Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannkjøtt som vokser over tennene


ToneS

Recommended Posts

Så en filmsnutt her en dag, der det var en Boxer som fikk brent bort (av dyrlege) noe av tannkjøttet sitt. Tannkjøttet dekket nesten flere hele tenner. Dette var i Amerika, og de sa det var vanlig, og spesielt på boxerne. Er det noe de bare har der eller er det vanlig her også? Jeg hadde aldri hørt om det, eller sett noe slikt før jeg så den filmsnutten.... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om "alle" har det skal jeg vel ikke uttale meg om. Det tror jeg ikke. Og det er svært sjelden at unge hunder har det. Kommer med alderen. Men ganske så vanlig på eldre boxere er det.

Som så mye annet ligger det vel i genene. Men er nå ikke lett å ta hensyn til det i avlen. Både fordi det er så vanlig, men særlig fordi det ikke dukker opp før hundene er blitt godt voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss - så interessant (i mangel på bedre ord..).

Er det smertefult eller plagsomt for hunden om man lar det være ubehandlet - eller er det bare "upraktisk" ?

Det bør jo være en relativt enkel operasjon å rette det opp - men kommer det da tilbake kjapt?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som er litt vanskelig. For det kommer stort sett alltid tilbake igjen. Så man må vurdere hvor mye hunden plages av det eller ikke før man bestemmer seg for operasjon. Disse epulisene er som regel godartet, men med hundens økende alder kan de gå over til å bli ondartede svulster. Skal se om jeg ikke klarer å ta bilde av kjeften til gamlingen min så dere får se.

Han er ikke operert, men det spørs om ikke vi er nødt nå. Jeg merker at han tygger mindre på pinner og slik enn han bruker å gjøre og det tyder på at han har ubehag.

Om det er enkelt linjer som er mer plaget av dette enn andre kan jeg ikke si. Det jeg vet er at kontinentale boxere ofte (ikke alltid) har bedre og sterkere tenner enn de engelske f.eks. Tennene er større blant annet. Men om det betyr at kontinentale boxere sjeldnere utvikler epulis vet jeg ikke. Om det er noen sammenheng mellom større tenner og epulis vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempegod info! Alltid interessant å lære om slikt man aldri engang har hørt om...

Lurer på om dette er noe som st.bernhardshunder også får? (hvis det har noe med "små tenner" å gjøre - for de har jo utrolig små tenner... i alle fall mange av dem..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fibrous_epulis.JPG Her er et godt bilde som viser epulis.

Jeg vet jo ikke om det har noen sammenheng mellom små tenner og epulis. Det kan godt hende at boxere med bedre tannsett også får epulis. Det er jo rasebetinget helt klart selv om også hunder av andre raser og kan få det. Mennesker og for den saks skyld.

Jeg bare lurer på at mange hunder av molossertypen har små tenner?

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=...89&aid=3057 Her sto det forresten en del om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle schnauzeren min fikk det de to siste årene hun levde. Er visst ikke så skrekkelig unormalt på gamle hunder. Hos henne ble det ikke nødvendig å operere, bare holdt øye med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en st.bernhard som har dette. Det er ikke så ille som bildet illustrert ovenfor her, men det er ikke pent. Han plages dog ikke noe av det, så vi har ikke vært å brent noe. Må bare følge med det at det ikke blir verre. Legger ved et bilde av munnen hans.

DSC00760.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...