Gå til innhold
Hundesonen.no

Din første hund


Kristiin

Recommended Posts

Hvordan rase var din første hund?

En Engelsk springer spaniel.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Rasen ? Vanskelig å si fordi hun var ikke helt normal. Så sann hun var er ikke slik Springeren egentlig er.

Hun var helt sinsyk for å beskrive med ett ord. Vi kunne ikke ha henne mer.

Vi hadde prøvd alt for å få henne til å bli en normal hund.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Tror ikke det. Er veldig glad i Cairn terrieren uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Hvordan rase var din første hund?

Tervueren

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Flott hund, kunne sikkert valgt noe enklere - men helt greit. Hadde solgt siste hest og tenkte hund var litt mindre plasskrevende. Så var ikke første dyret.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Hadde blitt noe lignene uansett.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Nei. Hadde egentlig ikke bestemt rase, annet enn stor nok til å trekke/ bære kløv. "Gjeterhundtype" som kunne gå mye løs, være med på jobb og klare seg selv om dagene der - uten konstant oppfølging og uten at den stikker på skogen og tar los ved første anledning, samt kunne være med på rideturer.

Sto ganske åpent både mellom blandinger, omplasseringshunder og rasehunder. Hadde møtt noen terver før og likte typen - så da jeg ble tispet om en 1,5 år gammel hann som skulle ut på for fra oppdretter tok jeg kontakt. Den 1,5 år gamle hunden ble til en 8 ukers valp istede.

Så hunden i seg selv var ett impulskjøp - men ikke å kjøpe hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase var din første hund?

Hovawart - altså den jeg har nå.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Som en berg- og dalbane. Mange oppturer og gode opplevelser, men det har også vært innslag av frustrasjon og fortvilelse.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei - hadde jeg ikke valgt en så "krevende" rase som hoffen, hadde jeg aldri blitt så hundeinteressert som jeg nå har blitt.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Selve anskaffelsen av en hund hadde vi vurdert lenge - men rasen ble nok litt tilfeldig. Vi ville ha en stor, aktiv og allsidig rase uten jakt, og vi "snublet" da over hovawarten. Vi fant oppdretter gjennom raseklubben, og da hadde hun en tispe igjen fra siste valpekull. Etter besøk hos oppdretter og litt mer vurdering frem og tilbake, endte vi opp med verdens beste hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Min egen hun er blanding av border collie, cocker spaniel, papillon og buhund. (har også hatt to andre blandingshunder, men det har vært familien sine.. har den ene av de to ennå)

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

kjempesnill, men veldig rampete.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

jeg ville aldri byttet Laika med noen andre, men ville kanskje valgt en annen rase om jeg hadde fått lov.... (pappa ville bare ha en gratis blandingshund, og ikke en dyr rasehund)

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Laika var ikke gjennomtenkt i det hele tatt. jeg hadde mast i mange år på mamma og pappa om jeg kunne få en egen hund. en dag leste mamma en annonse i Agder (avisen) om en blandingsvalp som gis bort. hun sa jeg kunne ringe på den, så skulle hun hjelpe med å overtale pappa. pappa sa ja med en gang! jeg ringte mange ganger til det nummeret som stod, men ingen tok telefonen.. senere ringte mamma, og da tok hun telefonen.

neste dag kjørte vi og hentet Laika :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Sheltie

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Fantastisk! Ukomplisert og grei rase.. men nå var jeg heldig med individet også da, King(Altså første hunden) er unormalt enkel og lydig, det sies at ingen hunder er født lydige, vel, King er født lydig han, jeg har så og si ikke lagt ned noe arbeid i han overhodet, han har bare vært lydig og grei fra første stund han.. Valpetiden med han var som å ha en godt voksen gjennomtrent hund i hus(Om man ser bortifra rensligheten da, som jo ikke var på plass helt i starten.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei, jeg ville absolutt ikke vært foruten sheltien.. Jeg er blitt ufattelig glad i rasen..

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Både ja og nei.. Jeg hadde ønsket meg hund lenge, og etter mye mas fikk jeg endelig lov, raser ble nøye undersøkt og jeg satt tilslutt igjen med noen få som jeg ikke klarte å velge mellom(Sheltie, collie og japaner tror jeg det var), så da satte jeg inn annonse på nett, og endte faktisk nesten opp med en sobel collietispe, men når jeg fikk mail fra oppdretteren til king, og fikk se den perfekte lille tricolour hannvalpen så var jeg solgt, det ble endel mailing frem og tilbake, og endel tlfsamtaler før det endelige valget ble tatt da.. Han var allerede over leveringsklar alder når jeg kom i kontakt med oppdretter.. Å sjekke stamtavle osv ekstremt gjorde jeg ikke, titta nå litt på det, men ikke så mye som jeg ville gjort idag, når det er sagt så har jeg vært heldig og fått en perfekt hund i både gemytt og helse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvordan rase var din første hund?

Golden retriever

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Jeg tenkte vel aldri på at han var førstegangshund, jeg hadde jo terrorisert nabolagets hundeeiere omtrent fra jeg kunne gå liksom. Men helt ok - golden er en grei rase for førstegangseiere.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Jeg hadde ALDRI ønsket meg golden, faktisk var det den eneste rasen jeg ALDRI ville ha før jeg fikk han - så ja, jeg ville nok valgt en helt annen rase som førstegangs hund om jeg hadde hatt muligheten.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Billy var en 7 måneder gammel omplasseringshund, han hadde vel vært ett par tre steder før han kom til meg, først ble han vel omplassert fordi han ble forhåndsrøntget og han hadde HD (jeg visste det når jeg fikk han) - så var han vel litt for vill og gal etter det stakkars - han var aktiv ja, men ikke gal.

Nei - det var ikke gjennomtenkt - eller jeg ønsket meg hund, det ble bare litt brått - dårlig råd og bikkja var gratis - telte mye det *ler*

Når dette er sagt så kunne jeg aldri fått en bedre førstegangshund enn Billy, han var herlig på alle måter - jeg var jo mer enn gjennomsnittlig intresert i hund når jeg fikk han, og interessen ble ikke mindre. Fine fine Billy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund? Blanding mellom irsk setter (mor), og antageligvis border collie/labrador eller noe sånt.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund? Egentlig ikke så dum, men i ettertid er det i grunnen litt utrolig hvor lite han krevde. Han var fornøyd med en god times tur hver/annenhver dag, pluss litt trening. Skulle tro det var en mer aktiv blanding, og nå som jeg har en hund (springer) som ikke er kjent for å være så aktiv som en IS eller BC, så er jeg mye mer aktiv enn med han. Ikke at han fikk lite liksom, bare at hunder kan tydeligvis vennes til å ha et moderat aktivitetsnivå, selv om det er en mix mellom aktive raser. Ellers var han nokså krevende mentalt, og ikke hva jeg vil kalle enkel. Han hadde sine problemer, som gjorde at han måtte forlate oss alt for tidlig.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid? Tja, hadde jeg visst det jeg vet nå, ville jeg nok gjort det. Men det er sjelden man er så erfaren som jeg er nå, og vet like mye som jeg vet nå, første gangen man skal få seg hund. :icon_redface: Jeg har jo tross alt lært litt..

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp? Litt impuls, dog visste jeg at jeg ville ha noe med irsk setter i seg. Jeg søkte derfor etter slike hunder. Fant han på dyrenett.no, og besøkte han en gang før levering. Fikk lite oppdateringer fra "oppdretter", men etterlyste det heller ikke, fordi jeg ikke visste det var "normalt". Leste mye hundebøker, og planla oppdragelse. Det som er dumt med blandinger, er at man vet lite om foreldrene, og at de ikke nødvendigvis er avlsgodkjent eller lignende når de får valper. Man sjekker heller ikke opp så mye rundt sykdom, gemytt osv, enten fordi man ikke tror det betyr så mye, eller fordi det ikke går an (faren var ukjent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Labrador retriever - den jeg har nå.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

En "noe" aktiv unghundperiode som ble forsterket av hormonproblemer. Vi har hatt våre utfordringer, kan man si - utfordringer som jeg sannsynligvis i bunn og grunn ikke kunne håndtert annerledes/bedre hvis jeg hadde visst det jeg vet i dag. Eller jo, jeg har vel lært at atferdsproblemer kan ha fysiske årsaker - og hvis jeg får en hund med lignende problemer senere vil nok veien til veterinæren være kortere enn den var for oss.

Men ellers er det en veldig fin førstegangsrase. Den er stabil og mentalt sterk, slik at å prøve og feile er ikke noe problem. Ting kan rettes opp igjen, liksom.

Dessuten er det en rase som er veldig tilpasningsdyktig, og blir med på det den får bli med på - dermed er det fullt mulig å endre interesser og ønsker når det gjelder aktivitetsnivå, trening og aktiviteter. Også er det en mentalt nokså enkel hund, i den forstand at man trenger ikke å slite med vokting, aggressivitet, "purke-tendenser" også videre. Mennesker er kule, hunder er kule, mat er veldig kult.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Egentlig ikke. Tinka har vært en kjempeflott prøve-og-feile-hund som har vokst etter de behovene og ønskene vi har hatt.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Hundekjøpet var gjennomtenkt, men det var litt tilfeldig at det ble akkurat den oppdretteren og det kullet. Vi sjekket ikke foreldredyr og sånt, men fant et labradorkull med en ledig tispe som var leveringsklar akkurat når det passet oss - og da trengte man vel ikke å finne ut noe mer enn som så, vel? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Det var en Samjoed

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

For å si det sånn ikke førstegangshund, men etterhvert ble det bedre å bedre syntes jeg, er jo trekkhund så var ikke akkurat det jeg hadde tenkt men var en veninne a meg som kjøpte den å kunne ikke ha den så jeg sa ja til å ha den. var rundt 3 mnd. Men syntes det gikk utrolig greit med når jeg ble kjent med den.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Det kan godt være jeg hadde gjort!

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Hadde tenkt på hund ei stund, men visste aldri helt ossen jeg skulle ha.. Helt til en dag ei veninne av meg kjøpte seg en samojed. Å hun ikke kunne ha den , så sa jeg jo selfølelig ja. å angrer ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Portugisisk vannhund

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Kunne ikke fått en bedre førstegangshund, men kanskje jeg har vært heldig. Slik jeg har lært å kjenne rasen er det en rase som får en helt spesiell kjemi med sin eier og sin familie, og dermed er enkel å forme slik man vil ha den. De individavhengige forskjellene er vel det som utgjør variasjoner i hvorvidt individer av rasen passer som førstegangshund eller ikke. For min egen del har ting gått rimelig smertefritt som nybegynner med portugisisk vannhund.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei, absolutt ikke.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Hadde svært tett kontakt med oppdretter på alle mulige måter fra jeg bestilte valp og til jeg fikk valpen 1,5 år senere. Jeg kjente linjene som skulle brukes, kjente oppdretterens hunder godt og visste sånn sett hva je gikk til. Rasen hadde jeg også satt meg godt inn i og var vel over gjennomsnittet informert allerede før valpisen kom i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Australian shepherd

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Har hatt familiehunder før, så var ikke førstegangshund sånn, men min første egen;) Fungerer greit, er 6 mnd nå så er i den litt harde perioden..

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei veldig fornøyd og stod opp til forventningene.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

ikke impuls kjøp. hadde leitet etter rette aussieoppdretter i over ett år og fant den rette i Trondheim, ett stykke fra meg men vært det;)

Lurer av ren nyskjerrighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har ikke lest heeele tråden her, men morsom tråd :lol:

Skal svare litt jeg også da :)

Hvordan rase var din første hund?

Staffordshire bull terrier

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

En grei førstegangshund dersom man vet en del om rasen på forhånd.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei, føler denne rasen passer meg perfekt.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Rasevalget var nøye gjennomført, og vi ventet en god stund hos oppdretter, som dessverre bare fikk en valp hun ville beholde selv. Deretter ordnet hun så vi fikk mulighet til å kjøpe en valp hos en annen oppdretter, siden vi var veldig triste.. Her gikk det bare en halv uke fra vi besøkte valpen, til vi hentet ham, så det kan vel kalles "close to" impuls, men ettersom vi handlet fra raserepresentanten, som jeg mener avler fornuftig og på friske hunder, var vi ganske sikre på at dette gikk bra! Aldri angret et sekund!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Finsk Lapphund.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Helt klart krevende, men vanvittig lærerikt og gøy. En rase med stor personlighet og mye humor. Hadde jeg valgt en mindre krevende rase ville jeg jo ha lært mindre antageligvis og jeg er veldig glad for at det ble finsk lapphund og akkurat den finske lapphunden. Han hadde alle de fine periodene som de skriver om i bøkene og han ga meg noen gråe hår. Men Marco lærte meg at gir du meg det jeg trenger i form av mosjon og aktivisering så er jeg verdens enkleste hund å ha med å gjøre. Det jeg elsker aller mest med rasen generellt er at de er så nervesterke som de er. De tåler myyye! Helt klart min rase for livet.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Nei, absolutt ikke.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Hmm. Jeg valgte ut rasen på en tirsdag for da sa mamma ja. Planen var egentlig valp sommeren etter (et halvt år etter Marco kom i hus) Men det dukka et kull nesten bokstavelig talt på dørstokken vår søndag samme uke og de var verdens herligste. 5 uker senere var Marco i hus. Senere har jeg funnet ut at jeg var ekstremt heldig med oppdretter og kull og det betyr mye.

Til sommeren skal hele kullet til Marco MH-testes her i Norge og det har oppdretter fått til. Ikke spesiellt vanlig for et helt kull ikke-brukshundrase tror jeg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Oppvokst med Schæferhunder og har hatt Schæfer som familiehund i alle år, men fikk min første hund selv med mitt navn som eier på stamtavelen i 1989, en Boston Terrier tispe som het Silja.

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Enkel, lett trent, snill, leken og tålmodig

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Boston Terrier er en herlig rase for de som ønsker seg en liten hund, så svaret er vel NEI siden jeg ville ha en liten hund når jeg var 12 år.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Impuls, kravet min mor hadde til min hund var at den skulle være : Liten, korthåret og ikke gneldrehund.

vi viste ikke engang hvordan en Boston Terrier så ut første gang vi besøkte oppdretter. Heldigvis hadde vi UTROLIG flaks med oppdretter, helse, gemytt og alt, jeg hadde en super hund i hele 15.5 år. Vi fant annonsen i lokalavisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Oppvokst med dobermann, jack russel første "egne" hund

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Jack russel er helt konge hvis man vil ha en som er turbo :)

Dobermann vokste jeg jo opp med og han var rett og slett helt nydelig :)

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Jahaaa :lol:

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Dobermannen ordnet jo foreldrene mine med, kjøpt av fars onkel så det var nok ganske gjennomtenkt.

Jack russelen fant vi på tekst-tv, ringte og reiste for å hente han helgen etter eller noe sånt. Men angrer ikke ett sekund :asmile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Shiba

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

var en perfekt hun til meg :).

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

nop

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

hun var gjenomtenkt, men desveerre ville hun ikke være i vær lille nye familie så. for ikke å erstatte henne valgte vi en helt annen rase som familie hund å da falt valge på lille Nora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

Papillon

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

Veldig bra førstegangshund. Lett lært, ikke vanskelig når det gjalt mye mosjon eller vanskelig å trene. Passet også til alle aktivitetene jeg ville bruke til den og det har dukket opp nye aktiviteter i etter tid som jeg også kan bruke henne til. Kan brukes til omtrendt alt jo, til tross for størrelsen.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

Egentlig ikke. Utrolig fornøyd med rasen. Eneste som plager meg er ting som havner i pelsen på dem.

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

Vell, jeg var 12 år når jeg ønsket meg en Papillon til bursdagen min. Jeg tenkte ikke stort om dette nei. Min mor kjente en god oppdretter, oppdretteren sa at hun skulle ha en fin kombinasjon om ca et halvt år og da ble det satt. Jeg ante ikke når parringen skjedde(ikke som jeg husker) for jeg var nok opptatt med å tenke på alle andre ting som hjalt valpen. Men ellers fikk jeg vite om fødselen og kjønnene, hilste på og bestemte meg for valp i 5 uke og eller ikke noe oppfølging før henting av valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase var din første hund?

- En Border Collie

Hvordan opplevde du den rasen som en førstegangs hund?

- For oss fungerte den veldig bra, men den kunne sikkert fått litt mer mental stimulering.

Ville du valgt noe annen rase som førstegangs hund nå i ettertid?

- Ja, for den gang var vi en familie på 4, nå er vi bare to, og det var en del arbeid med den :lol:

Var valpen noe gjennom-tenkt som du fulgt fra parring til levering av oppdretter? Eller var det en valp du fant annonse på i avisen eller noe lignende, litt "impuls" kjøp?

- Det var pappa som kjøpte den, siden jeg bare gikk i 7 klasse, men den var "min" fra dag en, siden det var jeg som hadde ønsket meg hund i alle de år! :lol: Tror det var planlagt parring, begge foreldrene var flotte gjeterhunder, men vår var uten offisiell stamtavle, men det gjorde absolutt ingenting. Det er fortsatt den peneste border collien jeg noen gang har sett, ikke tull altså, hehe :wub: Fine hunden, savner den :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...