Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor hund til førstegangseier


Huldra

Recommended Posts

Prøver å hjelpe noen å finne riktig rase, men det er neimen ikke så lett, så kom med innspill!

Hunden må være stor (minimum 20 kg), men ikke for stor (max ca 50 kg). Den kommer til å få ca like mye mosjon som mine får, dvs nok for de fleste raser. Eieren har ikke hatt egen hund før, men er nokså vant til hunder. Eieren har lyst å trene lydighet, spor og litt trekk, men dette kommer ikke til å bli veldig ofte, men muligens konkurranserettet etterhvert - kommer veldig an på. Saken er at hunden bør ikke ha behov for veldig mye mental trening utenom turene, men at den fint skal takle det, og kunne gjøre det okei. Kanskje trene litt andre ting også, som agility og søk av diverse slag. Poenget er at hunden må være nokså lettlært, den bør være rimelig enkel, og en førstegangseier bør - under kyndig veiledning - kunne håndtere denne hunden/rasen. Hunden bør kunne ha potensiale til å bli en veldig god førstegangshund, for noen som har lyst å prøve litt forskjellig, trene hund, og lære mer. Det viktigste er at den bør være enkel og uproblematisk- i det aller meste egentlig. Hunden vil antageligvis bli stilt ut noen ganger, men ikke mye.

I utgangspunktet liker eieren hunder som er type schäfer eller malamute, sånn av utseendet, men personlig tror jeg disse rasene kan bli litt vel mye for vedkommende, eller ikke passe av andre grunner. Pelsstell har ikke så mye å si hvordan er, men det bør ikke være så ekstremt mye. Litt børsting en gang eller to i uke, og kanskje litt klipping - ca som en springer. Ikke ekstrem røyting (labbis går ut).

Finnes det en rase som ser ut som schäfer/malamute (litt tøff - en type hund som oser "jeg er en hund"), som er like enkel å trene som en labrador, som røyter like lite som en springer, osv?

Jeg har tenkt på howavart, men er redd det kan bli for voldsomt for en førstegangseier? Ellers står det bom stille i mitt hode.. :D Andre raser jeg lurer på, men som jeg finner ett eller annet "galt" med, er flere: Hvordan er egentlig bauceron? Eller vorsteh fra trekklinjer - kan ikke løpe løs? Eller hva med en grei clumber - kan de egentlig brukes til litt skikkelig god jobbing? Hvordan er riesen - ikke direkte enkel kanskje? Doberman - samme som riesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler?

Syns du ikke den kommer på lik linje som schäfer? Altså, hvis schäfer blir litt for voldsomt og lite enkelt for eieren, så blir vel rottis det også? Mulig jeg tar feil, for jeg kjenner ingen rottweilere sånn personlig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Syns du ikke den kommer på lik linje som schäfer? Altså, hvis schäfer blir litt for voldsomt og lite enkelt for eieren, så blir vel rottis det også? Mulig jeg tar feil, for jeg kjenner ingen rottweilere sånn personlig. :D

Tja, jeg kjenner hunder av flere bruksraser som er svært enkle å ha med å gjøre. Jeg mener at om man takler en labrador, så vet man enten ikke hvor sta de er eller så klarer man flere raser enn man antar :D

Nå er det faktisk ikke sånn at man må være rakettforsker for å ha hund, selv om enkelte (særlig forumdeltagere, av en eller annen grunn) prøver å motstride det. Jeg mener at de fleste normale mennesker med grei tid, normal økonomi og innteresse for frisk luft er i stand til å ha de fleste rasene og helst den de selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canaan hund? Vet ikke hvordan de er som hunder, men de er da i hvertfall litt lik en husky :D

Utseendemessig, kanskje, men ut fra det jeg har lest om rasen er de sjeldent like omgjengelige som huskies. Kan sikkert være en fin førstegangshund for den som har spesiell interesse for primitive raser, men det virker jo ikke som om det er det trådstarters kompis er mest opptatt av?

Nå er det nå en gang sånn at hunder som ser litt tøffe ut gjerne er litt tøffe. Kanskje må kompisen din (eller du?) fire på kravene på den ene eller andre måten? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beauceron og Vorsteh er ikke hunder for disse om Schäfer er for krevende.

En Schäfer fra rette linjer kan fint ta livet med ro så lenge den får mental stimuli fra tid til annen. Norges mest poppis rase er jo Schäferen og det er ikke alle som er aktive brukshunder.

Rottis kan også funke etter det du har skreve her. Veit om ei nå som skal ha rottis men blir hennes andre hund da. Dem er som pottita: kan brukes til alt.

Riesen er innunder samme greia de og. Dem fleste bikkjer er det. Dem blir hva du gjør det til. Be kjøper om å holde seg vekke fra typiske brukshundliunjer.

Mutte ville jeg unngått. Ikke fordi dem er så aktive men fordi det er mye dårlige innen rasen når det gjelder gemytt og agressjon mot andre hunder.

Bordeaux er en herlig rase som ikke krever all verden men man kan ta den med på lange turer og bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å hjelpe noen å finne riktig rase, men det er neimen ikke så lett, så kom med innspill!

Hunden må være stor (minimum 20 kg), men ikke for stor (max ca 50 kg). Den kommer til å få ca like mye mosjon som mine får, dvs nok for de fleste raser. Eieren har ikke hatt egen hund før, men er nokså vant til hunder. Eieren har lyst å trene lydighet, spor og litt trekk, men dette kommer ikke til å bli veldig ofte, men muligens konkurranserettet etterhvert - kommer veldig an på. Saken er at hunden bør ikke ha behov for veldig mye mental trening utenom turene, men at den fint skal takle det, og kunne gjøre det okei. Kanskje trene litt andre ting også, som agility og søk av diverse slag. Poenget er at hunden må være nokså lettlært, den bør være rimelig enkel, og en førstegangseier bør - under kyndig veiledning - kunne håndtere denne hunden/rasen. Hunden bør kunne ha potensiale til å bli en veldig god førstegangshund, for noen som har lyst å prøve litt forskjellig, trene hund, og lære mer. Det viktigste er at den bør være enkel og uproblematisk- i det aller meste egentlig. Hunden vil antageligvis bli stilt ut noen ganger, men ikke mye.

I utgangspunktet liker eieren hunder som er type schäfer eller malamute, sånn av utseendet, men personlig tror jeg disse rasene kan bli litt vel mye for vedkommende, eller ikke passe av andre grunner. Pelsstell har ikke så mye å si hvordan er, men det bør ikke være så ekstremt mye. Litt børsting en gang eller to i uke, og kanskje litt klipping - ca som en springer. Ikke ekstrem røyting (labbis går ut).

Finnes det en rase som ser ut som schäfer/malamute (litt tøff - en type hund som oser "jeg er en hund"), som er like enkel å trene som en labrador, som røyter like lite som en springer, osv?

Jeg har tenkt på howavart, men er redd det kan bli for voldsomt for en førstegangseier? Ellers står det bom stille i mitt hode.. :D Andre raser jeg lurer på, men som jeg finner ett eller annet "galt" med, er flere: Hvordan er egentlig bauceron? Eller vorsteh fra trekklinjer - kan ikke løpe løs? Eller hva med en grei clumber - kan de egentlig brukes til litt skikkelig god jobbing? Hvordan er riesen - ikke direkte enkel kanskje? Doberman - samme som riesen?

Om du tror Schäfer/Malamutte/rottis er for krevende, så er hoffen også for krevende. Men det er vel mer indivd en rase det kommer an på innen alle disse rasene. Det kan bli voldsomt, men det kan også gå veldig bra. For foreldrene mine hadde nok det å ha Fenris (hoffe) blitt litt mye av det gode, mens de ikke har noe problem med å ha Spot (border collie). Hoffen gjør mye utav seg (ikke at de gjør ugang eller er stressa eller noe sånnt, men det er mye av de på alle måter, veldig med på alt som skjer). Du kjenner vel hoffen ganske så godt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesen skal være ganske strie(?) og annbefales ikke til førstegangs eiere.

Doberman er jo ganske skarpe hunder.

Jeg synes rottweiler høres perfekt ut, og jeg ville annbefale den til det paret.

For å være ærlig ser jeg ingen grunn til at schäferen ikke kan være førstegangs hund elller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Golden eller Engelsk Springer?

Clumberen er fantastisk søt og herlig, men den er _ikke_ av de friskeste raser og det er heller ikke lett å få tak i Norge. I Sverige er Clumbern blitt krysset med Cocker for å få bedre helse og de har strenge krav til avl, men det er ikke veldig mange Clumbere der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med belger da? Synes jo igrunn det høres ut som et ganske perfekt valg, iallefall hvis man er litt kresen med linjene. Han trenger kanskje ikke en hund fra heftige brukslinjer, men det finnes jo absolutt en hel liten haug med flotte individer som passer inn i kriteriene. Med ett unntak da- røyting. Anyway, når det gjelder belger kan andre fylle inn meg litt mer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bouvier er stri, riesen er stri, rottisen er stri, schäferen er stri, belgeren er stri, malamutten er stri, ingen av dem og alle av dem er gode førstegangshunder, det avhenger av eieren. En oppegående fornuftig person som er villig til å jobbe med hunden, gå kurser og sette seg inn i rasen de har skaffet seg, kontakt med oppdretter og andre, de vil klare en hund som anses som ikke førstegangshund. Men hvorfor i all værda skal man skaffe seg en golden f.eks når man egentlig vil ha en schäfer? Man blir en person som har hatt hund før når man etter 10-14 år kjøper seg schäferen man har hatt lenge lyst på. Men man blir ingen erfaren schäferhundeier av å eie en golden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare minne folk på om at grunnen til at vedkommende ville ha schäfer var pga utseendet, ikke egenskapene. Det er lettere å omstille seg til å like et nytt utseende, enn å ta seg vann over hodet hva angår hvor mye hund en hund er. Ellers er jeg enig i at man selvsagt kan klare en nesten hvilken som helst rase som førstegangshund, det kommer an på innstillingen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med belger da? Synes jo igrunn det høres ut som et ganske perfekt valg, iallefall hvis man er litt kresen med linjene. Han trenger kanskje ikke en hund fra heftige brukslinjer, men det finnes jo absolutt en hel liten haug med flotte individer som passer inn i kriteriene. Med ett unntak da- røyting. Anyway, når det gjelder belger kan andre fylle inn meg litt mer her!

Enig med Ingvild. Mange kommenterer jo at belgeren ligner på en blanding av schæfer og collie utseendemessig, og sånn sett bør jo "nok hund" imaget være oppfylt. Bør ikke være vanskelig å finne en terv eller gronnis som synes det aktivitetsnivået der er helt ok, men samtidig takler mer hvis de ønsker det. Malle og lakke hadde jeg nok styrt unna med førstegangseiere. Veldig mange belgere lever jo som familiehunder og trives godt med det. Få med litt oppdragelse, litt aktiviteter, kursing og litt trening bør det gå på skinner, tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belger og Schäfer er da ikke kjent for å være strie? Ikke det jeg forbinder med strihet (terrier-strihet liksom). Krevende, ja, kanskje, men strie?

Terrier er terrier og kan vel knappest sammenlignes med andre raser.

Riesen og Bouvier er strie hunder men ikke slik som diverse terriere er. De er mer sta, og selv om en kommando sitter, så kan de seeee på deg og bare ignorere kommandoen i tilfelle du skulle finne på å la den slippe gjennomføre den.

Schäfer og belgere, så lenge de ikke er fra "puslete" linjer er strie nok. En hannbelger er mer enn en håndfull for en uten særlig kunnskap, det kan den rette tispa være og. Samme gjelder Schäferen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har stor hund som førstegangshund, ei GD tispe:) med god veiledning fra oppdretter, som har LAAAANG erfaring tror jeg det skal gå fint :D

det viktigste for paret ditt er kanskje og finne en seriøs oppdretter som er flink til å veilede å følge opp valpekjøperene sine??! :D

har innrtykket av at schäferen er en lettlært arbeidsvillig hund jeg:) men rottiser og er fine som er sakt her inne før også:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrier er terrier og kan vel knappest sammenlignes med andre raser.

Riesen og Bouvier er strie hunder men ikke slik som diverse terriere er. De er mer sta, og selv om en kommando sitter, så kan de seeee på deg og bare ignorere kommandoen i tilfelle du skulle finne på å la den slippe gjennomføre den.

Schäfer og belgere, så lenge de ikke er fra "puslete" linjer er strie nok. En hannbelger er mer enn en håndfull for en uten særlig kunnskap, det kan den rette tispa være og. Samme gjelder Schäferen.

Fremdeles ikke enig med deg jeg:p Riesen og Bouvier har ikke jeg personlig erfaring med, og skal jeg ikke uttale meg om (det har jeg heller ikke gjort). Terrier kan selvsagt sammenlignes med andre hunder, det er ikke en rase, men mange, og det er jo tross alt en hund den og. At en Schäferhannhund kan være en håndfull er jeg helt enig i, men ikke at de er stri. Men kanskje vi legger forskjellig mening i det ordet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førstegangseier med en bruksschäfer, og er igrunn strålende fornøyd med det.

Min er nå akkurat et år gammel, og det meste går vel egentlig ganske bra.

Hvis jeg skal trekke fram noen positive sider om denne rasen som første hund

basert på min beskjedne erfaring, må nok det bli følgende:

* De er ganske "myke" å jobbe med. Jeg er ikke spesiellt streng, og har heller aldri hatt behov for å være det.

Jeg ser mange ting andre sliter med, som aldri egentlig har vært noen utfordring her...

* De er veldig ivrige etter å lære. Selv om jeg ikke alltid vet hvordan jeg skal trene inn noe,

skal det som regel ikke så mange forsøk til, før hunden oppfatter hva jeg egentlig vil...

Også noe som kan være negativt:

* De krever endel aktivisering. Ikke sånn at vi må ha noen timer i skogen, eller med trening hver dag,

men om det har blitt lite noen dager på rad, merker jeg det fort på hunden. Dette er helt ok for meg,

da noe av tanken med hund var å aktivisere meg litt også :D , men passer ikke nødvendigvis for alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En riesen er nok ikke noe stort problem for en førstegangs eier som har satt seg inn i ting, og har god hjelp, men de er en håndfull, helt klart. Ikke noe man anbefaler hvem som helst. Likevel går det nok mer på personlighet og hva man trives med, og hva man forventer at hunden. Jeg opplever ikke min som hverken stri eller sta. Hun er mye og intens, men veldig rett frem og lett å lese. Hun mener mye om mangt, men rimelig lett å styre. Nå har ikke jeg riesen etter de tøffeste linjene da, og har absolutt fått det jeg forventa meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Terrier er terrier og kan vel knappest sammenlignes med andre raser.

Riesen og Bouvier er strie hunder men ikke slik som diverse terriere er. De er mer sta, og selv om en kommando sitter, så kan de seeee på deg og bare ignorere kommandoen i tilfelle du skulle finne på å la den slippe gjennomføre den.

Schäfer og belgere, så lenge de ikke er fra "puslete" linjer er strie nok. En hannbelger er mer enn en håndfull for en uten særlig kunnskap, det kan den rette tispa være og. Samme gjelder Schäferen.

En belger kan nok være en håndfull (uten at jeg dermed sier at de ikke er egnet for fornuftige førstegangskjøpere), men strie er ett av de siste ordene jeg ville beskrevet en belger med. De kan være en håndfull eller mer i form av at de er aktive, kjappe, både i tanke og handling, og fantasifulle hunder. Noen av dem har litt egne meninger også, men jeg vil ikke kalle dem strie. Hvordan definerer du stri?

Hvis disse som skal ha hund er aktive med turer og litt småtrening kan jeg ikke se noen grun til at de ikke skal kunne ha belger bare fordi de er førstegangseiere. Men hunder av denne typen bør man være litt bevist under oppdragelsen, for de lærer fort og aktiviserer seg selv hvis ikke du gjør det. Du har litt mindre tabbekvote enn med treigere raser. Men de kan fint klare seg med ett aktivt familieliv hvor de får bruke kropp og hode i hverdagen og de har potensiale til å komme langt hvis eierne blir bitt av basillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...