Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valpen knyttet til eier

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Dere som har flere hunder- hvordan får du valpen til å bli knyttet til deg når du har andre hunder i hus? Jobber du mye med valpen alene, går mye turer alene osv?

Eller kommer det mer an på individer, at noen hunder bare knytter seg mer til eieren enn andre? Like barn leker best, så det vel naturlig at hunder tiltrekkes hverandre og trives best sammen?

Ja jeg bare lurer. Nitro skal bare følge med på hva Hera gjør ute og følger etter henne. Så vidt han registrer at jeg er der. Burde vel kanskje ta han ut alene? Prøve å knytte bånd. Men samtidig er han så selvstendig at jeg lurer på om det er noe "vits" . Det spiller ingen rolle hvem han er hos, og om vi forlater han hos noen andre er han like blid og bryr seg ikke om vi går (tror ikke han legger merke til det engang, *ler*). :) kanskje følelsene kommer med alderen.

*uff nå tenker jeg høyt*

Skrevet

Jeg tror det er litt raserelatert også. Opplever helt klart whippeten min som mindre orientert mot meg enn hva lundehunden er. Vær glad for at hunden trives hos andre, det gjør alt så meget enklere. Du vil nok oppleve at han knytter seg til deg uansett.

Tillegg: Mynder, og ikke minst valper, er glade i å løpe. Klart en langbent dobermann er mer interessant enn deg i så måte... (uansett hvor langbent du måtte være...).

Skrevet

Haha, ja det er nok sant! :) Jeg er jo itillegg vandt til en superknyttet hund som har seperasjonsproblemer, så litt overlegenhet mot meg er jo uvandt. hehe.

Ja det er ganske kjekt også at de er selvstendige.

Skrevet

Høres ganske mynde ut, med fare for argumenter imot om å skylde alt på rase/gruppe :) De er som nevnt selvstendige, og du er ikke alltid interessant selv om du veiver med favorittleken eller den herligste godbiten. Og som valper er de jo litt ekstra virrehoder, så kanskje han ikke tenker så hardt på at han burde savne deg? :) Hehe..

Skrevet

Litt raseavhengig eller individavhengig ? opplever jeg også.. Bernerne vi har hatt har vært superknyttet til eier - og vil helst bli kost døgnet rundt. Beardisen vår syntes ikke det gjorde noe å være alene og kunne ta seg noen turer på egenhånd, legge seg i et annet rom o.l

Ellie er nesten verre enn bernerne jo, hun tasser etter oss uansett om hun lå i sin dypeste søvn og vi bare skal hente noe på kjøkkenet.. litt slitsomt det og da..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
    • Da ville jeg jo ha byttet madrass, men kanskje ventet til du har fått litt mer kontroll på problemet. Det er veldig mange ting som spiller inn her. Aktivitetsnivå og hverdagslydighet generelt, får hundene det de trenger av aktivisering og trening, har de grunnleggende hverdagslydighet inne, osv.  Når de har lært seg at det hjelper å begynne å bjeffe midt på natten er det nok en større jobb å snu det, men ikke umulig. En mulig måte å trene de til å sove et annet sted er å legge en madrass i nærheten der og sove i samme rommet, men adskilt med grinder. Det forutsetter først at de er trygge og slapper av i sengene sine i utgangspunktet. Dette krever masse trening av hundene både sammen og hver for seg. Det er vanskelig å gi veldig spesifikk hjelp uten å ha sett hundene. Det kan være du har nytte av å få hjelp av en hundetrener/adferdskonsulent for å legge en plan. Hvis du ikke vet om noen du kjenner og stoler på kan du lete her: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...