Gå til innhold
Hundesonen.no

Fiberkilde i råfôrdiett


Guest Kåre Lise

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

I det siste har jeg blitt mer og mer oppmerksom på fiber. Jeg hører forskjellig snakk og meninger rundt dette. Jeg tok i utgangspunktet det for gitt at V&H var egnet som fullfôr men begynner bli mer skeptisk eller nysgjerrig på dette.

Så nå lurer jeg på om hunder faktisk trenger fiber og hvorfor? Og hva er praktisk og gunstig fiberkilde å gi i tillegg til V&H? Kruskakli virker jo greit, er det no fordel/ulempe med det vs grønnsaker? Da tenker jeg ikke bare praktisk men også ernæringsmessig. Hvor mye fiber bør ev. dietten bestå av og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg blitt mer og mer oppmerksom på fiber. Jeg hører forskjellig snakk og meninger rundt dette. Jeg tok i utgangspunktet det for gitt at V&H var egnet som fullfôr men begynner bli mer skeptisk eller nysgjerrig på dette.

Så nå lurer jeg på om hunder faktisk trenger fiber og hvorfor? Og hva er praktisk og gunstig fiberkilde å gi i tillegg til V&H? Kruskakli virker jo greit, er det no fordel/ulempe med det vs grønnsaker? Da tenker jeg ikke bare praktisk men også ernæringsmessig. Hvor mye fiber bør ev. dietten bestå av og hvorfor?

Jeg har tre hunder som kun får V&H og andre kjøttråvarer, og ikke tørrfôr eller andre ting som inneholder vegetabilske ingredienser. De får kun fiber hvis de har spist spesielt mye bein, fordi de ufordøyelige mineralene i bein gjør avføringen veldig hard. Jeg gir dem da en spiseskje Kruskakli blandet inn i litt V&H. Men dette gjør jeg sjelden, for de har som regel ingen problemer med å gjøre fra seg selv om de har fått ganske mye bein.

Grunnen til at fiber kan være fordelaktig, er at fiber rett og slett er ufordøyelig. Dvs at all fiber som hunden får i seg, kommer ut igjen i avføringen. Fiber bidrar til å gjøre avføringen fastere hvis den er bløt, eller bløtere hvis den er fast.

Grønnsaker er generelt ikke noen god kilde til fiber. Det er en utbredt misoppfatning at grønnsaker inneholder mye fiber, men sannheten er at det meste av fiberet sitter i skallet. Skrellede grønnsaker er derfor en ganske dårlig fiberkilde. Det samme gjelder ris, korn, mais, poteter, pasta osv. Skal man gi dette som fiberkilde, må man gi ris eller korn med skall.

En annen ting man kan gi ved hard mage, er hele, tørre linfrø. En spiseskje linfrø blandet i V&H gjør avføringen mykere, ved at linfrøene absorberer væske og skiller ut et glatt slim som gjør at alt "glir" bedre. Det er altså ikke fiberinnholdet som gjør susen, men slimet. Prøv å legge en spiseskje linfrø i vann over natten, så skjønner du hva jeg mener.

Gamle hunder bør nok få littegrann fiber og/eller linfrø daglig, for alderen fører jo ofte med seg litt dårligere mage-/tarmfunksjon (både hos hunder og mennesker).

Vær obs på at for mye fiber eller andre ufordøyelige eller dårlig fordøyelige ingredienser kan føre til redusert næringsopptak i tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg tenkte med denne tråden ikke på fiber som kur mot hard avføring men om hunden faktisk har behov for det i dietten sin. Jeg skjønner det er mye delte meninger rundt dette og ønsker mer klarhet på området. Jeg har f.eks hørt at fiber binder vannet i kroppen? Og er det virkelig tilfelle at hunder fôres optimalt på utelukkende animalske produkter? Jeg hørte en i trekkhundmiljøet her fortelle de hadde testet hva hundene velger å spise selv på dyret så når de slapp en flokk med bikkjer på ett dyrekadaver så gikk de rett på vomma først ! Hvorfor skulle hunder instinktivt gjøre det? Og hvorfor sies det at grønnskaer skal kokes/moses først for å kunne nyttegjøres, hvis hunden likevel ikke tar det til seg?

Ellers var det jo mye nyttig om fiberkilder da det skal jeg tenke på:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det virkelig tilfelle at hunder fôres optimalt på utelukkende animalske produkter?

Hunder og ulver har nøyaktig det samme fordøyelsessystemet, og ulver lever så å si utelukkende av animalske produkter. Ulver/villhunder eter også avføring fra planteetere, og de kan også nyttiggjøre seg av enkelte lettfordøyelige planteråvarer, f.eks. bær. Men hele vinteren igjennom klarer de seg uten plantekost, og bær er jo kun tilgjengelig på høsten. Ulvene ville ikke overlevd om de var avhengig av plantekost.

Jeg hørte en i trekkhundmiljøet her fortelle de hadde testet hva hundene velger å spise selv på dyret så når de slapp en flokk med bikkjer på ett dyrekadaver så gikk de rett på vomma først ! Hvorfor skulle hunder instinktivt gjøre det?

Ulver og villhunder går rett på buken til byttedyret fordi det er der de lettest klarer å lage hull, og fordi innvollene er svært næringsrike. Også mageskinnet er veldig næringsrikt. Men ulver/villhunder etterlater mageinnholdet, enten ved at de etterlater hele magesekken, eller at de punkterer magesekken og rister innholdet ut av den.

Mine hunder er veldig prinsippfaste på å ikke ete magen/tarmene når jeg gir dem hele høns og kaniner. Ikke engang naboens forslukne golden retriever vil ha magesekken eller tarmene. Han går i kompostbingen og henter hønseskinn hvis han er veldig sulten (jeg flår hønene heller enn å bruke masse tid på å ribbe dem), men kroa, kråsen og tarmene får ligge i fred, og det samme får magesekken/tarmene fra kaniner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg tenkte med denne tråden ikke på fiber som kur mot hard avføring men om hunden faktisk har behov for det i dietten sin. Jeg skjønner det er mye delte meninger rundt dette og ønsker mer klarhet på området. Jeg har f.eks hørt at fiber binder vannet i kroppen? Og er det virkelig tilfelle at hunder fôres optimalt på utelukkende animalske produkter? (...) Og hvorfor sies det at grønnskaer skal kokes/moses først for å kunne nyttegjøres, hvis hunden likevel ikke tar det til seg?

Ellers var det jo mye nyttig om fiberkilder da det skal jeg tenke på:icon_cry:

Hunder kan ikke bruke fiber som energikilde fordi de ikke kan bryte fiber ned til mindre karbohydrater. Fiber vil i tarmen fungere som en 'fartsdemper' for en diett med mye fett (fettrik diett = raskt tempo gjennom tarmen) og kan dermed øke opptak av næringsstoffer. Men! for mye fiber kan 'pakke inn' tarminnhodet slik at opptaket reduseres.

Jeg mener hunder har behov for 'noe mer' enn animalske produkter. Enten i form av pulver eller vegetabilskt... dette fordi kjøtt (og bein) ikke inneholder vitaminer og mineraler (tilstrekkelig for å dekke hundens behov). grunnen til at grønnsaker skal behandles før de kan være av noen ernæringsmessig nytte er at hunder mangler enzymer som bryter ned de sterke fibrene som binder de næringsmessige stoffene (hovedsaklig vitaminer og mineraler) som er i grønnsakene.

Ang fordøyelsessystem hos hund og ulv så er det en diskusjon som er tatt før her inne. Men man skal vel ikke se bort fra at flere tusen år med avl og menneskelig påvirkning også har påvirket fordøyelsessystemet hos dagens tamhunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan ikke bruke fiber som energikilde fordi de ikke kan bryte fiber ned til mindre karbohydrater. Fiber vil i tarmen fungere som en 'fartsdemper' for en diett med mye fett (fettrik diett = raskt tempo gjennom tarmen) og kan dermed øke opptak av næringsstoffer. Men! for mye fiber kan 'pakke inn' tarminnhodet slik at opptaket reduseres.

Jeg visste ikke om det du sier om at fiber demper farten på fettrik mat gjennom hundens tarm. Det var interessant og nyttig info. Kan du huske hvor du leste det, så jeg kan lese mer om det? Jeg har lest at fiber gjør dette for oss mennesker, men har ikke fått med meg at det samme gjelder for hunder (som jo har betydelig kortere tarmsystem enn oss).

Jeg har heller ikke hørt at for mye fiber pakker inn tarminnholdet. Det jeg har lest meg til så langt, er at det er fiberets manglende fordøyelighet som på en måte "overbelaster" tarmens nedbrytingsfunksjon, og at dette igjen fører til generelt lavere næringsopptak fra det som befinner seg i tarmen der og da. Hundens korte tarm er laget for å prosessere maten kjapt og effektivt, og ufordøyelig fiber forsinker prosessen.

Jeg mener hunder har behov for 'noe mer' enn animalske produkter. Enten i form av pulver eller vegetabilskt... dette fordi kjøtt (og bein) ikke inneholder vitaminer og mineraler (tilstrekkelig for å dekke hundens behov). grunnen til at grønnsaker skal behandles før de kan være av noen ernæringsmessig nytte er at hunder mangler enzymer som bryter ned de sterke fibrene som binder de næringsmessige stoffene (hovedsaklig vitaminer og mineraler) som er i grønnsakene.

Dette må jeg få be deg om å spesifisere bedre. Hvilke vitaminer og mineraler er det hunden trenger men som ikke finnes i store nok mengder i kjøtt, animalsk fett, bein, innmat og blod? Og hvilke planter er det som inneholder disse vitaminene og mineralene, og som hunden da MÅ ha for å fungere?

Hunden mangler forøvrig det karbohydratnedbrytende enzymet amylase i spyttet, men produserer det i bukspyttkjertelen. Grunnen til at vi mennesker (og tilsvarende planteetende dyrearter) har amylase i spyttet, er fordi plantekost er så tungt fordøyelig at vi tilsetter enzymet allerede mens vi tygger maten. Hunden, derimot, kan ikke starte denne enzym-prosessen før maten får tilsatt amylase fra bukspyttkjertelen. Det går greit så lenge maten er lett å fordøye, men belaster bukspyttkjertelen unødvendig hardt når hunden spiser tungt fordøyelig kost. Fiber er uansett praktisk talt umulig i bryte ned, både for oss mennesker og for hunder.

Ang fordøyelsessystem hos hund og ulv så er det en diskusjon som er tatt før her inne. Men man skal vel ikke se bort fra at flere tusen år med avl og menneskelig påvirkning også har påvirket fordøyelsessystemet hos dagens tamhunder...

Ja, dette er diskutert før. Jeg har ennå til gode å finne informasjon om hvordan hundens fordøyelsessystem skal ha utviklet seg annerledes enn ulvens. Derimot har jeg funnet plenty informasjon om at hunder og ulver har så å si identisk fordøyelsessystem.

Denne artikkelen sammenfatter temaet på en lettfattelig måte:http://rawfed.com/myths/changed.html

Og dette er hva Royal Canin har å si om hva hunder er skapt til å spise:

http://www.royalcanin.se/Foretaget/Royal-C...ring-och-halsa/

Det är viktigt att förstå husdjuren om vi ska kunna bevara deras hälsa:

Katter och hundar är rovdjur. Deras kroppar är anpassade till att äta kött.

1. Hunden har 42 tänder, katten 30. Båda sväljer sin mat utan att ”smaka” på den

2. Magsyran är mycket surare än hos människan för att kunna bryta ner ben och ta bort skadliga ämnen. Födan når magsäcken som stora bitar.

3. Tunntarmen är kort och dåligt anpassad till att bryta ner kolhydrater. Dessutom bryts födan snabbt ner och foder som inte är anpassat till ett rovdjurs kost passerar genom kroppen utan att göra någon större nytta.

4. Begränsad tarmflora jämfört med människan, som allätare måste människan kunna bryta ner många olika typer av födoämnen.

5. En töjbar magsäck, anpassad till att ta emot stora mängder snabbt slukad mat.

6. Saliven innehåller inga spjälkande enzymer,det sker ingen inledande matsmältning.

7. Kraftfulla käkar där överkäkens och underkäkens tandrader går in i varandra för att kunna bita, inte tugga. Alla kattens tänder är mycket vassa.

8. Få smaklökar betyder sämre smaksinne än människans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...