Gå til innhold
Hundesonen.no

Angående bæsjetrådene

dorab01

Recommended Posts

så det mye spørsmålet er:

Hvordan skall en hunde bæsj være? med tanke på at når dem for naturlig foring så er bæsjen hard! for de bein ennå hardere skall den da egentlig være sånn? er det det som er sunn hundebæsj?? For når de for unaturlig mat les tørr for så er den jo mye mye mykere?

Så dere lærde hundemennesker hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast og fin avføring ikke for hard og ikke for myk. Om dem bare får kjøtt så vil avføringa bli hard men hunder om dem hadde levet villt ville spist gress for å regulere magen og fått i seg kornstoffer fra vomma til dyra. Det er vondt for en hund som det er for oss folk å bæskje for hardt. Gir du bare kjøtt og rått uten noe grønnsaker eller annet så tilsett en skje med kruskakli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si at den skal være så hard som mulig, men hunden skal IKKE ha vondt når den baiser.

Enig! (Men hvor hard den må være før hunden får vondt, tror jeg er veldig relativt.)

Den skal være hard, men ikke hardere enn at den legger igjen en liten fuktig flekk på asfalten. Det har jeg hørt iallefall.

Isj, nei - fuktig flekk vil vi ikke ha! :) Hva mener du egentlig med "fuktig flekk"? Skal det ligge igjen litt bajs når du plukker opp? Eller er det fuktig pga kondens som kommer fra varmen (ja, så var det dette med at ting kanskje ble ekkelt, haha!)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff av meg for noe gris.. men jeg tror vi fikk til en perfekt bærsj idag! Problemet lå egentlig i at den ble lagt foran TV... innendørs!! Så mye for å ha en husrein hund.. trodde jeg!

Får bare begynne trening litt på nytt.. og ikke være så treig til å stå opp om morran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff av meg for noe gris.. men jeg tror vi fikk til en perfekt bærsj idag! Problemet lå egentlig i at den ble lagt foran TV... innendørs! Så mye for å ha en husrein hund.. trodde jeg!

Får bare begynne trening litt på nytt.. og ikke være så treig til å stå opp om morran!

Hahahahah :P Hun ville vel forsikre seg om at du oppdaget den perfekte besjen hennes da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahah :P Hun ville vel forsikre seg om at du oppdaget den perfekte besjen hennes da :P

Hehe ja kanskje det!

Det verste er at hvis hun er hjemme alene så gjør hun aldri fra seg inne.. Men er jeg i huset kan hun forstatt (noen få ganger) finne på å gjøre fra seg, og da gjerne rett foran meg mens jeg ser på.

Idag testet vi gjenbruk av posen! Det fungerte jo helt supert.. bortsett fra at jeg trodde hun var ferdig og skulle akkurat til å kaste posen, og ferdigknutt igjen var den.. så rett bak søppelkasse gjør hun ifra seg igjen.. men men jeg fikk ihvertfall prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast og fin avføring ikke for hard og ikke for myk. Om dem bare får kjøtt så vil avføringa bli hard men hunder om dem hadde levet villt ville spist gress for å regulere magen og fått i seg kornstoffer fra vomma til dyra. Det er vondt for en hund som det er for oss folk å bæskje for hardt. Gir du bare kjøtt og rått uten noe grønnsaker eller annet så tilsett en skje med kruskakli.

Ville byttedyr eter ikke korn, de eter gress, urter, knopper, bark, osv. Og ville hunder/ulver eter ikke mageinnholdet til byttedyrene (unntatt når byttedyret er så lite at hunden ikke kan riste ut innholdet i mageskinnet). Men byttedyrene har pels, og pels er ufordøyelig. Ulveavføring ser ut som harde, hårete pinner!

Om hunder bare får kjøtt, så blir ikke avføringa spesielt hard. Det er de harde, ufordøyelige bestanddelene av bein som kommer ut igjen. Hunder som kun får kjøtt blir raskt feilernært fordi de trenger kalsium, og kalsium får de fra spiselige bein. Får de for lite kalsium, vil skjelettet bli skjørt (beinskjørhet). Overskuddskalsium og andre mineraler kommer ut i avføringen, og bidrar til at avføringen blir hard.

Hvis hunden får så hard avføring at den sliter med å gjøre fra seg, lønner det seg å tilsette noe ufordøyelig eller dårlig fordøyelig i maten. Dette vil komme ut igjen og bidra til at avføringen blir løsere. Hunder fordøyer grønnsaker dårlig, så det bidrar til løsere avføring. Fiber/kli er ufordøyelig, og kommer ut i samme mengde som det kom inn.

Hvis hundene mine får mye bein en dag, så får de også litt Kruskakli eller linfrø. Begge deler motvirker hard avføring. I sommerhalvåret eter de også gress av og til, og dette kommer ut igjen med avføringen. De eter også fersk hestemøkk av og til, og får i seg masse halvfordøyd gress og diverse fordelaktige tarmbakterier på den måten. Jeg lar dem ete så mye de vil, for jeg antar at de instinktivt vet når de trenger sånt. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...