Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler


Tyson

Recommended Posts

Selv har jeg ikke rottweiler, men kjenner noen som har det, har hatt. Og har ikke forstått at den er noe annerledes fra andre hunder på rundt samme størrelse. De er jo forsåvidt ganske sterke, så det å lære dem forskjell på å trekke (i sele f.eks.) og gå pent (i bånd) er ikke så veldig dumt egentlig.

Men de er jo utrolige pene, skjønne hunder som dessverre blir veldig mistolket av media. Men er det noe som burde vært forbudt i dette landet så er det eiere, ikke hunderaser. Så hvis det er det at de er litt kjent for å være aggressive du bekymrer deg for så er ikke det noe å tenke på.

Uansett så bør man alltid sørge for at man velger stabile og friske linjer.. uansett rase.

Så til slutt, en rottweiler trenger vel en morgentur(5-15min), så en lengre tur på dagen(1-2timer) og en liten kveldstur(5-15min). Ellers er det jo veldig nødvendig med mental-stimuli for å slite ut hjernen.. ikke bare kroppen ;)

Håper det hjalp deg litt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rottweiler trenger 1-2 timer tur fordelt på dagen (gjerne en langtur iløpet av dagen) Det er en hund med mye motor i og trenger derfor noe å bryne seg litt på. Jeg ville funnet noe å bruke rottisen med, LP, ag, ipo, bruks, kløv, osv osv. noe som krever hjerne og noe motor :)  Det er en deilig rase såfremt den får hva den trenger av mosjon og mental trim akkurat som alle andre raser :ahappy:

Bofsen min og bofsa til søstern ;) når han ble for lav hoppet man i sofaen og fortsatte leken derifra, da ble mna jo stor nok for rottisen! :)

n531982533_1765704_3503.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme inntrykk som innlegget ovenfor. ;)

En kompis av samboeren min har en rottweilertispe, og hun er (desverre å si det...) en pest og en plage å få på besøk når eieren ikke har gidda å aktivisert henne. Det er også da han kommer som oftest, mistenker han for å bruke oss som en måte å aktivisere hunden på når han ikke gidder selv... Så nå finner jeg bare på teite unnskyldninger og gidder ikke å lufte hundene mine med hans. :ahappy:

Når hun er mosjonert godt derimot, er hun bare søt og snill! Enkel å ha med å gjøre, og hører til og med på meg når jeg sier at hun må drite i å stikke hodet i søppelposer og slikt :) Ikke må eieren rope konstant heller fordi bikkja aldri hører på han når han ber den om å legge seg ned, da legger hun seg og blir der en stund :)

3346145420_8b45229669.jpg

3345307919_a1c389ebca.jpg

3345307377_e3dcd3acde.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fysisk mosjon krever ikke rottisen ekstremt mye, det finnes andre raser som krever mer. Selv går jeg en lang tur for dagen på 1-2 timer og to kortere runder (morgen og kveld). Det som derimot er viktig er at de får noe og bryne seg på som folk sier ovenfor.. Det kan være alt mulig av hundesporter - rottisen elsker å jobbe!

Selv driver vi med litt rundering, lydighet og vurderer faktisk å melde oss på agility-kurs for gøy. Ellers kløver hun gjerne en gang eller to i uka på langturen (holder på og vende henne til kløv). Jeg driver også og lærer henne å trekke meg slik at hun etter hvert kan trekke meg på ski..

Rottisen er en fantastisk hund når den får nok stimulering.. Ikke alle rottiser er sånn som Anniken ovenfor beskriver når de ikke får mental stimulering - min takler veldig godt rolige dager inni mellom og er alltid rolig i hus. Dette kommer veldig an på linjene.. Noen linjer har mer bruks i seg enn andre.

Forresten vil jeg råde dere til å ikke kjøpe rottis av hvem som helst - gå igjennom rottweilerklubben og undersøk linjene nøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om klubbens hunder er no garanti for at dem er bra.En rød sløyfe eller to og en fa kan så og si hvem som helst fikse på bikkja si uten at den er hverken eksemplarisk eksteriøsmessig eller gemyttmessig. Så å ta klubbens hunder for god fisk å tro de er så mye bedre er et ønskebilde.

Men sjekke linjer nøye er ikke dumt. Mye på rasen. Allergier. Hjertelidelser. Tannfeil. Korsbåndsvakheter. Dårlig gemytt og agressjon mot hunder. Bare så synd at ingen oppdrettere av rottisen, som hos andre raser, ikke har noe sykdom eller har hatt noen hunder med feil. Er bare alle andre som har og har hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om klubbens hunder er no garanti for at dem er bra.En rød sløyfe eller to og en fa kan så og si hvem som helst fikse på bikkja si uten at den er hverken eksemplarisk eksteriøsmessig eller gemyttmessig. Så å ta klubbens hunder for god fisk å tro de er så mye bedre er et ønskebilde.

Men sjekke linjer nøye er ikke dumt. Mye på rasen. Allergier. Hjertelidelser. Tannfeil. Korsbåndsvakheter. Dårlig gemytt og agressjon mot hunder. Bare så synd at ingen oppdrettere av rottisen, som hos andre raser, ikke har noe sykdom eller har hatt noen hunder med feil. Er bare alle andre som har og har hatt det.

Nå sa jeg ikke at klubbens hunder var god fisk.. Jeg skrev at man bør gå gjennom klubben OG sjekke linjene nøye...

Det er altfor mange som kjøper rottis i dag av hvem som helst på finn.no, var derfor jeg sa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo det å sjekke linjer nøye da, for ingen vil si noe, ikke før etter du har kjøpt i alle fall. For ingen oppdrettere har noe feil på hundene sine. Det er bare alle andre som har det. Unntatt dem som de er venner med da :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo det å sjekke linjer nøye da, for ingen vil si noe, ikke før etter du har kjøpt i alle fall. For ingen oppdrettere har noe feil på hundene sine. Det er bare alle andre som har det. Unntatt dem som de er venner med da :-p

Vel, det er jo helt klart et problem.. men er ikke bare denne rasen som har det problemet vet jeg.

Selv føler jeg nesten at jeg har hatt flaks som har en såpass frisk hund som jeg har, for jeg var ikke så flink å sjekke linjene som jeg burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, er vel dem fleste raser som har det problemet. Jeg er mellom hunder nå og vurderer to raser opp mot hverandre men å få svar ang. linjer er nesten håpløst, for alle har bare sunne og friske hunder. Rasene er relativt lite plaget med sykdom da, men allikevel. Miljøet e taust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens, men jeg er ikke ute etter å vite hvordan "rottisen til en kamerat av sambo" fungerer/ikke fungerer. Jeg er ikke interessert i synsing og ytterst subjektive meninger om hvordan man ser på rottisen om man ikke har særlig kjennskap til rasen selv.

Jeg vil gjerne høre mer av rottweilereieres egne erfaringer, og ikke noen som kjenner noen, som kjenner noen, osv. For all del jeg kjenner jo mange rottweilere selv...

BBD Girl: Mannen min skal ikke ha rottweiler for at den ikke skal brukes. Forrige måned mistet han sin A-godkjente blandingstispe, og er nå ute etter ny konkurranse-/redningshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Har selv en rottweilertispe, og hun blir aktivisert 1-2 timer om dagen på tur, ellers går det mye på mentalstimuli. Er det en dag det må velges mellom litt mindre tid for å få inn mentaltrening blir det det. Rolige dager går helt greit. Men vil sei at det er mange ulike linjer, noen avler bestemt mot hunder til bruks mens andre avler på utstillingsrottiser. ( Og nei jeg sier ikke at en rottweiler ikke kan være både bruks og utstilling) :ahappy:

Men for meg virkerdet som, sier virker som siden dette er min første rottweiler er at jo mer du gir jo mer får du igjen. Og som sagt tidligere er det mange flotte godkjente rednings rottweilere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens, men jeg er ikke ute etter å vite hvordan "rottisen til en kamerat av sambo" fungerer/ikke fungerer. Jeg er ikke interessert i synsing og ytterst subjektive meninger om hvordan man ser på rottisen om man ikke har særlig kjennskap til rasen selv.

Jeg vil gjerne høre mer av rottweilereieres egne erfaringer, og ikke noen som kjenner noen, som kjenner noen, osv. For all del jeg kjenner jo mange rottweilere selv...

BBD Girl: Mannen min skal ikke ha rottweiler for at den ikke skal brukes. Forrige måned mistet han sin A-godkjente blandingstispe, og er nå ute etter ny konkurranse-/redningshund.

Jeg vet det ikke var direkte skrevet, men her er min respons på dette allikevel. Dette er ikke ett inntrykk eller noen synsing, det er noe jeg vet om rottweileren. Jeg er supergira og interresert i rasen og skal ha en i fremtiden når min samboer får være med på hundeholdet. Jeg har hatt i pass/halvt eie en rottweiler/rottmann, jeg har god kontakt med oppdretter hvor jeg vil ha min rottweiler ifra om de fortsetter oppdrettet slik som nå. Jeg har en søster med rottweiler og vet mye derifra, jeg sitter på rottisforumet. Jeg vet hva det er å sitte med en understimulert rottis i hus, vet hvordan det er å ha en pubis rottis i hus. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke var direkte skrevet, men her er min respons på dette allikevel. Dette er ikke ett inntrykk eller noen synsing, det er noe jeg vet om rottweileren. Jeg er supergira og interresert i rasen og skal ha en i fremtiden når min samboer får være med på hundeholdet. Jeg har hatt i pass/halvt eie en rottweiler/rottmann, jeg har god kontakt med oppdretter hvor jeg vil ha min rottweiler ifra om de fortsetter oppdrettet slik som nå. Jeg har en søster med rottweiler og vet mye derifra, jeg sitter på rottisforumet. Jeg vet hva det er å sitte med en understimulert rottis i hus, vet hvordan det er å ha en pubis rottis i hus. :ahappy:

Enig! Man trenger ikke å ha eid 10 rottweilere for å kunne si at det er en aktiv rase som trengs å brukes til noe, og at de kan bli noen "små pøbler" (eventuelt kan de virke som 12 gigantiske pøbler) hvis de ikke blir aktivisert vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pubertetsrottis kan være helt ille å ha i hus, vil jeg si, om den blir understimulert.. Jeg har en tendens til å glemme det da mi nå er blitt mer voksen og har roet seg når det gjelder pubertetsfakter osv..

Det er bare å jobbe og trene, trene, trene.. jeg nektet å sette meg ned å skylde på "trassalder". Det er jeg glad for, har kommet ut av puberteten med en fantastisk snill og lydig rottis med masse motor NÅR det trengs og rolig når det trengs.

Trening er alfa og omega når det gjelder denne rasen (og sånn er det vel med alle raser?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler er nydelige hunder. Tispa mi er det en På/Av knapp. Ute så bruker vi all energi, inne så er det helt rolig. Rottisen er en brukshund samtidlig som den er en utmerket familiehund. Jeg bruker ganske mye tid på min om dagen, men om jeg overser en dag så blir hun ikke spinnvil for det.

Ja den er stor og sterk, men utrolig lett og ha med og gjør. Den er LETT og trene, er veldig glad i og jobbe, har mye driv og står på. Rett og slett en herlig hund og jobbe med.

Innen redningshundsmiljøet er det også et stort antall rottiser. Det er det vel sikkert en god grunn til;) Jeg kan ikke gjøre noe annet enn og anbefale rasen.

Jeg har ikke opplevd noe "overdramatisk" da det gjelder pubert, små barn, vokting osv i hverdagen. Går fint sammen med andre hunder. En hund er en hund. Alle reagerer på forskjellige måter.

Sjekk linjer, se om du finner noe erfaringer av kenneler, rett og slett forhør dere rundt omkring. (Internett er bl.a. en fin ting) Ta gjerne kontakt med flere oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg også kunne skrive min erfaring med rottweiler. Jeg har vokst opp med den rasen og har vært gjennom 4 hunder, alle hannhunder. Uansett hva folk some tanker om en slik stor hund er så mener jeg bestent at hunden blir hva man lager den til!

Vår første var vakthund, var med pappa på jobb som vekter og også norges første godkjente rottweiler som ettesøkshund på skadeskutt vilt.

Nummer to var "kjæledegge" Han ble aldri brukt til noe annet enn kosehund i hjemmet. Han var jo med på mye og sodt sosialisert. Ble noe sportrent, men han hadde ikke motivasjonen og vi hadde ikke noe planer om noe med han så vi lot være å trene mer med han. Helt fantastisk hund alikevell!!

Nummer 3, en av de vi har nå, er mer en mellomting av de ti første. Liker godt å jobbe når det passer han og han er flink når det passer han, men det aller beste eg å sitte i fange på alle i hjemmet å få kos og oppmerksomhet døynet rundt! Jeg har trent lydighet og aktivt bodspor med han, men grunnet at han har middels HD skal han nå bare være pappa sin kose hund hjemme.

Nummer 4, den siste som enda bare er valp er nokså lik nummer 1. Mye energi og mye å jobbe med, men samtidig lettlært, åpen og sisial og en kosegris :icon_confused: Han skal det trenes mye med. Vi har begynnt på lydighetstreningen og blodsportreningen. Og vi er veldigmye ute på "sosialturer".

Nå har jo vi et privilegie å bo på stor gard, så hundene går ut og inn som de vil. Det er veldig skjeldent jeg går turer med de, men de er faktisk heller ikke energibomber å ha i huset. Å ha hunder me av og på knapper er genialt!

Jeg kan tenkemeg mange mener at dette er dårlig hundehold, men hva så?!?! Hundene er i toppform, vis vi er ute på en langtur hele familien, helt klart hundene er med på det og de er med når vi er ute å jobber på garden eller er ute og kjører. De får så absolutt det de trenger. Vi trener lydighet fast en gang i uken og kanskje ellers også vis vi finner på det, og spor når vi har det vitrenger og været er med oss.

Lag hunden som du vil ha den sier bare jeg. Har ikke noe å si om dunden er en dachs eller en granda nois, eller i dette tilfelle, en rottweiler. Klart har rottweilern innstingter, gjerne sterke vakt og driv innstingter, men alle hunder har jo innsitngter. vil du dempe noen av de, så gjør det da! Holder å si nei...

Rottweileren er en fantastiks hund! Det er aldri noe galt med hundene, uansett rase, det er eierene det er noe galt med! (Du har selfølgeligt "ødelagte" hunder og hunder som blir født helt på vrangen grunnet avlen, men alt begynner med eiernen. Det er vi som ødeleger og avler i sundt rasene våre som vi er så glade i!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...