Gå til innhold
Hundesonen.no

Trondheim eller Trondhjem?

Tuskelusken

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer faktisk veldig på dette. Jeg synest det høres så dumt ut når folk sier "Trondhjem", men jeg sier det litt selv. Jeg synest Trondheim er det rette jeg. Hva synest dere?

Kanskjelitt dum tråd, men jeg har faktisk lurt på det lenge... :)

Skrevet

Byen heter Trondheim, ikke Trondhjem. Men skal man si noe annet enn Trondheim så må man i alle fall si Trondhjæm og ikke -hjem som er oslovarianten.

Selv synes jeg at byen godt kan skifte navn tilbake til Nidaros..

Skrevet

Skriver Trondheim(som jo er slik det skal skrives) men sier Trondhjem, for det høres mye bedre ut, mer bokmålsk :)

Guest Dratini
Skrevet

Skriver Trondheim, sier vel kanskje Trondheim og "Trånnhjæm".

(ang bokmålsformer minner dette meg om Røros (som plassen heter), mens østlendinger "konstant" sier RørÅS. Partisekretæren til AP heter Kolberg, men i nyhetene blir han konstant kallt for "Kållbær" :) )...

Skrevet

Nå gir ordet Trondheim absolutt ingen mening lenger etter å ha lest det i hvert eneste innlegg nedover :) haha.

Jeg sier Trondheim :)

Guest Christine
Skrevet

Skriver Trondheim, men sier vel "Trånnjæm" og "Trånnheim"

Skrevet

Jeg vet jeg skriver "Trondheim", men ble usikker på hva jeg sier. Tror faktisk ikke jeg sier "Trondhjæm", men "Trondheim". Litt begge deker antagelig.

Guest Dratini
Skrevet
Skriver Trondheim, sier vel kanskje Trondheim og "Trånnhjæm".

(ang bokmålsformer minner dette meg om Røros (som plassen heter), mens østlendinger "konstant" sier RørÅS. Partisekretæren til AP heter Kolberg, men i nyhetene blir han konstant kallt for "Kållbær" :) )...

Men som ettertanke så sier jeg "By'n" i 99% av tilfellene :)

Skrevet

Jeg sier Trondheim, når jeg omtaler byen ved navn..

..ellers er den bare "By'n" for oss som har Trondheim som den eneste byen i nærheten..

Skrevet

Jeg skriver Trondheim, sier Trånnheim, men syns at byen godt kunne ha skiftet navnet tilbake til Nidaros, for det er mye finere.

Hva med Tønsberg da? :)

Tønsberg rett fram, selvfølgelig.

Skrevet

Jeg sier både Trondheim(les: Trånnhæim) og Trondhjem litt om hverandre, men Trondhjem faller meg mest naturlig å si(på "oslosk").

Hva med Tønsberg da? ;)

Jeg sier Tønsberg, men jeg tror det kan høres ut som jeg sier Tønsbærr.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...