Gå til innhold
Hundesonen.no

valpefòr eller voksenfòr?


Red Merle

Recommended Posts

Jatzy er nå 1 år. Hun fòres på Royal Canin medium fòr. Foreløpig valpefòr. Men nå er hun jo 1 år. Og på sekken så står det jo at de skal gå over til voksen mat når de er på den alderen.

Men så tenker jo jo, hun er ung, og stadig under utvikling. Opdretteren har selv sagt at hunder fra kennelen utvikler seg sakte osv. Hvor smart er det å bytte til voksen fòr nå da? Jeg ser jo selv at hun ikke er ferdig utviklet..

Men så er det ''problemet'' hun er dritt lei av valpematen. Fòr kulene er så små at hun ikke tar seg tid til å tygge de sikkelig. Dette ender som regel med at hun spyr opp maten igjen(hun tåler ikke at det sveller i magen). Hun får maten sin halveis bløtet opp. Hun spiser veldig lite av det også, fordi jeg tror hun rett og slett hun er lei av smaken. En periode var hun så lei at jeg fòret på Vom i noen dager, pga at hun sultestreiket totalt.

Uka før hun ble 1 år, kjøpte jeg en sekk med Royal Canin Medium Adult. Jeg prøvde sånn smått å blande det med valpefòret, men det endte med at hun spiste fòrkulene til voksen maten, og lot de små 'valpekulene' ligge igjen.

Så nå lurer jeg, skal jeg bare begynne rett på voksenforet? eller skal jeg fortsette med valpefòret til sekken er tom ( er vel litt under halve igjenn), til tross for at hun aldri spiser opp all maten sin uansett? Jeg er litt usikker. For jeg vil jo ikke ''stoppe'' utviklingen med å gå over på voksen fòr, men bikkja må jo ha mat! :icon_confused:

(jeg har desværre ikke stor nok fryser til å kunne fòre fast med vom)

Noen som har noen gode råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt gå over på voksenfor no når ho er 1 år. Er bedre det enn at ho ikkje eter skikkelig når ho får valpefor.

Er det samme formerke så skal ikkje det være noe problem.

Eg har og gått over på voksenfor, og mi er vel 11 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp voksenfor, og gi henne det og det du har igjen blandet. Når du ikke har igjen mer valpefor, bruker du bare voksen. :icon_confused: Min ble nettopp ett år, og jeg gikk over til voksen rett før det, har fortsatt igjen litt av maxi junior sekken, så blander litt her og der. I begynnelsen gikk jeg veldig gradvis over, så han ikke skulle bli dårlig i magen sin.

Jeg skiftet fra Royal Canin til Proplan da, men det spiller jo ingen rolle. Så om du vil bytte merke og, se om det er noe hun liker bedre, er det ikke noe iveien for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt noen andre fòr før. Bla Hills, hun likte smaken, men det ble mye håravfall, flass, løs bæsj og stinkende ånde. Så gikk vi tilbake til Eukanuba, det gikk forsåvidt greit. Men hun det bæsjet hun mye av (5-6 ganger om dagen). Så gikk vi over til RC. Og hun liker smaken, kun på voksen fòret. Jeg vet ikke om det er smaken på valpefòret som gjør at hun ikke vil ha det, personlig tror jeg det klan være størrelsen på kulene som gjør at hun ikke vil ha.

Jeg har bestemt meg for å blande det, og bløte det opp mer enn jeg pleier. Så det blir vanskeligere for henne å sortere ut de kulene hun vil ha. Så får vi nå se, er fortsatt endel valpefòr igjen, så jeg får blande til det blir tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser at hun ikke er ferdig utvokst, kanskje du kan prøve å blande valpefóret med v&h valp? kanskje hun spiser bedre da. Ellers er det jo bedre at hun spiser voksenfór enn å ikke spise i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har spist opp all maten sin i dag :D

Å blande med v&h er ingen dum idè! Har ingen stor fryser, men sist fikk vi plass til 5-6 'pølser'. Tenker jeg først og fremst skal gjøre, er å se om hun fortsetter å spise maten sin slik hun gjorde i dag. Hvis ikke så får vi prøve å blande med v&h, får jeg ikke tak i v&h, så må hun gå på voksenfòr.

Jeg inbiller meg iallefall at hun ikke er helt 'ferdig' enda. Hun er ganske 'spedbygd', med en ganske smal skalle. Resten av kroppen ser ganske riktig ut, sånn i proposjonene(?) synes jeg, men hun trenger å legge seg litt mer ut... Ved mindre det bare er noe jeg inbiller meg selv da, for uansett hva jeg skal pirke på synes jeg jo hun er pen (man synes vel alltid best om sine egene hihi).

Men tilbake til tema. Jeg fant ut at jeg kan 'lure' henne til å spise valpematen hvis jeg putter den inn i aktivitets ballen hennes (en lilla ball som man putter godteri inni, den ''gakker'' når den ruller) :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hun har spist opp all maten sin i dag :D

Å blande med v&h er ingen dum idè! Har ingen stor fryser, men sist fikk vi plass til 5-6 'pølser'. Tenker jeg først og fremst skal gjøre, er å se om hun fortsetter å spise maten sin slik hun gjorde i dag. Hvis ikke så får vi prøve å blande med v&h, får jeg ikke tak i v&h, så må hun gå på voksenfòr.

Jeg inbiller meg iallefall at hun ikke er helt 'ferdig' enda. Hun er ganske 'spedbygd', med en ganske smal skalle. Resten av kroppen ser ganske riktig ut, sånn i proposjonene(?) synes jeg, men hun trenger å legge seg litt mer ut... Ved mindre det bare er noe jeg inbiller meg selv da, for uansett hva jeg skal pirke på synes jeg jo hun er pen (man synes vel alltid best om sine egene hihi).

Men tilbake til tema. Jeg fant ut at jeg kan 'lure' henne til å spise valpematen hvis jeg putter den inn i aktivitets ballen hennes (en lilla ball som man putter godteri inni, den ''gakker'' når den ruller) :D

Jeg tror jeg bytta til voksenfor på My da hun var rundt 9mnd. Hun var på samme viset som Yatzy, spiste nesten ingenting av valpeforet og jeg gikk konstant og bekymret meg for at hun ikke skulle få i seg nok mat.

Det kjedelige var at jeg aldri fant et for som jeg syntes hun fungerte optimalt på når vi skulle slutte på valpeforet...

Nå har jeg begynt å fore hundene på NP, norwegian polar, og angrer ikke et sekund! Vi har en pitteliten fryseboks men fikk fint plass til 20kg og hundene elsker maten. De bajser MAKS to ganger om dagen, og bajsen er mye mindre og stinker mye mindre dritt.

NP er litt mindre "gris" enn v&h da det er dampkokt. Det har konsistens som grov leverpostei, og det lukter nesten litt leverpostei av det også. Kanskje det kunne vært noe for Yatzy også?

Også må jeg bare si at det er helt vanlig å se ut sånn som Yatzy gjør nå, mange aussier begynner ikke å legge seg ut i bredden før de er rundt 3år gamle. Først da begynner mange å bli helt ferdige i kroppen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jatzy har nå fått på valpefòr/voksen blandet fòr i 3 uker, og sakte har jeg gått over til å gi henne kun voksenfòr..

Men hun er matlei igjen. Har prøvd litt diverse for å få henne til å spise, bla å kjøpe 'pro-vit' godbiter, knuse de til pulver og blande det i maten. Har blandet fòret med biola (mest pga diarè hun hadde for en stund siden), men det er jo ikke noe jeg kan gi henne hver dag(?)

Så jeg vurderer særiøst å gå over til Vom og Hunde mat eller Norwegian Polar (alt etter hva jeg kan få tak i og har plass til). Problemet er bare at jeg fremdeles har minst 14 kg Royal Canin Medium Adult fòr igjen. Jeg vet liksom ikke om jeg skal la henne spise det opp, eller om jeg skal gi det vekk/selge det billig til en eller annen.

Hun spiser iallefall V&H, og det er viktigst, med tanke på at hun er mye i aktivitet. V&H er vel veldig bra for hunder med sart mage/hud/pels? Jatzy har jo slitt litt med kløe, og vi venter svar på allergi prøven etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, så lenge det er mer enn 1/3 igjen av foret så får du igjen pengene. :P

Jeg mener at de fleste fôrprodusentene opererer med smaksgaranti. Men forhør deg i dyrebutikken. Jeg har alltid fått beskjed om det og vi har prøvd Royal Canin, Eukanuba, Hills, Pro plan og noen andre jeg ikke husker navnet på :S Alle har de iaf sagt at jeg får refundert dersom hunden ikke vil spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...