Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferhunden


Emilie

Recommended Posts

Jeg har da vært her såpass at jeg vet hvilke raser de fleste brukere som står åpent om det har.. Men takk for at du opplyser meg om det...Det er kanskje tidlig morgen,men ikke så tidlig.

Hopper jeg på noen spesifikke ser du?Jeg snakker generelt til dem som føler seg truffet.Om de har puddel eller Border er meg revnende likegyldig sålenge de er en av dem som synes rasediskusjoner er hets.

Betyr lite at de har andre raser når jeg ser de ikke tolererer at en rase blir "hetset" i deres øyne.

Og når ble en skarp tone surhet?

Det går ikke an å frelse folk til å se sannheten i øynene,men de får jammen ikke be andre holde kjeft pga at det er deres elskede rase.Alle raser burdte hatt kritikk før det går for langt...men med sånne som dukker opp i slike tråder blir det til at folk tier fordi de ikke orker maset.

Og nei Magrete.Schæferen skal ikke være sånn i ryggen selv om den er stillt opp...Bare det at du kan si noe sånt vitner om at du er like blind som resten og ikke har øye for detaljer tydeligvis.Det er det dummeste jeg hører når folk sier slik.Du får ALDRI en Schæfer som er normalt bygget å se ut som en banan...

Og hvis du får det til,så bevis det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Kan legge ut bilde av Alexis slik som hun er til "vanlig, og når ho er oppstilt. Og ho er bein i ryggen så sant ho ikkje er oppstilt.

Og funksjonell er ho og. Vi går på fjellet nesten kvar dag uten at ho får gnagsår på hasene, og ikkje treng ho smertestillende heller etter tur.

Bilde046.jpg

alexis_standaugust.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din står med beina slik at hasene er på skrå innover som om den har tenkt å sette seg...

For meg er det helt tydelig,jeg vet ikke med resten...

Ser du Ricco virkelig ikke forskjell på hundene i youtube videoen tidligere i tråden?

Du kan vel ikke mene at alle de hundene som er rette i ryggen ville bli som din dersom man stillte dem opp som din?

For mestedelen av dem er stillt opp slik,eller tilnærmet...og man ser likevel ikke noe bananform på ryggen.

Så da kan man spørre seg hvordan ville dem som er rette i ryggen se ut dersom man dro bena på dem i samme posisjon som din hund har på bildet?

Den som kan se for seg det vet hvordan det blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stille ett medlem inne her "til ansvar" for alle oppdretterne på en rase er å "bajse på leggen".

Sånn kan man også si det ja.

Etter å lest noen av innleggene her så ser det ut til at det er så enkelt som at jeg bare kan legge skylda på 2ne eller fòrverten vår om det blir til at to av tispene fra vårt første kull brukes i avl. Det er tross alt de som har bikkja i hus, så da trenger jo egentlig ikke jeg å planlegge stort en evnt kombinasjon der, for svartepetter blir ikke meg.

Man skal lese mye idiotisk da man er her inne. :closedeyes:

En annen ting, det er som 2ne sier et eller annet sted oppi her, Norris er henne`s, joda vi står på papiret begge to, men i mine øyne er Norris 2ne sin, jeg er kun på det papiret fordi jeg muligens skal ha et kull på henne, noe som heller ikke er bestemt. Å om den dagen kommer så sier det seg selv at 2ne ikke kan klandres for noe som helst angående planer/valper i det kullet. Å sånn tenker jeg om fòrverten vår også, der er kun jeg på papiret, men i mine øyne er bikkja dem`s å det har den vært fra dag en. De har overhodet ikke noe ansvar for hva jeg som oppdretter skulle finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke glemme at de på utstilling er stilt opp, så de ser krøkkete ut. Retter man opp de fleste schæfere her i Norge vil man se at det er ikke så hakke gærn't rent funksjonelt.

De bildene vi så på BBC er eksteme, og slik ser det ikke ut her i Norge lenger. Ja det var en periode det var grusomt å se på, men så ille er det ikke lenger overhodet!

Desverre har jeg ikke videofunksjon på kameraet mitt, men jeg skulle gjerne ha filmet fra NKK hamar og schæferringen til deg. Det så akkurat ut som på filmen som er lagt ut her tidligere. Sjangling med bakbeina og en eier som dro hunden avgårde (så sant det ikke var dobbelt handling).

Og ja, en ting er når hunden blir oppstilt. Jeg ser da forskjell på det og når den står vanlig jeg også. Men hunden er da ikke tvunget til å løpe med bakbeina i fullt virrvarr. Når hunden beveger seg, så beveger den seg. Da er ikke beina dratt i alle retninger.

Og det er tydelig forskjell på ryggen på denne:

89.jpg

og denne:

73.jpg

Om disse to hadde stått rett, så har fortsatt den første et MYE mer fallende kryss enn den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns mange mynder er mer "banan" i ryggen enn schæfere. Hvis man først bruker det uttrykket. Mange Scæfere er mer nedsunket bak på skrå. Litt som en hyene. Bakbeina virker kortere enn frambeina. hehe.

whippet_517.jpg

Fant en side med mange flotte schæfere. Slik fasong i mindretall nå i disse tider. I mine øyne er det slik rasen bør se ut.

link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har kun ett spørsmål jeg: Denne sjanglingen, eller som vi andre kaller det; at en hund er hasetrang, går det utover hundens funksjonalitet i det daglige? For da må dere komme å fortelle den ene hunden vi har her at han må slutte å løpe milevis i uka for det tåler han tydeligvis ikke.. Dere må minne han på at han er bruksavlet også da, og de skal jo ikke være sånn..

Inustaff: Hvis meg hvor i denne diskusjonen noen har bedt noen andre om å holde kjeft, som du sier? Jeg diskuterer gjerne sykdom og rasestandard jeg, men det er under to forutsetninger: 1. Man vet hva man snakker om, 2. Man holder seg til fakta og ikke blir personlig. I denne diskusjonen er det helt tydelig at flere har begrensninger når det gjelder punkt 1 og ikke interesse av å overholde punkt 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Vel masse bilder av understilte schäfere og andre hunder med "bananrygg" rettferdiggjør vel ikke det faktum at schäferhundens fysiske utvikling er sørgelig.

Jammen er det nå egentlig så ille da? Jeg er mye mer bekymret for rasens mentale helse for den er jo virkelig på trynet.. Det er jo mentaliteten som gjør en schäfer til en schäfer. Det vi ser som dvasker rundt i flexiline og slappe eiere på slep (unnskyld om noen føler seg støtt, men jeg reagerer på det) har jo ingenting med schäferhund å gjøre, det er jo bare en stor tysk selskapshund, totalt blottet for mot og drifter. Det jeg definerer som en schäferhund i kropp og sinn har ikke de problemene du og andre her referer til. Som sagt jeg har en selv som er hasetrang, det gir han ingen problemer i hverdagen, det betyr bare at han klarer å trave i 16 km/t og går det fortere enn det så må han galloppere, den andre som ikke er hasetrang, han traver opp i 22 km/t før han slår over, men er dette egentlig ett reelt problem? Jeg har ei tispe som er 2 cm for lav i forhold til standarden, men er det relevant, så lenge nesa fungerer og hunden er frisk? Poenget mitt er at det er egenskapene og arbeidskapasiteten som avgjør rasen, ikke om den blå, gul, svart eller rød. Om den har jordvinnende bevegelser eller høy manke, det er skitt samma om den ikke er i besittelse av det som faktisk gjør den til en schäfer.

Dette er en bruksavlet schäfer med ett rimelig bra eksteriør, den ser jo ikke spes sunn ut den heller på bildet, men den har bevegelser som rettferdiggjør kroppsbygningen. Den er funksjonell i arbeid. Selv uten bananrygg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen er det nå egentlig så ille da? Jeg er mye mer bekymret for rasens mentale helse for den er jo virkelig på trynet.. Det er jo mentaliteten som gjør en schäfer til en schäfer. Det vi ser som dvasker rundt i flexiline og slappe eiere på slep (unnskyld om noen føler seg støtt, men jeg reagerer på det) har jo ingenting med schäferhund å gjøre, det er jo bare en stor tysk selskapshund, totalt blottet for mot og drifter. Det jeg definerer som en schäferhund i kropp og sinn har ikke de problemene du og andre her referer til. Som sagt jeg har en selv som er hasetrang, det gir han ingen problemer i hverdagen, det betyr bare at han klarer å trave i 16 km/t og går det fortere enn det så må han galloppere, den andre som ikke er hasetrang, han traver opp i 22 km/t før han slår over, men er dette egentlig ett reelt problem? Jeg har ei tispe som er 2 cm for lav i forhold til standarden, men er det relevant, så lenge nesa fungerer og hunden er frisk? Poenget mitt er at det er egenskapene og arbeidskapasiteten som avgjør rasen, ikke om den blå, gul, svart eller rød. Om den har jordvinnende bevegelser eller høy manke, det er skitt samma om den ikke er i besittelse av det som faktisk gjør den til en schäfer.

Jeg tror du misforstår.

Og ang andre raser, så ja, såklart er det mange andre raser som sliter. Aussien f.eks holder jo på å bli en ny schæfer, bare minus froskelårene. Hundene som vinner i ringen blir større og større, har mer og mer pels og kraftigere og kraftigere benstamme - og helse og mentalitet er ihvertfall ikke det som står høyest hos oppdretterne som avler disse bamsene.

Sånn, nå har jeg kritisert min egen rase litt - så kan jeg fortsette på schæferen etterpå :D

Det JEG kritiserer hos sch er jo de forferdelige individene som man treffer av og til og som man blir helt triste av. Ikke en sunn og frisk schæfer med litt trange haser!! Det er de individene som man ikke klarer å tenke noe positivt om uansett hvor mye man prøver. De som får magen til å knyte seg, og tårene til å presse på i øyekroken for å være skikkelig klisjè.

Jeg har selv en hund som kanskje skiller seg litt ut blant andre aussier f.eks, hun er lav og ganske lita - og har en farge som gjør at alle tror hun er en kupert border collie. Men samtidig som hun er lav og lita, så er hun ganske kraftig bygd og har en kraftig brystkasse. Jeg har fått hørt at hun ikke kan løpe like fort som andre aussier og masse rare ting, men who cares? Hun er kanskje litt hjulbeint også - men så lenge det ikke har noe negativt å si for henne - who cares? Hadde hun derimot hatt froskelår - så hadde det nok blitt et problem kan jeg se for meg. En aussie er såppass rett i ryggen (myyyye rettere enn schæfere liksom, selv de schæferne her i tråden som visstnok skal være så rette i ryggen) og hadde hun hatt froskelår og så rart kryss klarer jeg ikke se for meg at det ikke ville ført med belastningsskader og masse andre fæle ting på kjøpet.

Den animasjonen på den siden viser jo helt klart at alle invollene og alt flytter på seg, bein blir deformerte og presses mer sammen. Skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg tror du misforstår.

Og ang andre raser, så ja, såklart er det mange andre raser som sliter. Aussien f.eks holder jo på å bli en ny schæfer, bare minus froskelårene. Hundene som vinner i ringen blir større og større, har mer og mer pels og kraftigere og kraftigere benstamme - og helse og mentalitet er ihvertfall ikke det som står høyest hos oppdretterne som avler disse bamsene.

Sånn, nå har jeg kritisert min egen rase litt - så kan jeg fortsette på schæferen etterpå :D

Det JEG kritiserer hos sch er jo de forferdelige individene som man treffer av og til og som man blir helt triste av. Ikke en sunn og frisk schæfer med litt trange haser! Det er de individene som man ikke klarer å tenke noe positivt om uansett hvor mye man prøver. De som får magen til å knyte seg, og tårene til å presse på i øyekroken for å være skikkelig klisjè.

Jeg har selv en hund som kanskje skiller seg litt ut blant andre aussier f.eks, hun er lav og ganske lita - og har en farge som gjør at alle tror hun er en kupert border collie. Men samtidig som hun er lav og lita, så er hun ganske kraftig bygd og har en kraftig brystkasse. Jeg har fått hørt at hun ikke kan løpe like fort som andre aussier og masse rare ting, men who cares? Hun er kanskje litt hjulbeint også - men så lenge det ikke har noe negativt å si for henne - who cares? Hadde hun derimot hatt froskelår - så hadde det nok blitt et problem kan jeg se for meg. En aussie er såppass rett i ryggen (myyyye rettere enn schæfere liksom, selv de schæferne her i tråden som visstnok skal være så rette i ryggen) og hadde hun hatt froskelår og så rart kryss klarer jeg ikke se for meg at det ikke ville ført med belastningsskader og masse andre fæle ting på kjøpet.

Den animasjonen på den siden viser jo helt klart at alle invollene og alt flytter på seg, bein blir deformerte og presses mer sammen. Skummelt.

Hva er det jeg misforstår?

Kan ikke du som har vært eier av andre raser i snart tre år fortelle meg hva som er riktig og galt med en rase jeg har holdt på med i snart 15 år, vær så snill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det jeg misforstår?

Kan ikke du som har vært eier av andre raser i snart tre år fortelle meg hva som er riktig og galt med en rase jeg har holdt på med i snart 15 år, vær så snill...

Svarer på den første setningen jeg, mens jeg glatt overser den under. :D

Jeg tror du misforstår i om med at du begynner å fortelle om den hasetrange schæferen sin som ikke har noen problemer og legger ut bilde av en bruksschæfer som ikke ligner litt på de hundene i linkene tidligere i tråden her, altså de froskeschæferne. Det bildet DU la ut er jo bare et bilde av en sunn og frisk brukshund, vel? Og det er vel ingen som har sagt at schæferen ikke kan være en sunn og bra brukshund, så lenge de er bygd ordentlig? Akkurat. Så hvorfor begynne å høres ut som om folk mener at hele sch-bestanden i hele norge burde skytes og begraves? Det er ikke det noen sier.

Folk snakker om showavlede hunder som blir laget for å vinne på utstillinger, ikke hunder som blir laget for å prestere OG for å kunne leve i minst 10 år..

Jesus christ for noen såre tær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første Gråtass så kan du ha holdt på med rasen i 50 år uten at det behøver å være noe å skryte av..

Dommeren på PedigreeDogs exposed har sikkert holdt på lengre enn deg,men jeg gir han ingen kredit for det.

Samme gjelder damen med Basset Hound ,og damen med Bulldogene.

Man ser da folk som har drevet med denne rasen i flere år enn deg,og de har virkelig klart å ødelegge rasen..Så hva spiller år for trille om man bruker dem så dårlig?

Det er ikke årene det kommer an på,det er innsikten og fornuften med mer.Så jekk deg gjerne,du er neppe en ekspert.

Ellers bryr jeg meg ikke om hva du mynter på meg da jeg skriver generelt til folk som ikke ser ut til å tolerere rasediskusjoner,det være seg puddel eller border,eller noen annen hellig rase.

Så jeg behøver ikke vise deg hvor du har skrevet noenting faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen er det nå egentlig så ille da? Jeg er mye mer bekymret for rasens mentale helse for den er jo virkelig på trynet.. Det er jo mentaliteten som gjør en schäfer til en schäfer. Det vi ser som dvasker rundt i flexiline og slappe eiere på slep (unnskyld om noen føler seg støtt, men jeg reagerer på det) har jo ingenting med schäferhund å gjøre, det er jo bare en stor tysk selskapshund, totalt blottet for mot og drifter. Det jeg definerer som en schäferhund i kropp og sinn har ikke de problemene du og andre her referer til. Som sagt jeg har en selv som er hasetrang, det gir han ingen problemer i hverdagen, det betyr bare at han klarer å trave i 16 km/t og går det fortere enn det så må han galloppere, den andre som ikke er hasetrang, han traver opp i 22 km/t før han slår over, men er dette egentlig ett reelt problem? Jeg har ei tispe som er 2 cm for lav i forhold til standarden, men er det relevant, så lenge nesa fungerer og hunden er frisk? Poenget mitt er at det er egenskapene og arbeidskapasiteten som avgjør rasen, ikke om den blå, gul, svart eller rød. Om den har jordvinnende bevegelser eller høy manke, det er skitt samma om den ikke er i besittelse av det som faktisk gjør den til en schäfer.

Dette er en bruksavlet schäfer med ett rimelig bra eksteriør, den ser jo ikke spes sunn ut den heller på bildet, men den har bevegelser som rettferdiggjør kroppsbygningen. Den er funksjonell i arbeid. Selv uten bananrygg..

Meget bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Svarer på den første setningen jeg, mens jeg glatt overser den under. :D

Jeg tror du misforstår i om med at du begynner å fortelle om den hasetrange schæferen sin som ikke har noen problemer og legger ut bilde av en bruksschæfer som ikke ligner litt på de hundene i linkene tidligere i tråden her, altså de froskeschæferne. Det bildet DU la ut er jo bare et bilde av en sunn og frisk brukshund, vel? Og det er vel ingen som har sagt at schæferen ikke kan være en sunn og bra brukshund, så lenge de er bygd ordentlig? Akkurat. Så hvorfor begynne å høres ut som om folk mener at hele sch-bestanden i hele norge burde skytes og begraves? Det er ikke det noen sier.

Folk snakker om showavlede hunder som blir laget for å vinne på utstillinger, ikke hunder som blir laget for å prestere OG for å kunne leve i minst 10 år..

Jesus christ for noen såre tær?

DU misforstår faktisk: Jeg har overhodet ikke såre tær, fordi den rasen dere referer til er ikke det jeg mener med schäfer. Bildet av hunden er forøvrig ikke den som er hasetrang.. Men når det blir nevnt hunder med bananrygger og manglende funksjonalitet så la jeg ut bildet av en hund som har god funksjonalitet i bevegelse men som ser ut som en dass i oppstilt tilstand, dette var kun ett illustrasjonsbilde, men det kom kanskje ikke klart nok fram.. Poenget mitt som tydeligvis har gått både deg og flere andre hus forbi er at det er ikke kroppen til schäferen som er dens hovedproblem hverken nå eller de nærmeste årene, det er det som mangler inne i hodet som er den største utfordringen og som er det raseentusiaster faktisk er nødt til å begynne å jobbe opp mot. Da er det skitt samma om hunden har froskelår eller er hasetrang eller høy i manken om den ikke er i besittelse av de mantale egenskapene som faktisk gjør hunden til en schäferhund (jeg føler at jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige her..).

Jeg har enda ikke sett disse showavlede hundene som kryper på knærne, men jeg har sett showavlede hunder som er så hjernedøde at de hadde ikke reagert om du hadde sluppet en katt i strikk foran dem engang- Det er bekymringsfullt!

For det første Gråtass så kan du ha holdt på med rasen i 50 år uten at det behøver å være noe å skryte av..

Dommeren på PedigreeDogs exposed har sikkert holdt på lengre enn deg,men jeg gir han ingen kredit for det.

Samme gjelder damen med Basset Hound ,og damen med Bulldogene.

Man ser da folk som har drevet med denne rasen i flere år enn deg,og de har virkelig klart å ødelegge rasen..Så hva spiller år for trille om man bruker dem så dårlig?

Det er ikke årene det kommer an på,det er innsikten og fornuften med mer.Så jekk deg gjerne,du er neppe en ekspert.

Ellers bryr jeg meg ikke om hva du mynter på meg da jeg skriver generelt til folk som ikke ser ut til å tolerere rasediskusjoner,det være seg puddel eller border,eller noen annen hellig rase.

Så jeg behøver ikke vise deg hvor du har skrevet noenting faktisk.

Nå var det ikke skryt, det var en saksopplysning at jeg faktisk har vært aktiv med rasen i ganske mange år, det har kanskje littegranne betydning i forhold til denne diskusjonen, eller? Siden det var så viktige å få på banen eiere, oppdrettere og aktive med rasen, ikke bare ha strutsementalitet som det sto i ett annet innlegg tidligere i tråden. Du bør kanskje revurdere dine innlegg om du vil ha noen fornuftige svar, for det du driver med er kun myntet på en ting, provokasjon. Du aner ikke hva du snakker om når det gjelder schäfer, så hold deg til dine siklende, rynkete hunder.. Du legger opp til det, så da tåler du vel slike tilsvar, regner jeg med.

Du kommer med en påstand i ett innlegg som jeg ber deg bekrefte, dette klarer du ikke, så da kan du bare sitte på din høye hest og vifte med furteleppa? Voksent..

Meget bra innlegg!

Takk for det. Jeg syns forsåvidt det er ironisk at du og jeg Ricco, som står på "hver vår side" i arbeidet med rasen er mer enige enn de som ikke har rasen selv engang, men bare synser.. Fasinerende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Jeg syns forsåvidt det er ironisk at du og jeg Ricco, som står på "hver vår side" i arbeidet med rasen er mer enige enn de som ikke har rasen selv engang, men bare synser.. Fasinerende..

Ja det er det, eller kanskje ikke...? Kan og være at vi begge jobber frem mot samme resultat for å få funksjonelle brukende Schäferhunder...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det, eller kanskje ikke...? Kan og være at vi begge jobber frem mot samme resultat for å få funksjonelle brukende Schäferhunder...?

Jammen i følge andre er dere jo helt blinde for at rasen bør hjelpes til en bedre funksjonalitet og mentalitet :D*ironi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange selvutnevnte Schæferhundeksperter her ser jeg, noen av dere har ikke rasen engang og har vel aldri hatt den... !?

Hvor andre steder har dere sett disse "monstrene" av noen dyr, siden dere kaller en Schæferhundutstilling et freakshow så er det kanskje der dere har sett rasen mest ? Kan jo fortelle dere hvis dere ikke vet at handlerene stiller opp hundene sine der skjønner dere, så å dra frem utstillingsbilder av oppstilte hunder og si at rasen er så forferdelig er nokså tynt.

Ricco viser et godt eksempel på dette med bilde av sin tispe, oppstilt i ringen og fri på tur. Men det ser jeg ingen vil kommentere :D

Er oppvokst med Schæfere og har hatt Schæfere siden 1982, har blitt et tosiffret antall hunder og alle har vært "utstillingsfarge" og skulle gjerne ha vist dere bilder, men har ikke scanner her så får ikke gitt dere flere bevis på at en oppstilt Schæfer trenger ikke å se ut som et monster med bananrygg når den ikke er i ringen.

Våre Schæfere har vært familie/tur/brukshunder, selv om de fleste har vært fra rene utstillingslinjer, nekter å tro at vi har vært så super duper heldige med alle våre hunder, de er fra ulike kennler, men ingen har gått bort i ung alder pga sykdom eller dårlig helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen i følge andre er dere jo helt blinde for at rasen bør hjelpes til en bedre funksjonalitet og mentalitet :D*ironi*

Ja vi er vel både blinde og døve og bor under hver vår stein og ser kun frem til vår egen nesetipp... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...