi det av og til da sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ingen fare med at de kan få for mye egg? Er jo egg i V&H også. Er det bare bra selv om det er en valp jeg har? Rasen er litt utsatt for HD så jeg er litt skep i forrhold til foring, i tilfellet for mye eller for lite av noe kan gi utslag i det.. Hun er vandt med å få egg altså, da jeg ga tørrfor, men jeg kan fortsette å gi det av og til da sikkert?

Det er bare å gi egg, men hun trenger jo ikke å få 12 egg hver dag liksom. :) Variasjon, og det å ikke overdrive noe, er bra. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Litt vanskelig å vite hva som er å overdrive for en valp liksom. Men egg 3-4 ganger i uka er sikkert ikke farlig da..

Er vel bare jeg som er litt hønemor sikkert :icon_redface: (haha tok du'n!? :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Litt vanskelig å vite hva som er å overdrive for en valp liksom. Men egg 3-4 ganger i uka er sikkert ikke farlig da..

Er vel bare jeg som er litt hønemor sikkert :icon_redface: (haha tok du'n!? :rolleyes: )

:) Tok'n! :)

3-4 egg i uka er nok ikke farlig nei. Det skal som oftest ganske mye til for å overdrive, og selv om egg er kjempebra, kan det bli for mye av det gode. Så 12 egg om dagen (og ikke noe annet) i fire uker, det er nok å overdrive. Ett egg om dagen eller annenhver dag er ikke å overdrive, og vil du en dag gi to egg, går det helt fint det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(min utheving) I Trøndelag, kanskje ... :P (sorry, klarte ikke dy meg)

Ja der ser du - det er litt annerledes i Trøndelag enn andre steder. Andre steder så er det vel Nr 25, valpefor og SpriNt som er anbefalte fullforvarianter... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ja der ser du - det er litt annerledes i Trøndelag enn andre steder. Andre steder så er det vel Nr 25, valpefor og SpriNt som er anbefalte fullforvarianter... :yes:

Litt OT men er det en saluki på profil bildet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite spørsmål om V&H og "låner" denne tråden litt, håper det er greit. Startet med v&h for en uke siden, og er det riktig at det blir så sinnsykt mye mindre bæsj? Det er ikke mer en to tre bittesmå klumper som kommer ut to til tre ganger om dagen. Lurer på om det er magen hans som omstiller seg eller om det faktisk blir redusert så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite spørsmål om V&H og "låner" denne tråden litt, håper det er greit. Startet med v&h for en uke siden, og er det riktig at det blir så sinnsykt mye mindre bæsj? Det er ikke mer en to tre bittesmå klumper som kommer ut to til tre ganger om dagen. Lurer på om det er magen hans som omstiller seg eller om det faktisk blir redusert så mye?

Det er helt normalt. V&H er svært godt fordøyelig, noe som gjør at det ikke er mye som kommer ut i andre enden. Hunder fordøyer kjøtt mye bedre enn korn (som er hovedingrediens i mange tørrfôr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten riktig i alle fall... Til venstre en jakt-golden, i midten Border collie og den lille svarte til høyre er en kleinspitz :D

Å, den lille så jeg ikke, trodde det var en del av bc'en! :wub: Men jeg ville nok gjettet på det hadde jeg sett den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...