Gå til innhold
Hundesonen.no

Crufts


Papillon

Recommended Posts

Guest Jonna
Velkommen i klubben! Vi har ikke vært fci godkjente lenge nok... bare 9 år igjen til vi kan delta! Men for all del, vi har to hunder som kvalifiserte seg til crufts da... LOL

AK har vært FCI godkjente ganske lenge, så jeg tror bare dem er trassig rett og slett <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Sealyhamen vant BIS, med en utrolig velgående storpuddel som runner-up. Nå har jeg sittet noen timer og kost meg med gruppefinaler og BIS-finale, og har ikke sett en eneste av disse vanskapte, halte, skjeive vrakene som det skal være fullt av på Crufts? Tvertimot har jeg bare sett sunne, velskapte, spreke hunder! Jeg la merke til at kommentator stadig nevnte sunnhet og helse -kan det ha noe med en viss video å gjøre?

Skulle gjerne ha vært i Birmingham, får se om jeg får mulighet neste år.

Dette er hentet fra en Engelsk hjemmeside (oppdretter av hovawart):

"The pedigree dog world in the UK has been in such turmoil since the "Pedigree dogs exposed" BBC so called documentary and some have been doing as much as possible to spoil the coming Crufts show."

Så det er nok bevisst at kommentatorene sier dette med helse også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeen... Bare for å være litt "Devils advocate" her en sen kveld - hvordan vet kommentatorne om denne sealyham'en har PRA, rygglidelser eller HD?

Hva vet egentlig DE om rasen som helhet nå har blitt for stor og tung for å kunne brukes som hi-hund (som mange terrire har blitt)?

Hva med storpuddelen som ble 2.BIS - røntges det egentlig i det hele tatt for HD og AA på pudler i England?

Dachshunden som ble plassert i gruppen sin - hvor "sunn" er dèn kroppsbygningen i forhold til slik vi ønsker å se rasen her i Norge? (Den så ikke særlig annerledes ut enn det som var nevnt i dokumentaren på BBC)

Kan noen egentlig garantere at BIR vinnende pekingeser eller cavalier ikke har samme problemer som nevnt i dokumentaren på BBC? Eller klassevinnerne i disse raser?

Hva med old englishen som vant Pastoral - hvordan er HD-resultatet og øyelysningen på den, liksom?

Altså... Vi behøver ikke å se lengre enn til moteshow for mennesker å se at det som for mange er "pent" faktisk det samme som usunn. F.eks. en modell på 180 cm skal likevel være "size 0" - dvs str 34 (eller mindre?). Det betyr vel at hun må veie sånn i underkant av 50 kg.. Sunt? Neppe - men regnet for å være "pent"? JA.

Hundeutstilling er faktisk enbart en konkurranse hvor "pen" hunden er. Å tro noe annet er bare naivt.

Men hvor mye IQ trenger man for å skjønne at "pen" på en hund ikke alltid har så veeeeldig mye med "sunn" å gjøre? Selv om kommentatorne maser om dette hele tiden..

Husker jeg stilte min hannhund som hadde sterk HD til BIM på Sjøyst et år, jeg. Han fikk på kritikken "Tvers igjennom sunn og elegant hund". Det gjorde BIR tispen også - hun hadde også sterk HD..

Hvor "tvers igjennom" sunn er man da, liksom?

Men jeg har respekt for The KC nå - de har et fryktelig vanskelig mål foran seg - og det er å få publikum til å tro at en utstilling premierer en sunn hund... Lykke ti med dèt!

Men, når alt det er sagt WOW og wææææ for en lekker sealyham!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj- så synd, da.. Husker for noen år siden når jeg var på Crufts - så var det MASSE i pressen på forhånd om puppy-farming, rescuescenters og de forskjellige dyreklinikkene som faktisk hadde hele fjell av avlivede dyr utenfor husveggen pga uvettig avl.. De hadde faktisk tatt et bilde av en slik "haug" av døde dyr - og siden RSPCA (dyrebeskyttelsen) hadde stand der, skulle de vise denne haugen/bildet i naturlig størrelse (sånn 3-4 meter høy, tror jeg).

RAMAskrik såklart! Disse "ordentlige" hundeierne, oppdretterne, utstillerne ville jo såklart ikke se SÅNT der.. Ikke arrangøren heller, såklart.

Men RSPCA sto på sitt - og kalte de baksiden av medaljen...

De fikk såklart IKKE stille ut det bildet - men istedenfor leverte de ut flyers og ikke minst fikk MASSE pressedekning, da.

Og det var nok egentlig DET de var ute etter.

MEN, når det er sagt, så er det KANSKJE litt tidlig å se noen enorme forandringer i det engelske utst.systemet, selv om det har gått ett år eller så fra den dokumentaren gikk på britisk TV, da.. Det har nærmest mistet sin "nyhets"-interresse nå i GB, men blusset opp igjen før Crutfts, vil jeg tro..

Det er ikke så lett å hollde fokus og iver på en sak hele tiden, dessverre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Tamlands Dea Francesca en dobermann her på sonen? I så fall ser det ut til at den har vunnet yearling bitch klassen og blitt nr. 2 i special junior bitch. ;)

Om Monika Steensland er ett medlem her så stemmer det. Hunden er ihvertfall norsk i eierskapet ;)

NORDjv-08 KBHV-08  er titler til nå ihvertfall..

Då har vi endelig kommet hjem :D

å ja det er jeg som har vert på cruft og er eiger av Dea :P

det gikk supert på cruft , vi var påmeldt i 3 klasser , og ble plassert i ALLE 3 KLASSENE! ;);)

SPECIAL JUNIOR : 2nd TAMLANDS DEA FRANCESCA

YEARLING: 1st TAMLANDS DEA FRANCESCA

MIDT LIMIT: VHC TAMLANDS DEA FRANCESCA (5 plass)

kun det 5 beste fra hver klasse som ble plasserte :P

Så vi har hatt en super tur ,og er kjempe fornøyd!! :P;):P

Rasespesialister (dommere) fra flere land kom bort å preket, og sa at Dea var det flotteste de hadde sett i løpet av deres karriere som oppdretter og dommer ;):P

bare det å få så mange kommentarer , folk stopper deg hele tiden for å ta bilde av hunden din osv osv... :D

og så ringsekretæren sa til meg "En slik dag som du har opplevd i dag , med så bra resultater er svært få som får oppleve!"

Så det var absolutt verdt turen :P:P:lol::P:P

Skal se om jeg får legge inn bilder senere. Takk for alle gratulasjoner fra både inn og utland :D

Og grattis til dere andre som er fornøyde!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har vi endelig kommet hjem :ahappy:

å ja det er jeg som har vert på cruft og er eiger av Dea :)

det gikk supert på cruft , vi var påmeldt i 3 klasser , og ble plassert i ALLE 3 KLASSENE! ;):)

*klipp*

Wow, gratulerer så mye med knallresultat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

[utblåsning]

Etter å ha pratet med representanter fra både England, Scotland, Tyskland og Nederland (som stillte hovawart, ja sogar spesialdommere og ledere i forskjellige lands raseklubber) er det en ting jeg lurer på:

- De dommerne som dømmer, de burde "kvalifisere" seg for å dømme de forskjellige rasene? Det hadde nesten vært like bra at de hadde måttet dømme rasen x-antall ganger iløpet av x antall år. På hovawarten var det en dommer (som visstnok er en av de "trofaste sliterne" til KC) som dømte. Vedkommende har ikke dømt rasen siden 1998 (og det er eneste gangen vedkommende har dømt rasen) og han var sjokkert at de også fantes i sort!

Om noen av våre hunder kvalifiserer seg (eller noen av avkommene herfra) så håper jeg inderlig at de bruker dommere som faktisk har dømt rasen flere ganger enn denne dommeren...

[/utblåsning]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi hjemme igjen - lille store X'en har stilt på Crufts, og selv om det ikke ble plassering er jeg kjempestolt av at vi kvalifiserte oss (to ganger) og det var stort å få stille der! En spesiell utstilling å være på, det er jo så annerledes og det er jo Crufts. Selv om X'en tok det hele ganske lugnt, og neppe tok det innover seg :rolleyes:

Jeg tror nok at jeg meldte på i feil klasse, og jeg skulle ønske at jeg hadde visst at jeg kunne meldt på i flere klasser - men hey, jeg dro som sagt ikke med andre ambisjoner enn å få minner og å shoppe, og ambisjonene er nådd.

Mamma'n til X'en debuterte på Crufts i en alder av over åtte år (og fjerdeplass), så en kan jo håpe at dette bare var en prøvetur, og at vi kan komme tilbake en annen gang? Jeg er i hvert fall gærn nok til å ta kjøreturen på nytt.

I tillegg stilte også X'ens pappa (short listed) og tante (tredjeplass), så det var jo rene slektstreffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...