Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange hunder har du?


Midas

Recommended Posts

Spørsmålet står i overskriften, men for å utdype litt;

*Hvor mange hunder har du?

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder.

En boxer og en bullmastiff.

Fordelene er jo at de er to stykker, altså de er sjeldent helt aleine hjemme, de har mer å finne på og de trimmer hverandre. Ulempen for min del er at jeg har en hannhund og en tispe, så vi må ommøbelere iltt når tispa har løpetid. I tillegg kan ingen av mine gå noe særlig pent i bånd, noe som er en ulempe når jeg går med begge samtidig. Er ikke så lett å trene på det da.

Hvis jeg skal ha hundene fritt, så drar jeg til et sted der jeg syns det er passende, men det skjer ikke veldig ofte, siden jeg helst ikke skal ha noen andre mennsker eller hunder i nærheten, dersomatte hvisomatte. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du?

2 (snart 3)

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

blanding og Toller

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

Egentlig bare ulemper.. :icon_redface:

Mere kos, mere friskluft, mere trening... Mere mas...

3stk stiller plutselig andre krav til bil, Peugeot Partner er for liten..

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

Småbruk på landet, holder på å bygge hundegård på 60m2 i sammenheng med inneareal på ~250m2 til trening...

Hundene er kun ute når vi er hjemme, og aldri løse uten at klokken er 03:00 på natten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Hvor mange hunder har du? Har to, men kun en bor hjemme nå. Beholder en til hjemme etter kull om et et år.

  • Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase? Samme rase

  • Fordeler/ulemper med å ha en eller flere? De har enorm glede av hverandre, aktiviserer hverandre. Mer for meg å trene med (noe jeg anser som positivt). Ulemper.. hm. Er jo noe mer jobb ved kloklipp, pelsstell, individuell trening og sosialisering etc + større økonomisk utgiftspost.

  • Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute? Nå bor jeg sånn at bikkja går i et langt bånd i hagen. Men skal flytte før nr.2 kommer i hus, så spørs hvordan vi blir boende. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder, begge tisper.

De er av samme rase, glatthåret foxterrier.

Bare fordeler ved å ha to synes jeg. De har stor glede av hverandre, leker mye sammen.

Jeg har stor tomt, ca. 3mål, inngjerdet, og der kan hundene løpe løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du?

En, teknisk sett to, da samboern har en boxer, men ser kun på en ene, aussien, som MIN.

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

De er jo ulike. Aussie og Boxer.

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

De aktiviserer hverandre, eneste fordel med to.

Fordelen med en, er at jeg kan bruke all min tid på trening og aktvisering av min hund.

Samboern for ta seg av sin.

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

Her kan de stor sett gå løse. Men har de i bånd av hensyn til naboene. På tur er de, iallefall aussien, stort sett løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du?

Jeg har to stykker.

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

Nei, jeg har en strihåret dachs og en tervueren.

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

Fordelene er at de har selskap av hverandre og at de aldri er alene(i hvert fall hjemme). Inne kan de finne på å leke litt sammen og de vasker hverandre også iblant, så det er tydelig at de trives i hverandres selskap. Mine hunder er såpass ulike i både størrelse, gemytt og typem og det gjør at det blir litt vanskelig å ha kontroll på de når de går løs for eksempel, siden de som regel går hver sin vei. Vesla går med nesa i bakken konstant på leting etter spor, mens Chili løper rundt og herjer med leker og pinner. Chili kan ha en tendens til å ville gjete Vesla og siden de har ganske ulikt språk synes Vesla ofte at hun er litt for voldsom noe som resulterer i en del kjefting fra den lille. Chili kan også finne på å "jakte" på Vesla på tur og både nappe i henne og hoppe henne ned, men det har jeg heldigvis fått sånn noenlunde under kontroll nå. Jeg tror ikke jeg kommer til å ha to så forskjellige hunder sammen igjen, selv om jeg er veldig, veldig glad for at jeg har de hundene jeg har. :icon_redface:

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

Vi har en inngjerdet hage så Chili kan jeg ha løs der, men Vesla må alltid være i bånd/langline siden hun har en tendens til å stikke av(hun er så lav at hun kan åle seg under gjerdene). Jeg har for øvrig aldri hundene i hagen uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet står i overskriften, men for å utdype litt;

*Hvor mange hunder har du?

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

*Hvor mange hunder har du?

2, eller 3 sånnsett, men vi sier bare 2 :lol:

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

De 2 er av samme rase :icon_redface:

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

Mamma er "bossen" over hva som skjer med den ene, mens jeg bestemmer mer over den andre. :icon_redface:

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

På hytta bygger vi en stor hundegård, rundt hytta og alle bygningene :) Hjemme har vi hundegård langs den ene veggen, der er det grus og ett hundehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du? 2 stk

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase? Ulike raser

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere? Fordelene har enda ikke vist seg, men håper de skal ha glede i hverandres selskap, ulempene er at det er dyrere og krever mer med to, for man må passe på hele tiden hvis hundene konkurrerer seg imellom, og så kan de herje mye inne og man må adskille dem, og så er det mer surr på tur med to, mer å slite på. hehe

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute? Nei, desverre. Men flytter til sommeren på landet, og der blir det stor hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du? 2/3

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase? Har en BC og en Shetland Sheepdog, og mannen har en BC

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere? De har masse glede av hverandre, og de gir meg dobbel glede. Samtidig er det mer enn dobbelt så vanskelig å ha med to hunder på tog og buss, og når du i tillegg har en tredje en i flokken blir det innimellom lettere kaotisk. Samtidig vil jeg aldri ha en hund alene igjen.

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute? Det gjør jeg når de tre blir en fast flokk sammen, fra og med august. Ellers bor jeg i en kjellerleilighet med mine to, og der kan de ikke være ute. Det skal bli fantastisk herlig når vi får opp hundegårder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet står i overskriften, men for å utdype litt;

*Hvor mange hunder har du?

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

Har en hund pr i dag. Jeg savner å ha to, savner samspillet mellom dem, leken, utfordringene og ikke minst at de kan være sammen alene hjemme. Men veldig greit med en i den alderen min er nå (10mnd). Bor i blokk, så ingen utemuligheter. Drømmen er et lite hus på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder har du?

To.

Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

Samme rase, 2 springere.

Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

Den største fordelen er at de har veldig godt selskap i hverandre, de trives sammen og i tillegg kan de tildels aktivisere hverandre sammen.

Den største ulempen er at jeg har en av hvert kjønn, det er litt styrete under løpetiden... Ellers fungerer det meste veldig bra med to, selv om det selvfølgelig krever mer i tid og penger.

Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

Per dags dato; nei. Håper å få en endring på det snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du?

Jeg har to stk som er mine, men det er fem hunder i huset. Det er aldri mindre enn fire hunder.

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

Nå er det to maller, en border collie/australsk kelpie, en schäferhund, og en am. staff mix. Alle tisper.

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

De har selskap i hverandre. De får muligheten til å leve i flokk, og aktiviserer seg mer på tur.

Ulempene er vel at det tar endel plass å ha så mange hunder (alle bor inne hele tiden). Så lenge de går så fint i lag, så er det lite problemer.

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

Bor midt i skogen, så de har mange kvadrat kilometer å bevege seg på :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet står i overskriften, men for å utdype litt;

*Hvor mange hunder har du? Jeg har to hunder.

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase? To whippeter.

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere? De har alltid selskap og jeg ser at de trives sammen. På den andre siden så koster det mer med to, og det er mye mer å holde styr på.*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute? Nei jeg har en ganska stor veranda og en liten plen. De får gå ut i langlina der om det er krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du?

- 2 stk

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

- 1 mops og en chi

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

- kun fordeler her. selskap, mopsen er eldst og har et fantastisk lynne som var med på å hjelpe lulu når hun var valp. føler det er en trygghet for valpen å ha en stabil og god storebror! seff forskjellig fra hund til hund, men føler ikke lulu har hatt typiske valpe problemer som grining/syting når hun er alene, gå i bånd (dilter jo etter storebror) etc. men må bare understreke at bim (mopsen) er trolig verdens mest omgjengelige, rolige, avbalanserte og snille hunden jeg vet om:)

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

tja, har både hundegarde og hundehus, men skal de bruke det?? NEEI, trives best i sofaen de små bortskjemte... men i sommer setter vi opp gjerde rundt terassen, og da skal du kunne løpe inn og ut som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet står i overskriften, men for å utdype litt;

*Hvor mange hunder har du?

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

jeg har 1

Kommer ikke på noen fordeler eller ulemper akkurat nå

Nå løper han frit ute men vi har tenkt å byge en hundegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du? 1

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere? Bor i generasjonsbolig så er en hund til i andre enden av huset, men har ingen ansvar for den, men på dagene går de sammen og tusler ofte tur sammen. Syns det er en veldig grei ordning

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute? Bor på gård, og hundene står ute i hundegarde på dagtid, og er ellers inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du? 2 tisper

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase? Ulike raser: springer og cairn

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere? Fordeler med å ha flere: hvis de trives i hverandres selskap, har de alltid en "kompis", og det er veldig utrolig å se all atferd som er tilknytningsatferd. Hvis de ikke trives sammen, er det et lite dundas. Jeg har alltids en å trene, selv om en av de av en eller annen grunn ikke vil/kan. Å ha to av så ulike raser gjør at de utfyller hverandre godt, og hver hund gir meg noe spesielt - jeg kommer nok til å ha en liten og en stor hund ganske lenge. Men det er dyrere å ha to (selv om jeg ærlig talt aldri har merket noe til det), og det er definitivt vanskeligere å sette bort to. De lærer også av hverandre, på godt og vondt. Fordeler med å ha en: man kan bruke all sin tid på kun den ene, enklere å ta med seg, billigere, enklere å sette bort.

Det aller beste med å ha to, er å se samspillet dem i mellom, hvor glade de er i hverandre og hvor godt de trives sammen, pluss at uansett hvilket humør jeg er i, er det minst èn hund som gjør meg glad med måten den er på.

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute? Tja, vi har inngjerdet hage, men bruker den lite til hundene. Aynï bruker den mest til å gjøre fra seg i. Før vi fikk nye (hunde)naboer var Tulla mye ute, men det går ikke mer dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du?

Bare 1 hund. Det blir nok rundt om 7 år til neste hund kommer i huset :)

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

Ja, jeg har en plass bak huset der det er gjerdet rundt. Det er litt terrasse og litt gress så hun kan løpe og kose seg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du?

Vi har 2 hunder.

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

En Shiba og en Dansk / Svensk gårdshund.

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

De har godt selskap i hverandre, leker sammen og er alltid venner.

Eneste minuset jeg ser med to, er min dårlige samvittighet når jeg tar kun den ene med på trening...

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

Vi har stor inngjerda hage, så hundene er mye ute på egenhånd.

I tillegg bor vi nærmest i fjæra, og der luftes hundene løse 2-3 ganger daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du?

Jeg har en hund, men kommer kanskje en til når det blir sommer :)

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

Jeg har som sakt, bare en hund, og hun er en Dverg Schnauzer. Kommer kanskje en Dvergpuddel og da! :P

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

Fordelen med en hund må jo være at den får all oppmerksomhet, og slipper og måtte leke hele tiden med en annen :)

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

Vi har en ganske stor hage, men Gulla er løs når jeg går tur. Alltid løs i hagen osv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du? 2

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?Forskjellige raser

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?Aktiviserer hverandre, aldri alene/dyrere,dårlig samvittighet hvis en må være hjemme

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?Hundegården er utvidet til hele hagen der de løper fritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du?

2

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

Ulike. En toller og en blandingshund

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

Fordeler: De er aldri helt alene. Vi trenger ikke lete etter lekekamerater og turkompiser, for det har de i hverandre. Dobbel kos og hundeglede i hverdagen. Ulemper: Det er litt upraktisk til tider, men det meste har med oppdragelse å gjøre. (Som å plukke opp bæsj etter han som nettopp er ferdig og hiver seg over den andre hunden for å leke, mens jeg står med rumpa i været og litt ute av balanse).

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

Nei, jeg har alltid bodd sånn at hundene må kobles på og gås tur med, uansett hvor jeg har bodd og hvor mange hunder jeg har hatt. Ser ikke helt den store ulempen med å måtte gå ut med hundene, men skulle gjerne hatt skogen enda nærmere til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor mange hunder har du?

1/2/3

*Hvis du har fler, har du av ulike eller samme rase?

En aussie (som jeg eier på papiret), en rhodesian ridgeback(som sambo eier på papiret) og akkurat nå passer vi en heeler i 3uker framover ca, pleier å passe hunder i ny og ne. (Så kommer det vel en 3. hund til familien/meg i løpet av året)

*Fordeler/ulemper med å ha en eller flere?

De har selskap i hverandre (så lenge de går overrens) og aktiviserer seg ofte mer på tur. Det er flere hunder å trene, noe som er positivt synes jeg. Flere kløv og trekkhunder;)

Det negative er at det er litt vanskeligere å finne pass, og litt mer klumsete å reise rundt med kollektivtrafikk. Med 3 hunder har vi akkurat nok plass i Yaris Versoen (til tre middelsstore/store hunder + vinterutstyr for en uke på fjellet), og en passehund i ny og ne.. Et annet minus er at det er litt tungvindt å gå med tre uoppdragne hunder i bånd over lengere tid :rolleyes:

*Bor du slik at du kan ha hundene fritt/hundegård ute?

Nei, skulle gjerne hatt det, særlig fordi aussien helst vil være mest mulig ute. Uansett er det ikke noe stort problem, vi er såpass mye på tur uansett, og med magebelte på meg og sele på bikkja (/bikkjene) så takler man det meste;)

Jeg trives med flere hunder rundt meg, det blir dobbelt opp og vel så det med det meste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...