Gå til innhold
Hundesonen.no

Merle chihuahua

hanne

Recommended Posts

Guest Gråtass
selvfølgelig:

http://www.picassochis.com/merles.htm

http://www.kandeechihuahuas.com/merles/ftlowille.html

http://www.tanyastoys.com/drwillis.htm

http://www.thekennelclub.org.uk/cgi-bin/item.cgi?id=1305

http://www.chihuahua-dachs.com/Merle.html

http://www.pedigreedogs.co.uk/cgi-bin/bree...date=27/11/2006

og tror du virkelig at mexico hadde lagt ned forbud om det hvis de ikke hadde dokumenterte tilfeller????

tviler på dette var noe de kom på i fylla mens de danset natta lang med sombrero hattene sine???

Nå skal ikke jeg påberope meg noe som helst kunnskap om rasen Chihuahua for å ha det helt klart, men jeg syns for det første at tonen i dine innlegg er på kanten til å bli ufin, det bør du gjøre noe med om du ønsker en seriøs diskusjon. For det andre er ikke å linke til en haug med private hjemmesider dokumentasjon, det er meninger. De samme bildene går forøvrig igjen på de fleste sidene, noe som gjør at jeg antar at de er kun "kopier" av hverandre. For det tredje så baserer den engelske kennel klubben (som forøvrig ikke er tilknyttet fci) sitt forbud mot fargen pga fargens opprinnelse i rasen altså mulighet for innkryssing av annen rase og ikke på bakgrunn av helseårsaker. Det som enkelte her i tråden ønsker dokumentasjon på er hvorfor er det skadelige sykdommer som følger merle fargen på Chihuahua og ikke på andre raser hvor merle er helt normalt som aussie, sheltie, border collie (ikke normalt, men finnes) GD og cocker spaniel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

jeg synes det er ironisk å måtte gjenta det samme om og om igjenn for at enkelte skal forstå poenget. ja, er enig i at jeg ble en smule krass. men blir litt varm i topplokket når folk må ha det inn med teskje. og dokumentasjon. ja det finnes det nokk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påberope meg noe som helst kunnskap om rasen Chihuahua for å ha det helt klart, men jeg syns for det første at tonen i dine innlegg er på kanten til å bli ufin, det bør du gjøre noe med om du ønsker en seriøs diskusjon. For det andre er ikke å linke til en haug med private hjemmesider dokumentasjon, det er meninger. De samme bildene går forøvrig igjen på de fleste sidene, noe som gjør at jeg antar at de er kun "kopier" av hverandre. For det tredje så baserer den engelske kennel klubben (som forøvrig ikke er tilknyttet fci) sitt forbud mot fargen pga fargens opprinnelse i rasen altså mulighet for innkryssing av annen rase og ikke på bakgrunn av helseårsaker. Det som enkelte her i tråden ønsker dokumentasjon på er hvorfor er det skadelige sykdommer som følger merle fargen på Chihuahua og ikke på andre raser hvor merle er helt normalt som aussie, sheltie, border collie (ikke normalt, men finnes) GD og cocker spaniel..

Er ikke bare England som forbyr, Land som Mexico, Wales, Canada, Danmark, Skottland, Tyskland & Australia forbyr merle på Chihuahua, flere land jobber med det, og det er ikke uten grunn!

Sidene hanne her har lagt inn er jo erfaringer oppdrettere har med merle, og hvem har vell mer erfaring og kunnskap?

Mener dere å si at det er helt tilfeldig at så mange land forbyr merle, at di ikke har kunnskap nok til å gjøre dette og at dere selv vet så mye bedre?? Ærlig talt da folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signeres (til de grader)!

Når jeg spør om dokumentasjon vil jeg ha forskningsresultater eller multiple sykdomsjournaler. Merle er godt forsket på hos GD, til den grad at det nå kan DNA testes for bæring av genet, det er bevist at det er i kromosom nr 9 genet ligger, med et spesielt mellomrom mellom allel 11 og 13. Genet er også felles for ALLE raser, så de har enten felles forfar en plass, eller er kryssavlet med en rase som har fargen/bærer genet. Så om Chi skal bli kvitt fargen, nytter det ikke å forby avkommene som har fargen, foreldre og alle deres søsken (OG foreldre og søsken bakover igjen) må testes for å se om de bærer genet. Om fargen har blitt et så stort problem, må gentesting til for å bli kvitt fargen! Er det utviklet gentest for Chi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
jeg synes det er ironisk å måtte gjenta det samme om og om igjenn for at enkelte skal forstå poenget. ja, er enig i at jeg ble en smule krass. men blir litt varm i topplokket når folk må ha det inn med teskje. og dokumentasjon. ja det finnes det nokk av.

Er ikke bare England som forbyr, Land som Mexico, Wales, Canada, Danmark, Skottland, Tyskland & Australia forbyr merle på Chihuahua, flere land jobber med det, og det er ikke uten grunn!

Sidene hanne her har lagt inn er jo erfaringer oppdrettere har med merle, og hvem har vell mer erfaring og kunnskap?

Mener dere å si at det er helt tilfeldig at så mange land forbyr merle, at di ikke har kunnskap nok til å gjøre dette og at dere selv vet så mye bedre?? Ærlig talt da folkens!

I deres iver til å forvare det dere mener er riktig, så misser dere faktisk poenget her damer.. Lese en gang til: HVA er det som gjør at merle fargen på chihuahua er genetisk disponibelt for sykdommer, når det ikke er det på andre raser hvor merle fargen er vanlig? Det er ikke noe dokumentasjon på i noen av linkene som er lagt ut.

Det er ingen som betviler at det er krysset inn andre raser som gjør at fargen merle har oppstått på chihuahua, men da må man være ærlig nok til å si at man ikke ønsker en fargevariant som gir større chihuahua'er enn forventet eller andre egenskaper enn man forventer i rasen. Men å komme med antydninger om at det er sykdom som er motivasjon for å forby fargen, da må man dokumentere at rasen har noen genestiske defekter som kun ligger på den rasens merle farge og ingen andre raser.. Det er det som faktisk etterlyses her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I deres iver til å forvare det dere mener er riktig, så misser dere faktisk poenget her damer.. Lese en gang til: HVA er det som gjør at merle fargen på chihuahua er genetisk disponibelt for sykdommer, når det ikke er det på andre raser hvor merle fargen er vanlig? Det er ikke noe dokumentasjon på i noen av linkene som er lagt ut.

Det er ingen som betviler at det er krysset inn andre raser som gjør at fargen merle har oppstått på chihuahua, men da må man være ærlig nok til å si at man ikke ønsker en fargevariant som gir større chihuahua'er enn forventet eller andre egenskaper enn man forventer i rasen. Men å komme med antydninger om at det er sykdom som er motivasjon for å forby fargen, da må man dokumentere at rasen har noen genestiske defekter som kun ligger på den rasens merle farge og ingen andre raser.. Det er det som faktisk etterlyses her.

Her er hva SKK har skrevet om merle/chihuahua:

Fargen blue merle har den siste tiden blitt ganske omdiskutert blant chihuahuaoppdrettere rundt om i verden. I følge standarden er alle farger tillatt hvilket har gjort at en del strever etter å få fram fargen også på chihuahua.

Merle er et fargegen som bleker den naturlige pelsfargen og i visse kombinasjoner gir opphav til den relativt vanlige fargen blue merle hos collie. Problemet med merle er at den påvirker dessverre mer enn bare fargen. Her er noen vanlige defekter hos merlehunder:

Øyne:

67% av alle homozygote merlehunder er blinde på minst et øye. Alle merlehunder har nedsatt syn i svakt lys da et lag i øyet(tapetum) ikke er tilstede. Andre vanlige øyedefekter er underutviklede øyne og økt trykk i øyet om igjen kan lede til en rekke sykdommer.

Ører:

54,6% av alle homozygote merlehunder har nedsatt hørsel. For hetrozygote er tallet til sammenligning 36,8%

Svømmedyktighet:

Merlehunder kan som oftest ikke svømme, eller har en avikende måte å svømme på.

Reproduksjon:

Mange merlehunder dør allerede på fosterstadiet. Det er også mange som er sterile, og visse studier viser ellers til nedatt spermakvalitet.

Blue Merle er ingen naturlig farge hos chihuahua, den har blitt krysset inn gjennom andre raser. De raser der Blue Merle finnes naturlig har bare et fåtall farger som risikofritt kan blandes med merle. Chihuahua har et utall fargekombinasjoner og ingen vet hvem som passer sammen med merle. Derfor skal det utvises stor forsiktighet og mye kunnskap om man vil avle på merle. Avskommitten i SKK anser ikke at fargen i seg selv skal være motiverende, og med de risikoer og defekter den fører med seg fraråder de fra all avl med merlehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva SKK har skrevet om merle/chihuahua:

Fargen blue merle har den siste tiden blitt ganske omdiskutert blant chihuahuaoppdrettere rundt om i verden. I følge standarden er alle farger tillatt hvilket har gjort at en del strever etter å få fram fargen også på chihuahua.

Merle er et fargegen som bleker den naturlige pelsfargen og i visse kombinasjoner gir opphav til den relativt vanlige fargen blue merle hos collie. Problemet med merle er at den påvirker dessverre mer enn bare fargen. Her er noen vanlige defekter hos merlehunder:

Øyne:

67% av alle homozygote merlehunder er blinde på minst et øye. Alle merlehunder har nedsatt syn i svakt lys da et lag i øyet(tapetum) ikke er tilstede. Andre vanlige øyedefekter er underutviklede øyne og økt trykk i øyet om igjen kan lede til en rekke sykdommer.

Ører:

54,6% av alle homozygote merlehunder har nedsatt hørsel. For hetrozygote er tallet til sammenligning 36,8%

Ser du hva jeg har uthevet?

Svømmedyktighet:

Merlehunder kan som oftest ikke svømme, eller har en avikende måte å svømme på.

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt når det gjelder en fargeegenskap. Er sorte hunder bedre svømmere???

Reproduksjon:

Mange merlehunder dør allerede på fosterstadiet. Det er også mange som er sterile, og visse studier viser ellers til nedatt spermakvalitet.

Blue Merle er ingen naturlig farge hos chihuahua, den har blitt krysset inn gjennom andre raser. De raser der Blue Merle finnes naturlig har bare et fåtall farger som risikofritt kan blandes med merle. Chihuahua har et utall fargekombinasjoner og ingen vet hvem som passer sammen med merle. Derfor skal det utvises stor forsiktighet og mye kunnskap om man vil avle på merle. Avskommitten i SKK anser ikke at fargen i seg selv skal være motiverende, og med de risikoer og defekter den fører med seg fraråder de fra all avl med merlehunder.

Vet du forskjellen på heterozygote og homozygote? Ingen har nektet for at homozygote merler har problemer med øre/øyne uansett rase, men disse får du kun når du parrer merle med merle, noe ingen fornuftige oppdrettere uansett rase gjør. Om Chi har et så stort prob med homozygote merler, sier det mer om oppdretterne enn fargen. Heterozygote merler er like sunne som andre farger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du ble forvirret først, da posten ble EDITERT mens du leste, jeg krøllet litt med siteringen. Les den på nytt, så skjønner du mer...

For hetrozygote er tallet til sammenligning 36,8% som har nedsatt hørsel! (like friske som andre hunder????)

Chihuahua har et utall fargekombinasjoner og ingen vet hvem som passer sammen med merle. Derfor skal det utvises stor forsiktighet og mye kunnskap om man vil avle på merle. Avlskommitten i SKK anser ikke at fargen i seg selv skal være motiverende, og med de risikoer og defekter den fører med seg fraråder de fra all avl med merlehunder.

Greit nok at du plukker innlegget i biter, men lite vits om du totalt utelukker resten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hetrozygote er tallet til sammenligning 36,8% som har nedsatt hørsel! (like friske som andre hunder????)

Chihuahua har et utall fargekombinasjoner og ingen vet hvem som passer sammen med merle. Derfor skal det utvises stor forsiktighet og mye kunnskap om man vil avle på merle. Avlskommitten i SKK anser ikke at fargen i seg selv skal være motiverende, og med de risikoer og defekter den fører med seg fraråder de fra all avl med merlehunder.

Greit nok at du plukker innlegget i biter, men lite vits om du totalt utelukker resten...

Har ikke utelukket noe. Men det er jo tydelig at du ikke vet forskjellen på hetero- og homozygote. Og er det utviklet gentest for merle hos Chi? Hvordan skal man ellers bli kvitt fargen?

Det sies ikke hvor mange hunder som ble sjekket i undersøkelsen, og heller ikke hvilken grad hørselen er nedsatt. Det blir som HD det, er det grad B eller D? Hvor mange hunder av andre farger ble det sammenlignet med? Dette er fortsatt ikke bevis for at merle gir sykdom.

Foer en hund er vel frisk selv om den har nedsatt hørsel?! Kaller du mennesker med nedsatt hørsel syke? Jeg er selv juridisk/medisinsk halvt blind, er jeg syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER IKKE BARE EN FARGE, MEN EN MUTASJON!

Det er en eldgammel mutasjon i en farge. Så det er bare en farge, som for mange hundre år siden muterte! Det er ikke sånn at merler idag, uansett rase, muterer i hytt og pine og gir nye egenskaper til hundene. Men jeg lurer fortsatt på om det er utviklet gentest for merle hos Chi, for du må jo ha skjønt nå at det ikke er bare hundene som har fargen merle som gir avkom med fargen merle? Det er ganske mange hunder som må ut av avl om dere skal bli kvitt fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke utelukket noe. Men det er jo tydelig at du ikke vet forskjellen på hetero- og homozygote. Og er det utviklet gentest for merle hos Chi? Hvordan skal man ellers bli kvitt fargen?

Det sies ikke hvor mange hunder som ble sjekket i undersøkelsen, og heller ikke hvilken grad hørselen er nedsatt. Det blir som HD det, er det grad B eller D? Hvor mange hunder av andre farger ble det sammenlignet med? Dette er fortsatt ikke bevis for at merle gir sykdom.

Foer en hund er vel frisk selv om den har nedsatt hørsel?! Kaller du mennesker med nedsatt hørsel syke? Jeg er selv juridisk/medisinsk halvt blind, er jeg syk?

Seff vet jeg det...det er om det er avlet dobbelt merle :whistle:

Og JA, det er gentest, men ikke brukt på Chihuahua i Norge til nå som jeg vet om...

Det er en eldgammel mutasjon i en farge. Så det er bare en farge, som for mange hundre år siden muterte! Det er ikke sånn at merler idag, uansett rase, muterer i hytt og pine og gir nye egenskaper til hundene. Men jeg lurer fortsatt på om det er utviklet gentest for merle hos Chi, for du må jo ha skjønt nå at det ikke er bare hundene som har fargen merle som gir avkom med fargen merle? Det er ganske mange hunder som må ut av avl om dere skal bli kvitt fargen.

Heldigvis er ikke merle stort utbredt i rasen, så dette klarer vi helt fint på nåværende tidspunkt uten at det går utover "avlsbestanden". I tillegg må det jo også nevnes at det er YTTERST FÅ MERLE CHIHUAHUA CHAMPIONS, enkelt og greit da di svææært sjeldent blir rasetypiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er ikke merle stort utbredt i rasen, så dette klarer vi helt fint på nåværende tidspunkt uten at det går utover "avlsbestanden". I tillegg må det jo også nevnes at det er YTTERST FÅ MERLE CHIHUAHUA CHAMPIONS, enkelt og greit da di svææært sjeldent blir rasetypiske.

Hva har champion med noe å gjøre?

Grunnen til at merle Chi er lite rasetypisk, er jo fordi den ikke er renraset, siden fargen kommer fra en annen rase. Det er ikke en Chi som plutselig muterte i mors mage til å bli merlefarget, liksom :rolleyes:

Og jo, det kommer til å gå utover avlsbestanden om det ikke begynnes å testes, da fargen er reccesiv og mange er bærere av fargen uten å vise det fenotypiskt. Derfor må alle slektninger av merle Chi testes for å se hvem som kan avles videre på, ellers må man slutte å avle på hele linja (inkl alle søsken og deres avkom) til både mor og far for å bli kvitt fargen. Og da blir det endel hunder, da! Spesielt siden det har blitt et så stort problem at fargen må forbys. Dere blir aldri kvitt fargen bare ved å ikke avle på Chi som har fargen merle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har champion med noe å gjøre?

Grunnen til at merle Chi er lite rasetypisk, er jo fordi den ikke er renraset, siden fargen kommer fra en annen rase. Det er ikke en Chi som plutselig muterte i mors mage til å bli merlefarget, liksom :rolleyes:

Og jo, det kommer til å gå utover avlsbestanden om det ikke begynnes å testes, da fargen er reccesiv og mange er bærere av fargen uten å vise det fenotypiskt. Derfor må alle slektninger av merle Chi testes for å se hvem som kan avles videre på, ellers må man slutte å avle på hele linja (inkl alle søsken og deres avkom) til både mor og far for å bli kvitt fargen. Og da blir det endel hunder, da! Spesielt siden det har blitt et så stort problem at fargen må forbys. Dere blir aldri kvitt fargen bare ved å ikke avle på Chi som har fargen merle!

Det har jo selfølgelig mye å si når man snakker om avlshunder...Da man avler på (oftest) rasetypiske hunder og merle chihuahua oftest er svært lite rasetypiske så har jo det såklart vært med på å holde bestanden nede.

Hvordan man skal gå videre for å få dette helt ut av rasen er meg ikke kjent enda, men jeg ser svært positivt på at det nermer seg et forbud i Norge! Merle er dessuten dominant. MEN det er unntak:

Man har også kryptisk /fantom merle- der merle dukker opp, og dette ses ofte i sammenheng med røde hunder og krem ,da merle genet ikke ser ut til å påvirker pheomelanin(rød,krem).

Det er trolig mulig at en hund kan bære merle genet og gi det videre uten det synes- men dette er såfall ekstremt skjeldent. dette kalles kryptisk eller fantom merle. på en vanlig farget hund.

Noen hunder er veldig lite påvirket av merle genet at merl fargen nesten ikke synes.

Noe info hentet fra nettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo selfølgelig mye å si når man snakker om avlshunder...Da man avler på (oftest) rasetypiske hunder og merle chihuahua oftest er svært lite rasetypiske så har jo det såklart vært med på å holde bestanden nede.

Hvordan man skal gå videre for å få dette helt ut av rasen er meg ikke kjent enda, men jeg ser svært positivt på at det nermer seg et forbud i Norge! Merle er dessuten dominant. MEN det er unntak:

Man har også kryptisk /fantom merle- der merle dukker opp, og dette ses ofte i sammenheng med røde hunder og krem ,da merle genet ikke ser ut til å påvirker pheomelanin(rød,krem).

Det er trolig mulig at en hund kan bære merle genet og gi det videre uten det synes- men dette er såfall ekstremt skjeldent. dette kalles kryptisk eller fantom merle. på en vanlig farget hund.

Noen hunder er veldig lite påvirket av merle genet at merl fargen nesten ikke synes.

Noe info hentet fra nettet

Jeg spør fortsatt, hva har champ med noe å gjøre? Om hunden er rasetypisk trenger den ikke være champ for det, og avles like fullt på. Og da har champ og merle lite med hverandre å gjøre. Når jeg bare får tid må jeg jammen ta en tur på DogWeb å sjekke hvor mange Chi som var reg champ før de ble avlet på i Norge!

Merle er ikke dominant. Det kalles gjerne delvis dominant, da den fortynner en solid farge, som f.eks sort og rødt. Om du parrer en merle med en annen farge som ikke er bærer av merle, har du 50/50 fordeling for merle avkom. Hadde merle vært dominant ville flere av avkommene vært merle. (de kan derimot bære genet videre, og derfor må man ha gentesting for å utelukke hunder fra avl)

Edit:satt inn en setning.

Edit2:Over satt fra Clark`s forskningsresultat:

Det er nylig oppdaget at merle skyldes en mutasjon i et gen som heter SILV eller ’silvergenet’ (Clark et al. 2006). Genet er viktig for pigmentering hos pattedyr og trolig direkte involvert i pigmentdannelse. Merle nedarves ved ufullstendig dominans. Det er merle heterozygoten (Mm) – med et merle og et normalt allel som viser merle fargen, og homozygot recessiv (mm) har normal farge (ikke merle). Dersom to merle hunder krysses (Mm) gir det statistisk sett 25% homozygot dominant merle (MM). Merle homozygoten eller dobbel merle som det ofte kalles er hvit eller nesten hvit med større eller mindre merle områder. Blå øyne er vanlig og upigmentert (rosa) snute og øyelokkrender forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Er alt sammen dokumentert eller er noe av dette myter?

Jeg har selv to muterte farger på min rase hvor enkelte myter er høyst levende i hjemmlandet (australia). Ting som ingen kan dokumnterer som er testet i Sverige og funnet at bare er myter. (men fortsatt fortsatt er høyst levende i Australia selv om dem har fått dokumntasjonen).

Fins det noen plan for hva som skal gjøres med helsøsken av merl hundene? Om merl hundene er utypiske så vil jo også dems søsken være det? (og være bærere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å sitere meg selv (muligens fånyttes), med en link til en undersøkelse som viser at også heterozygote merler har større risiko for nedsatt hørsel:

Nei, det er ikke verdens undergang om en hund har nedsatt hørsel. Nei, man blir ikke kvitt alle potensielle helseproblemer hos chihuahua ved å forby merle. Samtidig: I mine øyne finnes heller ingen gode grunner til å fortsatt tillate merle på chihuahua (og kanskje ikke heller på andre raser). At det er søtt eller pent eller uvanlig eller (i noen rasers tilfelle) tradisjon er ikke gode grunner slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å sitere meg selv (muligens fånyttes), med en link til en undersøkelse som viser at også heterozygote merler har større risiko for nedsatt hørsel:

Nei, det er ikke verdens undergang om en hund har nedsatt hørsel. Nei, man blir ikke kvitt alle potensielle helseproblemer hos chihuahua ved å forby merle. Samtidig: I mine øyne finnes heller ingen gode grunner til å fortsatt tillate merle på chihuahua (og kanskje ikke heller på andre raser). At det er søtt eller pent eller uvanlig eller (i noen rasers tilfelle) tradisjon er ikke gode grunner slik jeg ser det.

Det er vel ikke noen som har sagt at heterozygote merler ikke har defekter, men en defekt er ingen sykdom; den smitter ikke, den gir ikke hunden lavere allmenntilstand eller større forringelse av livet. (Homozygote merler er en annen sak..) Det er heller ikke bevist at den gir sine defekter videre til avkom.

Det er også bevist at enkelte raser er mer utsatt for defekter på merle enn andre, muligens pga rasesammensetningen den gang da rasen oppsto, eller overavl på merle, og at merler med blå øyne er mer utsatt uansett rase. Dette forskes det fortsatt på, samt de kryptiske merlene (fenotypisk "normal" men genotypisk merle. Faktisk "vanlig" på Sheltier i USA. Her lurer man på om homozygote ressecive merler som dobles har en omvendt mutasjon som gir merlefargen)

Jeg er slettes ikke uenig i merleforbudet hos Chi, det er opprinnelseslandets privilegium å forandre rasestandarden. Det er argumentasjonen/mytene og "troingen" om merle/for forbudet i denne tråden jeg sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da en interessant undersøgelse (eller abstract - hele undersøgelsen er vel ikke publiceret endnu), men den siger jo primært noget om forholdet mellem homozygote og heterozygote merler. Og ikke så meget/noget om forholdet mellem heterozygote merler og ikke-merler, og dermed om hvorvidt heterozygot merlering også er et problem.

Hvis man regner lidt på tallene (153 hunde, og de procenter der citeres), når man frem til at der må have været ca. 40 homozygote og ca. 110-113 heterozygote merles. Af de homozygote merler må 6 have været døve, og 4 delvist døve = i alt 25 %. (Det var egentlig færre end jeg troede der ville være)

Af de ca. 110 heterozygote merler må der have været én døv, og 3 delvist døve = 3.6%. Det er små tal, og ikke noget bredt grundlag at konkludere ud fra, men jeg synes ikke umiddelbart det ligner noget videre alvorligt problem.

Det kunne være interessant at få nærmere oplysninger om de 4 pågældende hunde (er der andre forhold der spiller ind også, f.eks. overtegning, altså for store hvide aftegninger). Det havde også været interessant at have tal for evt. høreproblemer i ikke-merles at sammenligne med, inden for de pågældende racer, og hos hunde generelt. Altså undersøge hvor meget større risiko en heterozygot merle har for høreproblemer end en ikke-merle har.

Det er ikke nogen overraskelse at der er problemer hos homozygote merler, og de fylder meget i den citerede undersøgelse, og i dens koklusioner ved sammenligning med andre racer (piebald-genet, dalmatinere og hvide bullterriere). Jeg synes ikke undersøgelsen siger ret meget om heterozygote merles.

Jeg forstår godt at man ikke vil have farven ind i sin race, hvis den ikke hører til der, men jeg er også lidt træt af at høre folk tale om merle-farven generelt som et problem. Jeg har studeret tilgængelig information om min race (aussien) i flere år, mødt en del, og har selv en dejlig red merle, og har ikke stødt på nogen døve merler (heterozygote), hverken i levende live eller omtalt. Før den ene (og de tre delvis døve) i den citerede undersøgelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man slutte å avle harlekinfargen hos GD, da de alltid har et merlegen. (fargen er unik til GD og harl+merlegenet er avhengige av hverandre for å få harl fargen) Man må også da teste for merlegenet, da det kan ligge latent i sort/harlekin parrede hunder, slik at disse heller ikke går videre i avl.

EDIT: Bardmann Merle kan som sagt komme fra svarte foreldre, om de har harlekin i stamtavlen, da de kan bære med merlegenet genotypiskt. I teorien skal ikke to merle som parres med hverandre få annet enn dobbeltmerle og/eller harlekin avkom, men både sort, boston og plattenhunde (JRT farget) er dokumentert.

Her blander du 'tulip'. Harl syntes ikke under svart, men trenger kombinasjon av merle for å komme til utrykk og gi harlequin. Merle er (ufullstendig) dominant og skjules IKKE under svart.

...for du må jo ha skjønt nå at det ikke er bare hundene som har fargen merle som gir avkom med fargen merle? Det er ganske mange hunder som må ut av avl om dere skal bli kvitt fargen.

Som 'bardmann' tidlig påpekte er merle dominant og skjules IKKE under andre farger. Unntaket er at fargen først og fremst påvirker det mørke (svart/brunt) pigmentet - så hunder som hovedsakelig er røde/gule som fawn/sobel (a^y) eller recessiv rød (ee) kan være merle uten at det syns. (Derfor krysser man ikke sobel og merle i sheltie)

Ufullstendig dominant betyr at heterozygoten har en fenotype, ulik fra homozygot dominant - men fargen nedarves fremdels dominant. Altså mm - uten merle, Mm - merle, MM - "dobbel merle".

Ingen (stor) M, ingen merle farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man slutte å avle harlekinfargen hos GD, da de alltid har et merlegen. (fargen er unik til GD og harl+merlegenet er avhengige av hverandre for å få harl fargen) Man må også da teste for merlegenet, da det kan ligge latent i sort/harlekin parrede hunder, slik at disse heller ikke går videre i avl.

Når det gjelder fargestandarden til GD synes jeg absolutt at noe burde gjøres. Harlekin kan ikke renavles, og enhver avl på harlekin medfører at det produseres et i mine øyne uakseptabelt høyt antall valper med "feil farge". Slike valper har tradisjonelt blitt avlivet, mens de som ikke blir det er overrepresentert blant GDer som omplasseres (i hvert fall i USA).

EDIT: Bardmann Merle kan som sagt komme fra svarte foreldre, om de har harlekin i stamtavlen, da de kan bære med merlegenet genotypiskt. I teorien skal ikke to merle som parres med hverandre få annet enn dobbeltmerle og/eller harlekin avkom, men både sort, boston og plattenhunde (JRT farget) er dokumentert.

Ja vel, desto større grunn til å holde merlegenet unna raser der det ikke hører hjemme naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Tror kanskje jeg uttalte meg litt feil. Hehe, ellers så missforstod jeg.

Jeg tenkte på merle chi som en skimmel hest. At den tilslutt blir lys/hvit, altså, at den blekner (etter at den er født). Og da lurte jeg på om det er slik med andre raser også? For da synes jeg jo det er rart at merle aussie blir mørkere med alderen.

Å parre to merle vet jeg at kan gi overmerle, også at det kan gi sykdommer. Men trodde det var snakk om at alle merle chi (og andre) kunne bli syke valper, bare det var merle inne i bildet.

Vanskelig å uttale seg rett her :) Blir litt surr!

Her står det om aussien som ble født som en "hvilken som helst" blue merle, og endte opp helt hvit...

CosmoPartRepigment1.jpg

kan være en sammenheng med dette kanskje??

Den hvite hestens hemmenlighet

Kilde: Forskning.no

Svenske forskere har funnet en mutasjon som gjør at hester blir hvite.

Studiene antyder at nesten alle hvite hester stammer fra ett eneste dyr som levde for tusener av år siden.

Hvite hester har felles opphav

De aller fleste hvite hester er bærere av en mutasjon som gjør at de blir gråere med alderen. En grå hest er født farget, for eksempel sort, brun eller kastanje, men blir gråere allerede etter ett år. De er ofte blitt helt hvite etter 6-8 år, men pigmentene u huden finnes fortsatt.

Derfor minner denne prosessen oss om en lynrask versjon av måten vi mennesker får grått hår på. De nye studiene fra Uppsala viser at alle hester som blir gråere med alderen er bærere av den samme mutasjonen. Den har gått i arv, og stammer fra en felles stamfar som levde for tusenvis av år siden.

- Det er en fascinerende tanke at det en gang for lenge, lenge siden ble født en hest som ble gråere og gråere helt til den endte opp hvit. – Menneskene som så dette ble så fengslet av hestens spektakulære ytre at de brukte hesten til avl, slik at denne mutasjonen kunne gå i arv, sier Leif Andersson, som ledet studien, i en pressemelding fra universitetet i Uppsala. I dag er èn av ti hester bærere av mutasjonen som gjør at de blir gråere med alderen.

Den sagnomsuste hvite hesten

Mennesker over hele verden har vært betatt av hvite hester i generasjoner. Norske sagn forteller oss at nøkken kan vise seg som en hvit hest og både gresk filosofi og Bibelen forteller om hvite hester.

Den grånende hesten er også interessant fra et medisinsk synspunkt siden mutasjonen også gjør at hestene har anlegg for pigmentflekker. Rundt 75 prosent av grå hester som er eldre enn 15 år har en godartet form for pigmentsvulst som kan utvikle seg til å bli ondartet.

Forskerne ved universitetet i Uppsala mener at mutasjonen som gjør hester grå, og etter hvert hvite, stimulerer vekst og spreding av føflekker og pigmentsvulster. – Dette fører til et for tidlig tap av stamceller nødvendige for pigment i hår. Samtidig fører mutasjonen også til en økning av noen av pigmentcellene som forårsaker pigment i huden, forklarer Anderesson.

Kilder

G.R Pielberg et al., A cis-acting regulatory mutation causes premature hair graying and susceptibility to melanoma in the horse, Nature Genetics, 20.juli 2008, doi:10.1038/ng.185. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...