Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferhunden


Emilie

Recommended Posts

Det er overdrevet negativitet - JA. For det blir gjerne overdrevet når slike "rykter"/"tema"/"saker" blir satt ut på nett. Internett har blitt en vanvittig plattform for både opplysning og IKKE MINST forvirring. Folk som før satt med hendene i lomma og kjeften igjenlåst kan nå rope høyt, med alt det positive og negative dette medfører seg.

Men det er da ikke til å legge skjul på at Schäferen er blitt VELDIG populær, både som familiehund og utstillingshund - og dette fører med seg alt det som det gjør for hvilke som helst raser.

Jeg mener iallefall at dette er logiske ting som fører til den noe overdrevne fokusen, (men for all del, all oppmerksomhet er god oppmerksomhet når det kommer til sunnheten av en rase!).

Når det er sagt synes jeg at simplifisering av funksjonalitet, løse haser og mentalitet - så vel som den store avlen som har blitt gjort på hunder med alvorlige allergi og eksemproblemer - er galt. Det er noe som må gjøres med! I Norge blir det f.eks avlet på masse ung(hann)hunder som det kan være usikkerhet rundt helsen på. Da burde man enkelt og greit vente.

Dvaske schäfere i flexiline kan ha et godt liv, det er det ingen som kan si noe om før du vet noe mer om hunden og dens familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar
Dvaske schäfere i flexiline kan ha et godt liv, det er det ingen som kan si noe om før du vet noe mer om hunden og dens familie.

Og akkurat det er det vel ingen som har sagt heller! De schäferhundene trenger nok ikke noe annet for å være fornøyde, og det er vel litt av problemet bl.a Gråtass beskriver- de er ikke sånn man ønsker rasen. Det som kjennetegner en Schäferhund er ikke nødvendigvis fargen eller ørestillingen eller pelslengden eller ryggen (selv jeg IKKE med dette mener at man ikke skal følge standarden); det er mentaliteten som GJØR en Schäfer. Akkurat som jeg synes at det er gjeterinstinktet som gjør Border Collien, ikke fargen eller høyden. (Ellers synes jeg innlegget ditt hadde veldig mange gode poenger, Wretch!). Men, det skal sies at jeg ikke har hatt Schäfer noen sinne, så dette er kun tuftet på min oppfatning av brukshundavl;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ille lite om du har en sabla god brukshund med verdens beste mentalitet om den ikke klarer å rundere 1000m eller gå flere km spor tenker jeg da. Nytter vel også lite om hunden har masse tykk pels når det er kroppen den skal løpe med - ikke pelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ille lite om du har en sabla god brukshund med verdens beste mentalitet om den ikke klarer å rundere 1000m eller gå flere km spor tenker jeg da. Nytter vel også lite om hunden har masse tykk pels når det er kroppen den skal løpe med - ikke pelsen..

eh, en hund som ikke klarer å rundere 1000m eller gå flere km spor er vel slettes ingen god brukshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Taleleifen er min venn, det har du helt rett i :D Men det blir vel ingen bedre schæfer (eventuelt HUND) om den har så bra mentalitet, hvis den ikke er frisk.

*Stønn* Hvorfor MÅ det være enten eller??? Jeg har som sagt ikke sett dokumentert at schäfer topper sykdomsstatestikker noe sted, men for all del overbevis meg gjerne.

Det er ingen som forfekter at schäferhund er en frisk rase og at alt er strålende bra, men det er skremmende hva slags oppfatning selverklærte høyst oppegående hundefolk har av en rase de kanskje ikke selv har erfaring med..

I rest my case..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen er det nå egentlig så ille da?

Ja, jeg synes det er ille, jeg synes det er trist og jeg synes det er ytterst unødvendig. Jeg er ikke ute etter å støte noen, men jeg vil veldig gjerne vite hva som er vakkert og gir optimal funksjonalitet med en hasetrang, overvinklet og krumrygget hund (jepp, da tenker jeg på summen av nettopp alle tre). Som jeg har skrevet, jeg mener det helt oppriktig. Jeg skjønner at oppdrettere av eksteriørschäfer mener det de holder på med virkelig er det rette, jeg mener som du sikkert forstår, gjerne noe annet.

Ikke er jeg noen schäferekspert, men jeg er faktisk ganske engasjert, og om jeg ikke mente jeg hadde noe fornuftig å bidra med her i denne diskusjonen, så skulle jeg heller knytt igjen nebbet. Men dette er noe som har opptatt meg mye de siste årene, jeg ser hvordan mine egne og andres hunder har fungert/ikke fungert, jeg prøver å få med meg hva som skjer i schäferverdenen, og jeg liker bare ikke det jeg ser. Lengst fremme i ringen ser jeg nemlig digre, røde, tunge dyr, både hannhunder og tisper. Jeg ser hunder som sjangler og vagler på sine ustødige bein. Det gjør meg fysisk vondt å se dette - ikke kom og fortell meg at dette ikke finnes og at det er kun min fantasi som løper løpsk, at disse hundene liksom er uønskede abnormiteter og utskudd. Nei, de er utstillingens vinnere! Men det er bare å fornekte det, da kommer vi jo helt klart en vei :rolleyes:

Hadde det bare hatt seg slik at det kun var snakk om hunder med litt bananrygg, litt overdrevne vinkler, litt vel hellende kryss ELLER bare var litt hasetrange. Men nei, det er snakk om hunder som innehar alle disse anatomiske egenskapene. Og om du, Ricco eller noen andre stiller spørsmålstegn ved min kompetanse og engasjement so be it, men jeg vet selv hva jeg går ut i fra som grunnlag når jeg svarer her. Og, Ricco, jeg vil ha meg frabedt uhyggelige kommentarer og insinueringer hva min arbeidsplass angår, jeg har ikke hakket på deg eller ditt hundehold. Jeg uttaler meg på generelt grunnlag, og om du føler deg støtt, så har jeg kanskje nådd fram?

Nei, jeg laget denne tråden fordi jeg mener at schäferhunden er en rase i forfall når det kommer til hundens fysiske former. Som jeg har sagt tidligere, en eksteriørhund kan nok springe langt og lenge i likhet med at mopsen kan puste - ingen av hundene er optimalt utformet, den ene i forhold til bevegelse, den andre i forhold til respirasjon. Det skal mye til før en hund viser at den har vondt i kroppen, da skal den ha det virkelig vondt. For meg fremstår det hele som totalt meningsløst, enten man ønsker å avle driftsløse eksteriørhunder eller om man vil oppdrette litt heftigere brukshunder.

Enn om ikke den si ryggen er direkte skyld problemer som HD, spondylose og lignende, så vil jeg jo absolutt se for meg at hunder med disse trekkene vil bli alvorlig mer belastet ved slik sykdom. Min egen hund som eksempelvis har begynnende forkalkinger i ryggen vil, i følge veterinæren, kjenne disse forkalkningene bedre enn en "normalt" proporsjonert hund. Men for all del, hun springer mer enn gjerne hun, hele dagen hvis hun fikk muligheten. Hun har en kondis av en annen dimensjon, og nettopp derfor bekymrer det meg at en slik aktiv, livslysten, energibombe som schäferhunden er, skal være fanget i sin egen kropp. Hvorfor skal man lage hunder med slike fysiske begrensninger? Hvorfor :ahappy:

Jeg er mye mer bekymret for rasens mentale helse for den er jo virkelig på trynet.. Det er jo mentaliteten som gjør en schäfer til en schäfer.

Og det er jeg enig i, men det var ikke derfor jeg laget tråden heller. Det var ikke min intensjon å diskutere mentalitet, men for all del, det også er et sørgelig kapittel.

Dette er en bruksavlet schäfer med ett rimelig bra eksteriør, den ser jo ikke spes sunn ut den heller på bildet, men den har bevegelser som rettferdiggjør kroppsbygningen. Den er funksjonell i arbeid. Selv uten bananrygg..

Ja, nettopp - uten bananryggen. Det er summen av en hunds anatomi som for meg er bekymringsfullt.

Mange selvutnevnte Schæferhundeksperter her ser jeg, noen av dere har ikke rasen engang og har vel aldri hatt den... !?

Er det ikke urovekkende i det hele tatt at de som ikke har rasen selv, at til og med ikke-hundeinteresserte ser at noe ikke er helt bra her?

Hvor andre steder har dere sett disse "monstrene" av noen dyr, siden dere kaller en Schæferhundutstilling et freakshow så er det kanskje der dere har sett rasen mest ?

Vel, nå var det JEG som karakteriserte schäferutstillinger som et freakshow. Men hvis det er interessant så er det over alt hvor rasen er representert, i den lokale hundeklubben, i raseklubben, på stevner og utstillinger, på min egen arbeidsplass og i min egen stue for den del, jeg ser disse "monsterne" (dine ord for øvrig).

Kan jo fortelle dere hvis dere ikke vet at handlerene stiller opp hundene sine der skjønner dere, så å dra frem utstillingsbilder av oppstilte hunder og si at rasen er så forferdelig er nokså tynt.

Ja, til en viss grad kan oppstilling ha noe med rasens fysiske uttrykk å gjøre. Men det er jo litt rart at andre raser ikke får samme bananryggen og vinklene når man stiller dem som en schäfer.

_MG_4230red.jpg

Bildet over er av en hund som er forsøkt stilt som en schäfer, kanskje ikke perfekt, men ikke i nærheten av en bananrygg.

Ricco viser et godt eksempel på dette med bilde av sin tispe, oppstilt i ringen og fri på tur. Men det ser jeg ingen vil kommentere :lol:

Jeg har kommentert det, det samme har Inustaff. Og jeg kommenterer gjerne igjen. På ikke-oppstillingsbildet, er hunden understilt og det ser ut som den skal sette seg.

Er oppvokst med Schæfere og har hatt Schæfere siden 1982, har blitt et tosiffret antall hunder og alle har vært "utstillingsfarge" og skulle gjerne ha vist dere bilder, men har ikke scanner her så får ikke gitt dere flere bevis på at en oppstilt Schæfer trenger ikke å se ut som et monster med bananrygg når den ikke er i ringen.

Men er dette hunder som har vunnet i ringen? Den gamle tispen her, var eksempelvis ikke i nærheten av banan, men det begynner å bli noen år siden da, og det er slett ikke sikkert hun hadde gjort det bra i ringen heller, men man finner alltid avvikere.

Våre Schæfere har vært familie/tur/brukshunder, selv om de fleste har vært fra rene utstillingslinjer, nekter å tro at vi har vært så super duper heldige med alle våre hunder, de er fra ulike kennler, men ingen har gått bort i ung alder pga sykdom eller dårlig helse.

Ikke alle er like heldige som deg. Det er ikke bare meg her inne som har mistet flere schäferhunder i ung alder grunnet sykdom.

Så selv om dere ikke vil se det, Psycho, Inustaff, Anniken med flere, kommer med noen viktige poeng mener jeg. Selv om de ikke nødvendigvis sitter med en utstillingsschäfer mellom hendene. Dette er faktisk engasjerte hundefolk, og jeg tror ikke deres intensjon er å sverte enkeltpersoner. Men det må da være lov å stille spørsmålstegn når det kommer til sunnhet hos en rase hvis man ønsker å gjøre tingene bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må da være lov å stille spørsmålstegn når det kommer til sunnhet hos en rase hvis man ønsker å gjøre tingene bedre?

Og hva eksakt er det du, Psycho, Inustaff, Anniken med flere faktisk gjør når dere ønsker å gjøre tingene bedre? Sånn bortsett fra å skrive i tråd etter tråd etter tråd om hvor ille dårlige enkelte raser er? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva eksakt er det du, Psycho, Inustaff, Anniken med flere faktisk gjør når dere ønsker å gjøre tingene bedre? Sånn bortsett fra å skrive i tråd etter tråd etter tråd om hvor ille dårlige enkelte raser er? :ahappy:

Informasjon, engasjement og opplysning? Hva ville du gjort, startet ett oppdrett? Hvis ting skal bli bedre MÅ man også kunne sette fokus på det negative, mener jeg. Helt vilt, mener kanskje du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon, engasjement og opplysning? Hva ville du gjort, startet ett oppdrett? Hvis ting skal bli bedre MÅ man også kunne sette fokus på det negative, mener jeg. Helt vilt, mener kanskje du?

Eh nei.. Første bud må jo være å kanskje klage der de får gjort noe. Raseklubber f.eks.. Det er en lur start. Engasjementet kan kanskje være mer brukbart i avlskomiteer eller lignende, fremfor å hyle og syte på et forum hvor svært få får gjort noe som helst. Bare en tanke, altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei.. Første bud må jo være å kanskje klage der de får gjort noe. Raseklubber f.eks.. Det er en lur start. Engasjementet kan kanskje være mer brukbart i avlskomiteer eller lignende, fremfor å hyle og syte på et forum hvor svært få får gjort noe som helst. Bare en tanke, altså..

Helt rett, det er for dumt å skrive noe annet enn kosetråder på et hundeforum med over 3000 medlemmer. Jeg er nok, for øvrig, hjertelig velkommen i schäferklubbens avlsråd. Jeg vet hvor velkommen særdeles seriøse oppdrettere av for eksempel bruksschäfer har vært der tidligere, sånn bare som medlemmer til og med...

Jeg har ingen problemer med hverken å lese om eller diskutere raseavl og problemstillinger, jeg. Jeg bare foretrekker å gjøre det med folk som er en anelse mer nyanserte, har litt mer peiling (det er gjerne en sammenheng der, da), og som bidrar med litt mer "å gud, så slemt og ekkelt det er at de gjør sånt, altså".

Nei, jeg skjønner at du synes det er dumt å diskutere raseavl med meg - så unyansert som jeg er, og å lite peiling som jeg har...Men jeg har aldri skrevet, "å gud, så slemt og ekkelt det er at de gjør sånt, altså". Dette er noe som betyr en del for meg faktisk. Visste ikke at du var så engasjert i schäferavl forresten, du har jo bidratt med masse konstruktive innlegg i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner at du synes det er dumt å diskutere raseavl med meg - så unyansert som jeg er, og å lite peiling som jeg har...Men jeg har aldri skrevet, "å gud, så slemt og ekkelt det er at de gjør sånt, altså". Dette er noe som betyr en del for meg faktisk. Visste ikke at du var så engasjert i schäferavl forresten, du har jo bidratt med masse konstruktive innlegg i denne tråden.

Okay jenter, kom mer ETT konstruktivt forslag som faktisk er gjennomførbart for å endre denne motbydelige schäferavlen dere hauser dere sånn opp over? Sånn utover å bedrive "Informasjon, engasjement og opplysning" via et nettforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke så viktig det da, å opplyse folk om hva de kjøper?

Det er vel flere her som har fortalt om sunne, friske schäfere? Men de har jo selvsagt bare hatt flaks, ikke sant? For det kan jo ikke være dere som har hatt uflaks? Kanskje gjort en slurvete jobb når dere kjøpte schäfer? Neida, det er hele rasen det er noe galt med, går på knærne, fulle av allergier og masser av HD/AA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med på denne diskusjonen en stund nå, og innleggene varierer voldsomt mellom verbal drittslenging

og saklige innlegg fra alle parter. Jeg som er ny i hundemiljøet, blir fortsatt stadig vekk sjokkert over hvor intolerante enkelte er for andres meninger. Selv om dette er et emne som engasjerer voldsomt må det da kunne gå ann å holde enkelte nedlatende/sårende/spydige kommentarer utenfor?

Men nok om det...

Tenkte jeg skulle fortelle litt om prosessen når jeg bestemte

meg for å skaffe en hund for et drøyt år siden;

Etter å ha vurdert ganske mange raser,

gikk det altså i retning av schäfer.

Jeg hadde jo hørt litt om helseproblemer for schäfere så før jeg tok kontakt med oppdrettere,

begynnte jeg å forhøre meg litt mer om rasen.

Jeg snakket med generelle hundefolk (med og uten schäfer-erfaring), veterinærer, dyrepleiere,

instruktører og en i politiets hundepatrulje.

Hvem disse personene er, er egentlig helt uvesentlig,

men jeg følte jeg traff et bredt spekter med hundefolk...

Det som var interresant, var at jeg stort sett fikk høre det samme av alle jeg snakket med;

* Unngå utstillingslinjer, det er altfor utsatt for plager som hd, allergier og har mye mentale problemer...

* Sats på brukslinjer isteden, men sjekk stamtavle nøye, og sjekk om mulig gemytt også

Nå kan det jo være at jeg har vært ekstremt uheldig og tilfeldigvis truffet folk som baserer all sin info

på overdrevne rykter og overtro. Men jeg velger faktisk å se på disse folkene samlet som mer unyansert, enn

for eksempel oppdrettere eller folk som kun har holdt på med schäfer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått raskt gjennom de to siste sidene og slettet 16 lite hyggelig innlegg, som går på synsing om hverandre og detaljpirking på hvem som skrev hva.

Hold en ok tone i diskusjonen vær så snille :ahappy:

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt spessielt at budskapet om at INGEN sier at showschæferen er frisk og en kjempehund! INGEN her sier noe slikt! ALLE er enige om at schæferen trenger hjelp før vi mister den vakre rasen!

Ja bruksschæferen er helsemessig bedre, men der å er det grums. Det går vel mer på det mentale (nå blir jeg skutt sønder og sammen)?

Jeg mener også at mentale og fysisk helse henger sammen! Ingen av de delene henger på greip hos en showschæfer, og det må gjøres noe med.

Jeg kjenner jeg har lyst til å skrike litt, men det er jo ikke lov. Hvordan skal jeg få mange av dere i tråden her til å forstå det uten å skrike!

Gjenntar: INGEN sier at schæferen er frisk, ALLE sier at den trenger hjelp. NOEN sier at den er dødens, ANDRE sier at den er på bedringens vei. Det siste her er det folk sliter med.

Herregud, så vanskelig det er å lese hele innlegg??? Om dere velger å ikke lese det jeg har skrevet og kommer med ørtogførti negative svar, så vil jeg gjerne ha quoter som motbeviser det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du de ble nettopp slettet i et hysterisk behov for å skjule menneskets ekte natur/forumets ekte natur. Til gagn for noen, til frustrasjon for noen. Neida, men vi er enige med deg, og du trenger ikke skrike! Flertallet er med deg! :ahappy: Iallefall slik jeg har oppfattet det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt spessielt at budskapet om at INGEN sier at showschæferen er frisk og en kjempehund! INGEN her sier noe slikt! ALLE er enige om at schæferen trenger hjelp før vi mister den vakre rasen!

Ja bruksschæferen er helsemessig bedre, men der å er det grums. Det går vel mer på det mentale (nå blir jeg skutt sønder og sammen)?

Jeg mener også at mentale og fysisk helse henger sammen! Ingen av de delene henger på greip hos en showschæfer, og det må gjøres noe med.

Vil signere det du skriver jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du de ble nettopp slettet i et hysterisk behov for å skjule menneskets ekte natur/forumets ekte natur. Til gagn for noen, til frustrasjon for noen. Neida, men vi er enige med deg, og du trenger ikke skrike! Flertallet er med deg! :ahappy: Iallefall slik jeg har oppfattet det her.

Rettelse: Innleggene som ble slettet tilførte ikke debatten noe konstruktivt, og hadde antakeligvis bare utviklet seg til mer småkrangling og OT-kommentarer. Føler du for å komentere modereringen noe mer, foreslår jeg at du sender en PM eller en rapport. Videre innlegg som kommenterer moderering vil bli slettet fra tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Rettelse: Innleggene som ble slettet tilførte ikke debatten noe konstruktivt, og hadde antakeligvis bare utviklet seg til mer småkrangling og OT-kommentarer. Føler du for å komentere modereringen noe mer, foreslår jeg at du sender en PM eller en rapport. Videre innlegg som kommenterer moderering vil bli slettet fra tråden.

Her en link til en typisk schäferoppdretter i Norge :

http://www.freewebs.com/olavnordskog/

"Her ventes valper med flotte farger og mye vinkler." Ja vi gleder oss :whistle:

Se på øverste bildet og kom ikke og fortell meg at dette er sunt, og ja det gjelder deg også Gråtass !

Jeg har selv en fra showlines og mener han er relativt fin i ryggen men han vingler på hasene. Hvorfor det? Jeg ser stødige gråschäfere på hver trening!

Jeg tenkte starte butikk etter å ha lest denne tråden på hasebeskyttere, bestillinger mottas på PM :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Her en link til en typisk schäferoppdretter i Norge :

http://www.freewebs.com/olavnordskog/

"Her ventes valper med flotte farger og mye vinkler." Ja vi gleder oss :whistle:

Se på øverste bildet og kom ikke og fortell meg at dette er sunt, og ja det gjelder deg også Gråtass !

Jeg har selv en fra showlines og mener han er relativt fin i ryggen men han vingler på hasene. Hvorfor det? Jeg ser stødige gråschäfere på hver trening!

Jeg tenkte starte butikk etter å ha lest denne tråden på hasebeskyttere, bestillinger mottas på PM :lol:

Siden jeg er en høflig sjel så svarer jeg hver gang jeg blir henvendt til. Nei det er ikke sundt, ingen har forfektet at det er sundt. Men jeg lurer litt på (fortsatt) hvor alle disse bananhundene som ikke har fungerende haseledd er, siden alle de som har typisk eksteriørhund poengterer at de har eksteriørhund, men som er "rettere i ryggen enn vanlig"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Siden jeg er en høflig sjel så svarer jeg hver gang jeg blir henvendt til. Nei det er ikke sundt, ingen har forfektet at det er sundt. Men jeg lurer litt på (fortsatt) hvor alle disse bananhundene som ikke har fungerende haseledd er, siden alle de som har typisk eksteriørhund poengterer at de har eksteriørhund, men som er "rettere i ryggen enn vanlig"..

Tja, du får høre med Belgen da hvorfor min ikke ble brukt i avl som planlagt :whistle:

Edit: Avlsgodkjenninga sier han bør parres med tispe med langt kryss... :lol: Velvinklede tisper med lagt kryss faktisk står det i papirene mine under råd for avl.. . go Mimi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Tja, du får høre med Belgen da hvorfor min ikke ble brukt i avl som planlagt :whistle:

Edit: Avlsgodkjenninga sier han bør parres med tispe med langt kryss... :lol: Velvinklede tisper med lagt kryss faktisk står det i papirene mine under råd for avl.. . go Mimi...

Så for deg som har kjøpt en eksteriørhund som ikke holder mål eksteriørt, så er det da Mimi som avlskårer som er teit? :rolleyes: Javel.. Håper ikke du legger slike føringer for din neste bruksavlede schäfer på oppdretter da, hvis hunden ikke blir schh1 så er det oppdretter som feiler.. Forøvrig så kunne det ikke bry meg mindre hva Belgen eller andre rekeschäferoppdrettere måtte mene om hunden eller rasen, for de har vel ikke bidratt med noe konstruktivt i denne debatten på mange år, men det gjør jaggu ikke det nyfrelste bruksfolket heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Så for deg som har kjøpt en eksteriørhund som ikke holder mål eksteriørt, så er det da Mimi som avlskårer som er teit? :rolleyes: Javel.. Håper ikke du legger slike føringer for din neste bruksavlede schäfer på oppdretter da, hvis hunden ikke blir schh1 så er det oppdretter som feiler.. Forøvrig så kunne det ikke bry meg mindre hva Belgen eller andre rekeschäferoppdrettere måtte mene om hunden eller rasen, for de har vel ikke bidratt med noe konstruktivt i denne debatten på mange år, men det gjør jaggu ikke det nyfrelste bruksfolket heller..

Den holder mål for meg nå, jeg bare påpekte hva raseklubben mener :whistle: Hvis jeg skulle våge meg på å skylde på min fremtidige oppdretter for treningsfeil så er jeg vel lynscha fra miljøet på livsstid, bl.a. derfor skal jeg "misbruke" han showlinern her litt til for å bli en bedre hundefører :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...